Recensionstråden!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ICC
    • November 2006
    • 1310

    Stort tack för den recensionen Åheim. Har två Aquaclear 300 sen innan och de har snurrat på i åratal utan problem. Ända problemet är att de inte riktigt passar över aluminiumramen på mitt 540 liters.
    Hur är dessa Versamax 2? Ser att du kör helglas så det kanske är svårt att svara på

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13119

      Tack för för det! Tja smärtgränsen är 3cm... hur bred är alu listen?

      Om inte annat så får du väl sätta två sugkoppar på den och sätta den inuti karet
      Senast redigerad av åheim; 11 July 2019, 16:13.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13119

        Ursprungligen postat av åheim
        Aquael versamax 2

        Det här är helt klart mitt nya favoritfilter! (jag har försökt få tag på det här filtret i åratal men jag har bara hittat mini- varianten.. Hittade den här på herkules zoo.se)
        Den är mycket tyst, inga grejer i karet förutom insug och den håller 1L filtermaterial!

        Bra Flöde (800L/tim) och drar 7,2 watt. Smart konstruktion där hela behållaren utnyttjas (förutom där insugröret sitter) och du kan reglera flödet om du vill det och så sätter man gärna en svamp på insuget så får man ännu mer filteryta och minskar behovet av rengöring av filtermaterialet!
        Den innehåller två filterkorgar med filtermatta och du kan sen skräddarsy och lägga i precis vad du vill i dem smarta behållarna!

        Jag har en aquacelar 50 och den är också bra men inte som den här. Allt är bättre med Versamax tycker jag!

        https://www.youtube.com/watch?v=HnQ6...ature=youtu.be

        Passade på att filma när jag bytte vatten och då ser man tydligt att versamax (den helsvarta) pumpar mycket mer vatten och enlig spec så ska versamax 2 pumpa 800 L/T och Aquaclear 50 757 L/T (hur man nu kommer fram till just det och inte 760...)!
        Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13119

          POWER CUBE

          Ett perfekt grenuttag för oss akvarister som ofta vill ha flera timers som styr ljus osv. Den har formen av en kub och man kan därför få plats med 5 st timers i den. mycket smidig produkt! https://www.elgiganten.se/brand/Power%20Cube
          Senast redigerad av åheim; 17 July 2019, 08:57.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13119

            Ursprungligen postat av åheim
            Aquael versamax 2

            Det här är helt klart mitt nya favoritfilter! (jag har försökt få tag på det här filtret i åratal men jag har bara hittat mini- varianten.. Hittade den här på herkules zoo.se)
            Den är mycket tyst, inga grejer i karet förutom insug och den håller 1L filtermaterial!

            Bra Flöde (800L/tim) och drar 7,2 watt. Smart konstruktion där hela behållaren utnyttjas (förutom där insugröret sitter) och du kan reglera flödet om du vill det och så sätter man gärna en svamp på insuget så får man ännu mer filteryta och minskar behovet av rengöring av filtermaterialet!
            Den innehåller två filterkorgar med filtermatta och du kan sen skräddarsy och lägga i precis vad du vill i dem smarta behållarna!

            Jag har en aquacelar 50 och den är också bra men inte som den här. Allt är bättre med Versamax tycker jag!

            Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


            Ingen flerårigt kvalitétest men kört den 3v. och OJ va bra jag tycker den är! Har ersatt filtermattorna med 6.5dl siporax mini och 3,5dl små kulor från JBL och satt en filterpatron från ett turbo 1000 på insuget. Karet den hanterar är innehåller nåt hundratal platys och det fixar den bra!

            Har en till på gång när hekules fått hem den i lager igen...
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13119

              Ursprungligen postat av åheim

              Ingen flerårigt kvalitétest men kört den 3v. och OJ va bra jag tycker den är! Har ersatt filtermattorna med 6.5dl siporax mini och 3,5dl små kulor från JBL och satt en filterpatron från ett turbo 1000 på insuget. Karet den hanterar är innehåller nåt hundratal platys och det fixar den bra!

              Har en till på gång när hekules fått hem den i lager igen...
              Nu har jag kört igång även den andra versamax 2 (köpte från schrimps.se eftersom herkules tog veckor på sig) och den filtrerar nu mitt 180Liters. Även där har jag fylld den med siporax mini (ett paket räcker precis till den större behållaren av de två) och vanlig siporax i den andra. Den ena filterpatronen (som följer med filtret) har jag trätt på insuget som förfilter och sen siporax i hela filtret. Jag vill ha det på det viset för den enda rengöring jag behöver göra är att rengöra filterpatronen på insuget, siporaxen kommer aldrig sätta igen!

              Filtermodellen har 17 år på nacken och är ett beprövat bra filter!
              Rekommenderar den starkt!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13119


                Vill bara säga först att INGEN automat kan hantera flingor på ett bra sätt pga fuktkänsligheten hos flingor och formen.


                JBL Foderautomat


                Jag har köpt 2st och testat dem med olika foder och flingor är uteslutet!! Granulat funkar någurlunda och det är vad dem rekommenderar att man använder.
                Bra och tydlig display och bra möjlighet till att ställa in fodermängd, 8 olika mängdnivåer och den kan utfodra upp till 4ggr per dag, tycker dock att den minsta inställningen ger för mycket foder.

                Den har inte en roterande trumma utan den har en skruv som skyfflar fram fodret. Hålet där fodret är trillar ut är ju på undersidan och fukt kryper därför upp där och gör att fodret klibbar igen och blir en gröt, så bara hårda pellets/granulat funkar.


                Hydor mixo
                Har en roterande trumma som dessutom skakar när den roterar! Att den skakar är en stor hjälp att ge jämna doser så det är mycket smart!
                Det finns en analog (Jag har den) och den är dålig när det kommmer till att ställa in fodertider. Den kan utfodra 1,2, eller 3ggr per dag MEN Vill du tex att den ska utfodra kl 11.00 så måste du vara hemma och trycka på knappen då och sen utfodrar den varje dag kl 11 sen... vill du ha 2 matningar så gör du likadant men trycker 2 ggr på knappen och då utfodrar den också 8 timmar senare alltså 11.00 + 19.00.
                Vill du ha 3 ggr så trycker du 3ggr på knappen och då utfodrar den 6 timmar emellan alltså 11.00 + 17.00 + 23.00... och det funkar ju inge bra så sent!
                Jag utfodrar 2 ggr så det går bra!
                Det finns en digital variant och med den kan du styra tiderna enkelt!
                Men i det stora hela är det en mycket bra automat tycker jag!
                OBS! Funkar bra med flingor om man krossar dem lite och kopplar en luftpump till automaten som håller fodret torrt.




                Sera precision
                En prisvärd analog automat men som du kan styra väldigt bra som kan utfodra upp till 6 ggr per dag!
                Den fungerar som en timer och du placerar små plasttaggar på den roterande klockan på dem tider du vill ge mat.
                Har en fodertrumma med stor diameter vilket är bra då den tumlar runt maten ordentligt.

                Senast redigerad av åheim; 05 September 2019, 12:44.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13119

                  Då var de dax igen!

                  Ziss filter (Ziss eller diss?)

                  Ett lufdrivet fluidiserande filter som innehåller 3dl mycket små bioringar.
                  Idén är ju bra för den håller sig bioaktiv non stop eftersom filtermediat rör sig konstant, det man behöver rengöra då och då är den grova svampen i botten.
                  Filtret skramlar oacceptabelt mycket när ringarna tumlar runt i behållaren och den avger ett förskräckligt högljutt luftbubbel.
                  Bortsett från det så är den välbyggd och robust



                  Senast redigerad av åheim; 19 March 2020, 21:52.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • ICC
                    • November 2006
                    • 1310

                    Skriver sällan, men läser gärna. Uppskattar dina recensioner.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13119

                      Tack för det
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Rufus
                        • January 2005
                        • 866

                        Ja tack för dina många recensioner åheim! Uppskattas mycket!
                        // Annicka

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13119

                          Härligt
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13119

                            Eheim doppvärmare 150e!

                            e står för elektronisk. Att den är elektronisk betyder att den är helt tyst när termostaten slår på och av. Den behöver inte kalibreras utan den ger rätt temp utefter inställningsvredet direkt ur kartongen. Kostar lite mer än den vanliga men den är mycket bra.
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13119

                              QANVEE BIOSVAMP FILTER QS200A!

                              Luftdrivet svampfilter med biomedia behållare.
                              fin kvalité och den bästa aqualiftkonstruktionen på marknaden (har jag bestämt)!
                              Mycket tyst i drift, mycket!
                              Aqualiften är den bredare midjan nertill där luftslangen sätts fast och trycker in luft som sprids genom mindre öppningar och ut i vattenröret och producerar små bubblor! Om man jämför med billigare varianter så finns inte midjan och därmed en inte lika effektiv aqualift!
                              Ingen luftsten som behöver bytas eller annat underhåll krävs, förutom att krama ur filterpatronerna när dem blir igensatta!
                              filtret ger väldigt lite mottryck vilket förlänger livslängden på membranet på luftpumpen.


                              https://www.shrimps.se/sv/tillbehor/...er-qs200a.html
                              Senast redigerad av åheim; 19 March 2020, 21:47.
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • Rufus
                                • January 2005
                                • 866

                                Tack för det tipset, shrimps är jag kund hos och svampfilter gillas i de mindre karen. Men man måste ju ha luftpump också. Min är drygt trettio år och jag funderar på att göra en investering. Testat detta märke någon?
                                // Annicka

                                Kommentar

                                Arbetssätt...