Recensionstråden!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    Ja jag har testat sebo innerfilter... det är skräp, allt i pumpväg är skräp från den shopen. JBL cristal profi i200 där har du ett trevligt innerfilter!
    Senast redigerad av åheim; 24 May 2021, 03:18.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      Ursprungligen postat av Rufus
      Tack för det tipset, shrimps är jag kund hos och svampfilter gillas i de mindre karen.
      Jag har släppt på min filtreringångest litegrann och detta filter plus ett lite mindre filtrerar ett 147L med 100 platy och ca 15 pansarmalar, och det fungerar utmärkt
      Senast redigerad av åheim; 07 August 2020, 19:57.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Rufus
        • January 2005
        • 866

        Tack! Bra att veta, till två av mina 54 l har jag ChristalProfi 900, lite överkurs... de andra har svampfilter och jag gillar ljudet av bubblandet.
        // Annicka

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          Ursprungligen postat av åheim

          Det slutade med att ett av fästena för behållarna sprack (spröd och dålig plast) och gick av och då ramlar behållarna isär och den gick inte att använda längre...
          Alltså det gällde innerfilter jbl cristalprofi i200. Dem har nu åtgärdat problemet och filterbehållarna är nu förstärkta och borde hålla nu. Bra för det är ett filter med bra kapacitet, 1L i filtervolym, det är 3dl mer än eheim powerline XL som jämförelse. Biopower 240 (största modellen) har ca 6,5dl...
          i200 kostar dock en del.
          Senast redigerad av åheim; 07 August 2020, 19:57.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • JoMa
            • January 2014
            • 25

            aPump Mini luftpump
            (https://garnelen-tom.de/zwerggarnele...pe-ultra-leise)

            Positivt:
            - Låter mindre än vattenbubblorna som spricker
            - Stor som 1-2 yttre tumleder
            - Kan fästas på akvariet
            - Möjlighet att driva vissa innerfilter
            - Följer med kort luftslang och syresten

            Negativt:
            - Inte kraftfull nog att driva standard innerfilter, men finns större modell
            - Pris jämförbart med standardpumpar med större effekt

            Rekommenderar jag produkten: Ja, utvärderas efter ett halvår.


            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ibland men inte ofta är jag dumsnål. åheim jag lyssnade inte riktigt på dig när du skrev att Eheims luftpump är så tyst - ångrar det. Jag tog en changsning och beställde ett Sebo aquarium air pump därför att Ehems luftpump kostade så mycket mer. Hua vilken mardröm denna Sebo var, jag blev snurrig av ljudet - så varning för högt ljud de luxe !! Det här var mitt första inlägg i denna tråd.
              Så det blev en nybeställning av Eheim - jag njuter av tystheten, som alltid har du rätt när det gäller tekniken åheim

              //Inger
              Senast redigerad av Inger H; 07 August 2020, 19:12.
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                hahaha... ja inger jag har ju gjort samma misstag och lärt mig att det är i stort sett bara eheim och aqua forte som funkar ljudmässigt! När det gäller märket Sobo så är allt från luftpumpar till innerfilter nåt man ska hålla sig bort från, det är i det närmaste lurendrejeri!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  [QUOTE=åheim;n2421017]hahaha... ja inger jag har ju gjort samma misstag och lärt mig att det är i stort sett bara eheim och aqua forte som funkar ljudmässigt! När det gäller märket Sobo så är allt från luftpumpar till innerfilter nåt man ska hålla sig bort från, det är i det närmaste lurendrejeri!

                  Ja känns ju lite pinsamt att erkänna sina misstag men det bjussar jag på, en erfarenhet rikare är inte så dumt

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Selafiel
                    • June 2020
                    • 137

                    Sjukt bra med en recensionstråd att gå igenom innan köp. Sen är det ju ingen garanti att man följer, men tummen upp!

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13110

                      Swordfish sturgeon 340L/T https://www.crtzoo.se/akvaristik/pum...rgeon-340-8016

                      Ett trevligt och tystgående filter för ett mindre akvarium. Det följer med en filterkasett av filtervadd med lite småkulor av zeolit och kol innanför, men den erbjuder ingen vidare biologisk rening så den tog jag bort och lade i en tunn filtermatta i botten och fyllde upp med siporax biomedia, det får plats ca. 3 dl filtermaterial. Filtret är bara en behållare med en insatts som man kan lyfta upp och i botten på insattsen sitter en liten pump på 5,5w. Man kan fylla filtret med precis vad man vill! Den kan hängas på kanten med en krok som följer med eller med sugkoppar. Den ger ett lugnt flöde och man kan sätta den med toppen en bit över ytan (det enda som måste vara under ytan är insugsgallret) och om man vill ha vattenfallseffekt och vill man bygga in den så kan man bygga upp med stenar runt filtret upp över ytan och få ett riktigt litet vattenfall. Det är som sagt ett filter för mindre akvarium eller som komplement till ett större, du kanske tex vill ha ett vattenfall i ditt stora akvarium?
                      Jag har säkrat insuget på mitt så inte fiskyngel kan åka in i den genom att sätta en ganska stor filtermatta framför insugsgallret som hålls fast med stripes runt filtret, då får man ju lite extra filtervolym också!
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        Marina Bottom filter, ett underbart litet luftdrivet filter!
                        https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...a-bottenfilter

                        Jag har aldrig provat ett sånt här filter förut så jag beställde 4st och dem kostar bara 26kr!
                        Jag fyllde det med 4dl siporax mini och sen lite filtervadd upptill, den drar vatten uppefrån och ner. Jag är verkligen förtjust i hur enkelt det är att hålla på med dem och dem filtrerar riktigt bra! På förp. står upp till 37,5L akvarium men som med alla filter så får man tänka till själv, tex aquael unifilter 1000 har ca 3,6dl filtermedia och tillverkaren menar att dem är för upp till 350L? Man förstår att det är nåt konstigt här Man får ju förstås inte så mycket cirkulation från ett sånt här filter men perfekt om du vill ha ett ganska stillastående vatten med tex små tetror eller räkor eller yngelvårdande fisk.

                        Jag kommer så klart gömma den lite men det hade varit svårt att visa den i videon då
                        https://www.youtube.com/watch?v=y-_8...ature=youtu.be
                        Senast redigerad av åheim; 15 August 2020, 13:51.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          Då var det dax för lite nya grejer!!

                          1. Fluval aquasky16w https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...d-16w-53-83-cm
                          Anledningen att jag valde just den här belysningen har 3 orsaker. #Möjligheten att styra den helt, #att det är en fluval (borgar för viss kvalité) och sist men inte minst, #att man inte behöver köpa till dyra drivdon/adapter (strömkälla).
                          Belysningen styrs uteslutande från en app i smart-telefonen via bluetooth. Appen är skapligt lätt att begripa och programera, soluppgång/negång, nattbelysning mm.
                          Färgerna den kan skapa är mer en gimmick eftersom om man vill ha tex röd. grön, blå så måste man sänka den vita belysningen nästan helt för att färgerna ska synas och du får en otillräcklig svag belysning. Men färgerna är kul att välja till nattbelysningen. Nattbelysningen kan du ställa in på timer (i appen) så den inte lyser hela natten.
                          Fästena till akvariekanterna är de bästa jag varit med om och det följer även med fästen som man kan silikona eller skruva fast under ett täcklock.
                          Mycket nöjd med den

                          2. Ziss Aqua Syresten ZAD-15 - 12x35 mm
                          Ziss ZAD-15 är en justerbar syresten som producerar både små och stora luftbubblor. Enkel att justera luftbubblornas storlek genom att skruva ihop eller isär delarna. Några reservdelar medföljer. 1 st mellanring i plast och 4 st blå mellanringar i filtliknande material. Storlek: 12mm X 35mm Färg:...

                          Jag kör luftdrivna filter och sätter luftstenar i dem och stenarna har en begrändsad livstid innan de blir igensatta eller blir porösa och går sönder pga kontakten med vattnet. Så den här nya varianten som aldrig behöver bytas är ju fantastisk tycker jag och den är tyngd och sjunker som en vanlig luftsten. Den är avsevärt dyrare men håller ju å andra sidan hur länge som helst. ZAD-12, alltså den mindre billigare varianten gillade jag inte alls för den flyter och den går inte att justera (även om uppgifter tyder på det) så den använder jag inte.
                          Men ZAD-15 är super
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • EzAndre
                            • December 2015
                            • 92

                            JBL 1502e greenline
                            1400L\Timme

                            16/22 slangar
                            12L filtervolym
                            20W strömförbrukning
                            Garanti 2+2år

                            Pris 1495kr
                            [B]Ett pris värt filter, och stor filter kapacitet. Tycker det är tyst och smidig avstängningsventil när man ska rengöra.
                            Ett plus är garantin 2+2 år är bra
                            Senast redigerad av EzAndre; 09 January 2021, 19:09.

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13110

                              Streampump Sicce Voyager Nano
                              Streampump 1000L/tim 2,8w
                              Ca.250kr

                              Väldigt fin kvalité med stor möjlighet att rikta den åt olika håll och ett mycket bra magnetfäste som gör det lätt att fästa den vart du vill. Pumpen avger inget störande ljud eller resonans i akvarieglaset. Lätt att använda i olika akvariemiljöer och cirkulationen främjar alla biologiska processer som sker i däri.
                              Tycker att den passar från ca 100L och uppåt i ett sötvattenskar, i ett saltvatten under 100L.
                              Jag är väldigt nöjd med den!
                              Länk till pumpen: https://www.drakfisken.se/stream-pum...00.html?post=1
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13110

                                streampump Fluval sea cp1
                                900L/tim 3,5w (står felaktigt på vissa ställen att den ger 1000L/t, står 900L/h på baksidan av pumpen)
                                Ca: 300kr

                                Sicce´s pump lovordar jag men Fluval sea kommer jag såga jäms med fotknölarna!
                                Den har för kort sladd (Ca 1,36) för att på ett enkelt sätt sätta i kontakten nere i bänken, medans Sicce har en sladd som är ca 220!! Hur tänker fluval?
                                Man fäster den med en sugkopp och det är ingen höjdare. Sen är det krångligt att sätta fast pumpen i "klykorna" när fästet sitter i akvariet och man inte riktigt ser vad man gör. Den låter också en hel del. Därför avråder jag från att införskaffa den här pumpmodellen!
                                Länk till pumpen: https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...sea-cp1-1000lh

                                ​​​​​​
                                Senast redigerad av åheim; 16 January 2021, 21:53.
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...