Recensionstråden!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rufus
    • January 2005
    • 866

    Beställda från iquatics. Finns i Juwels mått och har metallklämmor istället för Juwels
    plast.
    Senast redigerad av Rufus; 22 November 2018, 16:40.
    // Annicka

    Kommentar

    • ICC
      • November 2006
      • 1310

      Hej!
      Är i behov att införskaffa en automatisk foderautomat. Har gått igenom alla 9 sidor i denna utmärkta tråd, men faktiskt ingen recension om någon foderautomat.
      Är det någon som kan rekommendera en viss modell, eller säga vilken man inte ska köpa?

      Kommentar

      • Rufus
        • January 2005
        • 866

        Ursprungligen postat av åheim
        OASE Bioplus 200

        Filter av hög kvalité, märks genom den fina, smarta och ganska avancerade konstruktionen med en mycket bra passform på alla delar.
        7 watt och ger 650L/tim!
        Har 6dl filtervolym.
        Jag tycker verkligen om strilhålen på toppen som ger bra ytrörelse och sprider vattnet i två riktningar.
        Magnetfästet för filter filterenheten är otroligt smidigt när du ska rengöra filtermaterialet och du kan även ta bort motorenheten utan att ta bort filterfästet på glaset.
        Tystgående!

        video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp
        Har själv BioPlus100 i mitt nystartade 60 L , gillar skarpt. Mkt tyst. Inte så många har Oasefiler men vattenliv.se har.
        // Annicka

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          åheim, vet ju att du har testat det mesta gällande filter. Vilket innerfilter anser du är det mest effektiva, tysta och lättast att rengöra? Kan det vara det ovan, Oase - eller finns fler?
          I mitt fall gäller det ett kar på 125L - kanske. Jag har ju bara använt ytterfilter under alla år, men skulle vilja testa ett internt filter i ett inte överbefolkat kar

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13129

            Ursprungligen postat av Inger H
            åheim, vet ju att du har testat det mesta gällande filter. Vilket innerfilter anser du är det mest effektiva, tysta och lättast att rengöra? Kan det vara det ovan, Oase - eller finns fler?
            I mitt fall gäller det ett kar på 125L - kanske. Jag har ju bara använt ytterfilter under alla år, men skulle vilja testa ett internt filter i ett inte överbefolkat kar

            //Inger
            Hej Inger! Kul Att du frågar
            Oase har ju sin charm men njää, det är just beroende av att sitta i hörnet och är lite skrymmande samt att när man ska sätta tillbaks det i magnetfästet så är det besvärligt med växter som kommer mellan. Men visst, det är ju absolut bland de bättre!

            Aqual turbo är ju kungen rent filtreringsmässigt men den är väldigt skrymmande och är inte så tyst som de andra jag tar upp här.

            Eheim Biopower är nog en favorit om jag lägger ihop det som du efterfrågar! (den har väl du redan i nått kar om jag minns rätt, eller?)
            Den är tyst, enkelt att rengöra (vilket man visserligen får göra lite oftare än andra filter eftersom den suger allt vatten genom endast 1 patron i botten)
            och effektiv med hjälp av substrat pro i dem övriga behållarna.
            Senast redigerad av åheim; 07 December 2018, 11:01.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av åheim

              Hej Inger! Kul Att du frågar
              Oase har ju sin charm men njää, det är just beroende av att sitta i hörnet och är lite skrymmande samt att när man ska sätta tillbaks det i magnetfästet så är det besvärligt med växter som kommer mellan. Men visst, det är ju absolut bland de bättre!

              Aqual turbo är ju kungen rent filtreringsmässigt men den är väldigt skrymmande och är inte så tyst som de andra jag tar upp här.

              Eheim Biopower är nog en favorit om jag lägger ihop det som du efterfrågar! (den har väl du redan i nått kar om jag minns rätt, eller?)
              Den är tyst, enkelt att rengöra (vilket man visserligen får göra lite oftare än andra filter eftersom den suger allt vatten genom endast 1 patron i botten)
              och effektiv med hjälp av substrat pro i dem övriga behållarna.
              Du har helt rätt, jag har haft Eheim Biopower förr i något kar, men inte nu. Jag tror bestämt att jag törs lita på på vad du anser är bra
              Tack för svar.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13129

                Tror du blir nöjd Det perfekta innerfiltret är inte uppfunnet än (ljudlöst, har flera liters filtervolym och tar ingen plats i karet och är osynligt) så vi får hålla tillgodo
                Senast redigerad av åheim; 05 December 2018, 16:34.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • stefant
                  • January 2009
                  • 783

                  Ursprungligen postat av ICC
                  Hej!
                  Är i behov att införskaffa en automatisk foderautomat. Har gått igenom alla 9 sidor i denna utmärkta tråd, men faktiskt ingen recension om någon foderautomat.
                  Är det någon som kan rekommendera en viss modell, eller säga vilken man inte ska köpa?
                  Hej, jag kan rekommendera foderautomaten Grässlin rondomatic 400. Den har 28 fack som man laddar i förväg efter behov. Sedan släpps fackens innehåll ner i akvariet på tidpunkter som man ställer in. T. ex. kan man välja att två tidpunkter och då töms två fack per dag så att maten räcker i 14 dagar. Det som är bra med denna är att man kan variera maten i och med att man laddar med olika mat som ska i vid olika tider, t.ex. flingor på morgonen och algtabletter efter att ljuset släckts. Man kan också lägga olika sorters mat i samma fack. Man har kontroll över hur mycket mat som kommer ner i akvariet eftersom man ju bestämmer hur mycket man lägger i facket. Allt flingfoder som man lägger i kommer inte ut förstås, en del fastnar. Ibland töms inte heller ett fack som det ska, utan maten ligger kvar. Viktigt är att apparaten hoppar över den första tömningen som ställs in, så man gör bäst i att ställa in en extra tid före den första som man sedan tar bort när den passerat så att den först riktiga tömningen sker på rätt tid. Annars blir det osynkat och algtabletterna kommer på morgonen och flingfodret när ljuset släckts. Det får man tänka på men det förklaras också i manualen.

                  Kommentar

                  • ICC
                    • November 2006
                    • 1310

                    Tack så mycket Stefant för tipset. Ska läsa på om maskinen och kolla de olika YT videos som ligger uppe.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13129

                      Ursprungligen postat av åheim

                      Hej Inger! Kul Att du frågar
                      Oase har ju sin charm men njää, det är just beroende av att sitta i hörnet och är lite skrymmande samt att när man ska sätta tillbaks det i magnetfästet så är det besvärligt med växter som kommer mellan. Men visst, det är ju absolut bland de bättre!

                      Aqual turbo är ju kungen rent filtreringsmässigt men den är väldigt skrymmande och är inte så tyst som de andra jag tar upp här.

                      Eheim Biopower är nog en favorit om jag lägger ihop det som du efterfrågar! (den har väl du redan i nått kar om jag minns rätt, eller?)
                      Den är tyst, enkelt att rengöra (vilket man visserligen får göra lite oftare än andra filter eftersom den suger allt vatten genom endast 1 patron i botten)
                      och effektiv med hjälp av substrat pro i dem övriga behållarna.
                      ps. Kom på att jag glömt det här med eheims sugkoppar... Dem är under all kritik och otroligt värdelösa. Filtret kan lätt glida ner eftersom det väger lite mer med substart pro i behållarna och i mitt fall har jag 1 extra behålllare. Jag löste det genom att använda sugkoppar från ett luftfilter och som passade perfekt och håller filtret stadigt på plats. Ofattbart att inte eheim kan fixa en så billig och enkel sak som betyder så mycket!
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av åheim

                        ps. Kom på att jag glömt det här med eheims sugkoppar... Dem är under all kritik och otroligt värdelösa. Filtret kan lätt glida ner eftersom det väger lite mer med substart pro i behållarna och i mitt fall har jag 1 extra behålllare. Jag löste det genom att använda sugkoppar från ett luftfilter och som passade perfekt och håller filtret stadigt på plats. Ofattbart att inte eheim kan fixa en så billig och enkel sak som betyder så mycket!
                        Minns nu att jag irriterade mig på dessa sugpluppar och att filtret gled ner hela tiden.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          ... vet du vilka sugploppar det är som du använder? Kollade på Guldfisken, men blev osäker på vilka.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13129

                            Jag använder sugkoppar som sitter på dessa. Sitter 2 st på den här https://www.cyberzoo.se/akvaristik/p...er-dubbel.html
                            Tyvärr verkar det vara omöjligt att få tag på dem som resevdel....
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av åheim
                              Jag använder sugkoppar som sitter på dessa. Sitter 2 st på den här https://www.cyberzoo.se/akvaristik/p...er-dubbel.html
                              Tyvärr verkar det vara omöjligt att få tag på dem som resevdel....
                              Det var ju typiskt också.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13129

                                Om du pm.ar mig din adress så skickar jag till dig.
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...