Om man inte vill ta hjälp, som vissa här på forumet... så finns det ju alltid trappklättrande säck-kärror.
Hur får ni hem ett stort akvarium?
Kollaps
X
-
Mitt första stora akvarium (450liters) bar min sambo och en kille upp. Och det var inte trevligt kan jag säga. Vi hade bara en smal spiraltrapp i järn att gå uppför. När jag sålde det så slog köparna söder en liten del av akvariumet på vägen ner. Den trappen är jag glad att slippa ska jag säga.
Sen när vi flyttade så köpte jag ett 540liters, det hjälpte säljarena oss att få upp.
Och det samma gällde mitt 600liters.
Fast jag håller med Torstensson, det är bättre med flyttfirma även om det funkar med kompisar m.m.//Linda
Kommentar
-
Händer det något med akvariet när man har flyttgubbar så är det firman som får använda sin försäkring istället för en själv. Dock finns det ibland krav på extra försäkring om värdet på föremålet överstiger ett visst belopp. Förut var det ca 13 000 kr tror jag.
Fast jag tror att detta skiljer sig lite mellan olika firmor."du ångrar bara det du inte gjorde"Kommentar
-
tack för alla svar, som dem flesta har sagt verkar det som att det det är bättre att anställa flyttgubbar. Hur mycket kostar det?Kommentar
-
pianotaxa
Tja, nu fick jag en hiskelig rabatt, (1500kr inkl moms) men jag vet att ordinariepriset för min akvarieflytt skulle debiteras som ett piano; dvs 3600 kr inkl moms. Detta är ett fast pris, så hur lång tid det än skulle behövas, så ändras inte priset.
-Men det beror så klart på AVSTÅND också: i mitt fall var det ca 2,5 mil med flyttbil. Jag misstänker dock att prissättningar på akvarieflytt finns det lika många som flyttfirmor!)
/Ccattebus
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=212364Kommentar
-
Starka män i Åled!
Jag pröjsade 500:- för mitt lyft.. Men då hade jag fixat släp, Arnold fixat lyfthjälp i Åled å ställningen va på plats. Det enda flyttgubbarna gjorde va att lyfta från släp och "promenera" 10 meter in i mitt vardagsrum och ställa på ställningen. Fast det va vääldigt trångt igenom altandörren, men det gick!
Sedan fick jag själv flytta ställning med kar på exakt plats mm.Senast redigerad av Torstensson; 19 July 2005, 19:13.Kommentar
-
Efred har rätt; MÄT! Men är det lååångt kar som mitt kan det vara lättare att ta en planka som är lika lång, och gå omkring med den och kolla om det går att svänga där man tänkte svänga....) -Och glöm inte ta hänsyn till akvariets bredd, plankan är ju smalare!
/Ccattebus
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=212364Kommentar
-
Ursprungligen postat av cattebusTja, nu fick jag en hiskelig rabatt, (1500kr inkl moms) men jag vet att ordinariepriset för min akvarieflytt skulle debiteras som ett piano; dvs 3600 kr inkl moms. Detta är ett fast pris, så hur lång tid det än skulle behövas, så ändras inte priset.
-Men det beror så klart på AVSTÅND också: i mitt fall var det ca 2,5 mil med flyttbil. Jag misstänker dock att prissättningar på akvarieflytt finns det lika många som flyttfirmor!)
/C
Eller trix?
1500 pix för en pianoflytt var i alla fall priset i mälardalen för säj 5 (drygt) år sedan. Pianoflytt inkl 3 flyttare vill säja...Killies is a lifetime passionKommentar
-
Planka?? Varför tror ni jag hämtade ställningen flera veckor innan?? Den e ju lika bred å lång som karet, bara höjden som felar... =))Senast redigerad av Torstensson; 19 July 2005, 23:38.Kommentar
-
Ursprungligen postat av Kjell FohrmanI regel hämtar man det väl själv och kör hem det själv i alla fall om det gäller en vanlig affär. Är det en internetaffär så ingår väl i regel leveransen det är väl liksom en del av affärsiden.Kommentar
-
Ursprungligen postat av heljis"Stort och tungt" är en definitionsfråga.
När jag köpte mitt 375l av PWSS levererade Patrick det hem till mig och hjälpte mig att bära upp det till min lägenhet (3tr). Även bänk och tillbehör hjälpte han mig att bära upp.
Kommentar
-
Vi hade bärsele till mitt 500 liters, och det var 2 vuxna män som bar det. Inte så långt. Och jag bor på första våningen aldeles bredvid dörren.
Men ska jag flytta här ifrån, tänker jag hyra flyttfirma för hela lägenheten... Har en skänk som var värre än akvariumet..@-{-{--
Rebecca
Kommentar
-
PatrikMalmo
Kollade nyligen upp en del kring flyttfirmor och akvarier - kolla så att just akvarier ingår i deras försäkring. De flesta jag ringde runt till sade att akvarier INTE ingår i försäkringen. De garanterar alltså inte om akvariet läcker när det väl är på plats. I vårt fall slutade det med att vi hyrde en stor lastbil inklusive chaufför till det facila priset av 3800 bagare. Blev mycket billigare än att hyra bil och göra det själva, men nu var det ju en hel odlingsanläggning vi flyttade.
Rekommenderar annars skarpt att man är många när det ska kånkas stora akvarier. I anläggningen vi flyttade ingick fyra st helglaskar på 800-900 liter. Totalt sett skulle dessa flyttas 16 gånger. Det fjortonde lyftet brast det för mig, så jag slant - tog emot snyggt med vänsterarmen och drog upp ett fett sår. Tillbringade 4 timmar på UMAS akutavdelning, tillsammans med ungdomsbrottslingar, poliser, amfetaminister och andra pillertrillare. Plus några tjusiga sjuksköterskor. Var mest arg över att jag inte kunde jobba vidare när olyckan hände, men insåg i efterhand att det kunde gått verkligt illa - de kollade om jag hade känsel i fingrarna och att inga senor gått av.
Sex stygn blev det totalt, men de har lovat att jag blir som ny igen. Och JO, karet höll!!
Så - även om karet går att kånka på två pers, se till att vara några i reserv som kan ta över/stötta upp. Kör med bärsele, säckakärra eller allra minst handskar.
Hilsen,
PKommentar
Kommentar