Hur fångar man pytte-yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tomwid
    • December 2010
    • 158

    Hur fångar man pytte-yngel?

    Har skaffat ett litet yngelkar dit jag skulle vilja flytta några yngel som dykt upp i mitt "stora" kar men hur får man tag på rackarna? Snabba som tusan är de ju när jag försökte suga upp dem med hjälp av en bit slang, efter tips från säker källa. Denna säkra källa har massor av erfarenhet

    Vill inte börja jaga med min vanliga håv.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    det är knivigt som tusan. det är mer eller mindre omöjligt. jag sög upp mina med slang med. fick kanske upp 200 o 100 kvar i karet.

    Kommentar

    • Rooster
      • March 2006
      • 1468

      #3
      Ursprungligen postat av tomwid
      Har skaffat ett litet yngelkar dit jag skulle vilja flytta några yngel som dykt upp i mitt "stora" kar men hur får man tag på rackarna? Snabba som tusan är de ju när jag försökte suga upp dem med hjälp av en bit slang, efter tips från säker källa. Denna säkra källa har massor av erfarenhet

      Vill inte börja jaga med min vanliga håv.
      Vad är det för yngel? Antar att du använt dig av en "dammsugare" så att du inte bara använt en slang utan "munstycke" för då blir ju ytan man suger med jätteliten (hehe dum fråga kanske men man vet aldrig... har läst de mest bisarra saker/frågor på det här forumet )
      Är det tex. yngel från levandefödare så är det nog bättre att försöka fånga dem med håv, är det en ciklidsvärm med nyligen frisimmande yngel brukar ju iaf hävertmetoden funka bra, men även finmaskig håv skall gå bra, det brukar dessutom vara mer skonsamt mot de små liven. Är det tex. ancistrusyngel så är nog det bästa att låta dem va kvar då det är klurigare att flytta sådana yngel... Det beror helt enkelt på vad det är för fisk det rör sig om å hur mobila/stora de är...
      Fish for Life!!!

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        häver funkar skit hos mig. kommer inte åt o inte tillräckligt med sugkraft. kör bara med vanlig trädgårdsslang. men som sagt. man kommer inte åt alla

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Hävertera upp dem med en slang - om det rör sej om hundratals yngel räcker det väl med att få upp en viss andel av dem. Det räcker nog till...
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • tomwid
            • December 2010
            • 158

            #6
            Använde en bit 12/16 slang men nu är det inte hundratals yngel utan bara 5. Får nog ge upp och hoppas de överlever tills de kan käka artemia.

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              kör ner slangen o låt den ligga där tills ynglena vågar sig fram. sen suger man till o jagar dom!

              Kommentar

              • Norpis
                • November 2004
                • 305

                #8
                Ett annat tips är att kapa av en 0.5 L läskflaska där halsen börjar och så vänder man toppen och trycker tillbaka den i flaskan och vips har man ett litet mjärde.
                Bifogade filer

                Kommentar

                • 022helpek
                  • November 2010
                  • 626

                  #9
                  Ursprungligen postat av Norpis
                  Ett annat tips är att kapa av en 0.5 L läskflaska där halsen börjar och så vänder man toppen och trycker tillbaka den i flaskan och vips har man ett litet mjärde.
                  utmärkt - kan man fånga andra blyga fiskar med än bara yngel...
                  Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                  Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                  Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                  Kommentar

                  • Norpis
                    • November 2004
                    • 305

                    #10
                    Mmmm Fast e bra om dom andra fiskarna är tillräckligt stora så det inte finns nån chans att dom kan fastna.. Eller så små att dom går in smidigt.
                    För vore tråkigt om det fastnar nån..
                    Och sen gäller det att vara noga med rengöringen oxå... Både utvändigt och invändigt.
                    Har själv fångat småfiskar som irrat sig in bakom en BTN-modul på det sättet...

                    Kommentar

                    • tomwid
                      • December 2010
                      • 158

                      #11
                      Lägger man bara ner "mjärden" med lite mat i, eller jagar man fiskarna med den?

                      Kommentar

                      • svea
                        • February 2005
                        • 2476

                        #12
                        En sån använder jag till räkfångst! Jag har gjort några små lufthål i botten så den sjunker.
                        Man lägger bara ned den, de hittar in alldeles själva.

                        Mina bilder
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • liva.sandra
                          • January 2011
                          • 44

                          #13
                          det tipset hade jag behövt igår när jag jagade världens snabbaste siamensis med håv. 45 minuter tog det att få upp honom, och då hade jag fått plocka upp all lös inredning ur burken!

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            • July 2010
                            • 1072

                            #14
                            Små yngel brukar man kunna fånga med "vattenklocka", t ex en vanlig genomskinlig burk. Bara att dra ned i karet och lyfta upp underifrån eller driva ynglen mot rutan. För ytlevande fisk funkar det perfekt, svårare med bottenorienterad fisk.

                            Hilsen,

                            /P
                            Bara döda fiskar flyta medströms

                            Kommentar

                            Arbetssätt...