Räkor i sällskapsakvarium och var kan jag få tag i dem?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lindjonas
    • July 2009
    • 43

    Räkor i sällskapsakvarium och var kan jag få tag i dem?

    Hej!

    Jag är en nygammal akvariekille. Har ett nystarat sällskapsakvarium på 112l. 4 marmorgurami, ett stim kilfläcksrasboror, några siamesiska algätare och några små pansarmalar samt en kampfisk. Allt funkar hur bra som helst. Bra vattenvärden osv.

    Det jag har funderat på är räkor. Körsbärsräkor eller annan sort.

    Skulle det funka i karet? Vad för krav har de på vatten osv. Hur många ska man ha? och till sist. VAR får man tag på dom? Akvariebutiken har ej. Kan man be dem beställa hem eller hur fungerar det?

    Jag bor i Linköping skall tilläggas.

    Bye bye!

    //Jonas
    Blogger är ett bloggpubliceringsverktyg från Google som gör att du enkelt kan dela dina tankar med världen. Med Blogger är det enkelt att lägga upp text, bilder och video på din personliga blogg eller på din teamblogg.
  • Vimsa
    • November 2008
    • 768

    #2
    Låter som att du skulle kunna skaffa räkor, om inte kampfisken får för sig att de är jättegoda. Verkar inte vara såpass vanligt att de börjar mumsa räkor men bara så du vet Körsbärsräkorna verkar inte vara jättekänsliga, så tror inte de ställer krav på några speciella vattenvärden.

    Köp 5-10 st och räkna med att de blir fler, akvarieaffären borde kunna ta hem (Har beställt betydligt svårare grejjer än körsbärsräkor). Kolla blocket annars. Har sett både crystal red, amano och körsbärsräkor i Piteå så det borde inte vara några problem om du ber djuraffären.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Jag tror nog att siameserna kommer att kalasa på räkor.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • lindjonas
        • July 2009
        • 43

        #4
        Ahh ok, ja de kanske kalasar på räkorna... Men jag kanske testar och ser. Går det så går det...

        TACK!

        Kommentar

        • lindjonas
          • July 2009
          • 43

          #5
          Beställt 10 st Crystal red. Så får vi se om de överlever eller inte! Vem vet! Men kul att testa!

          Kommentar

          • drd
            • March 2004
            • 5586

            #6
            Jag har faktiskt ett kar här med både körsbärsräkor och PRAKTBOTIOR !
            Det ni

            Dock är det jäkligt fullt med diverse växter i en enda röra och gott om javamossa som gömställen men det blir faktiskt fler o fler räkor.
            Har ett 20 ta pansarmalar i karer oxå men dom låter bli räkorna oxå.
            ________________________________________________

            Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

            Kommentar

            Arbetssätt...