Fråga om Vikt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Melwin Magnusson
    • June 2018
    • 3

    Fråga om Vikt

    Hej Jag undrar om det går att ha ett 450L akvarium i mitt hus och jag ska ha ungefär 90 kg sand inge sten och det är med träbänk och mitt hus är gjort utav trä och vi har reglar tror jag
    Det är ett projekt som jag har tänk på i snart ett år men jag vill inte ta risken att golvet inte kan hålla det uppe och jag har tänk att skaffa det i mitt sovrum
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Jag vet inte men tänk på att pumpen kommer att låta en del. Kanske vill du inte ha den i sovrummet.

    Kommentar

    • Melwin Magnusson
      • June 2018
      • 3

      #3
      Jag förstår men då tänker nog jag placera den i vardags rummet och pumpen jag ska skaffa heter Eheim - Ytterfilter - Classic 600 (2217) - m. Filtermedia udrar bara om den skulle passa bra till ett 450 L akvarium Eheim - Ytterfilter - Classic 600 (2217) - m. Filtermedia

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Melwin Magnusson
        Hej Jag undrar om det går att ha ett 450L akvarium i mitt hus och jag ska ha ungefär 90 kg sand inge sten och det är med träbänk och mitt hus är gjort utav trä och vi har reglar tror jag
        Det är ett projekt som jag har tänk på i snart ett år men jag vill inte ta risken att golvet inte kan hålla det uppe och jag har tänk att skaffa det i mitt sovrum
        Håller golvet för en fylld bokhylla (vilket det såklart gör) så håller det för ett akvarium. En fylld bokhylla har en åtskilligt större vikt per kvadratcentimeter än ett akvarium gör.

        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • stefant
          • January 2009
          • 783

          #5
          Ursprungligen postat av Melwin Magnusson
          Jag förstår men då tänker nog jag placera den i vardags rummet och pumpen jag ska skaffa heter Eheim - Ytterfilter - Classic 600 (2217) - m. Filtermedia udrar bara om den skulle passa bra till ett 450 L akvarium Eheim - Ytterfilter - Classic 600 (2217) - m. Filtermedia
          Jahapp, den pumpar 1000 L/h. Grundtipset är att det ska pumpa fyra gånger akvariets volym per timme, så du skulle behöva 1800 L/h. Men vissa fiskar klarar inte så stark ström och har man växter kan man klara sig på mindre. Så det beror på lite vad du har tänkt ha i ditt akvarium. Jag är långt ifrån expert så andra kan nog svara bättre.

          Kommentar

          • Melwin Magnusson
            • June 2018
            • 3

            #6
            Jag ska inte ha några växter bara malawi ciklider en eller två catfiskar

            Kommentar

            • stefant
              • January 2009
              • 783

              #7
              Då tror jag att du behöver något kraftigare.

              Kommentar

              Arbetssätt...