Avfuktare / Frånluft i akvarierum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11217

    Avfuktare / Frånluft i akvarierum

    Nu har jag ledsnat. 3 st PAX-fläktar har gått sönder under de 5 åren rummet varit igång. De pallar inte att vara igång så mycket. Köpte en AC men nu har den lagt av. Är det någon som vet hur jag ska fixa det?

    Grundproblemet är: Det är för varmt 2-3 grader oftast. Det är för hög luftfuktighet.

    Jag har en ventil för inluft och numer ett hål för frånluft. Vad kan jag koppla in som blåser ut luft om det är för hög luftfuktighet eller för hög temperatur.

    Vill ha något som håller!!!
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet
  • Icecoffee
    • November 2010
    • 447

    #2
    Pax fläktar ska väll inte stå igång så mycket precis som du säger.
    Nu vet jag inte vad du har gjort innan och hur det ser ut.
    En lösning på frånluft är att ha det passivt och skapa övertryck men inluften men det kanske inte är en lösning då jag antar ni brukar rummet med
    Bygga in en "ren" frånluftsfläkt typ http://www.ventilation.nu/xcart/prod...cat=111&page=1 och led ut, tror kanske inte den klarar dygnet runt men går ju styra med timer, antar att värmen är högre dagtid och kanske kan köras lite mindre på natten.

    Alternativet är att sänka luftfuktigheten, har du provat någon avfuktare, dessa är ju dock betydligt dyrare men kanske en billigare lösning i längden.
    Cogito, ergo sum
    (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
    (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

    Kommentar

    • fremar
      • August 2003
      • 1287

      #3
      En vanlig kanalfläkt eller frånluftsfläkt är ju gjorda för mekanisk ventilation för hus och de ska ju gå konstant. Bytte själv fläkten vi har för frånluftsventilationen i huset. Den sitter dock i en takkupa så den låter inte nästan nått inne

      Kommentar

      • admin
        Christian Alfredsson

        • November 2004
        • 11217

        #4
        Frågan är om man kan få dem att reagera på värme & fukt.
        Christian Alfredsson
        Tekniskt ansvarig Zoopet

        Kommentar

        • admin
          Christian Alfredsson

          • November 2004
          • 11217

          #5
          Jag kan tänka mig att betala en del bara det blir bra.
          Christian Alfredsson
          Tekniskt ansvarig Zoopet

          Kommentar

          • janne dansk
            • June 2004
            • 1740

            #6
            har en fläkt ,typ . pax som är fuktreglerat i badrummet , så när man duscher ,och dett blivar för mycket fukt så startar fläkten o efter en stund så stängs den . vet ej vad det är för fläkt . men om du frågar en elektrikker så vet han , annars kan jag fråga en kompis som har instalerat min fläkt .Så den är fuktkänslig
            //janne
            Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

            Kommentar

            • admin
              Christian Alfredsson

              • November 2004
              • 11217

              #7
              Jag har haft några sådana små, tyvärr är det för mycket fukt i akvarierummet så jag tror jag måste ha en avfuktare med frånluft. Jag vill få ut värmen dessutom.
              Christian Alfredsson
              Tekniskt ansvarig Zoopet

              Kommentar

              • DaRe

                • June 2009
                • 2227

                #8
                En riktigt bra avfuktare med frånluft hittar du här:
                PD - 150 EvoDry PD150 var fram till den nya EvoDry PD 2016 kapacitetsmässigt den mindre av tre PD-avfuktare från Acetec. Som sorptionsavfuktare med


                Har en själv till min kallvind.
                Checking out...

                Kommentar

                Arbetssätt...