Recensionstråden!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

    #31
    någon fjäskar för ett nytt akvarium hehe.
    MrH ---> 175L SA kub

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #32
      meh. inte alls!

      Kommentar

      • MrH
        • October 2010
        • 2825

        #33
        ja gillar din gradering på prisnivån haha.
        MrH ---> 175L SA kub

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #34




          2 anledningar till smörerierna
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #35
            Ursprungligen postat av hannesc
            Fästmö modell -88 Ariona

            Ursprung:
            Sverige

            Prisnivå:
            Hög! allt mellan 0-hela lönen i månaden

            Ljudnivå:
            Lagom. Pratgladaste jag varit med om dock. men det är en bra egenskap! Lite därför jag valde denna modellen. Verkligen inte skrikig. Kan dock vara en gnutta tjatig ibland, men det har nog med nuvarande graviditet att göra. Inget som stör egentligen.

            Kopplingar:
            Standardkopplingar. Fungerar felfritt.

            Användavänlighet:
            Sällskap, Hitta på roliga saker, Prata med, Livsnjutning. Har sen nytt boende inskaffats börjat baka o laga fantastisk mat. Ser väldigt bra ut dessutom!

            El-förbrukning:
            3,5 w


            Tryck:
            I vanliga fall lagom tryck, men just nu är det graviditet inblandat så trycket har ökat med tiden. påverkar prestandan i vissa avseenden, men samtidigt ger det utdelning i slutändan

            Värt pengarna ?
            Absolut! Mycket man får som man inte gett en krona för.

            Kommer jag köpa igen om jag får möjlighet ?
            Jag hoppas att jag aldrig kommer få möjligheten att skaffa en ny utan vill behålla den här tills den eller jag avlider.
            SÅ LÅTER DET NU JA. VÄNTA BARA 10-15-20-25 ÅR. DÅ SER DET UT SÅ HÄR:

            Fruga modell -69.

            Ursprung:
            Sverige

            Ljudnivå:
            Alldeles för hög när den väl låter. Och tyvärr knäpptyst när den borde brumma lite.

            Kopplingar:
            Standard. Slitna på sina ställen. Skulle eventuellt fungera bättre med några stygn och silikonsträngar. Reservdelarna är dock obegripligt dyra.

            Användarvänlighet:
            Sådär. Ursprungsmanualen gäller inte längre. De knapptrykningar som användes och fungerade för 10 år sedan, ger idag ofta ett motsatt resultat. Ibland svårt att få igång. Kräver mer tillsyn.

            El-förbrukning:
            Låg. Dock verkar det finnas en koppling mellan elförbrukningen och smink. Förr mycket el, lite smink. Nu lite el mycket smink.

            Tryck:
            Gått från normalt tryck jämt över hela linjen, till obefintligt tryck inom vissa områden, och totalt övertryck inom andra områden. Svårt att hitta balansen.

            Värt pengarna ?:
            Spontant nej. Men när man tänker efter så är det nog det.

            Kommer jag att köpa igen om jag får möjlighet:
            Ja, under förutsättningen att om det skall bytas till en motsvarande exakt kopia i 30 årsåldern, så måste det finnas kontanta medel att uppgradera mig själv med nytt hjärta och nya lungor. Idag skulle hon helt enkelt ta livet av mig om det var samma energi som förr.....




            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #36
              neeeej det var inte därför. har redan gett upp dom karen. nu var det bara för att vara snäll

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #37
                Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                SÅ LÅTER DET NU JA. VÄNTA BARA 10-15-20-25 ÅR. DÅ SER DET UT SÅ HÄR:

                Fruga modell -69.

                Ursprung:
                Sverige

                Ljudnivå:
                Alldeles för hög när den väl låter. Och tyvärr knäpptyst när den borde brumma lite.

                Kopplingar:
                Standard. Slitna på sina ställen. Skulle eventuellt fungera bättre med några stygn och silikonsträngar. Reservdelarna är dock obegripligt dyra.

                Användarvänlighet:
                Sådär. Ursprungsmanualen gäller inte längre. De knapptrykningar som användes och fungerade för 10 år sedan, ger idag ofta ett motsatt resultat. Ibland svårt att få igång. Kräver mer tillsyn.

                El-förbrukning:
                Låg. Dock verkar det finnas en koppling mellan elförbrukningen och smink. Förr mycket el, lite smink. Nu lite el mycket smink.

                Tryck:
                Gått från normalt tryck jämt över hela linjen, till obefintligt tryck inom vissa områden, och totalt övertryck inom andra områden. Svårt att hitta balansen.

                Värt pengarna ?:
                Spontant nej. Men när man tänker efter så är det nog det.

                Kommer jag att köpa igen om jag får möjlighet:
                Ja, under förutsättningen att om det skall bytas till en motsvarande exakt kopia i 30 årsåldern, så måste det finnas kontanta medel att uppgradera mig själv med nytt hjärta och nya lungor. Idag skulle hon helt enkelt ta livet av mig om det var samma energi som förr.....




                .

                haha. fan borde spara undan det här för att se om det stämmer om 10-15 rå :P

                underbara recension!

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13124

                  #38
                  Hydor pico evolution 1200 (1150L/tim)
                  Italien
                  7W
                  Gav 250kr för den.

                  Hydor pico är extremt liten, 6cm som bredast. Den är inte så motorstark och ska inte arbeta med för mycket motstånd, när jag kopplat på 20cm slang med en 90graders böj på utblåset så ger den ca 700-800 L/tim. Med tanke på storleken så blir man ändå lite imponerad av hur mycket flöde man kan få ur den. Till små saltvattensnanos och moduler så är det en perfekt pump, väldigt lätt att placera i trånga utrymmen, den är också mycket tyst!

                  Mitt betyg blir trots mindre flöde än utlovat 8.5/10

                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13124

                    #39
                    EHEIM compact 2000+ Tillverkad med översyn av tyska eheim. Vet inte var den tillverkas men jag tror inte det är i tyskland. Pris: 595kr och uppåt

                    Spec: 35W, 2000L/tim, reglerbart flöde 1000-2000, lyfthöjd 2,3m, Mått ca. höjd 10cm bredd 7cm längd 12,5cm. 2 alt. för montering i karet, följer med upphängningsanordning för att hänga den över akvariekanten sen vanliga sugkoppar. Tillbehör för drift utanför akvariet. Dimensionen på utblås och insug är 20mm så slang 19/27mm används. In action
                    https://www.youtube.com/watch?v=p1qUocUai-s


                    Den här pumpen är ett riktigt muskelpaket och klarar galant att lyfta vatten från tex. en sump. Den klarade lätt att lyfta vatten med liten reducering när jag höll en slang ända upp i taket med pumpen i badkaret, ca 2,10m
                    Jag är inte alls imponerad av compact 600 + 1000 modellen men 2000+ är en helt annan pump, (likaså 3000+, 5000+). När vi kommer till ljudnivån så måste man komma ihåg att det finns ingen pump som är ljudlös, även om många tycker om att använda det uttrycket (även om denna pump). Det är väldigt missvisande och man blir lätt besviken när man kopplar in den nya pumpen och upptäcker att det är ju inte alls sant
                    Ju kraftigare pump dessto mer ljud alstras. Jag tycker compact 2000+ har ett klart tillfredställande ljud och inget konstigt skrammel eller missljud. Den är även tystare om den får jobba med lite motstånd. En sketbra pump för den som sneglar på ex. eheim universal 1260 men tycker att det är lite mycket pengar att lägga ut men man vill ändå ha något riktigt bra
                    Jag har dock ingen vetskap om hur slitstark compact 2000 är över tid men man kan nog anta att universal 1260 (2400) är betydligt mindre känslig för slitage pga de fina keramisk delarna.
                    https://www.youtube.com/watch?v=p1qUocUai-s









                    Senast redigerad av åheim; 10 February 2015, 15:42.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Peckoltia
                      • October 2010
                      • 7

                      #40
                      Hydor pico evolution 1200

                      Går den här att reglera flödet på?, undrar då jag letar efter något att koppla till Åleds bottenfilter 35x22cm, ska göra i ordning ett nanokar på 30L till mina Geosesarma sp. jag måste få vattnet att strila ner längs med en EpiWeb.

                      Kommentar

                      • Ryskbompa
                        • August 2012
                        • 930

                        #41
                        Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                        Qiong Cirkulationspumpar, 600 + 800 + 1000 L/H

                        Ursprung:
                        Kina. Har inte hittat någon som säljer detta märke i SE / DE / GB / US.

                        Prisnivå:
                        Obegripligt billig. Om jag minns rätt cirka 40-50 SEK / st, oberoende storlek

                        Ljudnivå:
                        Knäpptysta när de ligger i lådan. Inkopplade så skramlar dom värre än Kiss eller AC/DC på amfetamin.......Fiskarna i karet gick direkt in i chocktillstånd.....

                        Kopplingar:
                        Bra kopplingar. Normala standard (12/16) på in och utblås.

                        Användavänlighet:
                        Bra, enkelt att sätta fast med proppar i karet, och kontakten i väggen passade

                        El-förbrukning:
                        Vet inte, har inte kört dom så länge att det var värt att kolla.

                        Tryck:
                        Riktigt bra sprut i dom.

                        Värt pengarna ?
                        Absolut inte !

                        Kommer jag köpa igen om jag får möjlighet ?
                        Svar NEJ.



                        .

                        "skramlar dom värre än Kiss eller AC/DC" + på den. Löjligt överskattade

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13124

                          #42
                          Ursprungligen postat av åheim
                          Fluval 206 ytterfilter (780L/tim)

                          Pris: ca. 1000-1200kr
                          Tillverkad i Italien

                          Info:Tillverkad i mycket tålig plast och har tätningspackningar av hög kvalité. Keramisk axel, ribbade flexslangar som ej veckar sig, mycket bra inbyggd primerpump för att starta hävert, mycket bra aquastop som stoppar flödet när du lossar slangarna från filtret och som du också kan reglera flödet med under drift, det mesta filtermaterial medföljer men biomedian i korgarna behöver kompletteras om man vill få ut maximal filtreringseffekt, Mycket smidig lösning för öppning och stängning av filtret och förövrigt lätthanterligt och okomplicerat, elförbrukning 10w.

                          Filtret är tystgående och tack vare det smarta screenfiltret som vattnet passerar först, som ger en otroligt stor träffyta för partiklar (ca, 26x48cm), så kan filtret gå långa perioder utan underhåll.

                          Samlat betyg: 9/10

                          Mycket bra filter.
                          Ska nämna att efter drygt 1år i drift så började den oförklarligt läcka! Har inte lyckas hitta nån defekt någonstans och jag har kopplat isär filtret otal gånger och undersökt alla packningar Har nu bestämt att jag inte kommer använda något ytterfilter överhuvudtaget i framtiden, det är inte första gången det händer (fast första fluvalfiltret) och tills vidare så är det ersatt av ett aquael 3+ och det funkar bra!
                          Senast redigerad av åheim; 24 May 2013, 21:44.
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13124

                            #43
                            AquaEl fan 3+
                            700L/tim

                            Tillverkad i Polen

                            Pris. ca 250-
                            Funktion: Mycket effektiv på att filtrera bort partiklar och den biologiska effektiviteten är väl ganska hyffsad för att vara ett innerfilter då den har snäppet mer filtermaterial än många andra märken i den storleksklassen, med sin ca 4,8dl filtervolym (ex. eheim 2048 ca. 3,9dl) och har en lite grövre struktur på filterpatronen så att den inte täpps till allt för fort.

                            Användarvänlighet: Mycket lättskött och enkel konstruktion och enkelt att komma åt impellern. Reglerbart flöde och ett utblås som går att rikta. Bra fäste och sugkoppar som håller pumpen stadigt på plats. Släpper inte tillbaks smuts när man lyfter upp det ur akvariet. Kan låta en del.

                            Jag kan rekomedera filtret till akvarier upp till 200L som har måttligt med fisk, vid högre belastning bör man använda 2st




                            Senast redigerad av åheim; 22 November 2018, 21:02.
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13124

                              #44
                              Eheim 200 (2048)
                              600L/tim
                              tillverkad i Tyskland
                              Pris ca. 800-

                              Funktion: Går ej att reglera flödet eller att rikta utblåset. Renar bra men den tar in vatten längs hela fronten på filtret och suget blir då starkare vid toppen och lite svagt nere vid botten. Filterpatronerna är väldigt finporiga och blir snabbt tilltäppta, pumpen är visserligen stark och orkar ändå dra vatten genom det täppta materialet men den biologiska effektiviteten påverkas negativt. I standardutförande har den 3,9 dl filtervolym men går att köpa till extra modul.


                              Användarvänliget: Fästet mot glaset är lite dålig då pumpen är ganska tung. Krånglig att lossa pumpen från fästet när man ska ta ur pumpen ur karet -man måste ner i vattnet med händerna och fippla bort filtermodulen från pumphuvudet för att kunna lossa det från fästet. Tysta pumpar i sig även om vibrationer kan fortplanta oljud i vissa fall. En del smuts åker tillbaks när man tar upp filtret ur akvariet. Själva pumphuvudet går att använda i andra applikationer då den kan köras utanför karet med slangar eller att lyfta vatten från en sump. Är nöjd med pumhuvudet i sig men inte speciellt som det filter som jag köpte det som, kostar lite mer än det smakar.
                              Senast redigerad av åheim; 05 July 2013, 23:49.
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13124

                                #45
                                Resun King 1A Cirkulationspump (Jag ger den epitetet - super quiet)
                                Tillverkad i Kina
                                700L/tim 10w

                                Hittade den för 200 spänn på en lokal akvariebutik och tänkte att för dem pengarna kan jag testa den!
                                Det följde med 3 olika dimensioner på utblås och ett t-rör. Pumpen är tät och kan köras utanför karet om man vill.
                                Jag slås av en viss kvalitetskänsla när jag packar upp den, det känns som rejäla grejer. Strömkabeln är sån där kraftig sort med en jordad kontakt, över 2m var den också. Jag kopplar upp den i filtret på ett av karen och den arbetar EXTREMT tyst och kraftfullt, känns som lite mer än 700L/tim...
                                Jag är imponerad så här långt! http://www.reefshops.com/resun-king-...ble-pumps.html

                                Mycket bra köp!








                                Senast redigerad av åheim; 16 March 2014, 08:08.
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...