Recensionstråden!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #76
    Ursprungligen postat av åheim
    Nackdelen med ytterfilter:
    1. läckagerisk
    2. vid strömavbrott riskerar man hela fiskbesättningen när filtret startar igen om det stått still en längre stund.
    3. tar plats utanför karet
    4. trots sin massiva filtervolym så är filtermassan syrebegränsad och bakterier behöver mycket syre.

    Luftdrivet svampfilter kan däremot stå still länge utan risk eftersom den har tillgång till syre från hela akvarievolymen.
    Ingen läckagerisk.
    Ger en effektiv biologisk rening pga god syretillförsel med också en effektiv mekanisk rening.
    Tar dock lite mer plats i karet än ett ytterfilter av förklarliga skäl.
    Billigt. men pumpen kostar ju lite...
    Jag är iallafall helt såld på detta
    Och jag tycker tvärt om.

    Jag har haft ytterfilter som har gått i mer än ett år utan att behöva rengöras så som filter är de oerhört mycket effektivare än innerfiltren. Men visst kan man göra ett innerfilter mycket effektivare genom att koppla en större filtermattebit till ett pumphuvud enligt Zoopets filterartikel. https://www.zoopet.com/index.php?opt...article&id=175

    Visst kanske risken är större för läckage med ett ytterfilter men risken är minimal. Tror att orsaken till att folk tror så är att de ytterfilter man hade för 40 år sedan ofta läckte. Under årens lopp har jag råkat ut för ett rejält vattenutsläpp pga filtret och det var med ett innerfilter. Sugpropparna hade släppt så pumpen hade tippat och utblåset var riktat uppåt så det blev som en fontän.

    Enda nackdelen med ett ytterfilter som jag ser det är att det tar plats utanför akvariet men å andra sidan innebär ju det att det tar mindre plats i akvariet än ett innerfilter.

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13126

      #77
      Jag har faktiskt drabbats av 3 st läckage från ytterfilter... den första var en aquael unimax som började sippra från slanganslutningen och den andra en tetratec ex 700 (från slanganslutningen) och sist en fluval 206 som jag inte lyckades lokalisera läckaget på "förrutom på parkettgolvet som var blött"! Det jag känner ganska bra tilltro för än idag är eheim classic - modellerna
      Senast redigerad av åheim; 27 January 2018, 20:27.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #78
        Trots att jag haft akvarie i mer än 40 år har jag aldrig drabbats av de saker som du verkar drabbas av. Strömavbrott har det varit några gånger men det har aldrig lett till dödsfall i akvariet oavsett vilket filter jag använt.
        Visst teoretiskt kan det hända om man har ett akvarie där man övermatar och ett dåligt fungerande filter (filtermaterialet är viktigt). Om man vill gardera sig för detta så finns det billiga brytare man kan installera som gör att filtret inte hoppar igång efter ett strömavbrott.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Rufus
          • January 2005
          • 866

          #79
          Bor på landet och har strömavbrott några timmar ibland, har väl haft tur men inga dödsfall. Numera har jag "backupbatteri" eller vad de nu heter på riktigt. Jag tycker det är så skönt att inte behöva rengöra så ofta som innerfilter ofta kräver. Men visst en liten oro för läckage finns ju men det kan ju hända ngt med själva akvariet också.
          // Annicka

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13126

            #80
            Var och en får givetvis filtrera sina kar på det sätt de föredrar, jag ville bara klargöra vilka fina resultat jag fått med mina filter och hur lättskötta dem är och att det är en bra lösning (iallafall i mina akvarier)! Angående rengöringsintervaller så körde jag igång filtrerna de första dagarna i augusti och behövde inte rengöra dem tills jag bytte ut dem till de nya (fabrikstillverkade) jag hittade i början av december...
            Senast redigerad av åheim; 13 December 2016, 22:22.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Rufus
              • January 2005
              • 866

              #81
              Ursprungligen postat av åheim
              Var och en får givetvis filtrera sina kar på det sätt de föredrar, jag ville bara klargöra vilka fina resultat jag fått med mina filter och hur lättskötta dem är och att det är en bra lösning (iallafall i mina akvarier)! Angående rengöringsintervaller så körde jag igång filtrerna de första dagarna i augusti och behövde inte rengöra dem tills jag bytte ut dem till de nya (fabrikstillverkade) jag hittade i början av december...
              Ja och det tackar jag för (att du delar med dig)alla tips och bra ideer tas tacksamt emot!
              Senast redigerad av Rufus; 14 December 2016, 06:57. Anledning: Otydligt svar
              // Annicka

              Kommentar

              • ICC
                • November 2006
                • 1310

                #82
                Är faktiskt lite inne på samma linje som Åheim. Kör just nu lite expriment med just luftdrivet svampfilter. Outstanding i yngelakvarium, men även i akvarium som inte är i behov av mycket vatten som snurrar/cirkulerar runt. I ett 150 liters kör jag filter på filter faktisk, bara för att testa. Först ett sk Hamburger Mattenfilter (HMF filterhörna) och bakom det ett sånt filter som Åheim menar. Det har visat sig att jag har väldigt lite partiklar i vattnet samt att skumfiltret i princip aldrig behövs rengöras. Filtermattan till HMF filtret tar den första och mesta smutsen.
                Tanken växte till sig vid ett sedvanligt besök i en akvarieaffär. De körde övervägande med luftdrivet svampfilter i sina kar. Dessutom var vattnet krispigt och klart. Så Åheim, jag tycker nog att du har en sund inställning.
                Senast redigerad av ICC; 14 December 2016, 10:36.

                Kommentar

                • Rufus
                  • January 2005
                  • 866

                  #83
                  Ibland blir jag så sugen att testa ngn årstidsfisk och då kanske dessa filter är perfekta? Billigt och inte så mkt rörelse.
                  // Annicka

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #84
                    Killis klarar sig nog nästan helt utan filter om du bara har en del växter i akvariet
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Rufus
                      • January 2005
                      • 866

                      #85
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Killis klarar sig nog nästan helt utan filter om du bara har en del växter i akvariet
                      Ja växter kan man ju inte vara utan !
                      // Annicka

                      Kommentar

                      • Yadina
                        • December 2014
                        • 367

                        #86
                        Ursprungligen postat av åheim
                        Nackdelen med ytterfilter:
                        1. läckagerisk
                        2. vid strömavbrott riskerar man hela fiskbesättningen när filtret startar igen om det stått still en längre stund.
                        3. tar plats utanför karet
                        4. trots sin massiva filtervolym så är filtermassan syrebegränsad och bakterier behöver mycket syre.

                        Luftdrivet svampfilter kan däremot stå still länge utan risk eftersom den har tillgång till syre från hela akvarievolymen.
                        Ingen läckagerisk.
                        Ger en effektiv biologisk rening pga god syretillförsel med också en effektiv mekanisk rening.
                        Tar dock lite mer plats i karet än ett ytterfilter av förklarliga skäl.
                        Billigt. men pumpen kostar ju lite...
                        Jag är iallafall helt såld på detta
                        Hur gör du för att göra rent filtersvampen utan att skräpa ner hela akvariet?

                        För ca ett halvår sedan så satte jag på ett ett förfilter på mitt Fluval 106 ytterfilter. Förfiltret består av en ganska tät filtermatta (den svarta biten som följer med till Fluvals ytterfilter, ca 0,5 l).

                        I ett par veckor nu så har jag märkt att utblåset från mitt ytterfilter minskat kraftigt. Konstigt, tänkte jag, men antog att det måste vara fullt med skräp i filtret. Jag kopplade loss slangarna och tittade i filtret, det var som jag misstänkte nästan lika rent som senast jag gjorde rent det.
                        Istället var det förfiltret som slammat igen. Så fort jag rörde det så yrde det brunt slam i hela akvariet. Inte helt snyggt. Möjligen skulle jag försökt att trä en påse runt förfiltret innan jag tog ut det? Dock är detta ingen helt lätt amnöver när det är trångt och man har akvariet fullt med små räkor... Lösning?

                        Kommentar

                        • Yadina
                          • December 2014
                          • 367

                          #87
                          ...finns det risk när man använder ett förfilter att bakterierna i ytterfiltret inte får tillräckligt med näring/mat?

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13126

                            #88
                            Ursprungligen postat av Yadina

                            Hur gör du för att göra rent filtersvampen utan att skräpa ner hela akvariet?
                            Väldigt enkelt, jag stänger av pumpen lyfter sakta upp filtersvampen (utan att trycka på den) och lägger över den i en skål eller hink. Blir inte massa bös när jag gör detta!

                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • KJE
                              • August 2013
                              • 1066

                              #89
                              Ursprungligen postat av Yadina
                              ...finns det risk när man använder ett förfilter att bakterierna i ytterfiltret inte får tillräckligt med näring/mat?
                              Möjligen om förfiltret stockar igen och minskar cirkulationen genom huvudfiltret alltför mycket. Själv har jag precis slutat använda mitt Eheim-förfilter eftersom jag upplever att det stockar igen alltför fort. Inte för att jag tror att det påverkar bakterierna utan mer för att det blir så dålig cirkulation i akvariet och att det då slutar suga i sig partiklar.
                              Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13126

                                #90
                                Armaturfett! http://www.clasohlson.com/se/Armaturfett/30-9781
                                Tänkte att det är på tiden att visa på en bra produkt för att sköta om sina o-ringar och packningar på sitt ytterfilter eller cirkulationspump!
                                Jag har använt det här armaturfettet i flera år nu och jag hittade det efter mycket mycket letande, jag visste ju inte riktigt vad jag skulle leta efter och all silikonfett jag hittade var ju skadligt att använda...
                                Fettet smörjer upp och förbättrar funktionen och hållbarheten i alla packningar. Den blir inte klistrig med tiden, vilket vanligt vaselin blir.
                                Detta bör alla ha till sina ytterfilter!
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...