420 L Sydamerika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • myslas
    • February 2008
    • 672

    420 L Sydamerika

    Det har verkligen tagit sin lilla tid det här projektet men förhoppningsvist är det värt den långa väntan.

    Det här är mitt första akvarium på över 15 år. I min ungdom hade jag ett flertal mindre akvarium men blev till slut lite trött på det hela eftersom jag fick problem med dem mest hela tiden. Men jag har alltid varit inställd på att skaffa ett större akvarium när jag hade utrymme och ekonomi för det. Och det är nu det.

    Började planera och spara för det här för nästan ett år sedan och planen var att starta det under semestern i somras. Men eftersom Simontorp valde att lägga ner sin verksamhet så dök mitt beställda akvarium inte upp. Men nu har jag lyckats få tag på ett begagnat Rubin 420 liter möbelakvarium vilket blev lite billigare än att köpa ett nytt kar men det innebar också lite problem.

    För det första var belysningen för dålig. 2 * 36W T8 duger inte långt om man vill ha lite intressanta växter. Jag fick använda alla mina kunskaper inom hemsnickeri (och tro mig, det är inte mycket det) för att sätta dit ett par lysrörshållare och få dit två T5-rör på 54W också.

    För det andra fick jag en del fisk med mig hem och de har under två veckor bott i en IKEA-balja på 60 liter eller något. Nu har jag hittat hem till de fiskar som inte passar i min biotop och resten får fungera som uppstartsfiskar. Det blir lite många och det finns väl skäl till nitritvarning men chanserna att överleva måste vara betydligt större på 420 liter än i en liten plastbalja.

    Hur som helst, min plan har alltid varit att karet skulle bebos av några Peru-scalarer (vilket grusas lite nu eftersom jag fick 5 andra scalarer med mig vid köpet av akvariumet), dvärgciklider (Apistogramma), Vinkeltetror, ett gäng Corydoras och ett gäng L-malar (inklusive vanlig Ancistrus).

    Jag har även tänkt att i så stor utsträckning som möjligt använda mig av sydamerikanska växter men får kanske bryta mot det där till slut. Just nu består växterna av:
    • Echinodorus bleheri
    • Cabomba caroliniana
    • Heteranthera zosterifolia
    • Echinodorus tenellus (som såg lite risiga ut tyvärr, men jag fick dem lite billigare iaf)
    • Bacopa monnieri
    • Staurogyne sp.
    • Alternanthera reineckii 'Pink'
    • Alternanthera cardinalis (som möjligtvis är samma som ovanstående?)

    Jag har tänkt använda PMDD i normaldos och även Easy carbo för att göda växterna.

    Filtreringen sker med hjälp av en Tetratec EX 1200 (helt ny, ingick bottenfilter när jag köpte akvariet men jag hade köpt det här filtret redan i somras och vill hellre köra med ett ytterfilter). Den har fyra korgar som rymmer två liter filtermedia i varje korg och jag kör med makaroner i första, biobollar i andra och grov filtermatta i de två sista.

    Och så lite bilder på akvariet som det ser ut direkt efter uppstart (utan fiskar i, de åker i imorgon). Kvaliteten på bilderna är inte så bra eftersom jag har en rätt dålig kamera och även är en rätt dålig fotograf.

    På de två översta bilderna ser man skillnaden när jag har T8-rören igång jämfört med när jag slagit på T5-rören också. Liten skillnad...

    Fortsättning följer imorgon (eller snarare senare idag) när fiskarna ska flyttas från plastbaljan till det här lyxboendet istället.
    Bifogade filer
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    Oh shit så snyggt! En röd växt till höger, och nån mitt i stenröset som kommer skjuta upp blad mellan stenarna hade varit snyggt också tror jag.
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • sundancer
      • October 2008
      • 145

      #3
      Riktigt snyggt :-D
      --------------------------------
      240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
      47 L (Guppy)

      Kommentar

      • myslas
        • February 2008
        • 672

        #4
        Så var det då dags att få ner lite fiskar i karet också. Vattnet är fortfarande lite grumligt vilket förmodligen beror lite på kvarvarande damm i sanden (råda 0.8-1.2) trots att jag var noga med att tvätta den men mest på makaronerna i filtret tror jag. Jag sköljde av dem innan jag satte igång filtret men så fort filtret drog igång kom det ut ett stort damm-moln. Jag gjorde ett litet vattenbyte imorse för att få bort det grövsta och nu ser det ok ut. Det syns en liten hinna på ytan längst bort från filterutblåset men jag antar att det kommer att lägga sig så småningom.

        Hur som helst har fiskarna introducerats till sin nya miljö och efter en lite skakig första halvtimme (Kardinaltetrorna var likbleka) ser de ut att trivas. Inte svårt att förstå när de trängts i en liten balja i två veckor. Det är lite mycket fisk för en uppstart men akvariet är rätt stort och jag hivar i mycket nitrivec och hoppas på det bästa.

        Såhär ser fiskbesättningen ut nu:
        • 5 st Scalare
        • 6 st Kardinaltetror
        • 3 st Ancistrus
        • 2 st Pitbull Pleco
        • 2 st Corydoras Melini (tror jag iaf)
        Bifogade filer

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #5
          Mata bara sparsamt var tredje dag nu i början då, ta så lite som du bara kan tänka dig dom kan klara sig på, och halvera sen det. Annars finns risk för nitrit chock eftersom du har gigantiskt mycket fisk. Det är 1000 gånger vanligare man matar ihjäl fiskarna än att dom dör av svält.
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • myslas
            • February 2008
            • 672

            #6
            Ursprungligen postat av JojjeN
            Mata bara sparsamt var tredje dag nu i början då, ta så lite som du bara kan tänka dig dom kan klara sig på, och halvera sen det. Annars finns risk för nitrit chock eftersom du har gigantiskt mycket fisk. Det är 1000 gånger vanligare man matar ihjäl fiskarna än att dom dör av svält.
            Ja, jo, jag har koll på det där. Jag tror hur som helst att det inte är så jätteilla. Nästan alla fiskar är små och det är ju 420 liter vi snackar om, skulle jag bara stoppat in 2-3 fiskar hade nitrifikationen förmodligen aldrig påbörjats. Det är väl de fem stora Scalarerna som är overkill för en uppstart men jag hade som sagt inget val.

            Apropå Scalare och mat så har mina fått smak på mina redan rätt fula Echinodorus Tenellus. De drar upp dem och sedan är det dragkamp om dem. Det gör förvisso inte så mycket, roligt att se dem så aktiva.

            I övrigt ser de flesta fiskarna också ut att må bra. Kardinaltetrorna som såg helt likbleka ut när de stoppades ner igår lyser verkligen nu och stimmar så gott man kan när man bara är sex stycken. Hade ju tänkt köra vinkeltetra som stimfisk senare men det ser för sorgligt ut med bara sex kardinaltetror så om de överlever uppstarten köper jag förmodligen några till. Kanske kan köra två olika stim?

            Ancistrusen och de väldigt små plecona far mest runt på bakgrunden och rötterna i jakt på alger, där finns säkert en del sedan tidigare.

            Däremot är jag lite orolig för mina Corydoras (som jag också tycker synd om eftersom de bara är två). De simmade omkring rätt friskt igår och jag såg dem böka omkring i sanden tidigare idag också men nu har de varit osynliga ett tag. Den ena gömmer sig i Cabomba-djungeln men den andra har jag ingen aning om var den är, kanske inne i stenröset.

            Kommentar

            • Passat
              • February 2008
              • 611

              #7
              Kul projekt!
              Jag kör också Sydamerikansk, är det tänkt iaf, är tänkt att det ska i skalarer.

              Ja dina corydoras håller nog sig gömda för att de är för få, det skulle nog vara bra om det fick bli några fler.

              Vad heter den röda växten som du har?
              Jag tror att jag har en likadan men jag fick inte namnet på den.

              Lycka till med karet!
              240L SA
              70L
              54L

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                #8
                Lite kul att läsa din inledning, jag var i samma situation 2005 efter 15 års "rast" med akvarium.

                Men du verkar ha de gamla takterna kvar och skyndar långsamt

                Det råd jag kan ge, utifrån egen erfarenhet är att skaffa en CO2 utrstning med en 5 liters tub. Jag lovar att det är värt varenda öre om man är lite intresserad av växter!

                Sen en smaksak, jag skulle sälja de avls skalarer du fick med och satsa på en vildform istället. Själva har jag sex VF Peru-Altum sedan en månad, det köpet ångrar jag inte.

                Här är en film på mitt 400 liters när det var som bäst



                Finns fler filmer på YouTube om du är intresserad.

                Jag håller just nu på att flytta, i min "flytttråd" så kan du se bilder på mina Peru-Altum. Men det är mest Discus på bilderna...

                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • myslas
                  • February 2008
                  • 672

                  #9
                  Ursprungligen postat av Passat
                  Kul projekt!
                  Jag kör också Sydamerikansk, är det tänkt iaf, är tänkt att det ska i skalarer.

                  Ja dina corydoras håller nog sig gömda för att de är för få, det skulle nog vara bra om det fick bli några fler.

                  Vad heter den röda växten som du har?
                  Jag tror att jag har en likadan men jag fick inte namnet på den.

                  Lycka till med karet!
                  Till vänster är det Alternanthera Reineckii 'pink' och till höger Alternanthera Cardinalis. De är rätt lika även om Cardinalis är betydligt rödare just nu. Möjligtvis är det samma växt med olika namn från olika leverantörer, men jag tror inte det.

                  Fler Corydoras blir det definitvt längre framöver.

                  Kommentar

                  • myslas
                    • February 2008
                    • 672

                    #10
                    Ursprungligen postat av c90368
                    Lite kul att läsa din inledning, jag var i samma situation 2005 efter 15 års "rast" med akvarium.

                    Men du verkar ha de gamla takterna kvar och skyndar långsamt

                    Det råd jag kan ge, utifrån egen erfarenhet är att skaffa en CO2 utrstning med en 5 liters tub. Jag lovar att det är värt varenda öre om man är lite intresserad av växter!

                    Sen en smaksak, jag skulle sälja de avls skalarer du fick med och satsa på en vildform istället. Själva har jag sex VF Peru-Altum sedan en månad, det köpet ångrar jag inte.

                    Här är en film på mitt 400 liters när det var som bäst



                    Finns fler filmer på YouTube om du är intresserad.

                    Jag håller just nu på att flytta, i min "flytttråd" så kan du se bilder på mina Peru-Altum. Men det är mest Discus på bilderna...

                    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=123333&page=6
                    Jag skulle nog vilja säga att jag har skrotat de gamla takterna och hittat helt nya. Det är otroligt vilken skillnad det är på grejer nu och för 15 år sedan. Det är ju ändå inte datorer vi snackar om. Men jag passade på att läsa på mycket under det där halvåret jag planerade allting.

                    Det är möjligt att jag säljer av de här Scalarerna så småningom (om jag hittar någon som vill ha dem). De har väldigt fina F1 Peru i en butik här och jag är rätt sugen på dem.

                    CO2 är inte aktuellt just nu, men om det inte funkar så bra med EC så är det såklart något att tänka på. Men i så fall kanske jag skaffar en mindre burk och testar på först.

                    Kommentar

                    • Passat
                      • February 2008
                      • 611

                      #11
                      Okej tack, tyvärr så fick min ligga lite i skugga en tid i ett kar innan den planterades i mitt 240 L så den tappade lite blad och ser ut att tappat lite färg, men är på gång igen. Tänkte att jag skulle skaffa fler för att de är så snygg färg på dem.
                      Ska fråga i affären vilken det kan vara, är lättare när jag har ett namn att fråga efter.

                      Va bra att de kommer bli fler av corydoras.
                      Jag har tänkt att ha corydoras panda i mitt kar. Tycket att dessa är så charmiga.

                      Ska bli kul att följa ditt projekt.
                      240L SA
                      70L
                      54L

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        #12
                        Ursprungligen postat av myslas
                        Det är otroligt vilken skillnad det är på grejer nu och för 15 år sedan.
                        Håller med, snacka om att jag kämpade med växterna i mitt 720 SA under åttitalet, med tveksamt resultat.

                        Ursprungligen postat av myslas
                        CO2 är inte aktuellt just nu, men om det inte funkar så bra med EC så är det såklart något att tänka på. Men i så fall kanske jag skaffar en mindre burk och testar på först.
                        1. Räkna på kostnaden med EC över tiden.

                        2. Du kan reglera pH värdet med CO2.

                        3. Nja, mindre burk vete katten, lättare att få det i fungera i typ 400 liter. Jag började med CO2 i 180 liter, ok det fungerade, men det fungerade bättre när jag uppgraderade till 400 liter.
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • myslas
                          • February 2008
                          • 672

                          #13
                          Ursprungligen postat av c90368
                          1. Räkna på kostnaden med EC över tiden.

                          2. Du kan reglera pH värdet med CO2.

                          3. Nja, mindre burk vete katten, lättare att få det i fungera i typ 400 liter. Jag började med CO2 i 180 liter, ok det fungerade, men det fungerade bättre när jag uppgraderade till 400 liter.
                          Hmm, ok, bra att veta. Tack för tipset.

                          Kommentar

                          • myslas
                            • February 2008
                            • 672

                            #14
                            Det pågår ett rätt intressant skådespel bland de mer guldiga scalarerna idag, ett riktigt triangeldrama. Två av dem verkar slåss om den tredjes gunst. Den tredje håller sig på lagom avstånd och iaktar de två kombatanterna. Men så fort en av de större svarta scalarerna kommer nära så är det iaktagaren som jagar bort dem. Det här har hållt på sedan jag kom hem från jobbet vid halv fyra-tiden. Ibland blir det lite uppehåll i kampen och då putsas det frenetiskt på E. Bleheri-bladen. Det verkar som om en av dem är lite starkare men den andre vägrar ge upp slaget ändå. Ska bli intressant att se hur det här slutar.

                            Kommentar

                            • flygrc
                              • June 2006
                              • 2755

                              #15
                              Ursprungligen postat av myslas
                              Det pågår ett rätt intressant skådespel bland de mer guldiga scalarerna idag, ett riktigt triangeldrama. Två av dem verkar slåss om den tredjes gunst. Den tredje håller sig på lagom avstånd och iaktar de två kombatanterna. Men så fort en av de större svarta scalarerna kommer nära så är det iaktagaren som jagar bort dem. Det här har hållt på sedan jag kom hem från jobbet vid halv fyra-tiden. Ibland blir det lite uppehåll i kampen och då putsas det frenetiskt på E. Bleheri-bladen. Det verkar som om en av dem är lite starkare men den andre vägrar ge upp slaget ändå. Ska bli intressant att se hur det här slutar.
                              Jag har bara två guldskalarer och de håller osså på, den ena sätter nosen i vädret och den andra nafsar på bröstet sedan skiftar dom...
                              Undras hur man ser skillnad på könen?
                              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...