Recensionstråden!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • larsonandy
    • October 2023
    • 52

    VIT FLUVAL FLEX 57 liter

    Denna serie av akvarie tycker jag är en designmässig fullträff av Fluval. Den välvda framrutan kan möjligtvis störa någon eftersom den ändrar perspektivet något beroende på från vilket vinkel man tittar. Personligen tycker jag att effekten är minimal och inget som stör men heller inget som förbättrar. Locket är ju helt fantastiskt med sin låga profil med inbyggd belysning. En liten öppning som underlättar vattentester, matning, etc om man kan undvika fiskar som hoppar. Uselt om man har djur som hoppar ut. I lockets vänstra bakkant finns ett perforerat utrymme som lätt kan skäras ut och man får ytterligare en praktisk öppning som kan utnyttjas för allehanda finurligheter som man vill testa. Själv har jag stoppat ner några klängerväxter där. Locket ger dessutom utrymme att lägga till olika typer av ljus och utrusting man kan tänkas vilja ha om man är lite händig och finurlig.

    Jag gillar ljuset som är inbyggt i locket, man kan kombinera det vita ljuset med en färgton som man själv önskar. Tänds automatisk med hjälp av timer också.

    Hela bakgrunden är en stor filterkammare med tre avdelningar. I avdelning tre sitter pumpen, i övrigt finns gott om utrymme för att köra originaluppsättningen som kommer med akvariet eller att fixa och trixa själv. Själv har jag klängerväxterternas rötter i avdelning 1, originalfiltret och bioringar i avdelning två och pumpen och filtermaterial från andra akvariet i avdelning tre.

    Pumpen är en katastrof. Dels är den för stark, vilket man kan göra något åt, men ljudnivån är förskräcklig. Av recensioner att döma verkar det skilja från exemplar till exemplar, men det är stor chans att ljudet pumpen får dig att bli galen. Att flödet är så kraftigt går att fixa med att göra några små hål i slangen på pumpens sida av filterkammaren, det ger också bättre cirkulation på andra sidan så att säga, eller stoppa in lite filtermassa i röret. Det finns massor av exempel på gör det själv lösningar på nätet också.

    Den vita bakgrunden i akvariet framhäver okomplicerade inredningar, mörkgröna akvarieväxter, mörkt trä. Kan väl vara trevligt som omväxling mot alla proppfulla akvarier eller med svarta inredningar? Gillar man svart finns ju den modellen av samma akvarium.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13127

      Tips på eviga luftdiffusers (luftstenar) till oss som använder luftdrivna filter eller bara vill syresätta!

      Sjunkande https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...5-mm-justerbar

      Flytande men passar bra i ett spongefilter https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...esten-10x35-mm
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Rebecca_G
        • January 2024
        • 18

        Här kommer en recension av olika "kranadaptrar" för att koppla trädgårdsslang med snabbkoppling till en inomhuskran. Jag provade några varianter innan jag hittade en som funkade perfekt för mig så med det här inlägget kanske någon annan kan hoppa över några felsteg och gå direkt till det som funkar bäst för den.

        Den första varianten har det tipsats om här på forumet tidigare, nämligen en krankoppling från Clas Ohlson: https://www.clasohlson.com/se/Kranko...kran/p/31-5971
        Den funkade klockrent till min handfatsblandare som har 22 mm invändig gänga, men efter första påfyllningen kom jag på att jag har bättre temperaturkontroll i min badkarsblandare där den här inte funkade. Den här krankopplingen fungerar till både 22 mm invändig gänga och 24 mm utvändig gänga (jag har en 24 mm invändig gänga i badkarsblandaren). En nackdel med den här var att jag tyckte att vattenstrålen i blandaren inte blev lika samlad som med originalsilen, när man använder handfatet till vardags.

        Nästa variant som jag provade var en snabbkoppling från Jula: https://www.jula.se/catalog/bygg-och...ppling-450190/
        Den här passade perfekt till 24 mm invändig gänga men tyvärr inte till vanliga slangkopplingar, typ Gardena, och de kopplingar som passade ihop med den här adaptern passade inte på en slang istället.. Enligt personalen på Jula har troligtvis Gelia ett eget system med egna mått.

        Den som funkade bäst för mig är den här krankopplingen från Byggmax: https://www.byggmax.se/anslutning-fo...lock-p68729404
        Den passar min 24 mm invändiga gänga (det behövdes dock några varv med gängtape för att det skulle bli helt tätt) och ser helt okej ut när jag inte använder den. Den gula plastkopplingen skruvas bort efter påfyllning och kvar blir bara en kromad gänga.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13127

          Jättebra info för dem som har 24mm invändig gänga!
          Hos mig så passar adaptern från clas o. På alla kranar i mitt hus så jag har den sittande hela tiden i badrummet och trycker bara på gardenakopplingen när jag vill byta vatten, så jäkla smidigt. Och så har jag en slang som precis har rätt längd för att nå karet.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13127

            Och på insuget så har jag en aquaclear quickfilter ( höljet bara) så jag kan tömma utan att oroa mig att småfisk ska följa med och höljet har en botten så jag kan fylla med max tryck utan att sanden rörs upp!

            Senast redigerad av åheim; 07 April 2024, 17:17.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            Arbetssätt...