Recensionstråden!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    Aqua nova NA-100 Luftpump 2,5w 130L/t

    Beställde en på vinst eller förlust och den var faktisk inte tokig... i 2min sen började den brumma litegrann... så för den som inte är så ljudkänslig funkar den bra!

    https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...uftpump-130-lh
    Senast redigerad av åheim; 16 November 2021, 14:22.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      Review på lite olika sponge filter!

      Förser akvariet med välbehövlig syre Minskar buller från luftpump och förbrukar lägsta watt tal. Inga döda punkter i cylinder skum ger ökad filtrering. Enkelt underhåll görs genom nodulär utformning av skumkassett system. Ger biologisk filtrering till akvariet, bidrar till en stabil vattenkvalitet Öka syre löslighet. Arbetar ljudlöst God permeabilitet, lätt att rengöra.

      Den här modellen har inbyggd luftfördelare inuti så ingen luftsten används, det ger lite större bubblor och väldigt lite motstånd så du får ut maximal kapacitet från luftpumpen!


      Biokemiskt Svampfilter XL Svampfilter med dubbla filterpatroner, detta filter är för dig som vill ha ett stort filter!Perfekt för det större räkakvariumet, filtret fungerar som naturlig födokälla för räkor. Luftdrivet filter som drivs av en vanlig enkel syrepump. Obs. Luftpump ingår ej.

      Här används inte heller en luftsten och det här filtret riktar flödet och skapar en ström i akvariet. Upplever den mer svår att dölja eftersom den sätts fast på glaset. Det fungerar inte att köra stora luftflöden genom det här filtret så en luftpump på max 200L/tim är att föredra. Det arbetar väldigt tyst!


      Aqua Nova NSF-R380L är ett svampfilter som står på en fot. Själva svampfiltret är runt som en boll. Detta finporiga bollfilter fungerar i akvarium upp till 380 liter och är perfekt för att fånga upp små partiklar i akvarievattnet för klarare vatten. Syreslang och luftpump behövs för att driva des...

      Den här modellen använder en luftsten jag är dock inte så förtjust i den runda formen.

      Alla dessa fungerar mycket bra så det är en smaksak vad man vill ha. Själv föredrar jag det första filtret.


      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        Ziss Bubble Bio ZBS 200F
        Nu har det blivit dax för mig att testa detta moving bed filter (Den första generationen avskyr jag för det låter bedrövligt https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...ter-luftdrivet) för jag är alltid nyfiken på olika sätt att filtrera akvariumet på och det här filtret kan klara upp till 200L enligt tillverkaren och jag har det i ett 150L.
        Driver det med en eheim 200 men modell 100 skulle också klara att driva det.

        Byggkvalitèn på filtret är av hög klass och det är mer eller mindre omöjligt att ha sönder det.
        Filtret flyttar inte massa vatten men ger en bra ytrörelse och är nog ett filter som passar oss som vill ha det stilla i akvariet och en försiktig men effektiv biologisk rening och kunna inreda akvariet lite fantasifullt och att flytväxter och mossa inte flyger runt som det gör med impellerpumpar.

        Men nu är det just början på testet så nu ska jag se vad det går för och kommer uppdatera recensionen av filtret men "so far so good"



        11/1
        Fiskarna spännde upp fenorna extra mycket idag så nåt bra har det gjort och gissar på bra syresättning för filtret har ju bara gått 2 dagar men jag gav det lite extra skjuts genom att köra det några timmar i en hink med urkramat filtervatten. Jag har märkt att det är lite kul att det liksom lever sitt liv och lever runt i motsatts med vanliga filter som inte gör nåt Barn tycker såna här filter är spännande, ja med liiite grann...

        14/1
        Jag har funderat och testat och undersökt det här Ziss-filtret litegrann... Jag har sett att det har blivit lite grummligt i akvariet och har kollat noga hur det suger in vatten och jag gjorde en test genom att trä en plastpåse över insuget och låta filtret suga påsen tom på vatten och kruxet med filtret är att det fortsätter att tumla runt och bubbla på som inget hänt MEN helt utan att det suger in vatten från akvariet!! Behållaren är ganska bred och det finns ju unget stigarrör som det finns på "spongefilters" så luftbubblorna kan bara åka upp och ut genom filtret utan att dra med sig något vatten... och du kan därmed aldrig se på filtret om det fungerar eller om det är igensatt och svampen som sitter i botten är dessutom väldigt liten och kan inte samla så mycket smuts! Ett "spongefilter" hör man på när det börjar bli igensatt genom att det bubblar högljutt när det inte kan dra med sig vatten! Synd för jag tror verkligen på iden om media som tumlar runt och är självrengörande, så det jag tänker nu är om jag ska ta bort svampen i ziss-filtret och bara låte det fungera biologiskt?

        16/1
        Nu har jag stött på patrull!
        Filtret står ju på botten och hålls nere av tyngden från ganska smått grus som dem fyllt foten på filtret med. Vatten sugs genom gruset och sen genom en svamp och problemet är att det blir efter nån vecka helt stopp pga gruset sätts igen och insugshålen är dessutom väldigt små och gruset blockerar de små insugshålen... Så nu när jag tittar så har suget helt avtagit och filtret står bara och bubblar!!!

        Så kort och gott fungerar inte det här filtret utan skapar bara syresättning!

        Varianten man sätter fast på glaset har inte detta problem så vill man ha ett Ziss så gör man klokast i att välja ett sånt!

        Ett Ziss bör bara ses som ett komplement till annan filtrering för den filtrerar så otroligt långsamt!

        Jag avslutar nu testet eftersom det inte fungerar och återgår till svampfilter!
        (zissfiltret kommer få sitta kvar och göra vad det gör iallafall)



        Slutordet till den här recensionen av Zissfiltret!
        Om man vill ha ett ziss-filter rekomenderar jag bara just den här modellen och storleken:
        https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...ter-luftdrivet
        eller den här om man bryter upp gallret inuti foten och fyller dem med grövre substrat ex siporax mini, eheim pro. eller grovt grus: https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...ter-luftdrivet
        Det här är det enda som faktiskt fungerar. Den här lilla modellen är smalare än den större och skapar därför ett sug när bubblorna far upp genom filtret, den större modellen är för stor i omkrets och bubblorna kan inte skapa suget för att dra med sig tillräcklig mängd vatten för att klassas som ett filter!
        Jag kommer bara behålla den lillla och den kommer få gå som komplement!
        Senast redigerad av åheim; 26 January 2022, 16:18.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          Ursprungligen postat av åheim
          Eheim doppvärmare 150e!

          e står för elektronisk. Att den är elektronisk betyder att den är helt tyst när termostaten slår på och av. Den behöver inte kalibreras utan den ger rätt temp utefter inställningsvredet direkt ur kartongen. Kostar lite mer än den vanliga men den är mycket bra.
          Nu är den trasig! Den höll i 2 år sen dog den! Den var jättebra under tiden den fungerade men synd att den klarade så kort tid...
          Jag har 2st JBL och dem har 4 år på nacken och fungerar bra än!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            Inom kort kommer en recension här av eheim 500, en lite kraftigare luftpump...
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • stefanr72
              • November 2010
              • 1022

              Ursprungligen postat av åheim

              Nu är den trasig! Den höll i 2 år sen dog den! Den var jättebra under tiden den fungerade men synd att den klarade så kort tid...
              Jag har 2st JBL och dem har 4 år på nacken och fungerar bra än!
              Jag har värmare som gått sen 90-talet(inte oavbrutet)..

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                Ursprungligen postat av stefanr72

                Jag har värmare som gått sen 90-talet(inte oavbrutet)..
                wow vad är det för fabrikat? och har den termostat?

                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • stefanr72
                  • November 2010
                  • 1022

                  Ursprungligen postat av åheim
                  wow vad är det för fabrikat? och har den termostat?
                  Både Jaeger och Akvastabil, med termostat.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    2. Ziss Aqua Syresten ZAD-15 - 12x35 mm
                    https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...5-mm-justerbar
                    Jag kör luftdrivna filter och sätter luftstenar i dem och stenarna har en begrändsad livstid innan de blir igensatta eller blir porösa och går sönder pga kontakten med vattnet. Så den här nya varianten som aldrig behöver bytas är ju fantastisk tycker jag och den är tyngd och sjunker som en vanlig luftsten. Den är avsevärt dyrare men håller ju å andra sidan hur länge som helst. ZAD-12, alltså den mindre billigare varianten gillade jag inte alls för den flyter och den går inte att justera (även om uppgifter tyder på det) så den använder jag inte.
                    Men ZAD-15 är super

                    Nä den blev igensatt och spelar ingen roll hur jag rengör den ändå så är det knappt man orkar blåsa igenom någon luft.... Tur jag har mina svampfilter med luftbrosystem så jag inte behöver lufstenar!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13110

                      Ursprungligen postat av åheim
                      Inom kort kommer en recension här av eheim 500, en lite kraftigare luftpump...
                      Packat upp den och kopplat in den, åååh satan så tyst den är
                      kommer mer sen...
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        EHEIM 500
                        540L/tim 5w

                        Det här är ljudmässigt luftpumparnas Rolls-Royce! Med den här luftpumpen kan man driva en fiskuppfödning i sovrummet om man vill...
                        Den har inga lull lull finesser utan den är en ren och enkel pump med ett aluminium-skal under plasthöljet för tyst drift. Den har två utgångar men det följer med en Y-koppling om man vill använda endast en slang och driva ETT filter eller luftsten. Vill man sen reglera flödet så sätter man bara på en luftregulator på slangarna och dem kostar inte många kronor.
                        Den är kraftfull så jag driver mina 2 akvarier med den här men den kan själv driva ett riktigt stort akvarium eller en ställning med många småkar.
                        Hur pass hållbar den är över tid återstår att se men dem eheim jag har sen förut har många år på nacken.
                        Som jag sagt förut så är det en bra investering att köpa en eheim för övriga fabrikat låter outhärdligt illa tycker jag (förutom aqua forte v-10 förstås)
                        Och beta sig igenom alla märken för att hitta nåt som funkar ljudmässigt är väldigt dyrt!!!

                        Den här är jag supernöjd med

                        https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...sorpump-540-lh
                        F#n jag köpte den på shrimps.se för 995:- och så får jag se att den nu finns på cyberzoo för 645:-

                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • stefanr72
                          • November 2010
                          • 1022



                          https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...sorpump-540-lh
                          F#n jag köpte den på shrimps.se för 995:- och så får jag se att den nu finns på cyberzoo för 645:-

                          https://youtu.be/vJjnfU1JD2c[/QUOTE]

                          Konstigt att priset skiljer så mycket? På 1000-modellen diffar det bara 20kr mellan affärerna..
                          Senast redigerad av stefanr72; 02 March 2022, 05:42.

                          Kommentar

                          • Göran 46

                            • April 2020
                            • 62

                            Ursäkta en kanske dum fråga. Hur påverkas CO2 halten med ett luftdrivet filter?

                            Kommentar

                            • stefanr72
                              • November 2010
                              • 1022

                              Ursprungligen postat av Göran 46
                              Ursäkta en kanske dum fråga. Hur påverkas CO2 halten med ett luftdrivet filter?
                              Den minskar.

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13110

                                Ursprungligen postat av Göran 46
                                Ursäkta en kanske dum fråga. Hur påverkas CO2 halten med ett luftdrivet filter?
                                Ja det blir ju en mer jämlik co2 halt mellan vattnet och luften i rummet. Jag har inte upplevt några problem med växtligheten, däremot när jag körde med ett droppfilter för länge sen, droppfiltret strippade vattnet på co2 och växterna gillade inte det filtret Jag tycker luftdrivna spongefilter är en jättebra filterlösning!
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...