Recensionstråden!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Så himla snällt, tack

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      Om jag kan lösa det så lätt åt dig så självklart Inger!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Rufus
        • January 2005
        • 866

        Ursprungligen postat av Christer5

        När dom sitter på lysröret är dom lätta att vrida på och var köpte du dom,tack.
        Ja de går bra att vrida. https://www.iquaticsonline.co.uk/
        // Annicka

        Kommentar

        • Rufus
          • January 2005
          • 866

          Ursprungligen postat av Rufus

          Har själv BioPlus100 i mitt nystartade 60 L , gillar skarpt. Mkt tyst. Inte så många har Oasefiler men vattenliv.se har.
          Har nu upptäckt ett minus med Oase. Har man små fiskar som Endlers och Rasboror kan de komma in mellan filter och glas och fastna där. Fått rädda ett antal dumdristiga kompisar och satt dit en remsa filtermaterial på sidorna för att förhindra vidare incidenter.
          // Annicka

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            Ursprungligen postat av åheim
            .... Och den som funderar över ett riktigt bra innerfilter som är ganska tyst och mycket effektivt och klarar av akvarier med hög belastning så är Aquael turbo 1000 nåt man ska titta närmare på!
            Funktionen är lite som eheim biopower som filtrerar i flera steg, först genom en filtersvamp följt av biokeramisk media.
            Turbo 1000 är jämförbar med eheim 2252 cirkulationsmässigt (2252 är eheims kraftigaste innerfilter) men turbo har bra mycket mer filtermedia och min är tystare är 2252.an!
            Aquael har väl inte en lika utvecklad design men funktionen är högre och du får då ut mer av filtret!
            Jag skulle klassa filtret som ett av de mest effektiva innerfilter på marknaden och för att nämna en prisnivå så ligger den ungefär på 30% av vad du får betala för en eheim 2252! (ska nämna att detta är ingen "kinapump" och den har fina keramiska komponenter)
            Och JA den är ful i akvariet!!!

            Ska tillägga att den är mycket tystgående om man bara använder svampfilter, behållaren med keramisk media skapar en resonans och ljud fortplantar sig lite i den!

            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • ICC
              • November 2006
              • 1310

              Gillar denna tråden. Är i behov av ett innerfilter och hade en svagt minne om att ovan Aquel hade recenserats. Letade upp tråden och tack Åheim för ditt engagemang (Åheim står för de flesta recensionerna). Beställt 2 stycken av minsta modellen.

              Kommentar

              • Yadina
                • December 2014
                • 367

                På tal om innerfilter.
                Jag har köpt ett begagnat sånt här: https://shop.foretagsakvarium.se/pro...ne-filter-3163
                Intressant att den både suger vatten från ytan och botten.
                Finns en video om filtret här: https://www.youtube.com/watch?v=6K-Ou_wn3_w

                En stor fördel med filtret är att det inte sitter fast med sugkoppar (vilka, för mig iaf, brukar släppa med tiden) utan med magneter.

                Har inte hunnit testa än men ska försöka återkomma med en kort recension.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  Fluval U4

                  Jag har nu testat U4,an men det är enligt MIG helt sönderdesignat! Alla dessa hållare för filtermatta och biomedia (fjuttiga 1,5dl) tar upp plats och ett så stort filter som U4 håller bara 5,5dl filtermedia...
                  Innehåller också filtervaddplattor som inte hör hemma i ett innerfilter där platsen för media redan är stark begränsad och sätter igen på nolltid och filtermattan sen är löjligt tunn och liten. Det här filtret är ett definitivt bottenfilter enligt mig!

                  Senast redigerad av åheim; 01 July 2019, 00:01.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2876

                    Juwel Lido 180-LED, ett mellanstort akvarie med fina proportioner/mått 101x50x41cm (lxbxd). Pumpen 7W 600l/tim och filtret samt doppvärmaren på 200W verkar vara relevanta liksom LED-belysningen 2x23W som räcker rätt långt i förhållande till akvariets volym/mått. LED-belysningen är inte den bästa skall sägas, men kapaciteten och ljuskvaliteten är ändå acceptabla. Även bänken känns väl dimensionerad och stabil för detta akvariet, för en del andra större modeller i sortimentet kan bänkarna upplevas som lite klena. Det skulle också varit bra ifall Juwel hade haft extra hyllplan, hållare för redskap etc. som komplement för att förbättra förvaringsmöjligheterna i bänken.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13110

                      Malawi forever: Nu är det ju mest pumpar som recenseras i tråden men tanken är ju att allt i akvarieväg är värt att renceseras så att man kan läsa på om andras erfarenheter om olika produkter, så även ett akvariepaket från juwel!
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        SOBO FG-1204 Innerfilter

                        Jag tycker den svenska marknaden för akvarieprylar är väldigt enformig och tråkig så då är det kul när man hittar någon som importerar på egen hand, så man kan få en chans till att testa lite annat, för det finns mycket fiffiga och funktionella grejer som inte kommer till Sverige via dem stora grossisterna. En del är ju skräp men inte allt

                        Jag beställde ett Sobo 1204 från akvarieimporten för 249kr och den har 4 filterbehållare som man kan lägga i precis vad man känner för! Den kommer komplett med 1 svart filtermatta, 1 blå filtermatta, bioringar och biobollar! Det följer också med strilrör och två andra munstycken.
                        Den ska pumpa 880L/tim men det är nog lite mindre...


                        Den är enkelt konstruerad och suger in allt vatten i botten och sen upp genom de olika filterbehållarna. Filtret är 37,5cm högt, så vill man använda alla behållarna så bör nog akvariet vara minst 45cm högt. Den lät ganska illa efter ett tag i akvariet..... nää köp nåt annat tycker jag!

                        https://www.akvarieimporten.se/inner...o-fg-1204.html

                        Notis: Kom på att en grej som irriterade mig och det var att sladden var ovanligt kort, bara 1,15m!
                        Senast redigerad av åheim; 09 July 2019, 15:54.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          Ursprungligen postat av åheim
                          SOBO FG-1204 Innerfilter

                          Jag tycker den svenska marknaden för akvarieprylar är väldigt enformig och tråkig så då är det kul när man hittar någon som importerar på egen hand, så man kan få en chans till att testa lite annat, för det finns mycket fiffiga och funktionella grejer som inte kommer till Sverige via dem stora grossisterna. En del är ju skräp men inte allt

                          Jag beställde ett Sobo 1204 från akvarieimporten för 249kr och den har 4 filterbehållare som man kan lägga i precis vad man känner för! Den kommer komplett med 1 svart filtermatta, 1 blå filtermatta, bioringar och biobollar! Det följer också med strilrör av bra kvalite, och två andra munstycken.
                          Den ska pumpa 880L/tim men det är nog lite mindre...
                          Filtret känns välbyggt och är tystgående så jag är mycket nöjd med filtret!

                          Den är enkelt konstruerad och suger in allt vatten i botten och sen upp genom de olika filterbehållarna. Filtret är 37,5cm högt, så vill man använda alla behållarna så bör nog akvariet vara minst 45cm högt.

                          https://www.akvarieimporten.se/inner...o-fg-1204.html

                          Notis: Kom på att en grej som irriterade mig och det var att sladden var ovanligt kort, bara 1,15m men det finns ju skarvsladdar.
                          Nää... efter ett tag började den vibrera och det fortplantade sig i hela karet så nää det blir en aquael turbo istället!

                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13110

                            Ursprungligen postat av åheim
                            JBL Cristalprofi i200 innerfilter!
                            Ett ganska kostsamt filter (699-799kr)
                            Intrycket av filtret är att det är genomtänkt och håller bra kvalité. 200 modellen har 4st filtermoduler och en total filtervolym av 1L.
                            Flödet är 720L/tim och det är reglerbart och följder även men ett jättebra ledat utblås som går att rikta åt alla håll och kanter och även ett strilrör.
                            Mycket diskret i akvariet och stjäl inte intryck från övrig inredning som innerfilter annars har en tendens att göra. Placeras i ett hörn med två sugkoppar av tjockt gummi som man sen kan lossa med en smart knapplösning på pumphuvudet, man trycker på två knappar och då släpper vacuumet. Rekommenderas till den om någon är ute efter ett diskret innerfilter.
                            Det slutade med att ett av fästena för behållarna sprack (spröd och dålig plast) och gick av och då ramlar behållarna isär och den gick inte att använda längre...
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13110

                              Ursprungligen postat av Rufus

                              Har själv BioPlus100 i mitt nystartade 60 L , gillar skarpt. Mkt tyst. Inte så många har Oasefiler men vattenliv.se har.
                              Godhems zoologiska.se har dessa filter och det är ett kalasfilter https://godhemszoo.se/produkt/oase-bioplus/
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13110

                                Aquael versamax 2

                                Det här är helt klart mitt nya favoritfilter! (jag har försökt få tag på det här filtret i åratal men jag har bara hittat mini- varianten.. Hittade den här på herkules zoo.se)
                                Den är mycket tyst, inga grejer i karet förutom insug och den håller 1L filtermaterial!

                                Bra Flöde (800L/tim) och drar 7,2 watt. Smart konstruktion där hela behållaren utnyttjas (förutom där insugröret sitter) och du kan reglera flödet om du vill det och så sätter man gärna en svamp på insuget så får man ännu mer filteryta och minskar behovet av rengöring av filtermaterialet!
                                Den innehåller två filterkorgar med filtermatta och du kan sen skräddarsy och lägga i precis vad du vill i dem smarta behållarna!

                                Jag har en aquacelar 50 och den är också bra men inte som den här. Allt är bättre med Versamax tycker jag!

                                Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.



                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...