Apistogramma Viejita och Nijsseni

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter1904
    • February 2003
    • 1079

    #16
    Lite mer info här om L066


    Köpte 4 st som är mellan 4-6 cm nu. När dom växt till sig så ska jag försöka odla dom.

    Någon som har något tips eller annat viktigt att tänka på för att få det att fungera?

    Kommentar

    • Bowman
      • December 2008
      • 1318

      #17
      Ursprungligen postat av Peter1904
      Lite mer info här om L066


      Köpte 4 st som är mellan 4-6 cm nu. När dom växt till sig så ska jag försöka odla dom.

      Någon som har något tips eller annat viktigt att tänka på för att få det att fungera?
      Låter kul!
      Jag skickade dig ett PM föressten. Du kanske missade det?

      Kommentar

      • Peter1904
        • February 2003
        • 1079

        #18
        Total omöblering av karet idag och L066 är också med apistorna nu.

        Om någon månad när L066 växt till lite så blir det nog så att jag startar ett 112 liters och försöker mig på att odla på dom.

        Innan dess skall jag dock iväg på semester i 2,5 vecka så tips på en bra foderautomat som kan hantera både flingfoder och maltabletter tas tacksamt emot.

        Kommentar

        • Peter1904
          • February 2003
          • 1079

          #19
          Dimmiga bilder på omöbleringen. En översiktsbild och en närbild på grottan.
          Bifogade filer

          Kommentar

          • Peter1904
            • February 2003
            • 1079

            #20
            Ursprungligen postat av sme_h
            Mer bevis på att man inte ska kombinera olika apistogramma huxflux. Oftast skiter det sig
            Du har helt rätt i att få några Viejita yngel att klara sig är nog kört med Nijssenina i karet. Jag missbedömde/underskattade helt klart styrkan hos Nijsseni jämfört med Viejita.

            Annars (utan lek/yngel) fungerar dom bra ihop.

            Jag får istället se om Nijssenina lyckas föda upp några yngel i karet.

            Lyckas inte Nijssenina heller så blir det delning av dom så dom får varsin burk. Vill dock i första hand låta naturen ha sin gång (så länge dom inte slår ihjäl varandra).

            Kommentar

            • Peter1904
              • February 2003
              • 1079

              #21
              Nya inredningen fungerar bra än så länge. Nijssenina har lagt beslag på ena bakre hörnet och Viejita på andra bakre hörnet. Det finns flera bra "neutrala" gömställen och sikten är kort från respektive revir. Nijsseni paret har lekt och Viejitaparet har också visat lektendenser.

              Samtidigt har två corydoras fäst rom lite överallt i karet som apistorna letar reda på och smaskar i sig.

              I övrigt så har jag idag inköpt en Eheim 3581 som jag håller på och testkör.

              Kommentar

              • Peter1904
                • February 2003
                • 1079

                #22
                Liten uppdatering.

                Nijsseniparets lek blev det inga yngel av. Vet ej om rommen blev uppäten av någon annan fisk eller om dom åt upp den själv. Stressen av att vakta rom och sedan av att Viejitaparet lekte gjorde dock att dom sår som Nijssenina hade efter slagsmålen för någon vecka sedan blev angripna av svamp. Skadorna hade innan dess läkt fint med lite salt i vattnet men plötsligt gick utvecklingen åt helt fel håll.

                Honans skada satt vid ena bröstfenan och hon tappade hela fenan och dog snabbt därefter. Hannen är i kvar karantärskaret och ser ut att vara på bättringsvägen.

                Medicinerade med salt och JBL Fungol och det verkar fungerat bra men honans skada på bröstfenan var tydligen för svår.

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  #23
                  Motgångar innebär bara nya utmaningar

                  Bara att fundera på vad man lärt sig av det tråkiga och komma igen
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • gonzo44
                    • October 2007
                    • 2770

                    #24
                    kollade på din tråd lite.. sas snyggt kar och riktigt go musik till videon mustach?? uppdatera med lite nya bilder vetja
                    Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                    Kommentar

                    Arbetssätt...