Vilken fisk???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 35liter
    • December 2022
    • 2

    Vilken fisk???

    Hej, ny på forumet, har tre mindre akvarier med blandat innehåll, och jag söker namnet på denna sorts fisk inköpt på Hornbach 2019 i Stockholm.
    Hade två som växte från 6-7 cm till mer än det dubbla och trivdes tills katastrofen kom i det gamla akvariet när rampen åkte ner i vattnet när jag var bortrest.
    De dog och andra med men räddat de flesta andra firrar, skrotad det akvariet nu och flyttat alla till ett nytt.
    De var så trevliga o roliga och vill köpa nya men har inte namnet på den, ska spara namnet och annan information i en liten akvariebok hädanefter.

    Den är en sorts algätare, sitter på glaset med sin sugmun och svansen är som en drakes övriga vassa utstickande långa fenor. Lång jättemörk nos, mörkbrun/ljusbrunfläckig i övrigt. Skulle vilja kunnat lagt in bilder.
    Hoppas någon kan komma på vad de har för namn, tack på förhand! Peter
  • PixelHermit

    • May 2002
    • 105

    #2
    Hej och välkommen till Zoopet! Lite svårt att svara på din fråga utifrån din beskrivning – bland annat på grund av att det finns fler än tretusen nu levande arter av malar: de utgör cirka 5 procent av alla arter av ryggradsdjuren och finns i alla världsdelar utom Antarktis. De flesta av dem har dock inte sugmun som dina hade, och det gör det lite lättare. Prova att söka på "grenmal" under rubriken "Fiskar" här på Zoopet – kanske får du napp där? Att ge ett hundraprocentigt svar på din fråga är dock omöjligt, och vad gäller just den här typen av fiskar skulle det vara nästan omöjligt även om du hade ett foto. Om du inte hittar någon art som verkar rätt här på Zoopet så kan en onlinesökning på släktnamnen Farlowella och Sturisoma däremot kanske ge ännu lite mer hjälp på vägen.​

    Lycka till, och ha en fortsatt bra dag!
    –Tommy
    X
    X
    Läs gärna min artikel om killis-släktet Nothobranchius:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Nothobranchius

    Kommentar

    • 35liter
      • December 2022
      • 2

      #3
      Tack för ett utförligt svar PixelHermit​ som jag kan komma vidare på känns det som, inser när jag läst ditt svar att det är inte så enkelt som jag trodde först!

      Ojoj, hittade den!!!!, i skrivande stund hittade min fru den nu!!!det är en Grenmal som du skrev, den ser så lika ut säger även min fru!!!

      Tack, nu blev vi glada igen !!

      Vänliga hälsningar Peter ( Pssst, en hemlis till dig: mitt användarnamn= mitt första akvarium var på 35 liter)

      Kommentar

      Arbetssätt...