Recensionstråden!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    Den går att regenerera med klorin som du säger, så det gör det mer prisvärt. Aktivt kol är bra på att ta upp kemiska föroreningar, men "polerar" inte vattnet vad jag vet. Purigen tar också upp organiska föreningar och ämnen, om man får tro tillverkaren.

    Kommentar

    • Tänka

      • February 2022
      • 7

      Ursprungligen postat av åheim
      LEECOM Auto feeder DC-500
      249 kr på akvarieimporten

      Den här automaten tycker jag är fenomenal! Den ger en exakt mängd foder varje gång och den går att ställa väldigt snålt om du har ett litet akvarium och inte vill ge så mycket mat!
      Displayen är roterbar så att du kan alltid ha den rättvänd och upplyst så man ser bra i mörker om du ska programera den!
      Drivs av 2st AA batterier men kan också drivas med usb-sladd!
      Helt ljudlös när trumman roterar...

      Den här får full pott av mig
      Jag önskar att jag hade hunnit läsa din recension innan jag skaffade mig 2 x Juwel Easyfeed. Hur jag än ställer in matningen blir det antingen alldeles för lite eller alldeles för mycket. Testar att byta mellan olika granulat för att optimera mängden.

      Den absolut sämsta automataren jag har är "NutraMatic 2 x". Startar tolv timmar efter att man pluggat in batterierna, matar var 12:e timme. Värre problem än med Juwel. Känns som att det aldrig blir rätt, släpper först igenom varken granulat eller finkrossade flingor, och när den väl släpper igenom granulaten så forsar det. Men jag fick den gratis av någon vars fiskar dog av oförklarlig anledning (svalt ihjäl?), så jag får väl donera den vidare.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        Ja det beror på konstruktionen på juwels automat...
        den jag har där ser öppningen på trumman annorlunda ut!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Yadina
          • December 2014
          • 367

          Stort tack för alla dina recensioner åheim !
          Jag har genom åren köpt flera av de produkter som du rekommenderat.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            Tack Yadina! Precis det som är tanken med tråden så att vi ska kunna göra bättre val baserat på information
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              EHEIM compactON 600
              Detta är inget bra pumphuvud tycker jag!
              -det väsnas väsnas en hel del.

              -insugsröret sitter inte fast ordentligt och lossnar så fort man rör på pumpen för att det har en vansinnig lösning där man klickar fast insugsröret!
              Eheim drar sitt varumärke i gruset tycker jag
              Senast redigerad av åheim; 07 May 2022, 23:19.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                Ursprungligen postat av åheim
                Nu har jag satt i en jättefin belysning så hon kan köra belysningen på timer! Gjorde ett fynd på cyberzoo https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...ght-200-mm-4-w


                https://youtu.be/nYxyE7HKMXQ
                Nu har jag gett kollegans akvarium ett ansiktslyft och satt I ett spongefilter som passar mycket bättre för det här akvariet och kollegans kunskap när det kommer till rengöring
                Senast redigerad av åheim; 08 May 2022, 18:02.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Yadina
                  • December 2014
                  • 367

                  Ursprungligen postat av åheim
                  EHEIM compactON 600
                  Detta är inget bra pumphuvud tycker jag!
                  -det väsnas väsnas en hel del.

                  -insugsröret sitter inte fast ordentligt och lossnar så fort man rör på pumpen för att det har en vansinnig lösning där man klickar fast insugsröret!
                  Eheim drar sitt varumärke i gruset tycker jag
                  Håller med om att konstruktionen kring insuget är otroligt ogenomtänkt.
                  Faktiskt fascinerande hur ett sånt stort företag kan ge ut en produkt med en så pass dålig design.
                  Jag har löst det genom att silikona fast den lösa delen. Nackdelen då är att jag inte längre kan justera slödet, samt att det blir lite svårare att rengöra.
                  Ljudmässigt tycker jag dock att den är bra.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    Jag kanske har recenserat den förut men i så fall tål det att upprepas
                    HYDOR Pico Evolution 1000
                    En otroligt liten och bra cirukaltionspump som är möjlig att få plats i olika mindre (även stora om man vill det) diy filter man kan tänkas vilja göra och den är väldigt tyst! Jag tycker den är fantastisk och den har ett starkt flöde som är reglerbart! Det här är top notch grejer
                    Bra pris också!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13110

                      Aquael fan 2 plus
                      Vill ge den här modellen en skjuts för jag tycker det är ett väldigt välutvecklat och bra filter
                      Det har alla bra features tex. som jättebra flödesreglage på toppen och ett väldigt justerbart utblås tack vare en innovativ genialisk lösning som aquael är ensamma om! Enkel att handhava och spiller inte ut vatten när den lyfts upp ur akvariet. följer med luftdiffuser och en sked som man kan använda för att rikta flödet uppåt eller neråt.

                      https://youtu.be/Hpoe-AdRDGc




                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • stefanr72
                        • November 2010
                        • 1022

                        Ursprungligen postat av åheim
                        LEECOM Auto feeder DC-500
                        249 kr på akvarieimporten

                        Den här automaten tycker jag är fenomenal! Den ger en exakt mängd foder varje gång och den går att ställa väldigt snålt om du har ett litet akvarium och inte vill ge så mycket mat!
                        Displayen är roterbar så att du kan alltid ha den rättvänd och upplyst så man ser bra i mörker om du ska programera den!
                        Drivs av 2st AA batterier men kan också drivas med usb-sladd!
                        Helt ljudlös när trumman roterar...

                        Den här får full pott av mig
                        Fortfarande nöjd?

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          Ursprungligen postat av stefanr72

                          Fortfarande nöjd?
                          Ja den är bra men jag använder den sällan Det enda dumma med den är att den inte kan ställas enkelt på ett underlag som eheims modell.
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13110

                            Aqua Della innerfilter 170L/tim 149 - 229 kr

                            Ett mycket billigt funktionellt och supertyst filter med ett lugnt flöde som passar känsliga fiskar och känslig inredning men med stor biologisk kapacitet!
                            Det kräver dock lite arbete från dig från dig först för att handhavandet av filtret ska gå smidigt, men det kräver bara 5 min av dig och en lödkolv!!
                            Filtret är som en byggsats och delarna sitter så löst ihop så när man monterar eller justerar det i akvariet så rasar det isär och det är väldigt frustrerande!
                            Men jag plockade fram lödkolven och smälte ihop alla skarvar och då håller det ihop superbra och problemet är löst!

                            Den mindre modellen har två ganska små svampar och det stora har VÄLDIGT stora svampar (nästan 1,8L filtervolym) och det stora är svårt att få ner under ytan i början för svampen är otroligt finporig och har en enorm flytkraft... jag ville har lite grövre porer så jag skar till egen filtermatta till filtren!

                            Prisvärt filter tycker jag!

                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13110

                              AKVASTABIL 30A LUFTPUMP 165Kr
                              3,5w 180L/tim

                              Väldigt kraftfull och väldigt tyst (om man trycker dit ett extra filter som jag visar i videon)
                              Mycket nöjd med den, den vandrar inte runt och viberar som en del mindre pumpar kan göra!
                              Man blir så glad när man hittar såna här bra billiga grejer och jag hade aldrig beställt den om det inte var för att det stod akvastabil på den för dem brukar hålla en viss kvalité och vill väl inte dra sitt namn i gruset så att säga... det här är bra grejer!

                              följer inte med några tillbehör utan man får bara pumpen!



                              Min dokumentation av pumpen: https://youtu.be/Gp9q9d58xjc
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • NKs
                                • February 2023
                                • 10

                                Ursprungligen postat av åheim
                                AKVASTABIL 30A LUFTPUMP 165Kr
                                3,5w 180L/tim
                                Pumpen blir tyst, men bubblar det inte rätt bra och väsnas från alla luftbubblor i vattnet?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...