180 L "nybörjarkar"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Link_Mag
    • January 2009
    • 238

    #61
    Ursprungligen postat av EoT
    Nej då han har även småfisk, till och med en eget "ciklid-rum"
    Han har mängder med fisk.
    Tror han har dubbelt så många kar som Herkules har, som för övrigt också är bra.
    Men personligen föredrar jag nog Trop.
    jo föredrar också trop men det ligger på andra sidan stan för mig så det är inte så ofta man e där. men Hans på zoomässan i kungsbacka är inte dum heller.
    Diskus och Växter FTW!

    Kommentar

    • Samarin4
      • December 2008
      • 227

      #62
      Jag vet att killen i zoomässan är en riktigt schysst kille iallafall. Han hjälpte mig med min klippräka som för övrigt lever * slå på trä* Visste inte ens att den här trop existerade, tyvärr ligger den för mig på fel sida älven. Hornbachs arbetare är mycket schyssta mot mig. Alla förutom en av dem. Gud vad jag irriterar mig på henne, hon är oerhört kunnig men oerhört våldsam när hon ska fånga fiskar.

      Men ska imorgon ringa till Herkulez och se om de byter hanen mot en hona eller om jag kan lämna tebaks dem båda och byta till något annat.

      Tack än så länge
      http://blogg.aftonbladet.se/28508/ Besök min blogg!
      uppskattar hjälp med 180 liters projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127259

      Kommentar

      • Samarin4
        • December 2008
        • 227

        #63
        Det gick bra

        Jag bytte båda mina Mosaikguramis och fick en Kampfiskhane och två honor istället. Just nu kan jag inte säga något, honorna kan variera fråna tt vara ganska aggressiva mot varandra och samtidigt vara schyssta mot varandra. Eldstjärten gillar ingen av honorna men har hittills inte reagerat på att hanen är i närheten. Hanen är inte heller intresserad av honorna. Kan det bero på något?
        http://blogg.aftonbladet.se/28508/ Besök min blogg!
        uppskattar hjälp med 180 liters projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127259

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #64
          Ujujuj, kan inte tro att det kommer sluta bättre än mosaik guramina.

          Hanen bryr sig inte om honorna förrens han vill para sig, och då slår han dom och klämmer ut rommen ur dom, sen vaktar han sitt bo (Medans han under tiden jagar honan och slår henne, därför måste hon lyftast bort ibland)

          Ingen kärlek där kan du förvänta dig. Honorna hade nog mått bättre av att stanna själva i affären.
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #65
            Ursprungligen postat av JojjeN

            Hanen bryr sig inte om honorna förrens han vill para sig, och då slår han dom och klämmer ut rommen ur dom, sen vaktar han sitt bo (Medans han under tiden jagar honan och slår henne, därför måste hon lyftast bort ibland)

            Ingen kärlek där kan du förvänta dig. Honorna hade nog mått bättre av att stanna själva i affären.
            förlåt mig tyckte det var ett roligt inlägg.

            honorna hade mått bättre av att stanna själva i affären ? tror du inte dom blir skötta bra där dom är nu?

            för det första - klämmer hanen inte ut rommen. utan omsluter sig om honan och hon själv lägger rommen.

            för det andra - slår hanen inte honan, utan vid lek så ''leker dom aggressivt'' vilket är naturligt för dom.

            för det tredje - 1hane och flera honor funkar bra att ha i samma kar och dom tycker om att vara i varandras sällskap(åtminstone ser hanen gladare ut av att vara med honorna än utan). det är väl sällan fiskar visar kärlek, men det kanske dom gör.

            Kommentar

            • Flaxss
              • November 2008
              • 1718

              #66
              [quote=Samarin4;1252953]Det gick bra
              Kampfiskhane och två honor istället. /quote]

              skaffa lite fler honor. så blir det mindre bråk, skaffa så du har 3-6st.

              har du en ''biffig'' hona så kan det vara bra och skaffa någon som är lite mindre ''biffig'',här märkt att har jag två biffiga honor så bråkar dom mer.

              Kommentar

              • JojjeN
                • June 2008
                • 3567

                #67
                Ursprungligen postat av Flaxss
                förlåt mig tyckte det var ett roligt inlägg.

                honorna hade mått bättre av att stanna själva i affären ? tror du inte dom blir skötta bra där dom är nu?

                för det första - klämmer hanen inte ut rommen. utan omsluter sig om honan och hon själv lägger rommen.

                för det andra - slår hanen inte honan, utan vid lek så ''leker dom aggressivt'' vilket är naturligt för dom.

                för det tredje - 1hane och flera honor funkar bra att ha i samma kar och dom tycker om att vara i varandras sällskap(åtminstone ser hanen gladare ut av att vara med honorna än utan). det är väl sällan fiskar visar kärlek, men det kanske dom gör.
                Detta kan naturligtvis v ara din åsikt, men enligt min erfarenhet av kampfiskar så är hanen väldigt elak mot honorna, och honorna måste gömma sig. (Verkar hanen gladare då? Nej, bara elakare)

                Sen när han byggt skumbo så tryckte han ner dom i hönor av akvariet och bet dom tills de nästa flöt upp till skumboet, och där såg han ut att strypa dom, dock verkade de inte ha nån rom. Sen när "leken" var klar så fortsatte hanen att slå honorna, och honorna slog varandra.

                Jag tror honorna hade mått bättre om jag aldrig hade köpt dom, och för nu vidare den kunskapen jag har till Samarin.

                Så jag tyckte inte det var något roligt inlägg överhuvudtaget.
                Tillbaks efter paus.

                Kommentar

                • Flaxss
                  • November 2008
                  • 1718

                  #68
                  Ursprungligen postat av JojjeN
                  Detta kan naturligtvis v ara din åsikt, men enligt min erfarenhet av kampfiskar så är hanen väldigt elak mot honorna, och honorna måste gömma sig. (Verkar hanen gladare då? Nej, bara elakare)

                  Sen när han byggt skumbo så tryckte han ner dom i hönor av akvariet och bet dom tills de nästa flöt upp till skumboet, och där såg han ut att strypa dom, dock verkade de inte ha nån rom. Sen när "leken" var klar så fortsatte hanen att slå honorna, och honorna slog varandra.

                  Jag tror honorna hade mått bättre om jag aldrig hade köpt dom, och för nu vidare den kunskapen jag har till Samarin.

                  Så jag tyckte inte det var något roligt inlägg överhuvudtaget.
                  strypa ? och slå? det låter som ett kriminalserie.

                  för skoj skull filmade jag mina , se klipp
                  Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


                  så där väldigt aggressiva är inte mina. att hanen jagar iväg honor och andra fiskar efter lek är normalt, och inget som kampfiskar är ensamma om att göra. har man stort kar med många gömställen så funkar det.

                  Kommentar

                  • Link_Mag
                    • January 2009
                    • 238

                    #69
                    Håller med flaxss. kampfiskarnas lek är väldigt agressiv. dessutom klämmer hanen inte honan han befruktar rommen. bara efter leken hanen kan vara lite agressiv mot honan då hennes roll är avklarad och han tar hand om ynglen. och en hane med 3-5 honor är lyckligare än en ensam hane.
                    Diskus och Växter FTW!

                    Kommentar

                    • JojjeN
                      • June 2008
                      • 3567

                      #70
                      Jag står fast vid det jag har sagt, men har inga kommentarer på det ni sagt.

                      Jag sitter ju knappast och ljuger om hur min kampfisk betedde sig, men han verkar ju varit "1 av 100". tydligen så är ju ingen annan kampfisk aggresiv.
                      Tillbaks efter paus.

                      Kommentar

                      • Flaxss
                        • November 2008
                        • 1718

                        #71
                        Ursprungligen postat av JojjeN
                        Jag står fast vid det jag har sagt, men har inga kommentarer på det ni sagt.

                        Jag sitter ju knappast och ljuger om hur min kampfisk betedde sig, men han verkar ju varit "1 av 100". tydligen så är ju ingen annan kampfisk aggresiv.
                        jag tror inte du ljuger, men det låter lite väl aggressivt.

                        det finns hanar och honor som är aggressivare än andra individer. men jag har aldrig haft problem med att ha dom tillsammans. visst dom kan bråka ibland och vara aggressiva vid lek men aldrig så att dom dödar vandra.

                        skulle man nu få en ''fruktansvärd'' aggressiv individ så får väl den då vara ensam.

                        Kommentar

                        • JojjeN
                          • June 2008
                          • 3567

                          #72
                          Ja, blev avlivning eftersom jag inte gillade hur en förstörde för de andra fiskarna genom att hålla oreda i karet.
                          Tillbaks efter paus.

                          Kommentar

                          • Samarin4
                            • December 2008
                            • 227

                            #73
                            Grym diskussion här.

                            Jag tror seriöst att det var bättre för både hanen och honorna att jag köpte dem om det kommer till trivsel. Då typ i ett 60 liters akvarium fanns det över 60 stora fiskar och kamphanen bodde i ett liters utrymme. Så den saken kan jag inte hålla med om faktiskt.

                            Sen tycker jag ändå det var mycket trevligt av dig att varna mig lite för deras betéende vilket är något jag kommer observera.

                            Jag har faktiskt bestämt mig för att köpa två honor till eftersom de är vackra. Ja båda honorna är ganska biffiga men de håller sig undan varandra och angriper inte heller varandra konstant utan ibland blir det ngn liten fejd. Hanen skiter i dem totalt, han verkar tycka om flytväxterna mer.
                            http://blogg.aftonbladet.se/28508/ Besök min blogg!
                            uppskattar hjälp med 180 liters projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127259

                            Kommentar

                            • Samarin4
                              • December 2008
                              • 227

                              #74
                              Har nu ändrat idén med akvariet helt. Titta på första sidan, Den här idén med asiatiska fiskar intresserade mig faktiskt inte så mycket, jag vill hellre ha ett rent sällskapskar med lite ovanligare fiskar.
                              http://blogg.aftonbladet.se/28508/ Besök min blogg!
                              uppskattar hjälp med 180 liters projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127259

                              Kommentar

                              • JojjeN
                                • June 2008
                                • 3567

                                #75
                                Ja, du valde ju inte de roligaste asiaterna.

                                Men lycka till med sällskaps karet!

                                Jag själv tycker det är kul att ha ett tema att gå efter.
                                Tillbaks efter paus.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...