Operation mitt första akvarium - 150l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vimsa
    • November 2008
    • 768

    Operation mitt första akvarium - 150l

    Efter ca ett års tjat har jag äntligen fått tillåtelse att starta upp min kompis överblivna-som-hon-inte-får-starta-upp 150-liters. Jag har sedan länge planerat att låta det bli ett SA, men inte helt och hållet, bara fiskarna. Akvariet ska hämtas om några dagar / veckor.

    Planerad fiskblandning:
    Guppy (Som inkörsningsfiskar)
    1 par fjärilsciklider
    6-7 Panda-pansarmalar
    ca 8-10 koppar- eller rödmunstetror
    6-7 ottisar
    Senast redigerad av Vimsa; 17 August 2009, 18:04.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Låter helt ok. Om du inte redan gjort det, läs gärna på om akvarieuppstart härinne.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • GöranE
      • November 2008
      • 735

      #3
      Lycka till och så håller jag med JensA.
      Och löp många corydorisar ;-)
      Jordätare................ inget kommer i närheten!!

      Quidquid latine dictum sit, altum videtur

      Kommentar

      • ibis
        • December 2008
        • 223

        #4
        lycka till
        54 liter WTF

        Kommentar

        • Vimsa
          • November 2008
          • 768

          #5
          Hoppas hoppas vi kan hämta det lördag / söndag Min fiskblandning verkar vara helt okej tydligen

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            tycker jag oxå, fast jag skulle köpt 5-6 bolivianer, låta dom para ut sig,
            och sedan ge bort dom som är "över".

            Man ska ha stor tur om man får hem en av varje som dessutom gillar varandra.


            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • ankan94
              • February 2009
              • 199

              #7
              köp flera rödmunnar, du skulle kunna ha ca 15 i alla fall

              Kommentar

              • Vimsa
                • November 2008
                • 768

                #8
                Kensa: Kanske köper 4 st i alla fall, för det är ju inte ens säkert att jag fiskar upp två av olika kön.
                ankan94: Tror inte det blir riktigt så många 6-10 st blir nog lagom för mig

                Kommentar

                • Vimsa
                  • November 2008
                  • 768

                  #9
                  IIIIIIIIIIIH! Äntligen står det i vardagsrummet! Men tyvärr är planerna uppskjutna och det blir ingen vattenfyllning förrän i juli, då jag kommer hem från Gotland. Ska dock och shoppa akvarieprylar och leta rötter i helgen.

                  Något speciellt jag bör tänka på innan vattenfyllning?

                  Kommentar

                  • Annalill
                    • March 2009
                    • 134

                    #10
                    Ursprungligen postat av Vimsa
                    IIIIIIIIIIIH! Äntligen står det i vardagsrummet! Men tyvärr är planerna uppskjutna och det blir ingen vattenfyllning förrän i juli, då jag kommer hem från Gotland. Ska dock och shoppa akvarieprylar och leta rötter i helgen.

                    Något speciellt jag bör tänka på innan vattenfyllning?
                    Nu är jag ju ungefär lika nybörjare som du men..
                    Att akvariet står plant är väl en bra grej, kolla även när du fyllt lite vatten. Jag missade att kolla mitt när jag hällt i en del vatten så kan ju inte direkt påstå att det står jätteplant, har justerbara fötter på min bänk men man vill inte gärna vara å skruva iväg ett akvarium med 152l vatten :P
                    Kan bara skriva om det jag gjort fel känner jag eftersom jag inte har större kunskap men hoppas att det räcker en bit iaf. En till sak jag ångrar med mitt kar va att jag inte la en frigolitskiva under gruset. Man slipper ju oroa sig för tunga stenar om man har en sån i botten

                    Hoppas att allt går bra med din akvarieuppstart

                    Kommentar

                    • NIC
                      • January 2008
                      • 5121

                      #11
                      Ursprungligen postat av Vimsa
                      IIIIIIIIIIIH! Äntligen står det i vardagsrummet! Men tyvärr är planerna uppskjutna och det blir ingen vattenfyllning förrän i juli, då jag kommer hem från Gotland. Ska dock och shoppa akvarieprylar och leta rötter i helgen.

                      Något speciellt jag bör tänka på innan vattenfyllning?
                      Varför inte fylla upp med vatten och dra igång en pump och i med nåt smått skit typ endlers sålänge så det får stå och gotta till sig och samla nyttobakterier?

                      http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                      Kommentar

                      • NIC
                        • January 2008
                        • 5121

                        #12
                        För att du ska till gotland läste jag nu.....

                        http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                        Kommentar

                        • Vimsa
                          • November 2008
                          • 768

                          #13
                          Hemma från Gotland nu. Inom två veckor hoppas jag akvariet har kommit igång på allvar. Ska skrubba rent lite och plocka bort det sista av den gamla sanden imorrn, försöka fixa nytt filtermaterial till den gamla pumpen jag fick och hämta sand i ett litet sandtag och tvätta om ett par dar. Ska också leta runt efter fin sten att använda. Bilder kommer när det börjar hända saker på allvar

                          Kommentar

                          • Vimsa
                            • November 2008
                            • 768

                            #14
                            Under de två senaste dagarna har det hänt saker. Min underbara kompis lyckades hitta stenar i den typ jag ville ha, samt hjälpte mig med precis allting som jag gjort hittils.

                            1. Har hämtat sand från ett minimalt sandtag ca 600 meter från gården. Vi släpade dit en tung järnbalja (väger ca 2-3 kilo skulle jag gissa) som skulle användas för att forsla sanden i. Väl där fyllde vi den med ca. 10 kilo sand. Det var meningen att min pappa skulle hämta den tunga tingesten med traktorn men vi bestämde oss för att släpa hem den själva för att vi skulle kunna börja tvätta sanden ett par timmar tidigare. Händerna, axlarna och ryggen till en viss del gjorde ganska ont efteråt ...

                            2. Varför har ingen skrivit i alla är-det-okej-att-ta-sand-från-naturen-trådarna att det är så djävulskt jobbigt att tvätta det?! Kan väl i och för sig ha berott på sättet vi tvättade den på men i alla fall. Snyggt blev det som tur var.

                            http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/DSC_2544.jpg

                            3. Roten (Som precis som allt annat på bilderna tillhör min kompis ) skrubbades, stenarna kokades och sedan efter proceduren med att tvätta sanden satte vi dem på plats, tycker själv inte att det hade kunnat bli bättre (Med placeringen alltså).

                            4. Vattenfylling. Den roligaste delen. NOT! Särskilt inte med två turkisk-yoghurtburkar (Eftersom det inte fanns några hinkar som inte använts av hästarna eller som det varit kemikalier i) Ni vet väl själv ungefär hur mycket de rymmer. Fyllde halvvägs (Bild 2) och kom på att klockan var 10:00.

                            http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/DSC_2556-1.jpg

                            5. Idag fyllde vi upp resten, under natten hade vattnet klarnat lite. Ja, vad ska jag säga. Beviset för att jag verkligen vill det här står i vardagsrummet, fyllt. Med hjälp av två turkisk-yoghurtburkar, ett gammalt mjölkpaket och en ramlösaflaska.

                            Kommentar

                            • _vinkelslip_
                              • June 2009
                              • 242

                              #15
                              Ursprungligen postat av Vimsa
                              Under de två senaste dagarna har det hänt saker. Min underbara kompis lyckades hitta stenar i den typ jag ville ha, samt hjälpte mig med precis allting som jag gjort hittils.

                              1. Har hämtat sand från ett minimalt sandtag ca 600 meter från gården. Vi släpade dit en tung järnbalja (väger ca 2-3 kilo skulle jag gissa) som skulle användas för att forsla sanden i. Väl där fyllde vi den med ca. 10 kilo sand. Det var meningen att min pappa skulle hämta den tunga tingesten med traktorn men vi bestämde oss för att släpa hem den själva för att vi skulle kunna börja tvätta sanden ett par timmar tidigare. Händerna, axlarna och ryggen till en viss del gjorde ganska ont efteråt ...

                              2. Varför har ingen skrivit i alla är-det-okej-att-ta-sand-från-naturen-trådarna att det är så djävulskt jobbigt att tvätta det?! Kan väl i och för sig ha berott på sättet vi tvättade den på men i alla fall. Snyggt blev det som tur var.

                              http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/DSC_2544.jpg

                              3. Roten (Som precis som allt annat på bilderna tillhör min kompis ) skrubbades, stenarna kokades och sedan efter proceduren med att tvätta sanden satte vi dem på plats, tycker själv inte att det hade kunnat bli bättre (Med placeringen alltså).

                              4. Vattenfylling. Den roligaste delen. NOT! Särskilt inte med två turkisk-yoghurtburkar (Eftersom det inte fanns några hinkar som inte använts av hästarna eller som det varit kemikalier i) Ni vet väl själv ungefär hur mycket de rymmer. Fyllde halvvägs (Bild 2) och kom på att klockan var 10:00.

                              http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/DSC_2556-1.jpg

                              5. Idag fyllde vi upp resten, under natten hade vattnet klarnat lite. Ja, vad ska jag säga. Beviset för att jag verkligen vill det här står i vardagsrummet, fyllt. Med hjälp av två turkisk-yoghurtburkar, ett gammalt mjölkpaket och en ramlösaflaska.


                              Kan inte låta bli att småskratta.


                              Tanken om att fylla karet med hjälp utav turkisk youghurt spannar går väl in, men var sjuttsningen hamnar mjölkpaketet?. Använde du paketet för att i sin tur fylla youghurtspannarna med?....

                              (No affence...)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...