Recensionstråden!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13124

    Ursprungligen postat av NKs

    Pumpen blir tyst, men bubblar det inte rätt bra och väsnas från alla luftbubblor i vattnet?
    nä inte så värst, många drar på med för mycket luft så det blir som en jacussi men för att få ut så mycket som möjligt att ett svampfilter ska man få ett jämnt ganska lugnt flöde
    Senast redigerad av åheim; 12 May 2023, 08:38.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Lusse

      • April 2008
      • 328

      Köpte ett luftdrivet skumgummifilter för ett litet 30L kub.
      På Aliexpress för 98 sek med frakt.
      Kom levererad i en styv frigolit låda.

      Skumgummit var lite intryckt när den blivit lite klämd under transporten. Den har efter ett par timmar återgått till sin orginal form.

      Tyckte det var en rolig variant där man efter skumgummit kan lägga i lite filter media vid behov.

      Click image for larger version  Name:	IMG_20230516_152254.jpg Views:	0 Size:	410.7 KB ID:	2439406
      Men man får välja rätt storlek på filter media när de vita makaronerna bara får plats med 3st (till vänster ovan eller som på bilden nedan).

      Click image for larger version  Name:	IMG_20230516_151721.jpg Views:	0 Size:	317.5 KB ID:	2439407 Men mittenhålet har en brygga så att inte små bitar faller ner i hålet.

      Click image for larger version  Name:	IMG_20230516_152419.jpg Views:	0 Size:	531.8 KB ID:	2439408 Eheim pro filter bollar fick plats fint:

      Click image for larger version  Name:	IMG_20230516_152146.jpg Views:	0 Size:	361.5 KB ID:	2439409
      Givetvis kan man vila ner skumgummit och behållaren om man vill.

      Dessutom kan man köra utan de specifika behållaren om man inte vill eller den spricker och går i sönder.

      På baksidan finns två bra sugproppar (men alla sugproppar blir värdelösa efter några år och jag antar att samma kommer hända här.)
      ​​​​​
      Click image for larger version  Name:	IMG_20230516_151913.jpg Views:	0 Size:	325.6 KB ID:	2439411

      Som vanligt är det teleskop rör för utkastaren:

      Click image for larger version  Name:	IMG_20230516_151855.jpg Views:	0 Size:	290.7 KB ID:	2439410 Lägg märke till den översta gråa 90° kröken för utkastaren ser väldigt lik 90° böjen efter filterbehållaren. Antar att det spar lite pengar när delarna är densamma. Men inte snygg i mitt tycke..men för en hundring skall man inte klaga.

      Givetvis kan man luta en eller bägge filterpatronerna framåt horisontellt.

      Rätt praktiskt att man slipper det tunna extra röret för luftanslutningen.utan trär ner slangen och ansluter den längre ner. En del mindre del att kludda och rengöra. (Ja det var över 30 år sedan jag hade ett sådant filter så detta är troligtvis standard idag?)

      Click image for larger version  Name:	IMG_20230516_152651.jpg Views:	0 Size:	355.0 KB ID:	2439412 Hur funkar den då?
      Jag har satt på en pytteliten svag mini luft pump.
      Så flödet varierar beroende lite på mängden luft men antar att för mycket luft är inte bra iheller.
      Men man kanske skulle trycka ner den så långt ner i karet som möjligt och utnyttja teleskopröröret utdraget så mycket som möjligt.
      Det borde ge "starkast" flöde genom filtret och tvärtom.

      En fördel med två "skumfiltrar" är att man kan rengöra en åt gången. Och genom det behåller man det andra skumgummit med alla sina bakterier intakt.

      Lade upp en youtube video där jag har höjt utkastaren en bit ovan ytan för att visuellt kunna se hur mycket vatten som filtreras.
      (Sen kan man jämföra senare om det är igensatt och behöver rengöras eller ej).



      Nu har jag ett annat litet eldrivet skumgummifilter och har driftsatt detta nya filter och tänkte ha det som det enda filtret.
      Så när detta nya filter är belagt med nyttobakterier så är planen att ta bort det andra filtret.

      Undrar hur många veckor det skall ta för att etablera bakterierna, så man säkert kan ta bot det gamla filtret? Men har ingen brådska egentligen..
      Senast redigerad av Lusse; 16 May 2023, 21:32.

      Kommentar

      • admin
        Christian Alfredsson

        • November 2004
        • 11218

        Tackar. Blir spännande att följa. Kollade efter samma svampfilter på svenska zooaffärer och det var inte så mycket dyrare.

        Sök på "Svampfilter med biologisk filtermedia"

        Christian Alfredsson
        Tekniskt ansvarig Zoopet

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13124

          Kanon att du recenserar det är hjälp för alla så vi kan köpa bara de bra grejerna

          Angående uppstarten du ska göra med det nya filtret så brukar det gå jättebra att bara byta rakt av OM man har ett inkört akvarium med bottensubstrat!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13124

            Eheim Liberty 130
            Lättskött, välbyggt och energisnål!
            Max 570L/tim
            ​​​​3w
            Låter väldigt mycket från pumpen!!!

            Pris ca 349-499:-

            Senast redigerad av åheim; 04 October 2023, 07:10.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • stefanr72
              • November 2010
              • 1026

              Ursprungligen postat av åheim
              Eheim Liberty 130
              Lättskött, välbyggt och energisnål!
              Max 570L/tim
              ​​​​3w

              Bra pris på akvariumkungen jämfört med cyberzoo...

              https://youtu.be/W71vS37_oXM
              34kr är väl inte så stor skillnad.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13124

                Ursprungligen postat av stefanr72

                34kr är väl inte så stor skillnad.
                Jädrar han höjde efter att jag köpte den... Jag gav bara 329Kr!! Han upptäckte kanske att han låg mycket lägre än konkurrenterna
                Här kan man fortfarande hitta den till lite bättre pris! https://www.shrimps.se/en/external-f...0-hang-on.html
                Senast redigerad av åheim; 31 July 2023, 18:04.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13124

                  Luftdrivet filter från Näsets ciklidhobby (nasetsciklidhobby.se)

                  Jag har hittat en jätttebra modell av filter som drivs med luftpump! Den har en ordentlig svamp och ett bra venturisystem som gör att det inte bubblar högt. Den finns i flera olika storlekar!
                  Luft/Filter 150L 29-34cm Luft/Filter 150L Innerfilter som drivs med luftpump. Bra filter för yngel och räkor. Filersvampen är inte inkapslad så att yngel/räkor inte fastnar. Lätt att rengöra,bara att plocka ut svampen och skölja rent.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13124

                    Jag kastar in en till recension på ett väldigt trevligt svampfilter och som är mycket snyggare i karet än den ovanför som är väldigt ful och har sugkoppar (otroligt bra iofs i nån sorts gummi)
                    Sen om man funderar på att testa luftdrivet så rekomenderar jag att man inte köper andra pumpar än Eheim 100, 200 eller 500 (400 är mer ljudlig) som är mycket tysta. snålar man och köper tex aquael eller fluval, tetra, sera, aquanova, sobo mm. så kommer det avskräcka dig från att använda luftpumpar för dem låter förfärligt och jag kan inte förstå att de kan säljas?

                    Här är filtret jag jag tycker mycket om: https://akvarieimporten.se/filter-pu...lter-horn-200l

                    Senast redigerad av åheim; 04 October 2023, 07:09.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13124

                      För det större karet eller mindre fiskrum så är aqua forte-v10 en otroligt tyst och bra pump men den är lite kraftigare så den är lämplig om man vill driva 4 svampfilter eller mer... Den har ett riktigt bra pris också! https://dammtrivsel.se/produkt/luftpump-airpump-v-10/
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13124

                        Ursprungligen postat av åheim
                        För det större karet eller mindre fiskrum så är aqua forte-v10 en otroligt tyst och bra pump men den är lite kraftigare så den är lämplig om man vill driva 4 svampfilter eller mer... Den har ett riktigt bra pris också! https://dammtrivsel.se/produkt/luftpump-airpump-v-10/
                        Gjort ett klipp med pumpen i drift och ni kommer inte tro era öron
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • admin
                          Christian Alfredsson

                          • November 2004
                          • 11218

                          HELT OTROLIGT! Jag kan inte höra att den låter. Ska köpa ett par till mitt akvarierum och driva svampfilter!
                          Christian Alfredsson
                          Tekniskt ansvarig Zoopet

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13124

                            Ursprungligen postat av admin
                            HELT OTROLIGT! Jag kan inte höra att den låter. Ska köpa ett par till mitt akvarierum och driva svampfilter!
                            Ja den är exceptionell
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13124

                              Eheim 200 luftpump en besvikelse...

                              Eheim har haft tysta luftpumpar och jag har alltid rekomenderat dem men sen den senaste uppdateringen av modellen så är kvalitén ett minne blott!
                              Den nya modellen har jag två st av och dem låter väldigt mycket och vibrerar. Så nu börjar det bli oundvikligt att jag får gå tillbaka till impellerpumpar igen!
                              Jag har en supertyst aqua forte v-10 men den är för kraftfull för de kar jag har just nu.
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • stefanr72
                                • November 2010
                                • 1026

                                Ursprungligen postat av åheim
                                Jag har en supertyst aqua forte v-10 men den är för kraftfull för de kar jag har just nu.
                                Kan du inte släppa ut överskottsluften vid sida av?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...