Uppgradering av nuvarande Räkvas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    Uppgradering av nuvarande Räkvas

    Tänkte starta en liten tråd där jag kommer att behöva lite råd och tips till min nya Räkvas.Har för närvarande en redan men jag har gått och stört mig att den kunde gått varit lite större,och så hände det en större inköptes.

    Så jag behöver lite råd vad jag ska köra med på botten??kör med för närvarande med fin ljus sand och det har funkat fint.

    Vilken filteranordning kan funka på en så stor vas??den är ändå 65cm hög så ett bottenfilter hade jag helst sluppit,när den väl ska rengöras så blir det nog en syn för gudarnaKör för närvarande med ett http://www.pwss.se/image.php?productid=4067 och det har funkat fint till den gamla vasen,men den nya är lite större så tips hade varit fintEller så kanske det funkar ändå med det jag har om man sätter skumpatronen på botten och tar loss vinklen på utblåset så blir det rörelse på ytan

    Sen lite tips på Växter??hade varit fintoch lite tips på ljus till det hela??

    Här kommer lite bilder vad jag hade tänkt mig räkor är dem som går där för närvarande och det är CR-Körsbärsräkor-Amano m.m
    Bifogade filer
    Mvh.Patrik
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Jaha då var det klart,kommer alltid lite ändringar eftersom men helheten är jag riktigt nöjd med kunde dock varit lite längre Växter men dem växer väl med tidenfår jag hoppas.
    Ljuset fixade jag med en Spott i taket vet inte riktigt om det funkar med tanke på växterna men det är väl bara se hur det går.

    Botten på vasen blev underst Sjösand som jag plockade i närheten överst på det en svart sten blev riktigt bra om jag får säga det själv.

    Filter nja det blev mitt gammla det får duga tror det funkar rätt så bra ändå plus det blir rörelse till räkorna det är det är huvudsaken

    Det var ett rent att få upp räkorna i den gamla vasen men jag fick upp dem flesta,där blev kvar ett antal räkor som jag inte orkade få upp så dem får gå kvar i den gamla vasen,så vips nu har man två vaser med räkor iLite bilder på det hela
    Bifogade filer
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #3
      Jag Glömde säga......Tanken som slog mig när det var klart varför satt jag inte in en slimline i bakgrunden,hade varit hur fräckt som helst plus efter som det är cirkelformat så hade det blivet ett perfekt Filter med riktigt mycket filtermassa i bakgrunden men det går alltid att vara efterklok
      PS..är det nån som kan räkna ut Litervolymen på vasen den är 65cm Hög och 35 cm i diameter skulle varit roligt att veta
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • MagicFingers
        • November 2003
        • 3136

        #4
        Förläng röret på det befintliga filtret upp till den nya vattennivån, kanske behöver du en ny luftpump för att kuna trycka ner luften då motståndet ökat, men det märker du.

        det kommer bli mer "drag" i det befintliga filtret oxå.., testa att bara köra i vatten innan....
        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

        Nunc Est Bibendum

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Ursprungligen postat av MagicFingers
          Förläng röret på det befintliga filtret upp till den nya vattennivån, kanske behöver du en ny luftpump för att kuna trycka ner luften då motståndet ökat, men det märker du.

          det kommer bli mer "drag" i det befintliga filtret oxå.., testa att bara köra i vatten innan....
          Vet inte om det räcker det går att förlänga det en bit men inte ändå upp jag ska testa tack annars
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            62,5 liter fick jag det till, men låter inte det väldigt mycket? Stämmer verkligen de måtten som du skrev?
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              62,5 liter fick jag det till, men låter inte det väldigt mycket? Stämmer verkligen de måtten som du skrev?
              Ja det är en väldigt stor vas
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Nästan lika stor som en Skånsk ölsejdel?
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Patrik Steen
                  • May 2006
                  • 8464

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Nästan lika stor som en Skånsk ölsejdel?
                  Nu fattade jag inte alls Anders vad du skrev!!!!
                  Mvh.Patrik

                  Kommentar

                  • Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

                    #10
                    Eftersom växter och jag är ingen höjdare så undrar jag om jag ska köpa nåt att göda dem med,som då inte är farligt mot räkorna.
                    Mvh.Patrik

                    Kommentar

                    • Olivin
                      • July 2006
                      • 573

                      #11
                      På bilden ser det inte ut som om diametern kan vara 35 cm när man jämför med höjden. Var det omkretsen som var 35 cm? För då är diametern 11 cm och volymen 6.3 lit... fortfarande hyfsad sejdelstorlek
                      Medlem i VAAF www.vaaf.se

                      Kommentar

                      • Patrik Steen
                        • May 2006
                        • 8464

                        #12
                        Enligt min Fruga så är det dessa måtten det stod på lappen sa hon,att det ska vara så svårt men jag får väl gå ut till verkstaden för att hämta tumstocken då!!!
                        Mvh.Patrik

                        Kommentar

                        • Patrik Steen
                          • May 2006
                          • 8464

                          #13
                          Förlåt..Förlåt den är 27cm i diameter enligt min tumstock och 65cm är höjden så den var rätt i alla fall.Så vad är Volymen nu då?
                          Mvh.Patrik

                          Kommentar

                          • Olivin
                            • July 2006
                            • 573

                            #14
                            Isåfall är volymen 37 lit. (höjden *3.14*diam*diam/4) Alla mått i dm ger volymen i lit. Dvs 6.5*3.14*2.7*2.7/4=37

                            Men jag tycker fortfarande att den ser mindre ut Nåja, det stämmer nog!
                            Medlem i VAAF www.vaaf.se

                            Kommentar

                            • Galne-Gurra
                              • April 2008
                              • 1080

                              #15
                              Snyggt cocktailglas,kul med lite udda burkar
                              http://web.telia.com/~u22310064/index.html

                              Kommentar

                              Arbetssätt...