Vilka har rätt att skicka akvariefiskar??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stortånsminstavän
    • April 2019
    • 19

    Vilka har rätt att skicka akvariefiskar??

    vilka i Sverige förutom Imazo och Zoo.se har tillstånd att skicka fiskar på beställning?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Det skall finnas en lista på Jordbruksverkets hemsida över vilka som är godkända transportörer. Jag har sett listan, men det var väldigt länge sedan jag kollade och nya har säkert tillkommit sedan dess.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Thaifighter
      • August 2006
      • 420

      #3
      Hur skickar Imazo och Zoo.se sina fiskar inom Sverige?
      Har dom egna transportörer, för PostNord skickar ju inte levande djur då det är förbjudet enligt deras regler?
      Alla mina fisk-video på Youtube!
      http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av Thaifighter
        Hur skickar Imazo och Zoo.se sina fiskar inom Sverige?
        Har dom egna transportörer, för PostNord skickar ju inte levande djur då det är förbjudet enligt deras regler?
        Imazo har egna lastbilar (som är godkända av myndigheterna) och kör turer i nästan hela landet.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Thaifighter
          • August 2006
          • 420

          #5
          Ok tack, det var det jag tänkte, men har aldrig hört det nämnas att dom har egen transport!
          ... men hur gör akvarieaffärer som beställer fisk från importörer/grossister inom EU ?
          Har dessa grossister också egna lastbilar som kör runt hela Europa och leverar fisk direkt till affärerna?
          Alla mina fisk-video på Youtube!
          http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av Thaifighter
            Ok tack, det var det jag tänkte, men har aldrig hört det nämnas att dom har egen transport!
            ... men hur gör akvarieaffärer som beställer fisk från importörer/grossister inom EU ?
            Har dessa grossister också egna lastbilar som kör runt hela Europa och leverar fisk direkt till affärerna?
            Jag vet inget om hur det fungerar för dessa (har själv funderat). Varför inte fråga Jordbruksverket?

            Här har du i alla fall en lista över godkända transportörer http://www.jordbruksverket.se/amneso...858000176.html
            Hittade Imazo där men inte zoo.se, men det står ju angivet många där som inte jag känner till och de kan ju utnyttja någon av dessa.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Thaifighter
              • August 2006
              • 420

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Jag vet inget om hur det fungerar för dessa (har själv funderat). Varför inte fråga Jordbruksverket?

              Här har du i alla fall en lista över godkända transportörer http://www.jordbruksverket.se/amneso...858000176.html
              Hittade Imazo där men inte zoo.se, men det står ju angivet många där som inte jag känner till och de kan ju utnyttja någon av dessa.
              Det var en lista på Svenska djurtransportörer, men tänkte mer på utländska som kör fisktransporter inom EU!
              Vet många svenska akvarieaffärer som köper direkt från tex Glaser i Tyskland eller Alex och Petra i Tjeckien,
              tänkte mest på om dom körs hit direkt till svenska affärer, eller om det packas om vid gränsen och sen transporteras av svenska transportörer inom Sverige!?

              Fisk utanför EU flygs ju hit och måste sen hämtas vid närmaste flygplats för veterinärkontroll och annat, undrade mest hur det går till inom EU,
              om det bara används marktransport eller om det flygs även?

              Är det tillåtet för privatpersoner att bila ner till kontinenten och köpa akvariefisk, som man sen transporterar hem i egen bil, eller hur är det med det?
              En del svenska akvarieföreningar brukar ha bussresor ner till Tyskland/Holland där medlemmarna får köpa fisk och ta med sej hem.
              Alla mina fisk-video på Youtube!
              http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

              Kommentar

              Arbetssätt...