Slutet ekosystem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RHellgren
    • December 2008
    • 5

    Slutet ekosystem

    Hejsan!

    Som rubriken lyder så är jag sugen på att skapa någon form av eget slutet ekosystem. Dels för att jag tycker det är intressant att se hur det kan klara sig utan skötsel och dels för att jag tänkte skaffa mig nått fint att titta på i rummet.

    Min tanke är då att detta system ska finnas i antingen en stor glasburk om jag lyckas få tag i någon sådan, eller ett mindre akvarium. Systemet ska antingen bestå av några fiskar, vattenväxter och räkor(+ det som behöver för att få det att gå runt) eller någon form av "trädgårds-system" med någon liten insekt som typ en spindel eller liknande(+ växter, jord, maskar, flugor och allt sånt).

    Men för att kunna genomföra det här så behöver jag ganska så mycket hjälp och det hoppas jag kunna finna här. Om någon har gjort något liknande experiment och lyckats så är jag väldigt intresserad av att få höra hur de gjorde och vad som krävdes för att få systemet att gå runt fullt ut, utan att någon art får ta överhand. Mitt mål med projektet är att systemet ska kunna hålla så pass länge att djuren förökar sig och det går runt fullt ut, jag hoppas på att detta inte är någon omöjlighet.

    Som ljuskälla kommer någon form av lampor eller lysrör att användas, då fönstren i rummet är för små och felplacerade. Är det någon som då har tips på vilken källa och hur länge den ska vara igång?

    Det är säkert många som tycker att ett projekt som detta är helt omöjligt och så vidare, men gör ni det så håll det för er själva och låt bli att kommentera istället. Jag postar tråden endast för hjälp från folk mer med information eller som själva provat och behöver inte veta om vilka som tror det är omöjligt. Projektet kommer endast att genomföras om jag får tillräckligt mycket med hjälp inom arter, mängder, ljuskälla, vatten/jord sort och mängd och antal djur för att kunna känna att det är möjligt och kommer fungera.

    Oerhört tacksam för alla svar och ser fram emot att få veta mer om allt

    MVH Robin
  • _Bagarn_
    • February 2004
    • 33

    #2
    Välkommen till forumet.
    Det jag kan hjälpa dig med är att söka i forumet, detta har vart uppe ett par gånger tidigare.
    Lycka till. =)

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13127

      #3
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        #4
        Om man tillför ljus... är det slutet då?
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • Sultanen
          • January 2008
          • 2457

          #5
          Senast redigerad av Sultanen; 19 December 2008, 21:52.
          300L Räkkar
          400L Växtakvarium
          220L Saltvatten - Under uppstart
          Intresserad av räkor? www.RedBee.se

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            #6
            Ursprungligen postat av Sultanen
            vill du att någon ska skriva en artikel eller??
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Ecospheren är inte egentligen "sluten", den bygger egentligen på att den räkan är svältkonstnär, och kan överleva på mycket litet mat mycket länge genom att bryta ner sina egna vävnader.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Sultanen
                • January 2008
                • 2457

                #8
                Ursprungligen postat av flygrc
                vill du att någon ska skriva en artikel eller??
                Kass länk=)
                Ursprungligen postat av Azur
                Ecospheren är inte egentligen "sluten", den bygger egentligen på att den räkan är svältkonstnär, och kan överleva på mycket litet mat mycket länge genom att bryta ner sina egna vävnader.
                Okey, inte läst så mycket på det, med andra ord, Ecosphere är inge vidare egentligen, bara hört lite smått om det.
                300L Räkkar
                400L Växtakvarium
                220L Saltvatten - Under uppstart
                Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                Kommentar

                • RHellgren
                  • December 2008
                  • 5

                  #9
                  Bagarn - Tackar ödmjukast, uppskattar all hjälp jag kan få

                  åheim - Får inte länken att fungera, vet inte varför

                  flygrc - Det har jag faktiskt aldrig tänkt på, men tror det är både svårare och onödigt att försöka fästa någon form av lampa på insidan utav ett akvarium. Så om det är så att systemet inte är slutet om man tillför ljus utifrån så omformulerar jag mig till att jag vill ha ett semi-slutet system med ljus tillfört från utsidan

                  Sultanen - Är inte det där någon som skrivit om företaget som tillverkar färdiga ecospheres?

                  Azur - Vad är det i så fall som krävs för att det systemet ska klassas som slutet?

                  Mycket glad över alla svar jag fått, men känner att jag behöver ganska mycket mer kött på benen innan jag vågar försöka mig på det här. Ingen som har tittat in i saken tillräckligt för att till exempel veta vilka arter som går bra med varandra? Hur mycket sand/lera/jord/grus man behöver? Om någon vet vilken typ av vatten man ska använda, destillerat/dammvatten/kranvatten/vatten med tillsatta näringsämnen?

                  Många frågor finns och uppskattar all info jag kan få tag i

                  Kommentar

                  • flygrc
                    • June 2006
                    • 2755

                    #10
                    he he, lite tillspetsat, men det jag tänkte på var att igentligen kan man inte göra ett helt slutet system, något utbyte kommer alltid att ske, ljus, värme, el...

                    Som alla ekologiska system kräver det en balans, oavsett vad du stoppar i kommer det förr eller senare infinna sig en viss balans, mer eller mindre trevlig, det kan vara allt från bara bakterier vidare till en/fåcelliga djur och vidare uppåt men det blir mindre sannolikt ju högre livsformer du siktar på och det var ju något fint du skulle titta på..
                    På ett eller annat sätt krävs någon reglerande faktor så inte någon invånare tar över och förbrukar mer än vad som kan produceras. Det är verkligen inte lätt att uppnå i en begränsad volym.
                    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                    Kommentar

                    • RHellgren
                      • December 2008
                      • 5

                      #11
                      Ursprungligen postat av flygrc
                      Som alla ekologiska system kräver det en balans, oavsett vad du stoppar i kommer det förr eller senare infinna sig en viss balans, mer eller mindre trevlig, det kan vara allt från bara bakterier vidare till en/fåcelliga djur och vidare uppåt men det blir mindre sannolikt ju högre livsformer du siktar på och det var ju något fint du skulle titta på..
                      På ett eller annat sätt krävs någon reglerande faktor så inte någon invånare tar över och förbrukar mer än vad som kan produceras. Det är verkligen inte lätt att uppnå i en begränsad volym.
                      Precis, som en liten bit av naturen Just den balansen söker jag och därför förstår jag att sånt som arter och mängd är oerhört viktigt för att det ska fungera. Jag undrar också om någon vet om arterna kommer att föröka sig i den takt så dom överlever fast många av dem dör av svält eller kommer förökningen att inte ske förrens det finns tillräckligt med mat och så vidare för att förökningen ska överleva? Lite svårt att beskriva hur jag menar men hoppas någon förstår Jag har också börjat fundera över hur man gör med det vattnet man tillsätter från början, eftersom det nu mer eller mindre börjar låta åt att det är ett sånt system jag vill försöka mig på.
                      Behöver man destillera vattnet och blanda med vatten från exempelvis en damm för att arterna ska få det start de behöver? eller räcker det med vanligt vatten från början och låta arterna i systemet själva skapa de bakterier som behövs?
                      Förresten; Syftar du på ljuskällan när du skrev reglerande faktor?

                      Kommentar

                      • RHellgren
                        • December 2008
                        • 5

                        #12
                        Har tittat runt lite i olika trådar här på zoopet, verkar som om många ställer sig väldigt kritiska till liknande experiment och omöjligt verkar förekomma ett antar gånger. Mina tankar har därför börja gått mer och mer in på att antingen försöka med ett "trädgårds-system" eller att köra akvarium med någon slags räka som högst i näringskedjan. Det jag undrar är då, gör detta någon skillnad mot alla de andra systemen? Är det mer genomförbart utan någon fiskart i?
                        Än en gång mycket tacksam för svar

                        http://www.eco-sphere.co.uk/ hittade den där hemsidan i en annan tråd, det jag nu funderar över är om det går att efterlikna, men med sötvatten och fler räkor (som leder till förökning) och såklart då också större volym. Någon som vet någon art som skulle vara lämplig för något sånt? Behöver man i sånt fall någon annan art i också eller räcker det med bara räkor?
                        Senast redigerad av RHellgren; 22 December 2008, 13:19.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...