960-Lit. SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #16
    Kardinaler & Kejsare - det låter bra! Lite som Kysk & Kåt...änna...

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #17
      Kejsartetran är grymt fin - den har jag haft i ett större sällskapskar för många år sedan!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #18
        Kanske man själv skulle göra en liten makeover bland tetrorna, ta ner vinklarna till affären, flytta diamanterna till kuben samt ett redigt gäng Kejsartetror till 900 liters ihop med kardinalerna istället, jag med...
        Hmm, jä*la Mats....
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Link_Mag
          • January 2009
          • 238

          #19
          Kul projekt! så du lägger den tangayika-baljan. har du funderat på växtvalet? du får nog ner ett par apisto i den tanken schackbrädesciklider (VF) har jag haft en gång. riktigt roliga fiskar. intressant beteende. tycker också vinkeltetra är ganska tråkiga, men mina hade bara 125 cm att simma på då det kanske blir lite annolunda i ditt kar. har du funderat på rödmunstetra? men jag hoppas du klämmer ner ett ganska fett stim corydoras också
          Diskus och Växter FTW!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #20
            Ursprungligen postat av Link_Mag
            Kul projekt! så du lägger den tangayika-baljan. har du funderat på växtvalet? du får nog ner ett par apisto i den tanken schackbrädesciklider (VF) har jag haft en gång. riktigt roliga fiskar. intressant beteende. tycker också vinkeltetra är ganska tråkiga, men mina hade bara 125 cm att simma på då det kanske blir lite annolunda i ditt kar. har du funderat på rödmunstetra? men jag hoppas du klämmer ner ett ganska fett stim corydoras också
            Halloj!
            Jag är ju växt-dyslektiker så jag har inte funderat så mycket på det - mest rötter från döda träd.
            Men initialt blir det Göteborgsidiotens special; Anubias och Javaormbunke - kan liksom inte gå fel.

            Edit; ja, 100-150 Corydoras får det bli också!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #21
              Eller rent SA, bara några Svärdsplantor bland alla grenarna så blir det dreggelvarning på det karet.....(ännu mer)
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #22
                Ursprungligen postat av ansjo
                Eller rent SA, bara några Svärdsplantor bland alla grenarna så blir det dreggelvarning på det karet.....(ännu mer)
                Några svärdsplantor skall väl till och med Torslanda-Neanderthalaren kunna peta ner där!

                Kommentar

                • NIC
                  • January 2008
                  • 5121

                  #23
                  Jäkligt sjysst det här Mats!
                  Är hundra på att detta blir ett riktigt dräggelkar!!

                  http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                  Kommentar

                  • Orchillies
                    • December 2008
                    • 128

                    #24
                    Ojoj, nu händer det grejer Ska bli spännande att följa, (jag vill också ha Apor)!
                    Jag har hört av andra med tetror att de har tendens att stimma mer om bottensubstratet är mörkt, de tros blir lite tryggare då.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #25
                      Ursprungligen postat av NIC
                      Jäkligt sjysst det här Mats!
                      Är hundra på att detta blir ett riktigt dräggelkar!!
                      Ja, med enbart den spartanska inredning som är nu, blir jag sittandes långa stunder.
                      Jag skall göra mitt yttersta för att lägga in så många syrliga karameller som möjligt här i tråden - så snålvattnet rinner till!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #26
                        Ursprungligen postat av Orchillies
                        Ojoj, nu händer det grejer Ska bli spännande att följa, (jag vill också ha Apor)!
                        Jag har hört av andra med tetror att de har tendens att stimma mer om bottensubstratet är mörkt, de tros blir lite tryggare då.
                        Det är nog helt riktigt - jag har rätt skum belysning och ganska mörk sand + rötter i 600-litaret och där håller Kardinaler och Rosentetror täta fina stim.

                        Kommentar

                        • Jemmba
                          • January 2008
                          • 432

                          #27
                          Trist att du lägger ner TA verksamhetenMen du gör ju så snygga grejer i dina kar så till och med jag ser fram emot att få följa med och se även detta kar träda fram
                          Tror du kan få till ett super snyggt SA kar.
                          Lycka till nu och kör hårt !
                          När solen går upp betyder det mörker för nån annan.

                          Kommentar

                          • Jemmba
                            • January 2008
                            • 432

                            #28
                            Ursprungligen postat av MaxB
                            Jag skall göra mitt yttersta för att lägga in så många syrliga karameller som möjligt här i tråden - så snålvattnet rinner till!
                            Ser jag verkligen fram imot !!!
                            När solen går upp betyder det mörker för nån annan.

                            Kommentar

                            • Limmet
                              • December 2003
                              • 217

                              #29
                              Ojoj här händer det grejer snabbt.

                              Måste man ha tetror öht? Personligen tycker jag tetror är väldigt boring (men så är jag mkt för fisk som ynglar av sig o tar hand om avkomman). Plus att tetrorna bara äter upp andras avkomma. Kan man inte köra bara en mängd olika grupper små-ciklider som smyger runt i växtligheten. Och nån malsort. Kanske inte ser så mycket fiskar hela tiden men riktigt spännande kar. Det ska jag tametusan ge mig på någongång. Alltså lite samma stuk som i ditt TA-kar fast med massa växter och rötter och "djungel"

                              Vilka fiskar du än väljer är jag säker på att det blir kalas!
                              Mitt Tanganyika-projekt
                              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124408

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                #30
                                Tack skall ni ha Jemmba och Limmet!

                                Visst skulle man kunna skippa tetror helt och liksom bara ha en massa små ciklider som kilar in och ut i växtligheten. Vad man skulle göra då är att t.ex. med ganska tunna plexiglaslängder - eller något annat material - bygga terasser, uppåt, bakåt i karet. Alltså man lägger en grundbotten av sand, sedan trycker man ner en längd plast/plexiglas som är högre än sanden och formar till en terass, typ från halva gaveln och i en båge in mot bakgrunden - fyller denna terass med ytterligare sand - och så där kan man hålla på tills hela karet är kuperat i olka höjder. Plexisargarna som blir kan man dölja med växter och rötter. Sedan planterar man och skejpar varje terass och får härliga höjdskilnader och djup tack vare detta. Då skulle ju kanske tetror bli överflödiga.
                                Jag har annars inte så ont av att tetror inte stimmar eller håller ihop - utan för min del känns det bara trevligt att de är där på något sätt...
                                Jag gillar den där känslan man får när man ser bilder och filmer från Amazonas; man ser rötter och bröte, Scalarer m.fl. som sakta trycker bland grenarna - och så kommer det ett fett Kardinalstim - och bara finns där en stund. Den känslan är grym tycker jag och är något jag vill återlikna i baljan.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...