Uppgradering av nuvarande Räkvas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • myslas
    • February 2008
    • 672

    Ursprungligen postat av Sultanen
    Jag funderar på att avveckla ett par kar här hemma, och dra igång en räkvas istället, men vill försöka få minimalt underhåll och en del räklingar i det, hur bör man gå till väga, erfarenheter?
    Jag tycker i alla fall att göra som Kjell gjorde (bakgrund med massa filtermatta) var det bästa beslut jag kunde gjort. Lite knep och knåp innan allt var klart men nu är det i stort sett självgående och dessutom väldigt snyggt. Jag byter 3-4 liter vatten i veckan och alla djur verkar trivas bra. Har kanske försvunnit ett par räkor sedan jag startade det vilket inte är så illa då folk säger att CR kan vara lite känsliga i början. Nu har jag två stycken räkor som bär på rom också så snart blir räklingar också.

    Kommentar

    • Sultanen
      • January 2008
      • 2457

      Ursprungligen postat av myslas
      Jag tycker i alla fall att göra som Kjell gjorde (bakgrund med massa filtermatta) var det bästa beslut jag kunde gjort. Lite knep och knåp innan allt var klart men nu är det i stort sett självgående och dessutom väldigt snyggt. Jag byter 3-4 liter vatten i veckan och alla djur verkar trivas bra. Har kanske försvunnit ett par räkor sedan jag startade det vilket inte är så illa då folk säger att CR kan vara lite känsliga i början. Nu har jag två stycken räkor som bär på rom också så snart blir räklingar också.
      Funderade på att köra den lösningen men bestämde mig för att köra på en enklare filterlösning en modifikation av ett http://www.zoopet.com/index.php?opti...cle&article=75 jag hade hemma

      Spenderat 9,50:- på mitt projekt såhär långt :P Resterande saker hade jag hemma, får se om det kommer upp en kort projektlogg om det:P
      300L Räkkar
      400L Växtakvarium
      220L Saltvatten - Under uppstart
      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        Jag har fått i uppdrag att göra nån slags miljö för några vattenlevande varelser,då slog tanken mig Räkor givetvis men sen ska det vara helst ett slutet system,så jag går och grubblar på detta hur det skulle funka.

        Jag gjorde nåt liknande projekt för nån klass för nåt år sedan men då var det inte vatten inräknat,så kom gärna med förslag på det hela till min hjälp har jag..inte en rund vas men en 10 kantig vas"tror jag"den var.
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • myslas
          • February 2008
          • 672

          En dålig bild (jag behöver ett makro!) men i mitten ser man en pytteliten räkling.

          Klicka på bilden för större version

Namn: rekbebis.jpg
Visningar: 1
Storlek: 703,5 KB
ID: 2110027

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            Så med stor ångest så lades mina små mästerverk ned idagefter en tids velande så tog jag beslutet,filterna var igensatta totalt,jag har aldrig tagit upp dem för rengöring då det inte gick på grund av min massiva djungel av rötter och växter dåligt planerat kan man säga men det brukar ju växa med tiden brukar man sägabotten var ren dynga som stank avlopp fast med VB var vecka plus försök rill slamsugning men det är inte det lättaste då den största var lika lång som mig(1.90)när den stod på skänken.

            Jag skulle gjort det helt annorlunda om jag skulle gjort det från början och tänker jag främst på filterna finns smartare lösningar än vad jag körde med annars har det funkar bra,växt riktigt bra för bra kanskeräkorna har ynglat som bara den då dem har trivs,då jag har börjat sätta upp vaser på jobbet som klasserna kan titta på det kallas för "det biologiska i vatten hur funkar det"har jag kallat mina projekt för,då kan jag sköta om dem under arbetstid istället,så minst en av dessa tror det blir den näst största kommer nästa vecka att sättas upp i en av klass rummen,så helt kört är det inte för dem.

            Sen tar det upp tid här hemma också det ska skrubbas,det ska bytas vatten det ska matas osv osv,jag tycker jag har nog med annat här hemma också som ska göras,så jag tackar för all respons jag har fått och så hoppas jag att jag har gett nån funderingar på att starta en sån här vas

            Eller så kanske man drar igång Sveriges första Saltvas
            Bifogade filer
            Senast redigerad av Patrik Steen; 09 January 2010, 20:00.
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • miluhe
              • June 2006
              • 2090

              Jobbigt att hålla "små" akvarium
              Men du har varit en ide´spruta med dina vackra vaser o fina bilder
              Dina tipps är guld värda

              Kommentar

              • myslas
                • February 2008
                • 672

                Länge sedan man uppdaterade här nu. Sedan jag skrev senast här så har räkpopulationen ökat och så har jag skaffat ett gäng Boraras micros också. Javamossan har av okänd anledning tynat bort under vintern. Vet inte om det kanske blev för kallt för den men allting bara försvann. Ska köpa ny och se om det går bättre denna gången.

                Har också kommit fram till att jag använt lite för mycket bottensubstrat så vattnet går inte runt riktigt som det ska. Vattennivån är därför högre framför bakgrunden än den är bakom. Inget större problem ändå och när jag plockar upp roten för att fästa ny mossa på den kommer jag att ta bort lite av grusen också.

                Ett par nytagna bilder kan jag bjuda på också.

                Klicka på bilden för större version

Namn: reka.jpg
Visningar: 1
Storlek: 921,8 KB
ID: 2118699

                Klicka på bilden för större version

Namn: vas.jpg
Visningar: 1
Storlek: 871,3 KB
ID: 2118700

                Kommentar

                • Patrik Steen
                  • May 2006
                  • 8464

                  Ursprungligen postat av myslas
                  Länge sedan man uppdaterade här nu. Sedan jag skrev senast här så har räkpopulationen ökat och så har jag skaffat ett gäng Boraras micros också. Javamossan har av okänd anledning tynat bort under vintern. Vet inte om det kanske blev för kallt för den men allting bara försvann. Ska köpa ny och se om det går bättre denna gången.

                  Har också kommit fram till att jag använt lite för mycket bottensubstrat så vattnet går inte runt riktigt som det ska. Vattennivån är därför högre framför bakgrunden än den är bakom. Inget större problem ändå och när jag plockar upp roten för att fästa ny mossa på den kommer jag att ta bort lite av grusen också.

                  Ett par nytagna bilder kan jag bjuda på också.

                  [ATTACH]28841[/ATTACH]

                  [ATTACH]28842[/ATTACH]
                  Ser riktigt bra ut härligt växtlighet
                  Mvh.Patrik

                  Kommentar

                  • Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

                    Hur har det gått för er som startade dessa små projekt inspererad av denna tråd..berätta gärna skulle vara roligt att veta..
                    Mvh.Patrik

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Det går bra för min vas men den är ju nystartad Blev iallafall inspirerad av dina vaser och idén började gro i huvudet.

                      Måste få passa på att fråga, hur hade du gjort ditt lock till vasen?
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Patrik Steen
                        • May 2006
                        • 8464

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Det går bra för min vas men den är ju nystartad Blev iallafall inspirerad av dina vaser och idén började gro i huvudet.

                        Måste få passa på att fråga, hur hade du gjort ditt lock till vasen?
                        Till sågad plexiglas det är det smartasteen liten fråga bara nu när du är på denna vastrådhur ska du fixa botten på vasen när det behövs kommer du åt?
                        Mvh.Patrik

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Ja, jag kommer allt åt jag har aparmar nää.. jag har bara den modellen som är 45cm hög och den står på ett lågt bord
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Patrik Steen
                            • May 2006
                            • 8464

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Ja, jag kommer allt åt jag har aparmar nää.. jag har bara den modellen som är 45cm hög och den står på ett lågt bord
                            Kruxet som jag ser det är när det börjar bli mättat,när man har fått för sig att slamsuga så är det bara att glömma tanken så var det för mig.....Alla växter är i vägen Etc Etc,slutsatsen är att allt blir mättat till sist och vissa säger att det funkar driva ett slutet system ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ skitsnack säger jag men detta rör inte din Vas detta snackVad jag vill komma fram till är att nån gång måste du rengöra din botten,för all mat som kommer att samlas kruxet med detta är att det skall upp,jag löste aldrig detta problem då jag aldrig kom på en lösning att slamsuga upp det men om du har redan löst det så kan du väl dela med dig av din ide.Vad som också kanske funkar är att röra på botten med fingrarna samtidigt suga med om det går rent praktiskt är en annan femma jag lyckades aldrig med detta

                            Nu är detta inte ett inlägg för att skrämma dig angående att starta en vas,jag bara delar med dig av mina erfarenhet av detta ämne nu när jag tänker bakåt av mina upp starter av mina alla vaser,jag fick bara negativa resultat nu på slutet av detta men som jag nämde i ett tidigare inlägg så hade jag gjort det annorlunda ifrån början
                            Mvh.Patrik

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Ursprungligen postat av Patrik Steen
                              Kruxet som jag ser det är när det börjar bli mättat,när man har fått för sig att slamsuga så är det bara att glömma tanken så var det för mig.....Alla växter är i vägen Etc Etc,slutsatsen är att allt blir mättat till sist och vissa säger att det funkar driva ett slutet system ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ skitsnack säger jag men detta rör inte din Vas detta snackVad jag vill komma fram till är att nån gång måste du rengöra din botten,för all mat som kommer att samlas kruxet med detta är att det skall upp,jag löste aldrig detta problem då jag aldrig kom på en lösning att slamsuga upp det men om du har redan löst det så kan du väl dela med dig av din ide.Vad som också kanske funkar är att röra på botten med fingrarna samtidigt suga med om det går rent praktiskt är en annan femma jag lyckades aldrig med detta


                              Nu är detta inte ett inlägg för att skrämma dig angående att starta en vas,jag bara delar med dig av mina erfarenhet av detta ämne nu när jag tänker bakåt av mina upp starter av mina alla vaser,jag fick bara negativa resultat nu på slutet av detta men som jag nämde i ett tidigare inlägg så hade jag gjort det annorlunda ifrån början

                              Nä, jag blir inte skrämd jag tycker det är bra att du meddelar saker som kan vara problem.
                              Jag har tänkt lite på detta och tänkte om jag har en lång pinne typ en sån där planteringsstav så kan jag pilla lite i botten samtidigt som jag slamsuger vad tror du om det och sen tänkte jag att det inte skulle vara så mycket växter i, det jag har nu känns ganska lagom.
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Patrik Steen
                                • May 2006
                                • 8464

                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                Nä, jag blir inte skrämd jag tycker det är bra att du meddelar saker som kan vara problem.
                                Jag har tänkt lite på detta och tänkte om jag har en lång pinne typ en sån där planteringsstav så kan jag pilla lite i botten samtidigt som jag slamsuger vad tror du om det och sen tänkte jag att det inte skulle vara så mycket växter i, det jag har nu känns ganska lagom.
                                Funkar inte så det är så begränsat utrymme som det ändå är,man vill ju inte suga ut allt vatten vid ett VB, kanske funkar om man har en tunnare slang en bit uppför pinnen som kommer kontakt med stenen först, men med en vanlig gardena slang som jag hade kan man glömma med att juxa vid Vb då det går snabbt att byta vatten..Så då är ingen slamsugning att veta av ens enligt mig
                                Mvh.Patrik

                                Kommentar

                                Arbetssätt...