960-Lit. SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael64
    • January 2008
    • 656

    #46
    Äntligen har du tagit ditt förnuft till fånga
    Skämt åt sido, har följt ditt projekt 960-lit. Tanganyika fast jag inte begriper ett dugg om Tanganyika fiskar, men lik väl har det varit kul att följa den tråden.

    Men det här kommer att bli förbaskat kul att följa, hoppas på mycket bilder och filmsnuttar, eftersom det fortskrider.

    Varför inte ett stim av Schultz´s tetra, har inte sett den själv i värkligheten, men den verkar ha en härlig röd färg den skulle nog göra sig bra i baljan.

    Här blir det fem sjärnor direkt
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=115937 (Numera nedlagt, är ett Malawi)
    Det är bara om man börjar, som det omöjliga bli möjligt
    http://www.tanganyika.se/index.php
    Mvh Mikael

    Kommentar

    • woodo
      • January 2007
      • 605

      #47
      kör på moskitotetra, helt klart.
      150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

      Kommentar

      • Limmet
        • December 2003
        • 217

        #48
        Gillar terrassidéerna helt klart! Det ska jag tametusan göra någon gång i framtiden... dvs när jag bor på ett ställe med mer utrymme :P
        Mitt Tanganyika-projekt
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124408

        Kommentar

        • ojkooj
          • December 2008
          • 65

          #49
          ek i vatten

          Jag undrar på en amatörakvarists vis. Vad gör en ekstock med pHvärdet? Om jag inte minns fel så ovan vattenytan är man noggran med att kratta bort ekens löv då de kan göra marken sur ifall de blir för många.
          Jag vet att barken och ollonen använts för att göra garvsyra. Själva trät kanske inte har samma egenskaper..

          Lycka till!

          ojkooj

          Kommentar

          • rick
            • April 2005
            • 1012

            #50
            Ursprungligen postat av ojkooj
            Jag undrar på en amatörakvarists vis. Vad gör en ekstock med pHvärdet? Om jag inte minns fel så ovan vattenytan är man noggran med att kratta bort ekens löv då de kan göra marken sur ifall de blir för många.
            Jag vet att barken och ollonen använts för att göra garvsyra. Själva trät kanske inte har samma egenskaper..

            Lycka till!

            ojkooj
            sänker ph:t
            / Rickard

            Kommentar

            • Ferengi
              • August 2008
              • 399

              #51
              Ursprungligen postat av MaxB
              En fundering som jag bollat med lite är Glödbandstetra som, även den, är mycket underskattad. Ett fett stim av denna vore nog också tjusigt!
              Håller med, Glödbandstetra är det självklara valet!

              Har 20 st sådan i mitt SA kar. Mörk botten, massa växter och rötter samt the färgat vatten. Dom blir liksom som sublima, vackra röda streck som pilar omkring.

              Det är en jättevacker fisk om den får rätt inredning. Hade dom i mitt 80L karantän med ljusare grus och dagsvitt ljus. Då var dom bleka och stod bara nere vid botten. Men med rätt omgivning så lyser dom upp.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #52
                Halloj Alla!
                Kul att ni ser fram emot projektet och tycker hela grejen verkar kul.
                Ja, då är man åter i början på ett längre projekt och jag själv tycker det här känns spännande och intressant också.
                Det finns ju lite spejs i karet så det skall nog bli en samling sköna tetrastim vad det lider.
                Igår stoppade jag i lite rötter huller om buller på en liten "fläck" i karet. samtidigt åkte 1+2 A. agassizii ner som testpiloter. Dessa är ganska små, ungdjur, nästan yngel än så länge men de kan gå där och grisa lite. De försvann direkt in i det lilla rotsystemet och har uppehållit sig där sedan sekund ett. Med andra ord ingen idé att ens tänka på bilder och filmer förrän de små figurerna tittar fram.
                När man släpper i fiskar på ca 2-3 cm så upptäcker man hur jädra stort karet faktiskt är...

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #53
                  Så får vi se om jag hittar något kul du kan stoppa ner i karet nu när vi drar till Tyskland och shoppar över helgen, ett gäng humrar eller så....
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #54
                    Ursprungligen postat av aelva
                    Typ körsbärsräkor (om de nu överlever cikliderna, men det borde de göra med mycket gömställen), som skulle kunna vara praktiskt eftersom cikliderna då får räkyngel att äta regelbundet.
                    Jag kör med körsbärsräkor i mitt 900 liters kar, men sedan jag släppte i skalarer så har jag inte sett så många räkor.
                    Tidigare hade jag tetror, små ciklider samt diskus i karet och då blev det mer räkor än vad som försvann, så visst funkar det bara man har tätt planterat (och inga skalarer).
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #55
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Så får vi se om jag hittar något kul du kan stoppa ner i karet nu när vi drar till Tyskland och shoppar över helgen, ett gäng humrar eller så....
                      Det låter gott... hum...hum...

                      Kommentar

                      • almost_jocke
                        • January 2008
                        • 228

                        #56
                        är det här 960L akvariet med tanganyika ciklider? eller har du ett till 960??
                        hur som helst..... FUUUUUUUUUUSK!!!! =)

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #57
                          Ursprungligen postat av almost_jocke
                          är det här 960L akvariet med tanganyika ciklider? eller har du ett till 960??
                          hur som helst..... FUUUUUUUUUUSK!!!! =)

                          Ja, det skulle ju varit mockligt att ha ett 960 till...
                          Nej, det är Tanganyikakaret, som nu lagts ner!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            #58
                            Såg ett par jädra fina SA-foton i den här tråden;


                            Det var Bagarn som hade länkat desa bilder; http://www.amanotakashi.net/portfoli...nderwater.html

                            Ja, bilderna talar för sig själva - så, gott folk - det är bara att börja inreda...

                            Kommentar

                            • rick
                              • April 2005
                              • 1012

                              #59
                              Mycket fina kort i länken ovan. Dock hade jag körsbär med diskusar och det blev mat av allihopa (50-70st)
                              / Rickard

                              Kommentar

                              • smurfmats
                                • February 2003
                                • 3538

                                #60
                                äntligen mats! ner i SA-träsket så det stänker om det!

                                jättekul att du ska köra stort och SA! du är verkligen en av dem jag får inspiration ifrån! dina inredningar, oavsett om det är TA-kar eller räk-kuber, är så jäkla vackra!

                                synd att du bor på andra sidan sverige annars hade jag kommit över och varit fiskvakt!

                                ska bli grymt kul att följa tråden!
                                tråden om fjärilars lek!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...