Recensionstråden!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #16
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Vilken av pumparna har du?
    Vad i texten är det som är oklart???
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #17
      Ursprungligen postat av Ken Olofsson
      Vad i texten är det som är oklart???
      OK, min pump pumpar 1000L/H, gör din det med? Är det en Eccoflow? Det finns väl fler olika?

      DET var det oklara i texten.
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #18
        ok.

        1) 240 Rio som pumpar ¨4ggr = 1000

        2) Karet igång i minst 4 år enligt text ovan, fanns det annat än standard då ??


        Jag ger att det kanske vart oklart på 2'an......men knappast på 1'an


        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #19
          Hydor Pico Evo-Mag 650 cirk.pump

          Pris: 200-400kr
          Tillverkad i Italien

          Info: 4.5w, 650L/tim, magnetfäste, väldigt liten.

          Negativt: Efter att gått tyst i några minuter så började den skramla rejält och gick ej att få den tyst. Impellern är av mycket dålig kvalité och har efter 3,dje trasiga impellern skrotat pumpen. Avråder från att köpa denna pump!
          Senast redigerad av åheim; 20 September 2012, 15:04.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #20
            Fluval 206 ytterfilter (780L/tim)

            Pris: ca. 1000-1200kr
            Tillverkad i Italien

            Info:Tillverkad i mycket tålig plast och har tätningspackningar av hög kvalité. Keramisk axel, ribbade flexslangar som ej veckar sig, mycket bra inbyggd primerpump för att starta hävert, mycket bra aquastop som stoppar flödet när du lossar slangarna från filtret och som du också kan reglera flödet med under drift, det mesta filtermaterial medföljer men biomedian i korgarna behöver kompletteras om man vill få ut maximal filtreringseffekt, Mycket smidig lösning för öppning och stängning av filtret och förövrigt lätthanterligt och okomplicerat, elförbrukning 10w.

            Filtret är tystgående och tack vare det smarta screenfiltret som vattnet passerar först, som ger en otroligt stor träffyta för partiklar (ca, 26x48cm), så kan filtret gå långa perioder utan underhåll.

            Samlat betyg: 9/10

            Mycket bra filter.
            Senast redigerad av åheim; 20 September 2012, 15:04.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #21
              Seio p320 super flow streampump 1200L/tim

              Pris: 250-350

              Tillverkad i Taiwan

              Positivt: Pumpen ger ett mycket välbyggt intryck med ett bra magnetfäste som håller pumpen säkert på plats i akvariet. Den har extra lång sladd. Keramisk axel. mycket smidig att ta isär.

              Negativt: Startade oftast inte när jag satte i sladden och fick då peta igång propellern manuellt. Flödet gick ofta baklänges genom pumpen när det väl startat. Efter en stunds drift blev den rejät högljudd. Extremt svagt flöde.

              Betyg: 2/10







              Senast redigerad av åheim; 20 September 2012, 14:56.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #22
                Qiong Cirkulationspumpar, 600 + 800 + 1000 L/H

                Ursprung:
                Kina. Har inte hittat någon som säljer detta märke i SE / DE / GB / US.

                Prisnivå:
                Obegripligt billig. Om jag minns rätt cirka 40-50 SEK / st, oberoende storlek

                Ljudnivå:
                Knäpptysta när de ligger i lådan. Inkopplade så skramlar dom värre än Kiss eller AC/DC på amfetamin.......Fiskarna i karet gick direkt in i chocktillstånd.....

                Kopplingar:
                Bra kopplingar. Normala standard (12/16) på in och utblås.

                Användavänlighet:
                Bra, enkelt att sätta fast med proppar i karet, och kontakten i väggen passade

                El-förbrukning:
                Vet inte, har inte kört dom så länge att det var värt att kolla.

                Tryck:
                Riktigt bra sprut i dom.

                Värt pengarna ?
                Absolut inte !

                Kommer jag köpa igen om jag får möjlighet ?
                Svar NEJ.



                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • rudy
                  • January 2012
                  • 275

                  #23
                  korkad fråga ... men varför skriver inte ni till hur stora kar man kan använda pumparna? för mig som inte har kolla på liter i timmen så
                  så vore det lättare med typ...
                  Qiong Cirkulationspumpar, 600 + 800 + 1000 L/H passar till 100 liter eller nått sånnt

                  om ni tycker att det är en bra ide

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #24
                    ta karets volym ggr så får du hur många liter i timmen som filtret måste pumpa minst.


                    ex.

                    ett 100L kar

                    100 gånger 3 = 300L

                    så ett filter som pumpar 300L/h minst funkar bra

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #25
                      Ursprungligen postat av rudy
                      korkad fråga ... men varför skriver inte ni till hur stora kar man kan använda pumparna? för mig som inte har kolla på liter i timmen så
                      så vore det lättare med typ...
                      Qiong Cirkulationspumpar, 600 + 800 + 1000 L/H passar till 100 liter eller nått sånnt

                      om ni tycker att det är en bra ide


                      njau, det är inte så enkelt tyvärr.

                      hannesc ovan är baserat på ett genomsnittsvärde till ett genomsnittligt sällskapskar.

                      genomsnitt är nra, men det fungerar aldrig, eftersom varje kar är unikt.

                      exempelvis en biotop från malawi / tangayika mer eller mindre "kräver" det dubbla, dvs 6 ggr vattenvolymen.....som ett minimum....

                      ett kar med asiatiskt tema och kampfiskar kanske skall ha 1-2 ggr vattenvolymen.

                      standard sydamerika kanske skall ha 3-4 ggr.

                      ett kar inriktat på sugmalar kan ha 5-10-20 ggr vattenvolymen.


                      ergo. man kan inte tala om vad de skall användas till utan att veta hur karet ser ut, och det vet ju bara den enskilde akvarieägaren.....




                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        #26
                        Hydor nano 900 cirkulation and wave pump (streampump) 4,5w
                        Tillverkad i Italien

                        Pris: 300-400:-

                        Positivt: mycket tyst pump med riktigt bra flöde (900L/tim). Liten och smidig och mycket välbyggd. bra magnetfäste som håller pumpen stadigt på plats. Har en uppdaterad motor som förhindrar att propellern kan starta åt fel håll och man kan därför koppla in den till en timer eller controller.

                        Negativt: Kunde kanske önska att den gick att rikta mer åt sidorna och upp och ner.

                        Till saltvatten är den anpassad för ca 30-60L. Till sötvatten av sällskapsmodell är den lagom för ungefär 100-200L. Jag använder den som komplement i ett 150L Tanganyika, för att eliminera "dead spots". Den ger ett jämt flöde genom karet utan att stressa fisken, vilket hårda riktade flöden kan göra.

                        Betyg: 9/10
                        Senast redigerad av åheim; 20 September 2012, 23:01.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • NiXoN
                          • December 2003
                          • 2068

                          #27
                          Ok jag är med o leker...

                          Pumpserie Tunze 6015&6025&6045
                          Ursprung:
                          Tyskland?

                          Prisnivå:
                          Hög allt mellan 350-900kr

                          Ljudnivå:
                          Tystaste pumpen jag varit med om

                          Kopplingar:
                          Inga dessa är flödespumpar som skapar breda vatenflöden i karen.
                          Nåt man bör ta i beaktan som förstagångsköpare är att flödet inte kan jämföras med en vanlig pump utan man får ofta köpa nån modell större än vad man tror sig behöva.

                          Användavänlighet:
                          Neodymmagneter som fäste och fritt val av flödesriktning, obs dessa pumpar är inte styrbara.
                          Extra tillbehör, silikondämpare mellan magneten och klykan som håller pumpen( hör egentligen till dom styrbara modellerna)

                          El-förbrukning:
                          3,5 w
                          5w
                          5-7w denna pump har flödesreglering därav variation på förbrukning.

                          Tryck:
                          1800 l/h
                          2800 l/h
                          4500 l/h

                          Värt pengarna ?
                          Jämfört med seio/koralia och dom universala kinapumparna jag haft så måste jag säga "ja" även om dom är dyrare.
                          Dessa pumpar är byggda med lite ambition när det kommer till funktion och kvalitet.
                          Man slipper oljud och så behöver man inte bekymra sig när man har ner handen i karet.

                          Kommer jag köpa igen om jag får möjlighet ?
                          Jag har bytt ut alla kritiska flödespumpar till Tunze.

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #28
                            Fästmö modell -88 Ariona

                            Ursprung:
                            Sverige

                            Prisnivå:
                            Hög! allt mellan 0-hela lönen i månaden

                            Ljudnivå:
                            Lagom. Pratgladaste jag varit med om dock. men det är en bra egenskap! Lite därför jag valde denna modellen. Verkligen inte skrikig. Kan dock vara en gnutta tjatig ibland, men det har nog med nuvarande graviditet att göra. Inget som stör egentligen.

                            Kopplingar:
                            Standardkopplingar. Fungerar felfritt.

                            Användavänlighet:
                            Sällskap, Hitta på roliga saker, Prata med, Livsnjutning. Har sen nytt boende inskaffats börjat baka o laga fantastisk mat. Ser väldigt bra ut dessutom!

                            El-förbrukning:
                            3,5 w


                            Tryck:
                            I vanliga fall lagom tryck, men just nu är det graviditet inblandat så trycket har ökat med tiden. påverkar prestandan i vissa avseenden, men samtidigt ger det utdelning i slutändan

                            Värt pengarna ?
                            Absolut! Mycket man får som man inte gett en krona för.

                            Kommer jag köpa igen om jag får möjlighet ?
                            Jag hoppas att jag aldrig kommer få möjligheten att skaffa en ny utan vill behålla den här tills den eller jag avlider.

                            Kommentar

                            • Christer5

                              #29
                              Hannesc det var väldigt rart skrivet

                              Kommentar

                              • hannesc
                                • December 2009
                                • 13085

                                #30

                                Kommentar

                                Arbetssätt...