Recensionstråden!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #91
    Luftpump! Eheim är bra..

    Jag gillar verkligen luftdrivna filterlösningar av mina akvarier och detta pga att man inte stoppar ner elektrisk utrusning i vattnet, man behöver bara ha själva filtermaterialet i akvariet, sen den obestridliga fakta att min fiskar mår mycket bra och håller sig friska!

    En anledning till att man kanske inte vill ha luftdrivna filter är oljudet från en högljudd luftpump (de flesta låter för mycket för att ha tex i vardagsrummet) och om det inte vore för mina Eheimpumpar så skulle inte jag ha luftdrivna filter, så är det! Jag har testat Sera, Aquael, Aqua nova, Stellar, Bauhaus-pump men ingen av dessa kan jag acceptera ljudnivån på, jag blir helt enkelt tokig

    Men Eheim går mycket bra, bara lite purrande från dem men to.m en ljukänslig person som jag kan acceptera ljudet
    Så min recension av luftpumpar blir entydigt till fördel för Eheim! Jag anser att det är en av bästa!
    Senast redigerad av åheim; 22 November 2018, 21:48.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #92
      .... Och den som funderar över ett riktigt bra innerfilter som är ganska tyst och mycket effektivt och klarar av akvarier med hög belastning så är Aquael turbo 1000 nåt man ska titta närmare på!
      Funktionen är lite som eheim biopower som filtrerar i flera steg, först genom en filtersvamp följt av biokeramisk media.
      Turbo 1000 är jämförbar med eheim 2252 cirkulationsmässigt (2252 är eheims kraftigaste innerfilter) men turbo har bra mycket mer filtermedia och min är tystare är 2252.an!
      Aquael har väl inte en lika utvecklad design men funktionen är högre och du får då ut mer av filtret!
      Jag skulle klassa filtret som ett av de mest effektiva innerfilter på marknaden och för att nämna en prisnivå så ligger den ungefär på 30% av vad du får betala för en eheim 2252! (ska nämna att detta är ingen "kinapump" och den har fina keramiska komponenter)
      Och JA den är ful i akvariet!!!

      Senast redigerad av åheim; 11 April 2018, 18:43.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #93
        Aqua nova! Detta innerfilter är av låg kvalité och man får precis vad man betalar för dvs ett skramlande filter och en känsla av missnöje... https://www.cyberzoo.se/akvaristik/p...ter/aqua-nova/
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • ICC
          • November 2006
          • 1310

          #94
          Den infon tackar vi för. Då spar vi pengarna till något annat väl valt. Denna tråden är kanon. Synd att inte fler skriver här, inklusive mig själv.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #95
            Jag vill rekommendera 2 mycket bra luftpumpar!

            Eheim: + mycket tystgående klarar djupa akvarier där vissa pumpar helt enkelt inte orkar.
            - dyr i inköp.


            Evolution M104 och M106
            + Mycket billig i inköp, bra tryck i den Mycket tystgående
            - Inte riktigt lika tyst som eheim men ger iofs mer luft också.

            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #96
              AQUAEL Leddy slim Plant 10w 8000k (inbyggd strömadapter som annars brukar bli en extra kostnad)

              Köpte den idag i butik för 699kr!
              Den är anpassad för 50-70cm långa akvarier, mitt var 74cm och det gick på håret att få ut fästena så långt, men det gick
              Det går ju också bra att lägga den direkt på ett täckglas, den har även gummi på kanterna så den inte glider.
              Jag tycker den är mycket snygg och den ger ett trevligt ljus och den här modellen är anpassat just för växter.

              Akvariet är 170L och det klarar den av att belysa med sina 10w.

              Kan varmt rekommendera den här produkten! http://media.dogman.se/ImageResizer....0&enforce=true
              Senast redigerad av åheim; 26 January 2018, 21:23.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #97
                Akvastabil Lumax 23w Plant

                ca 1400kr i affär.
                En fenomenal ledbelysning, ger ett väldigt kvalitativt ljus!
                Inga fästen finns med då den är tänkt att ligga över mittstagen på akvastabils akvarier. Så bara det finns mittstag eller täckglas på akvariet som du kan lägga den på så är det inga problem http://www.akvariumkungen.se/belysni...plant-23w.html

                OBS! Den höll mindre än ett år sen så gick plötsligt effekten ner med minst 50% och det gav ett högfrekvent ljud ifrån sig! Tillfällighet eller dålig produkt?
                Senast redigerad av åheim; 23 November 2018, 11:58.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Mrfabbe
                  • November 2017
                  • 140

                  #98
                  Oase Biothermo 600

                  Detta är ett ytterfilter jag starkt kan rekommendera. Riktigt bra ytterfilter som håller länge mellan städningar, är otroligt tyst och allt bara funkar riktigt bra. Jag har bytt ut hälften av de små keramiska rören som tillföljde mot ADA Bio rio, har ingen egentlig anledning till detta utan jag spårade iväg lite mycket när jag inhandlade allt. Jag länkar så kan ni läsa på deras sida och få mer vettig info än vad jag kan ge, men jag är grymt nöjd med filtret och den håller tempen i mitt 300L oerhört bra.
                  Senast redigerad av Mrfabbe; 02 February 2018, 12:25.

                  Kommentar

                  • Yadina
                    • December 2014
                    • 367

                    #99
                    Ursprungligen postat av åheim
                    .... Och den som funderar över ett riktigt bra innerfilter som är tyst och effektivt och klarar av akvarier med hög belastning så är Aquael turbo 1000 nåt man ska titta närmare på!
                    Funktionen är lite som eheim biopower som filtrerar i flera steg, först genom en filtersvamp följt av biokeramisk media.
                    Turbo 1000 är jämförbar med eheim 2252 cirkulationsmässigt (2252 är eheims kraftigaste innerfilter) men turbo har bra mycket mer filtermedia och min är tystare är 2252.an!
                    Aquael har väl inte en lika utvecklad design men funktionen är högre och du får då ut mer av filtret!
                    Jag skulle klassa filtret som ett av de mest effektiva innerfilter på marknaden och för att nämna en prisnivå så ligger den ungefär på 30% av vad du får betala för en eheim 2252! (ska nämna att detta är ingen "kinapump" och den har fina keramiska komponenter)

                    Bra recension!
                    Är utflödet riktbart och/eller justerbart (flöde)?

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13110

                      Ja utblåset kan du vrida och reglaget på utblåset reglerar flödet!
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        JBL Cristalprofi i200 innerfilter!
                        Ett ganska kostsamt filter (699-799kr)
                        Intrycket av filtret är att det är genomtänkt och håller bra kvalité. 200 modellen har 4st filtermoduler och en total filtervolym av 1L.
                        Flödet är 720L/tim och det är reglerbart och följder även men ett jättebra ledat utblås som går att rikta åt alla håll och kanter och även ett strilrör.
                        Mycket diskret i akvariet och stjäl inte intryck från övrig inredning som innerfilter annars har en tendens att göra. Placeras i ett hörn med två sugkoppar av tjockt gummi som man sen kan lossa med en smart knapplösning på pumphuvudet, man trycker på två knappar och då släpper vacuumet. Rekommenderas till den om någon är ute efter ett diskret innerfilter.

                        Senast redigerad av åheim; 23 November 2018, 11:52.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Christer5
                          • July 2015
                          • 915

                          Tack för informationen,är den tyst ?

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13110

                            Ursprungligen postat av Christer5
                            Tack för informationen,är den tyst ?
                            Det är väl den fråga de flesta är intresserade av Nja jo skapligt tycker jag och det ljud den ger är ett sk "white noise" så att säga, tycker jag. Den monteras i hörnet och det är inte optimalt ur ljudaspekten... jag är känslig gör oljud och det ljud den ändå genererar är överkomligt för mig!


                            Senast redigerad av åheim; 12 April 2018, 19:21.
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Björn J.
                              • November 2017
                              • 1049

                              Handsken är kastad!
                              Nja
                              inte bokstavligt.
                              Jag har tröttnat på algmagneter, då sådana repat diverse rutor.
                              Skulle kollat på en ny sådan där algskrapa på långt skaft, men fann ingen jag gillade.
                              Fann däremot JBLs "Cleaning glove" rengöringshandske. Det är nog den första handske jag köper ensam, vanligtvis brukar ju handskar levereras parvis, av någon mindre outgrundlig anledning.
                              Men denna passar både höger och vänster hand, storleken är nog mer "medium" jag har vanligtvis stl 9-10 på handskar och "large" när det gäller engångshandskar, så denna ensamma handske kändes litet tight.
                              Men den fungerar väldigt bra, den speciella ytan på handsken tar effektivt bort alla alger. Man kan även försiktigt ta bort alger och annan skit från växternas blad genom att dra den mellan fingrarna.
                              Ja handsken fungerar bra, jag fick gröna fingrar (på handsken då alltså) med en gång.
                              Men nackdelen då att man måste stoppa ned hand och underarm i akavariet.
                              Kostar knappt 100kr.
                              Rekomenders!

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13110

                                Är det nån skillnad på den jämfört med en vanlig duschhandske/scrubbinghandske? Såg att en så fanns för 20kr
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...