Recensionstråden!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yadina
    • December 2014
    • 367

    #61
    Ursprungligen postat av åheim
    AQURIUM SYSTEMS NEWJET 1200 cirkulationspump

    Prisnivå:
    Rimligt pris hos på de flesta säljställen
    Tillverkad i Italien

    Ljudnivå:
    Ganska tyst

    Kopplingar:
    Bra fästen för slang på insug och utblås.

    Användavänlighet:
    Lätt att plocka isär och liten och lättplacerad

    El-förbrukning
    15w

    Tryck:
    ganska bra

    Tätningar:
    Går att använda utanför akvariet eller att lyfta vatten från tex en sump

    Värt pengarna ?
    ja


    Kommer jag köpa igen om jag får möjlighet ?
    Ja om jag får behov att lyfta vatten annars går jag på strömsnålare powerheads. Aquarium systems håller annars över lag en bra kvalité på alla sina produkter

    Samlat betyg: 7/10
    Har precis skaffat den här pumpen och använder den bakom min BTN Slimline. Det är bra tryck i den men tycker att den låter för mycket. Jag har placerat den så att den vilar på filtermaterial, men det hjälper inte speciellt mycket mot oväsendet.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13127

      #62
      Ursprungligen postat av Yadina
      Har precis skaffat den här pumpen och använder den bakom min BTN Slimline. Det är bra tryck i den men tycker att den låter för mycket. Jag har placerat den så att den vilar på filtermaterial, men det hjälper inte speciellt mycket mot oväsendet.
      Om utrymmet är lite trångt bakom din slimline så kan det alstras en del ljud, förstärker ljudet nästan som en högtalare. Du kan prova att vrida och vända på den och se till att använda en mjuk slang till utblåset.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13127

        #63
        Ursprungligen postat av åheim
        eheim ecco 200
        600L/tim, ca 400 med slangar och lyfthöjd.
        5w
        pris: 1000-1500


        Köpte den för några dagar sen pga problem med en spricka i mitt hangon filter.
        Valet stod mellan ecco och classicmodellen, de har mycket gemensamt men ecco har enkel bortkoppling av slangar och en pumpfunktion för att starta hävereffekten och fylla filtret med vatten.

        Jag är otroligt nöjd med den på alla sätt och den opererar extremt tyst.
        En fullpoängare än så länge, men bara tiden kan utvisa att den håller många år!
        Ja nu har det gått en dryg månad och det jag känner med ecco-modellen är att flödet är den kritiska punkten... cirkulationen är dålig (typ 200-300L/t) och klarar inte riktigt att hålla den nivå på vattnet som jag vill, den hinner helt enkelt inte med att rena i takt med nedsmutsningen! Jag har därför satt i ett hemmbyggt hmf filter och med tiden så kan det bli så att det får ta över filtreringen helt och eccofiltret får gå i nån liten nanokub eller säljas. Så har du ett kar på mer än 150L så tycker jag du ska välja ett kraftfullare filter.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #64
          Recensionstråden!

          Ursprungligen postat av åheim
          Ja nu har det gått en dryg månad och det jag känner med ecco-modellen är att flödet är den kritiska punkten... cirkulationen är dålig (typ 200-300L/t) och klarar inte riktigt att hålla den nivå på vattnet som jag vill, den hinner helt enkelt inte med att rena i takt med nedsmutsningen! Jag har därför satt i ett hemmbyggt hmf filter och med tiden så kan det bli så att det får ta över filtreringen helt och eccofiltret får gå i nån liten nanokub eller säljas. Så har du ett kar på mer än 150L så tycker jag du ska välja ett kraftfullare filter.
          Jag kör 2426 och 2075 till mina 84-litare. Fullt flås på, det är lagom det. Ecco-filtren är lite klenare men de är väldigt driftsäkra. Just klen-aspekten är det som gjort att jag valt bort dem. Jag har kört dem som extrafilter i bland och då gör de ett bra jobb.

          Som en not när jag ändå är på gränsen till ot: 2426 är en uppgraderad 2226 och det vill jag påstå är det bästa ytterfiltret som någonsin gjorts.
          Senast redigerad av Mathias Nilsson; 12 September 2015, 11:06.
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13127

            #65
            JBL insug och utblås till ytterfilter!

            Mycket dålig kvalité i plasten, mjuk och i mitt fall omöjlig att låsa slangen med låsmuttern, den hoppar över gängen...
            Köp inte denna modell! http://www.guldfisken.se/beta/catalo...9230399c863947

            Bilden visar vad jag syftar på... http://i32.photobucket.com/albums/d4...psqk0i7lic.jpg
            Senast redigerad av åheim; 17 October 2015, 20:40.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13127

              #66
              Eheim pickup 200

              Pris ca 350-599 (Jag stödde min lokala handlare och betalade 599 puh)
              6W
              Filtervolym 4,7 dl

              Det är ett filter som utnyttjar hela filterpatronen maximalt. Utblåset kan vridas 180 grader och det gillar jag!
              Väldigt smidig att rengöra då man bara lyfter upp behållaren (även impellern följer med upp och kan rengöras samtidigt) och motordelen stannar i akvariet.
              Fungerar tyst och effektivt som mekaniskt filter. Jag har den i ett 170Liters (ca 40 tetror a´3-5cm och några pansarmala) och ska se hur den klarar belastningen över tid!

              (ska också tillägga att just den här filtermodellen har funnits i säkert 25 år och det borgar nog för en lyckad konstruktion)

              (Efter nära på 3 v. så är detta filter min favorit gentemot aquaball 180. Nackdelar är den täta filterpatronen och det stora hålet genom den som minimerar filtervolymen på patronen! Tveksam till den biologiska kapaciteten...






              Eheim aqauball 180

              Pris: ca. 450-500kr

              6w

              Filtervolym 4,6 dl

              Av en anledning fick jag en aquaball 180 också och passar på att säga mitt om den pumpen i samma inlägg!
              Detta är också en pump som är mycket lätthanterlig och kommer med ett bubbelmunstycke och ett strilrör. jag föredrar att köra utan något för att få en bred lugn ström i akvariet. Filtret är ett modulfilter och varje modul innehåller en svamp men det finns möjlighet att fylla med valfri filtermedia. Är väldigt tystgående.
              Senast redigerad av åheim; 22 November 2018, 20:57.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Christer5
                • July 2015
                • 915

                #67
                Skall bli väldigt intressant att veta vad du kommer fram till

                Kommentar

                • Mu(sic)
                  • March 2012
                  • 2305

                  #68
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Ja till synes är dessa två filter de bästa innerfilter, av många jag testat genom åren, de svarar upp till mina förväntningar på effektivivtet och prestanda! De är mycket tysta och lätthanterliga (speciellt pickupen är lätt att hålla på med).

                  Om man har eller förväntar sig att få yngel så är pickup modellen inte optimal, insugsgallret i botten är glest och yngel kan slinka in där och hamna i filterbehållaren. På den punkten är aquaball en utmärkt modell där yngel inte kan sugas in.

                  Aquaball har lite grovporigare filterpatoner än pickup och kan gå lite längre perioder utan att sätta igen, fast inte heller pickup visar tendens att bli igensatt under 1. månaden iallafall.

                  Helt ärligt kan jag säga att jag tycker mycket mer om dessa två än den klassiska 2048.an som känns väldigt otymplig och har dålig fästanordning och dålig plastkvalité och mycket ful i akvariet.
                  Det sitter ett Eheim Pickup-filter i barnbarnens akvarie och jag har haft upp det en gång för rengöring sedan juldagen när jag startade det. Och då rengjorde jag bara impellern och spolade ur byttan litegrann. Ingen märkbar minskning av flödet under tiden heller. Det finns en grej jag inte gillar och det är dom röda bokstäverna på byttan

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13127

                    #69
                    Ursprungligen postat av Mu(sic)
                    Det sitter ett Eheim Pickup-filter i barnbarnens akvarie och jag har haft upp det en gång för rengöring sedan juldagen när jag startade det. Och då rengjorde jag bara impellern och spolade ur byttan litegrann. Ingen märkbar minskning av flödet under tiden heller. Det finns en grej jag inte gillar och det är dom röda bokstäverna på byttan
                    Eheim är väldigt självgoda och vill under inga omständigheter att det ska råda några tvivel om att det är just en eheim Kör ju som sagt en 200 i mitt 170L och det funkar jättebra!! Igår så hittade jag ett litet hangon filter när jag rensade i förrådet och kunde förstås inte låta bli att experimentera med det, modifierade det bara en aning sen fyllde jag det med substrat pro och ska låta det då parallellt med 200.an bara för att jag gillar att ha lite extra biologisk rening Gillar tanken med uppdelad mekanisk och biologisk rening, biofiltret kan jag köra non stop utan rengöring och alltid bibehålla en bra balans i karet trots rengöring av det mekaniska/biologiska
                    Senast redigerad av åheim; 20 May 2016, 19:59.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Mu(sic)
                      • March 2012
                      • 2305

                      #70
                      Ursprungligen postat av åheim

                      Eheim är väldigt självgoda och vill under inga omständigheter att det ska råda några tvivel om att det är just en eheim Kör ju som sagt en 200 i mitt 170L och det funkar jättebra!! Igår så hittade jag ett litet hangon filter när jag rensade i förrådet och kunde förstås inte låta bli att experimentera med det, modifierade det bara en aning sen fyllde jag det med substrat pro och ska låta det då parallellt med 200.an bara för att jag gillar att ha lite extra biologisk rening
                      Förut var bokstäverna vita i och för sej och det var ju faktiskt värre

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13127

                        #71
                        Luftpump: Eheim vs Aquael oxypro

                        Pris ex från pwss, eheim 249:- Aquael 345:-

                        Jag betalade 299:- för min eheim 100 i butik

                        Eheim har ett fäste så du kan hänga den på en krok på väggen vilket är en bra grej!

                        Med den här demonstrationen vill jag hjälpa folk att välja rätt så att man inte som jag behöver betala för sånt man inte vill ha!
                        Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13127

                          #72
                          Luftdrivet filter och luftpump

                          Jag kan varmt rekommendera den här formen av filtrering av sina akvarium, har nu använd denna kombo ett tag nu och fungerar mycket effektivt, lättskött och är mycket praktiskt!

                          Luftpump från eheim som är mycket tystgående och stark https://fish.aquaristic.net/out/pict...rpump-alle.jpg
                          Luftdrivet svampfilter http://www.tonysdiskus.se/akvarietil...-filter-xy-380
                          Och denna XL variant http://www.tonysdiskus.se/akvarietil...filter-xy-2838
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Yadina
                            • December 2014
                            • 367

                            #73
                            Ursprungligen postat av åheim
                            Luftdrivet filter och luftpump

                            Jag kan varmt rekommendera den här formen av filtrering av sina akvarium, har nu använd denna kombo ett tag nu och fungerar mycket effektivt, lättskött och är mycket praktiskt!

                            Luftpump från eheim som är mycket tystgående och stark https://fish.aquaristic.net/out/pict...rpump-alle.jpg
                            Luftdrivet svampfilter http://www.tonysdiskus.se/akvarietil...-filter-xy-380
                            Och denna XL variant http://www.tonysdiskus.se/akvarietil...filter-xy-2838
                            Intressant!
                            Jag råkar ha en Eheim 100-luftpump hemma och de där svampfiltrena var ju väldigt billiga.
                            Vad är fördelen/nackdelen gentemot ett ytterfilter?

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13127

                              #74
                              Ursprungligen postat av Yadina

                              Intressant!
                              Jag råkar ha en Eheim 100-luftpump hemma och de där svampfiltrena var ju väldigt billiga.
                              Vad är fördelen/nackdelen gentemot ett ytterfilter?
                              Nackdelen med ytterfilter:
                              1. läckagerisk
                              2. vid strömavbrott riskerar man hela fiskbesättningen när filtret startar igen om det stått still en längre stund.
                              3. tar plats utanför karet
                              4. trots sin massiva filtervolym så är filtermassan syrebegränsad och bakterier behöver mycket syre.

                              Luftdrivet svampfilter kan däremot stå still länge utan risk eftersom den har tillgång till syre från hela akvarievolymen.
                              Ingen läckagerisk.
                              Ger en effektiv biologisk rening pga god syretillförsel med också en effektiv mekanisk rening.
                              Tar dock lite mer plats i karet än ett ytterfilter av förklarliga skäl.
                              Billigt. men pumpen kostar ju lite...
                              Jag är iallafall helt såld på detta
                              Senast redigerad av åheim; 13 December 2016, 13:06.
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • Yadina
                                • December 2014
                                • 367

                                #75
                                Ursprungligen postat av åheim
                                Nackdelen med ytterfilter:
                                1. läckagerisk
                                2. vid strömavbrott riskerar man hela fiskbesättningen när filtret startar igen om det stått still en längre stund.
                                3. tar plats utanför karet
                                4. trots sin massiva filtervolym så är filtermassan syrebegränsad och bakterier behöver mycket syre.

                                Luftdrivet svampfilter kan däremot stå still länge utan risk eftersom den har tillgång till syre från hela akvarievolymen.
                                Ingen läckagerisk.
                                Ger en effektiv biologisk rening pga god syretillförsel med också en effektiv mekanisk rening.
                                Tar dock lite mer plats i karet än ett ytterfilter av förklarliga skäl.
                                Billigt. men pumpen kostar ju lite...
                                Jag är iallafall helt såld på detta
                                Tack för svaren! Jag googlade runt lite och kom också fram till detta.
                                Största nackdelen tycker jag är de är så fula. Men med lite växter och någon rot så går det ju att dölja.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...