Recensionstråden!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    Recensionstråden!

    Jag har kommit på en helt fantastisk idé ihop med åheim (det var mest åheim)

    Det dyker ju upp frågor om tillbehör på forumet i ett helt oändligt flöde. Jag tänkte att de som vill får skriva recensioner som berör teknikprylar i den här tråden. Tänk er vilken guldgruva det här kan bli för alla som söker information! Vilket filter har du? Vad är bra? vad är mindre bra? Vilka lysrör är bäst? Vilket filter låter som en skördetröska på raketbränsle? Ja ni förstår grejen!

    Tanken är INTE att Olle ska säga EHEIM är bäst och få svaret - Näää, FLUVAL är bäst, då stuper hela tanken.

    Modell/märke/typ

    bra/kass

    Pris

    Jag tänkte börja med något av de 20 olika filtren jag har här hemma under morgondagen, Fluval fx5, Eheim ecco, Eheim 2226, Eheim Aquaball, Eheim 2010, Fluval U-serien och Tetratec har jag att skriva om om det verkar som en bra idé.


    Vad tror ni? Kollar responsen lite innan jag börjar pilla med detta
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante
  • fisheye
    • November 2010
    • 488

    #2
    Mycket bra ide. Sådant är värdefull!
    Jag kommer försöka bidra i den mån jag kan.
    /H
    Senast redigerad av fisheye; 06 September 2012, 08:42.

    Kommentar

    • MonkanS
      • December 2011
      • 861

      #3
      Väldigt bra idé. Jag efterlyste något sådant innan jag köpte mitt nuvarande kar. Ville då få recensioner på olika akvarier. Fick inte så värst mycket till napp på det då trots att det sitter folk hemma med olika varianter och olika tyckanden om dessa.
      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

      Kommentar

      • Olle A
        • January 2002
        • 1660

        #4
        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
        Tanken är INTE att Olle ska säga EHEIM är bäst och få svaret - Näää, FLUVAL är bäst, då stuper hela tanken.
        Det lovar jag att inte säga, jag kör med Fluval!

        Olle

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Atman Innerfilter.

          Ursprung Kina. Har inte hittat någon som säljer detta märke i SE / DE. Hittat en engelsk site som kränger dom.

          Prisnivå:
          Cirka 75% billigare än Eheim's motsvarighet på papper.

          Ljudnivå:
          Knäpptysta

          Kopplingar:
          Bra kopplingar som så, men inte samma mått som Eheim eller Fluval eller nått annat känt märke. Ergo, svårt med reservdelar om det skulle behövas.

          Användavänlighet:
          Lätt och logiskt att montera ihop dom. Vilket de var nödvändigt eftersom det var stört omöjligt att få en engelsk instruktion.

          El-förbrukning
          Enligt spec ~ 10% mer än Eheims motsvarigthet. Men enligt elmätare från Clas Ohlson är det närmare 25%

          Tryck:
          Obelastat så håller dom specen, dvs 200L/H eller 300 eller 400 eller 1000, beroende på storlek. Men tappar trycket ganska mycket när det börjar bli lite gojs i filtret. Skulle uppskatta att ungefär 30-40% av trycket är borta när matrialet är mättat.

          Tätningar:
          Håller tätt med vatten. Dock så börjar 50% av pumparna suga luft efter ett par år.
          Tror att det är kopplingen in som inte vill hålla helt tätt.


          Värt pengarna ?

          Njau.....ytterst tveksamt.


          Kommer jag köpa igen om jag får möjlighet ?


          Svar NEJ.





          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            Tetratec 1200EX.



            Prisnivå:
            Cirka 25% billigare än Eheim's motsvarighet på papper. Inklusive filtermaterial i form av ppi10 mattor, biobollar, keramiska makaroner, aktivtkol samt vadd!

            Ljudnivå:
            Knäpptysta

            Kopplingar:
            Bra kopplingar. De har tidigare haft problem med kopplingarna, vilket man märker om man googlar, men nu är det problemet löst o de funkar kanaon. Reservdelar är lätt att få tag på.

            Användavänlighet:
            Lätt och logiskt att montera ihop dom. Pedagogisk manual. Inget krångel. Mycket bra startfunktion i form av en stabil pump. Mycket bättre än tex Fluvals lösning på 04-05 serien. ( vet inte hur 06orna funkar än)

            El-förbrukning
            Enligt spec. 21W

            Tryck:
            Obelastat så håller dom specen. Tar nästan 1 år innan jag märkte att flödet avtagit. Dock har jag inte aktvit mätt hur många liter i timmen som det pumpar vid 1 års användande.

            Tätningar:
            Håller tätt med vatten. Har som sagt tidigare haft problem men nu är de helt täta o håller bra.

            Värt pengarna ?

            Absolut! Lätt det bästa filter jag har hemma.


            Kommer jag köpa igen om jag får möjlighet ?


            Svar JA.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7

              AQUAEL CIRKULATOR 1000/1500

              Prisnivå:
              Mycket bra pris för en så otroligt bra pump!
              Tillverkad i Polen

              Ljudnivå:
              Extremt tysta

              Kopplingar:
              Följer med diffusor, förlängningsrör, insugsrör, flödesriktare mm.

              Användavänlighet:
              Väldigt lätthanterlig

              El-förbrukning
              1000 11w/1500 22w

              Tryck:
              Väldigt bra tryck i dessa pumpar och är inte så känsliga för igensatta filter

              Tätningar:
              Pumpen är helt tät och kan användas utanför akvariet, men inget som jag rekomenderar! Väldigt dålig plastkvalité på utblåset - spricker lätt och svårt att fästa slang på det.

              Värt pengarna ?
              JA!


              Kommer jag köpa igen om jag får möjlighet ?
              JA!!!

              Samlat betyg: 9/10

              1,5 år senare kvarstår mitt positiva tycke för denna pump. Den är bättre än de flesta, om inte alla konkurrenter när det gäller låg ljudnivå och hållbarhet (keramisk axel och även ändandarna på impellern), bortsett från det dåliga utblåset som kunde göras lite anslutningsvänligare (AquaEl är bra grejer!)
              Senast redigerad av åheim; 20 May 2021, 13:25.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #8
                AQUACLEAR POWERHEAD 50

                Tillverkad i Italien

                Ljudnivå: Genererar väldigt lite vibrationer men kan ändå väsnas en del

                Kopplingar:
                Följer endast med en tratt som man kan sätta på insuget, svårt att fästa något på det korta breda insuget

                Användavänlighet:
                Lätt att plocka isär, dåliga förutsättningar för att fästa kopplingar och slangar.

                El-förbrukning
                10w

                Tryck:
                bra tryck i dessa pumpar

                Tätningar:
                Går ej att använda utanför akvariet eller att lyfta vatten från tex en sump

                Värt pengarna ?
                Ja!


                Kommer jag köpa igen om jag får möjlighet ?
                Nej!

                Samlat betyg: 7/10
                Senast redigerad av åheim; 03 August 2014, 22:04.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #9
                  AQURIUM SYSTEMS NEWJET 1200 cirkulationspump

                  Prisnivå:
                  Rimligt pris hos på de flesta säljställen
                  Tillverkad i Italien

                  Ljudnivå:
                  Ganska tyst

                  Kopplingar:
                  Bra fästen för slang på insug och utblås.

                  Användavänlighet:
                  Lätt att plocka isär och liten och lättplacerad

                  El-förbrukning
                  15w

                  Tryck:
                  ganska bra

                  Tätningar:
                  Går att använda utanför akvariet eller att lyfta vatten från tex en sump

                  Värt pengarna ?
                  ja


                  Kommer jag köpa igen om jag får möjlighet ?
                  Ja om jag får behov att lyfta vatten annars går jag på strömsnålare powerheads. Aquarium systems håller annars över lag en bra kvalité på alla sina produkter

                  Samlat betyg: 7/10
                  Senast redigerad av åheim; 20 September 2012, 14:58.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #10
                    Då är det dags för Fluvals U-serie vilket är filter som placeras i akvariet. Jag har kört U3 under ungefär ett års tid och jag är mycket nöjd. Enligt siffrorna från Fluval så passar U3 till akvarier mellan 90-150 liter (600L/H) Jag har kört det i ett standard 120. Filtret kommer med fin filtermatta, kolfilter och BIOMAX som är en variant av biomedia som ser ut som små runda cylindrar, utan hål i mitten. Jag bytte genast ut kolfiltret mot en grov filtermatta som jag skar till själv.

                    Filtret har tre lägen när det gäller vattenflöde, man kan låta vattnet komma från det nedre utblåset, mitten eller det på toppen och detta regleras lätt med en ratt som sitter på ovansidan av filtret. Fluval använder sig av en så kallad FlipTop teknik som innebär att man skall kunna plocka ur filterbehållarna ur filtret medan det sitter kvar i akvariet, jag har aldrig fått det att fungera ordentligt då det blir mer skit kvar i akvariet än nödvändigt. Jag plockar helt enkelt ur hela filtret när det är dags för rengöring.

                    När det gäller prisbilden så var det ganska dyrt för mig, jag betalade 549 kronor för det hos min lokale handlare. Filtret finns billigare hos välsorterade butiker på nätet.

                    Förutom FlipTop-tekniken finns det inte så mycket att klaga på, det är helt enkelt ett filter som gör sitt jobb på ett bra och ljudlöst sätt.

                    Offering outstanding 3-stage filtration, increased water movement and vital aeration, Fluval U Series internal filters are the perfect solution where externa...
                    Bifogade filer
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      Frågan besvarad på annat vis.


                      .
                      Senast redigerad av Ken Olofsson; 13 September 2012, 14:33.
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        #12
                        Eheim compact 600

                        Prisnivå:
                        Eheims lågbuget alternativ
                        Tyskt märke men tveksam till att den tillverkas i Tyskland, tror möjligen Kina

                        Ljudnivå:
                        relativt hög

                        Kopplingar:
                        Bra fästen för slang på utblås, går inte att fästa något på insuget.

                        Användavänlighet:
                        Liten i storlek. Känns som man ska ha sönder den när man ska ta isär den

                        El-förbrukning
                        11w

                        Tryck:
                        ganska bra

                        Tätningar:
                        Går ej att använda utanför vatten

                        Värt pengarna ?
                        tveksam, men den gör sitt jobb och är tillförlitlig


                        Kommer jag köpa igen om jag får möjlighet ?
                        Nej

                        Samlat betyg: 5/10
                        Senast redigerad av åheim; 20 September 2012, 15:01.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          #13
                          Aquarium system newave 1.6 adj Streampump

                          Pris:
                          Lägre än många andra steampumpar
                          Tillverkad i Italien

                          Ljudnivå:
                          Väldigt tyst i sig men ger i mitt fall ganska mycket resonans i täckglasen.

                          Användarvänlighet:
                          Enkel och smart konstruktion, väldigt enkel att ta isär.

                          Elförbrukning:
                          Endast 2.6w

                          Tryck:
                          Ger en otroligt bra skjuts på vattnet.

                          Värt pengarna:
                          Ja den gör ett bra jobb.

                          Negativt:
                          Lite begränsade möjligheter att rikta pumpen och saknar magnetfäste, sugkoppslösningen den har fungerar dock bra. Skapar en del resonans.

                          Samlat betyg:
                          6/10
                          Senast redigerad av åheim; 20 September 2012, 15:02.
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #14
                            Juwel's inbyggda filterkammare, detta fall = till 240 Rio modellen

                            Pris:
                            Svårt att avgöra, ingår i akvariets pris

                            Ljudnivå:
                            Här är den knäpptyst. Dock verkar ett fåtal få problem med resonans.

                            Användarvänlighet:
                            Enkel och smart konstruktion, väldigt enkel att dra igång och underhålla.

                            Elförbrukning:
                            Vet i katten

                            Tryck:
                            Bra fart på vattnet. Mitt fall ~ 4 ggr vattenvolymen.
                            Märker inget tryckfall trots mycket bös i filtret.

                            Värt pengarna:
                            Ja den gör ett bra jobb.
                            Men grov blå matta i kammaren + ett litet förfilter till bottenintaget så har jag inte behövt rengöra kuddarna på snart 4 år, trots tidvis klar överbelastning på karet i fråga om fiskmängd.


                            Negativt:
                            Det är en stor koloss inne i karet som ger ett lite konstigt estetiskt intryck.
                            Om man inte gillar det, så får man plantera massor med stora växter framför.
                            Eller bygga in bakom ex slimlines.
                            Medföljande filtermatrial är det si och så med. Blandning av medium,
                            gröna och aktivt kolmattor. Med fördel kan man slänga bort dom alla och enbart köra med grov blå matta.


                            Samlart betyg:
                            9/10 om man inte störs av att det är en stor koloss i karet.
                            6/10 om man störs av kolossen.

                            .
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              #15
                              Recensionstråden!

                              Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                              Juwel's inbyggda filterkammare, detta fall = till 240 Rio modellen

                              Pris:
                              Svårt att avgöra, ingår i akvariets pris

                              Ljudnivå:
                              Här är den knäpptyst. Dock verkar ett fåtal få problem med resonans.

                              Användarvänlighet:
                              Enkel och smart konstruktion, väldigt enkel att dra igång och underhålla.

                              Elförbrukning:
                              Vet i katten

                              Tryck:
                              Bra fart på vattnet. Mitt fall ~ 4 ggr vattenvolymen.
                              Märker inget tryckfall trots mycket bös i filtret.

                              Värt pengarna:
                              Ja den gör ett bra jobb.
                              Men grov blå matta i kammaren + ett litet förfilter till bottenintaget så har jag inte behövt rengöra kuddarna på snart 4 år, trots tidvis klar överbelastning på karet i fråga om fiskmängd.


                              Negativt:
                              Det är en stor koloss inne i karet som ger ett lite konstigt estetiskt intryck.
                              Om man inte gillar det, så får man plantera massor med stora växter framför.
                              Eller bygga in bakom ex slimlines.
                              Medföljande filtermatrial är det si och så med. Blandning av medium,
                              gröna och aktivt kolmattor. Med fördel kan man slänga bort dom alla och enbart köra med grov blå matta.


                              Samlart betyg:
                              9/10 om man inte störs av att det är en stor koloss i karet.
                              6/10 om man störs av kolossen.

                              .
                              Vilken av pumparna har du?
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              Arbetssätt...