Recensionstråden!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robertn83
    • October 2017
    • 58

    Ursprungligen postat av åheim
    Då var det dax för lite nya grejer!!

    1. Fluval aquasky16w https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...d-16w-53-83-cm
    Anledningen att jag valde just den här belysningen har 3 orsaker. #Möjligheten att styra den helt, #att det är en fluval (borgar för viss kvalité) och sist men inte minst, #att man inte behöver köpa till dyra drivdon/adapter (strömkälla).
    Belysningen styrs uteslutande från en app i smart-telefonen via bluetooth. Appen är skapligt lätt att begripa och programera, soluppgång/negång, nattbelysning mm.
    Färgerna den kan skapa är mer en gimmick eftersom om man vill ha tex röd. grön, blå så måste man sänka den vita belysningen nästan helt för att färgerna ska synas och du får en otillräcklig svag belysning. Men färgerna är kul att välja till nattbelysningen. Nattbelysningen kan du ställa in på timer (i appen) så den inte lyser hela natten.
    Fästena till akvariekanterna är de bästa jag varit med om och det följer även med fästen som man kan silikona eller skruva fast under ett täcklock.
    Mycket nöjd med den

    2. Ziss Aqua Syresten ZAD-15 - 12x35 mm
    Ziss ZAD-15 är en justerbar syresten som producerar både små och stora luftbubblor. Enkel att justera luftbubblornas storlek genom att skruva ihop eller isär delarna. Några reservdelar medföljer. 1 st mellanring i plast och 4 st blå mellanringar i filtliknande material. Storlek: 12mm X 35mm Färg:...

    Jag kör luftdrivna filter och sätter luftstenar i dem och stenarna har en begrändsad livstid innan de blir igensatta eller blir porösa och går sönder pga kontakten med vattnet. Så den här nya varianten som aldrig behöver bytas är ju fantastisk tycker jag och den är tyngd och sjunker som en vanlig luftsten. Den är avsevärt dyrare men håller ju å andra sidan hur länge som helst. ZAD-12, alltså den mindre billigare varianten gillade jag inte alls för den flyter och den går inte att justera (även om uppgifter tyder på det) så den använder jag inte.
    Men ZAD-15 är super
    Håller med ang Fluval Aquasky... köpte två stycken till mitt 500 kar, som är 2 m.. förbannat nöjd. Såväl soluppgången som månljuset ger ju en helt annan dimensionen på akvariet!

    Kommentar

    • Yadina
      • December 2014
      • 367

      Här kommer mer ett tips än en recension.
      Jag tror att en av de vanligare kombinationerna av halvstora akvarium är 150 cm brett (eller långt) med aluminiumställning. Jag har själv ett 375 liters (150x50x50)

      Om man som jag vill utnyttja den tillgängliga ytan så gott det går så kan man placera två akvarium i mellanrummen i ställningen, nämligen dessa:
      https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...ckglas-hallare

      Detta akvarium passar PRECIS i dessa utrymmen, akvariet är 705 mm brett och utrymmet mellan benen är 710 mm. Man måste ta bort fötterna som akvariet kommer med, annars får det inte plats.

      I det en akvariet har jag 3 st Kardinalfiskar samt diverse räkor och sniglar.
      I det andra har jag Röd Koi Guppy, som på Guppy-vis förökar sig fort, samt 2+1 Fjärilsciklider.

      Filtrering består av Aquaclear 30 HOB på båda.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        Slangkapare är väldigt smidigt att använda när du behöver kapa akvarieslang eller pv-rör.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          https://www.24.se/hem-fritid/ovrigt-...kaAraqEALw_wcB
          Praktisk tyst liten nanoluftpump!
          Jag köpte 2 st av den här pumpen för jag har sett en liknande i aquarium co-op,s youtubeklipp och den är faktiskt väldigt användbar, i såväl små som stora akvarier. Den är inte konstruerad som en vanlig membran pump och ger ett helt annat ljud och bara ett lågt ljud som om inte störa.
          Den ger ett förvånadsvärt bra flöde och det mest överraskande var att den även fungerar utmärkt i djupa akvarier där tex min eheim 200 märkbart tappar flöde i ett djup på 55cm där den här lilla pumpen inte påverkas alls!
          Det följer med en luftsten som är av bra och hård kvalité och är perfekt anpassad till pumpen och ger mycket små små bubblor som ger bra cirkulation!
          Den funkar bra till att driva ett spongefilter i ett lite mindre kar eller som komplement i ett större kar, den driver tex ett av mina filter i mitt 170Liters eller så kan man ha den i vilken storlek på kar som helst om man bara vill ha lite extra syresättning eller tycker om att ha en pelare med bubblor.

          Det följer tyvärr inte med en usb "laddare" (vet inte vad kontakten som sitter i väggen heter) men ofta har man nån sån liggandes eller som i mitt fall så hade jag två såna som hörde till gamla ikea lampor som jag kunde sno. men måste man köpa så blir det en extra kostnad, den billigaste vid en snabb googling var biltemas för 65kr.
          Ska du transportera fisk så kan du koppla den till en powerbank och få syresättning i flera timmar.

          Nu har ju jag inte testat den över lång tid för att veta hållbarheten så det här är en första recension men den här pumpen får defenitivt tummen upp
          Senast redigerad av åheim; 05 March 2021, 12:11.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            Pumpen: https://www.youtube.com/watch?v=TG63Odfm9js
            Och den är sovrumstyst
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Fiskburken
              • March 2019
              • 198

              Ursprungligen postat av åheim
              https://www.24.se/hem-fritid/ovrigt-...kaAraqEALw_wcB
              Praktisk tyst liten nanoluftpump!
              Jag köpte 2 st av den här pumpen för jag har sett en liknande i aquarium co-op,s youtubeklipp och den är faktiskt väldigt användbar, i såväl små som stora akvarier. Den är inte konstruerad som en vanlig membran pump och ger ett helt annat ljud och bara ett lågt ljud som om inte störa.
              Den ger ett förvånadsvärt bra flöde och det mest överraskande var att den även fungerar utmärkt i djupa akvarier där tex min eheim 200 märkbart tappar flöde i ett djup på 55cm där den här lilla pumpen inte påverkas alls!
              Det följer med en luftsten som är av bra och hård kvalité och är perfekt anpassad till pumpen och ger mycket små små bubblor som ger bra cirkulation!
              Den funkar bra till att driva ett spongefilter i ett lite mindre kar eller som komplement i ett större kar, den driver tex ett av mina filter i mitt 170Liters eller så kan man ha den i vilken storlek på kar som helst om man bara vill ha lite extra syresättning eller tycker om att ha en pelare med bubblor.

              Det följer tyvärr inte med en usb "laddare" (vet inte vad kontakten som sitter i väggen heter) men ofta har man nån sån liggandes eller som i mitt fall så hade jag två såna som hörde till gamla ikea lampor som jag kunde sno. men måste man köpa så blir det en extra kostnad, den billigaste vid en snabb googling var biltemas för 65kr.
              Ska du transportera fisk så kan du koppla den till en powerbank och få syresättning i flera timmar.

              Nu har ju jag inte testat den över lång tid för att veta hållbarheten så det här är en första recension men den här pumpen får defenitivt tummen upp
              Tack för tipset, det där med luftpumpar som gör det omöjligt att sova i rummet akvariet står i är ju ett gissel.

              Kommentar

              • Darkg
                • September 2020
                • 97

                Ursprungligen postat av åheim
                Praktisk tyst liten nanoluftpump!
                Tack för tips!

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  RESUN STREAMAX SMX1000
                  1000L/t, 7w och rymmer 1,7L filtermaterial.


                  Jag kan ju helt enkelt låta bli att köpa grejer när jag hittar nåt jag verkligen tror är bra och ibland blir man besviken men inte den är gången
                  Den kostade mig 449kr plus lite filtermaterial jag hade hemma som låg och skräpade. Det följer med 2 blå "bio screens" och 2 filtervaddskivor med aktivt kol inuti men det är ju inte mycket till bilogisk rening men filtret är lätt att fylla med vad man vill ha däri så det var jag beredd på. Jag la i en filtermatta och en socka men keramisk biomedia och behöll ena blå och ena filtervaddskivan. Satte också på en ordentlig filtermatta på insugsröret, så nu har jag nog totalt 2L filtermedia! Filtret ger inte så mycket ljud ifrån sig så check på den Det här är ett riktigt välgjort och bra filter tycker jag, tillverkad i supertålig ABS- plast!

                  Bra saker att veta:
                  På insugsröret sitter impellern och när man för ner den i filtret och fäster den i pumpmotorn så är det viktigt att man sänker ner den i de två skårorna som finns, jag missade det först och då lät pumpen inte nå vidare trevligt (å nej tänkte jag nu blir det retur på den) men fick se skårorna och när jag förde ner inugsröret i dem så gick den tyst och fint!
                  Det följer också med ett svart "suddigummi" med dubbelhäftande tejp på och jag fattade inte först vad den var till för och det stod inte i manualen heller men man ser det på bilderna och man sätter den på filtret om man har lite extra avstånd mellan filtret och glaset så att filtret hamnar rakt och inte lutar bakåt.

                  tillägg:
                  Glömnde nämna att det har ett väldigt bra utdragbart insugsrör om man har ett högt akvarium och den där grejen i locket jag pillar på är en grej som flyter upp om nivån stiger till följd av att filtervadden blir igensatt och det kommer då fram en röd markering.


                  Check it out!
                  Senast redigerad av åheim; 30 March 2021, 22:56.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    Länk till filtret https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...filter-1000-lh
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Yadina
                      • December 2014
                      • 367

                      Bra recension!
                      Jag gillar påhängsfilter. Har Aquaclear på alla mina mindre akvarium.
                      Misstänker att även detta filter inte funkar på akvarium med aluminiumram?

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        Funkar ungefär upp till 2,8cm...
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          Ursprungligen postat av Yadina
                          Misstänker att även detta filter inte funkar på akvarium med aluminiumram?
                          Hur bred är en aluminiumram?
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13110

                            Ursprungligen postat av åheim
                            RESUN STREAMAX SMX1000
                            1000L/t, 7w och rymmer 1,7L filtermaterial.


                            Jag kan ju helt enkelt låta bli att köpa grejer när jag hittar nåt jag verkligen tror är bra och ibland blir man besviken men inte den är gången
                            Den kostade mig 449kr plus lite filtermaterial jag hade hemma som låg och skräpade. Det följer med 2 blå "bio screens" och 2 filtervaddskivor med aktivt kol inuti men det är ju inte mycket till bilogisk rening men filtret är lätt att fylla med vad man vill ha däri så det var jag beredd på. Jag la i en filtermatta och en socka men keramisk biomedia och behöll ena blå och ena filtervaddskivan. Satte också på en ordentlig filtermatta på insugsröret, så nu har jag nog totalt 2L filtermedia! Filtret ger inte så mycket ljud ifrån sig så check på den Det här är ett riktigt välgjort och bra filter tycker jag, tillverkad i supertålig ABS- plast!

                            Bra saker att veta:
                            På insugsröret sitter impellern och när man för ner den i filtret och fäster den i pumpmotorn så är det viktigt att man sänker ner den i de två skårorna som finns, jag missade det först och då lät pumpen inte nå vidare trevligt (å nej tänkte jag nu blir det retur på den) men fick se skårorna och när jag förde ner inugsröret i dem så gick den tyst och fint!
                            Det följer också med ett svart "suddigummi" med dubbelhäftande tejp på och jag fattade inte först vad den var till för och det stod inte i manualen heller men man ser det på bilderna och man sätter den på filtret om man har lite extra avstånd mellan filtret och glaset så att filtret hamnar rakt och inte lutar bakåt.

                            tillägg:
                            Glömnde nämna att det har ett väldigt bra utdragbart insugsrör om man har ett högt akvarium och den där grejen i locket jag pillar på är en grej som flyter upp om nivån stiger till följd av att filtervadden blir igensatt och det kommer då fram en röd markering.


                            Check it out!
                            https://www.youtube.com/watch?v=44ZIlj-ncP4
                            Här visar jag lite hur mycket filtermedia man får plats med. Bara att stoppa ner vad man vill att vattnet ska filtreras över, kan det bli bättre?
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13110

                              EHEIM Pickup
                              Ett användarvänligt tystgående filter som har en unik konstruktion av hög kvalité med utblås som kan justeras 180 grader. Filtret har sett likadant ut i mer än 30 år och det visar
                              på att det var en lyckad design. Effektiv filtrering där hela filtersvampen utnyttjas och den har en perfekt porstorlek, inte för tät men tillräckligt för att ge ett kristallklart vatten! Jag gillar det här filtret skarpt! Räk och fiskyngel letar sig lätt in genom insugsgallret (det gäller väl alla innerfilter med filterbehållare) och huserar utan skador i behållaren men jag ville undvika detta och trädde på en bit av en strumpbyxa över filtret och det har fungerat fantastiskt bra för jag trodde det skulle sätta igen fort men det gjorde det inte...! När man ska göra rent svampen kan man passa på vid vattenbyte när nivån i karet är sänkt och ta av locket på filtret och ta ut svampen utan att nåt rinner tillbaka i akvariet, strumpan gör det lite bökigt att ta bort hela behållaren som man annars gör vid rengöring.
                              video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp








                              Senast redigerad av åheim; 26 October 2021, 13:02.
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13110

                                AQUA FORTE V-10 luftpump

                                Bästa tystaste luftpump jag använt!

                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...