Recensionstråden!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    Ursprungligen postat av åheim
    Är det nån skillnad på den jämfört med en vanlig duschhandske/scrubbinghandske? Såg att en så fanns för 20kr
    Ja, 80kr....
    Ok, visste nog inte att det fanns sådana scrubbinghadskar. Mem om sådana funkar lika bra är ju det ännu bättre.

    Kommentar

    • jolindse
      • January 2018
      • 70

      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        sera.jpg Visningar:	1 Storlek:	192.6 kB ID:     	2381752
      Sera Flore reactor 1000

      Efter att ha kört den här i ca en månad kan jag ge ett omdöme som kanske intresserar någon som går i co2-reaktor funderingar. Själva målet med enheten är (för den som inte använt eller stött på reaktor konceptet) att uppnå så stor upplösning av co2 i vattnet som möjligt utan att det "bubblar bort" till ingen nytta. Tanken är att ju längre gasen befinner sig i vattnet ju större del upptas och distribueras till växterna genom cirkulationen i akvariet. Win-win alltså i teorin - man behöver tillsätta mindre gas för att uppnå sina 30ppm eller vad man nu siktar på.

      Reaktorn kopplas till returen på ytterfiltret. Mitt filter har 16/22 slang och infästningen känns stabil både på inkommande och utgående. Jag har inte märkt någon större effektförlust i genomströmmningskapacitet men har inte heller gjort några mätningar så det är en helt subjektiv uppfattning. Vattnet kommer alltså in ifrån sidan och strax efter vattenslangsanslutningen sitter en mindre anslutning för co2-slangen. I de tester jag läste innan jag köpte den så påtalades det vid ett flertal tillfällen att just den lilla anslutningen är känslig för stötar och lätt kan gå sönder vilket gör hela enheten obrukbar. För att mitigera den risken så använde jag mig av silikonslang där kopplat till en ADA backventil som jag ansluter den vanliga co2-slangen på från nålventilen/bubbelräknaren. På det sättet så har jag en betydligt mjukare del mot den känsliga delen om jag skulle behöva greja där någon gång och behöver jag koppla loss hela reaktorn ifrån co2 anläggningen så är det bara att koppla loss backventilen.

      +

      Får bra upplösning av gasen. Någon liten bubbla kommer ut men det finns förklaring till det (kommer i det negativa). Enheten går att rengöra förhållandevis enkelt med mitt filter (i teorin - har inte behövt göra det ännu). När man väl har den lös går den att skruva isär och skölja ur på ett smidigt sätt. Till skillnad från diffusorer som man kopplar på samma sätt finns det inget membran som gasen tvingas igenom så rengöringsbehovet blir betydligt mindre med den här. Det är centrifugalkraften som miniminerar bubbelstorleken och maximerar tiden som gasen är i kontakt med vattnet. Väldigt smidigt att uppnå en bra distribution av co2 så länge cirkulationen i akvariet är adekvat eftersom gasen redan är upplöst när den kommer ut i karet.

      -
      I original så finns två stycken små propellrar längst upp i kammaren som skall hjälpa till att slå sönder bubblorna och göra dem mindre och lättare att lösa. Dessa är dock så dåligt konstruerade att de skapar resonans och oljud under drift. Jag tog helt enkelt bort dem (vilket inte är svårare än att öppna reaktorn och låta dem glida av mittstången). Detta innebär att någon liten bubbla ibland lyckas ta sig hela vägen ner genom reaktorn och upp genom slangen till utloppet vilket inte ger mig 100%-ig upplösning. Men dessa är få och ingen större förlust. Har lekt lite med tanken på att lägga in lite biobollar eller något annat material som fångar upp gasbubblorna och med hjälp av den övriga kraften i vattenflödet slå sönder dem än mer men har inte tagit mig för att stoppa i något sådant ännu. Upphängningen är en liten plastbricka som man monterar i sitt skåp och sedan hakar på reaktorn på. Kraften i centrifugaleffekten är dock så stor att den vibrerar eftersom det finns ganska mycket spelrum tack vare upphängningens beskaffenhet. Ville inte spänna fast den om jag behöver ta bort den i ett senare skede så jag köpte en liten vibrationsdämpande gummibit på någon järnaffär som jag satte mellan upphängningen och skåpssidan. Nu är det knäpptyst.

      All in all:
      Någonstans runt 4-500 får man betala för den och det finns mängder med tutorials på nätet hur man bygger en egen av olika PVC-rördelar från vilket byggvaruhus som helst för en betydligt billigare peng. De flesta av DIY-reaktorerna är dock ganska skrymmande på höjden vilket inte funkade i mitt skåp och då är detta ett bra alternativ. Jag är väldigt nöjd med enkelheten i designen och hur bra den funkar. Kanske att jag borde lägga in något i kammaren dock för att nå full potential. Om man har samma problem som jag hade med plats så rekommenderar jag den varmt.
      Senast redigerad av jolindse; 12 March 2018, 20:02.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13117

        Tänkte det kunne vara till glädje för den som kikar efter innerfilter och är lite nyfiken att se hur mycket filtermaterial de innehåller... Favoriseringen går från vänster till höger och är nr1. JBL cristalprofi i200, 2. AquaEl turbo 1000, 3. Eheim aquaball 180, 4. AquaEl unifilter 750. (tyvärr så blev det att jag filmade från höger grr...)

        Senast redigerad av åheim; 18 April 2018, 23:12.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13117

          Juwel Bioflow 3.0
          För akvarier upp till 300L
          Mycket tystgående och konstruktionen är väl genomtänkt och den utnyttjar hela filtervolymen mycket effektivt.
          Limmas fast i akvariet med medföljande lim, som kan limmas under vatten om man har akvariet igång med fisk.
          Det måste vara fritt ovanför filtret så att man kan lyfta upp pump och filtermaterial rakt upp.
          https://www.youtube.com/watch?v=J7WSZNquGWgttter




          Pros. sitter "permanent" i akvariet så man kan inreda mot den med växter, rötter, stenar för att dölja den.

          Cons. Fisk på 4 cm har lyckats hoppa upp på filtret och trillat ner genom hålet i locket och in i filtret, man får då ta ur pump och filtermaterial och håva upp den. Små yngel kan simma in genom insugsgallret!
          Senast redigerad av åheim; 23 May 2018, 15:43.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13117

            AquaForte V-10 Luftpump

            10w, 600L/t
            Lätt den bästa och tystaste luftpump jag kommit i närheten av. Eheim har tysta pumpar men deras på 400L låter mer än V-10!
            Jag driver med den just nu 3 svampfilter fördelat på två ca.180L akvarier!


            Betyg: Bäst
            https://dammtrivsel.se/produkt/luftp...v-10-komplett/





            Obs! Kopplade senare in 2 luftstenar också, trodde först att pumpen inte skulle klara av det utöver de 3 spongefiltrena (trodde gränsen var nådd) men det gick hur bra som helst
            Senast redigerad av åheim; 11 August 2018, 14:57.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13117

              Fluval Q2 Luftpump
              Det är ett jättebra köp om du är ute efter en ganska tyst och reglerbar ganska kraftfull luftpump!
              De uppger ingenstans hur mycket luft den ger per timme men den är på 4,5W och är enligt fluval anpassad för 190-600L akvarier.... skulle gissa att den pumpar ungefär 450L/timmen. ska man bara ha extra syresättning så funkar den säkert till 600L men ska du driva filtreringen i akvariet med den så tycker jag inte att man ska ha större akvarium än max 300L.
              Senast redigerad av åheim; 03 January 2019, 15:07.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13117

                Schego luftpump
                Den är bara skräp för mig eftersom den brummar och vibrerar så man blir galen, 5 minuter sen åkte den. Inget annat att säga om den!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13117

                  OASE Bioplus 200

                  Filter av hög kvalité, märks genom den fina, smarta och ganska avancerade konstruktionen med en mycket bra passform på alla delar.
                  7 watt och ger 650L/tim!
                  Har 6dl filtervolym.
                  Jag tycker verkligen om strilhålen på toppen som ger bra ytrörelse och sprider vattnet i två riktningar.
                  Magnetfästet för filter filterenheten är otroligt smidigt när du ska rengöra filtermaterialet och du kan även ta bort motorenheten utan att ta bort filterfästet på glaset.
                  Låter en del!

                  video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp
                  Senast redigerad av åheim; 03 January 2019, 15:08.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • ICC
                    • November 2006
                    • 1310

                    OASE Bioplus 200 verkar helt klart intressant. Tack för recensionen/recensionerna

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13117

                      Ursprungligen postat av ICC
                      OASE Bioplus 200 verkar helt klart intressant. Tack för recensionen/recensionerna
                      Tack! Jag har gjort många dyra felköp och skulle själv vara jätteglad om jag kunde läsa på om andras åsikter om en produkt innan köpet eller ickeköpet! Det är mina uppfattningar i mina recensioner och det är inte säkert att andra upplever sakerna likadant men jag försöker hålla mig till produktens funktion och kvalité!
                      OASEfiltret är super tycker jag!
                      Senast redigerad av åheim; 15 November 2018, 14:42.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Den här tråden är bra tycker jag

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13117

                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Den här tråden är bra tycker jag

                          //Inger
                          alla har grejer till sina akvarier så sätt igång att recensera era favoritgrejer och sånt som ni tycker är dåligt så får vi mer bra grejer åt folket
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av åheim

                            alla har grejer till sina akvarier så sätt igång att recensera era favoritgrejer och sånt som ni tycker är dåligt så får vi mer bra grejer åt folket


                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • ICC
                              • November 2006
                              • 1310

                              Håller med, jag/man/vi borde skriva recensioner oftare.

                              Kommentar

                              • Rufus
                                • January 2005
                                • 866

                                // Annicka

                                Kommentar

                                Arbetssätt...