960-Lit. SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    960-Lit. SA

    Ojojoj... idag har varit en riktig "piff-dag" som Simon säger i TV-programmet "Design Simon & Thomas".
    9-10 timmar tog det ungefär men nu ligger 80 kilo (eller är det liter...?) Engelsk Sjösten 2-3 mm i baljan - fyra säckar var det iallafall.
    Sedan har en jädra stor Ek-stock placerats i karet. Den svävade lite i vattnet så jag fick lägga två stenar på den för att tynga ner den - hoppas det inte tar mer än några veckor innan den sjunker helt. Några växter har också placerats tillfälligt, de kommer nog att byta plats ett par gånger.
    Nu ser det ju såklart dimmigt och jobbigt ut men det ger sig om några dagar.
    Idén fortsättningsvis är att fästa mopanirötter runt gavlarna och kanten på BTN-bakgrunden så att det blir rötter som liksom sträcker sig ner runt kanterna och klär in karet invändigt. Sedan skall det "kaos"-läggas en massa små rötter typ överallt på bottnen. Mellan rötterna skall småväxter placeras tätt, tätt.
    Jag skall inte ha några stora ciklider som Discus och Scalare - utan det blir Apistogramma, Fjärilsciklider och Schackbrädesciklider.
    Tetramässigt blir det ett kraftigt stim på några hundra Kardinaltetror och för att bilda en kontrast till dessa ett stim Diamanttetra också. Sedan får vi se hur det utvecklar sig.
    Jag kommer givetvis att dokumentera med bilder och filmer!

    Här är en bild som jag tog för en stund sedan. Dimmigt är det, som sagt, men det blir snart bättre!
    Bifogade filer
  • jockson
    • December 2008
    • 248

    #2
    Väntar på uppdateringar redan ^^
    Mvh.
    Jocke

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #3
      Ursprungligen postat av jockson
      Väntar på uppdateringar redan ^^
      Ja... haha Det är nu det där stoooora tålamodet skall sättas in, vet du!

      Men, jag lovar - så fort det händer grejer så blir det uppdateringar, var så säker.
      Jag är ju så jädrans sugen på lite action själv, att det kryper i skinnet!

      Kommentar

      • jockson
        • December 2008
        • 248

        #4
        Jag har inte läst hela ditt Tanganyika thread men antar att det är de karet som du nu gjort om till SA?
        Mvh.
        Jocke

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          #5
          Så nu är du helt omvänd

          Jag visste ju från början att du som person skulle falla platt för Ap, det var bara en tidsfråga sedan du skaffat dina första.

          Det här ska bli riktigt spännande att följa, jag är helt med på dina tankar om invånare. Det enda jag skulle göra annorlunda är att byta ut kardinalerna mot Vinkeltetra. Personligen är jag ganska less på Kardinaler, det händer inte ett skit, förmodligen en av de mest överskattade firrar som simmar runt i våra kar.

          Dessutom är Kardinalerna bottenorienterade, precis som våra Ap, medans Vinkeltetran ser till att det blir liv vid ytan.
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Ursprungligen postat av jockson
            Jag har inte läst hela ditt Tanganyika thread men antar att det är de karet som du nu gjort om till SA?

            Det stämmer bra!

            Kommentar

            • rick
              • April 2005
              • 1012

              #7
              Sådär ja! Samtidigt som jag är en riktig SA-dåre så tycker jag ändå det är lite vemodigt att du lägger net T-karet. Alllt jobb och slit för att inte tala om alla fina fiskar som har gått i det karet. Men ser grymt mycket fram emot detta projekt. Nu är du äntligen med i matchen igen =) Vad blir det av ditt 600 liter kar nu då?.. Att du inte ska ha några större fiskar som diskus å skalarer kommer att hålla i några månader sen simmar det antingen plattfiskar, skalarer eller jordätare eller någon större vänlig ciklid runt i karet. Helt övertygad.. Sen kommer CO2 å massvis me växter å så skenar det i väg .. Hoppas jag i allafall!.. Stort lycka till med detta kar!
              / Rickard

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #8
                Ursprungligen postat av c90368
                Så nu är du helt omvänd

                Jag visste ju från början att du som person skulle falla platt för Ap, det var bara en tidsfråga sedan du skaffat dina första.

                Det här ska bli riktigt spännande att följa, jag är helt med på dina tankar om invånare. Det enda jag skulle göra annorlunda är att byta ut kardinalerna mot Vinkeltetra. Personligen är jag ganska less på Kardinaler, det händer inte ett skit, förmodligen en av de mest överskattade firrar som simmar runt i våra kar.

                Dessutom är Kardinalerna bottenorienterade, precis som våra Ap, medans Vinkeltetran ser till att det blir liv vid ytan.

                Ja, apisarna har verkligen tagit mig med storm. Tänk att man missat dessa under alla år...!?!
                Jag skall absolut kolla in vinkeltetran - det kan säkert bli dessa istället! Och jag håller faktiskt med, Kardinalerna kan lätt bli rätt trista - men är ju så jädra granna trots allt - men, för fasen, vinkeltetror skall kollas upp! Tack för tipset!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #9
                  Ursprungligen postat av rick
                  Sådär ja! Samtidigt som jag är en riktig SA-dåre så tycker jag ändå det är lite vemodigt att du lägger net T-karet. Alllt jobb och slit för att inte tala om alla fina fiskar som har gått i det karet. Men ser grymt mycket fram emot detta projekt. Nu är du äntligen med i matchen igen =) Vad blir det av ditt 600 liter kar nu då?.. Att du inte ska ha några större fiskar som diskus å skalarer kommer att hålla i några månader sen simmar det antingen plattfiskar, skalarer eller jordätare eller någon större vänlig ciklid runt i karet. Helt övertygad.. Sen kommer CO2 å massvis me växter å så skenar det i väg .. Hoppas jag i allafall!.. Stort lycka till med detta kar!
                  Härligt Rick!

                  Njaaooo - men just 600-baljan är ju som klippt och skuren för plattfisk, med sina 70 cm i höjd och djup - så att...

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Så nnu har det kommit igång, det blir till att följa utvecklingen!
                    Jag har Vinkletetra i min 70-kub, men de är om möjligt ännu tråkigare än kardinalerna då även dessa står för det mesta still, men i de övre regionerna.
                    Jag tycker nog att du ska följa din inslagna väg Mats, ett par hundra kardinaler som lyser röt och blått är skitsnyggt, risken är annars att det blir som i min kub ganska färglöst och mycket fisk i gråskalan.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Så nnu har det kommit igång, det blir till att följa utvecklingen!
                      Jag har Vinkletetra i min 70-kub, men de är om möjligt ännu tråkigare än kardinalerna då även dessa står för det mesta still, men i de övre regionerna.
                      Jag tycker nog att du ska följa din inslagna väg Mats, ett par hundra kardinaler som lyser röt och blått är skitsnyggt, risken är annars att det blir som i min kub ganska färglöst och mycket fisk i gråskalan.
                      Dina Vinkeltetror har inte två meter att sträcka ut på...

                      Var ärligt talat lite tveksam till ditt val av Vinklar i en kub, men sa inget.

                      Jag har haft Vinkletetror i ett tvåmeters kar tidigare, på åttitalet, och vad jag minns så var det ett evigt farande och lekande mest hela tiden.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #12
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Så nnu har det kommit igång, det blir till att följa utvecklingen!
                        Jag har Vinkletetra i min 70-kub, men de är om möjligt ännu tråkigare än kardinalerna då även dessa står för det mesta still, men i de övre regionerna.
                        Jag tycker nog att du ska följa din inslagna väg Mats, ett par hundra kardinaler som lyser röt och blått är skitsnyggt, risken är annars att det blir som i min kub ganska färglöst och mycket fisk i gråskalan.
                        Ja, du ser, nu har man en fot i en låda is och den andra i en hink med glödande kol...
                        Det är just det färgspektakulära med kardinalerna som är så läckert...
                        Det löser sig - jag har ju en rätt inarbetad plan... med Kardinaler...
                        Hur det blir, kommer det bilder på!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #13
                          Jahaja, då kör jag Kejsartetra istället, då!

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Ursprungligen postat av c90368
                            Dina Vinkeltetror har inte två meter att sträcka ut på...

                            Var ärligt talat lite tveksam till ditt val av Vinklar i en kub, men sa inget.

                            Jag har haft Vinkletetror i ett tvåmeters kar tidigare, på åttitalet, och vad jag minns så var det ett evigt farande och lekande mest hela tiden.
                            Det är inte så att det är åldern som gjort att minnet är lite sådär...?
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              #15
                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Det är inte så att det är åldern som gjort att minnet är lite sådär...?
                              Lider mer av teflonminnet i närtid, med det som hände för tjugo år sedan det kommer man ihåg, så fungerar gamla gubbar

                              Jag tycker Vivan får fälla avgörandet, han har ju Vinkeltetror i sitt Diskuskar http://www.zoopet.com/forum/showpost...7&postcount=96

                              Kejsartetror är också jäkligt fina
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              Arbetssätt...