Uppgradering av nuvarande Räkvas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sophia_
    • January 2009
    • 454

    Kom på att mina katter nog hade uppskattat en räkvas lite väl mycket...
    www.devons.se

    Kommentar

    • Linapina
      • July 2008
      • 595

      Ursprungligen postat av Patrik Steen
      Hela vasen med fisk i dem syns upp till om jag har fått rätt på det.
      Patric jag har en fråga: Jag var inne på akvariebutik och såg jättesöta små rasbora som jag var sugen på att köpa till vasen. Då fick jag besked om att det är förbjudet att ha fisk i runda kar. Men när jag försökte hitta info om det så stod det att det var förbjudet att ha fisk i skål, vilket jag förstår. Men de stora IKEA vaserna kan väl knappast gå under kategorien skål?

      Så är det någon som vet mer om den lagen som skall ha kommit 2003, och gärna kan ge mig en länk så jag kan läsa mer om det.

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        Ursprungligen postat av Linapina
        Patric jag har en fråga: Jag var inne på akvariebutik och såg jättesöta små rasbora som jag var sugen på att köpa till vasen. Då fick jag besked om att det är förbjudet att ha fisk i runda kar. Men när jag försökte hitta info om det så stod det att det var förbjudet att ha fisk i skål, vilket jag förstår. Men de stora IKEA vaserna kan väl knappast gå under kategorien skål?

        Så är det någon som vet mer om den lagen som skall ha kommit 2003, och gärna kan ge mig en länk så jag kan läsa mer om det.
        Du kan hitta på jordbruksverket följande text på sidan 31



        13 kap. Särskilda bestämmelser för hållande av fiskar
        Allmänt om hållande av fiskar
        1 § Vid sammansättningen av olika fiskarter och individer ska hänsyn tas till
        deras eventuella stimbeteende samt till deras fördragsamhet eller ofördragsamhet
        med varandra så att aggressivitet och stress undviks.
        Allmänna råd till 13 kap. 1 §
        Utpräglade stimfiskar bör hållas i grupp med fiskar av samma art.
        DFS 2005:8
        Saknr L 80
        32
        Konstruktion av akvarier
        2 § Ett akvarium med fiskar ska vara försett med täckglas, nätlock eller liknande,
        eller med höga kanter ovanför vattenytan, om det behövs för att fiskarna
        inte ska hoppa ut.
        3 § Fiskar får inte hållas i klotformade akvarier (guldfiskkupor) såvida inte
        kraven på volym, syresättning och inredning enligt 4 – 8 §§ är uppfyllda.
        4 § Minst en sida av ett akvarium ska vara insynsskyddad om inte akvariets
        inredning ger fiskarna ett motsvarande skydd.
        Utrymmen
        5 § Vattnets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal
        och levnadssätt.
        Allmänna råd till 13 kap. 5 §
        Volymen bör inte understiga 40 liter om inte fiskarten är särskilt
        anpassad till vatten av små volymer. Ett akvarium bör inte innehålla
        fler än en fisk, som är upp till 5 cm lång, per liter vatten eller en fisk,
        som är upp till 10 cm lång, per fyra liter vatten. Fiskar som är kraftiga
        i förhållande till sin längd bör ha större vattenvolym per fisk.
        Inredning och bottenmaterial
        6 § Ett akvarium ska innehålla en inredning och en botten som motsvarar det
        som finns i varje fiskarts naturliga miljö.
        Fiskar som i vilt tillstånd söker skydd bland föremål eller i bottnen ska ha
        tillgång till gömslen i akvariet.
        Första stycket gäller inte vid sådan tillfällig fiskhållning som kräver särskilt
        god hygien, såsom karantän, lekförsök och yngeluppfödning.
        Allmänna råd till 13 kap. 6 §
        Gömslen bör bestå av tegelrör, krukskärvor, stengrottor eller dylikt,
        eller, för fiskar som gräver ned sig, en grävbar och mjuk botten.
        Vattenkvalitet
        7 § Vattnets beskaffenhet, såsom pH-värde, salthalt m.m., ska vara anpassat till
        respektive fiskart. Plötsliga förändringar av vattnets beskaffenhet ska undvikas
        om inte fiskarten är särskilt anpassad till sådana förändringar.
        8 § Fiskar ska hållas i vatten som inte innehåller för fiskarna skadliga eller giftiga
        ämnen.
        Vattnet ska renas eller helt eller delvis bytas ut innan innehållet av avfallsprodukter
        och överskottsfoder uppgår till för fiskarna skadliga halter.
        DFS 2005:8
        Saknr L 80
        33
        Allmänna råd till 13 kap. 7 och 8 §§
        Syresättning, koldioxidavgång och temperaturutjämning i vattnet
        bör underlättas med hjälp av en luftpump med luftsten eller en cirkulationspump.
        Vattentemperatur
        9 § Vattentemperaturen ska vara anpassad efter fiskartens behov.
        Allmänna råd till 13 kap. 9 §
        Vattnet bör värmas med doppvärmare om akvariets omgivningstemperatur
        är lägre än vad fiskarnas vattentemperatur ska vara.
        Foder
        10 § Fiskar ska utfodras med ett för arten anpassat foder i en sådan mängd och
        med sådana intervall att de upprätthåller ett medelgott hull.
        Senast redigerad av flygrc; 18 August 2009, 21:35. Anledning: Hittade en nyare författning.
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • Hisingislandman
          • December 2006
          • 176

          Oj!
          Vad mycket regler!
          Jag som har gått efter sunt förnuft och vad jag läst i akvarieböcker osv..

          Skall man snart ha en examina i akvarieskötsel?

          Kommentar

          • ToveTott
            • July 2007
            • 558

            Ursprungligen postat av Hisingislandman
            Oj!
            Vad mycket regler!
            Jag som har gått efter sunt förnuft och vad jag läst i akvarieböcker osv..

            Skall man snart ha en examina i akvarieskötsel?
            Använder man sunt förnuft känns det som man följer reglerna även om man inte vet om dom. Fast det kanske beror på hur sunt ens förnuft är
            Biolog men inte allvetande

            102L
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

            Kommentar

            • flygrc
              • June 2006
              • 2755

              Ursprungligen postat av ToveTott
              Använder man sunt förnuft känns det som man följer reglerna även om man inte vet om dom. Fast det kanske beror på hur sunt ens förnuft är
              Det är väl därför reglerna kommit till...

              Känns inte riktigt ärligt att Patrik fått denna diskussionen i sin tråd om räkvas då jag tycker den har varit riktigt innovativ.
              Diskussionen om fiskhållning borde brytas ut till en egen tråd.
              Jag tänkte mig inte riktigt för när jag svarade "linapina"

              Hittade själv en riktig fin vas på ILVA som jag stod och fingrade på, den var till och med bättre än den på IKEA för ungefär samma pengar, nu fegade jag ur men min fru undrade varför jag helt plötsligt blivit intresserade av stora glasvaser
              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

              Kommentar

              • Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

                Jag känner att detta pratet inte hör hemma i denna tråd,eftersom att fisken inte blir lidande plus att det inte är förbjudet utan en vädjan hur det ska vara eftersom mina fiskar är mindre än vad Räkorna är, plus att dem är nog ett stim på 25 och man ser inte dem i vasen så får man nog dra egen slusats
                Mvh.Patrik

                Kommentar

                • Linapina
                  • July 2008
                  • 595

                  Ursprungligen postat av Patrik Steen
                  Jag känner att detta pratet inte hör hemma i denna tråd,eftersom att fisken inte blir lidande plus att det inte är förbjudet utan en vädjan hur det ska vara eftersom mina fiskar är mindre än vad Räkorna är, plus att dem är nog ett stim på 25 och man ser inte dem i vasen så får man nog dra egen slusats
                  Ja ni har nog rätt, det var speciellt IKEA vasen jag tänkte på varför jag la den i den här tråden. Men jag känner att frågan är besvarad, och jag ber om ursäkt att jag la frågon lite fel.

                  Jag är ialla fall överlycklig med min räkvas! Försöker övertala sambon till en till med gula räkor i!!

                  Och ett litet tips: Jag hade problem i mina andra kar att alla små bebis äppelsnäckor blev uppätna, men jag har lagt över kokongerna i räkkaret, och där har de kläckts, och när de är ca 5 m.m. och vid ytan så har jag helt enkelt lyft dem och lagt över i andra kar. Funkar super! Samt att bebissnäckorna höll rent under tiden i räkkaret

                  Kommentar

                  • Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

                    Ursprungligen postat av Linapina
                    Ja ni har nog rätt, det var speciellt IKEA vasen jag tänkte på varför jag la den i den här tråden. Men jag känner att frågan är besvarad, och jag ber om ursäkt att jag la frågon lite fel.

                    Jag är ialla fall överlycklig med min räkvas! Försöker övertala sambon till en till med gula räkor i!!

                    Och ett litet tips: Jag hade problem i mina andra kar att alla små bebis äppelsnäckor blev uppätna, men jag har lagt över kokongerna i räkkaret, och där har de kläckts, och när de är ca 5 m.m. och vid ytan så har jag helt enkelt lyft dem och lagt över i andra kar. Funkar super! Samt att bebissnäckorna höll rent under tiden i räkkaret
                    Jag har alltid rätttack för tipset skriv gärna hur det går för vasenroligt att tråden kommer upp igen så man får lite glädje över sina vaser på nytt då det ibland känns Blä för dem
                    Mvh.Patrik

                    Kommentar

                    • GRIZZLY
                      • December 2006
                      • 867

                      Va kör du med filter nu? Så grymt imponerad av dina vaser.

                      Kommentar

                      • Patrik Steen
                        • May 2006
                        • 8464

                        Ursprungligen postat av GRIZZLY
                        Va kör du med filter nu? Så grymt imponerad av dina vaser.
                        En av dem ett bottenfilter totalt värdelöst ångrar migdem andra ett Bilifilter som drivs av luftpumpar funkar så där det är när dem nu efter ett taga börjar korka igen som krukset kommer,all växlighet, rötter ligger runt filtret så det är inte bara att lyfta upp dem så det blir av att försöka Slamsuga så gått det går.
                        Mvh.Patrik

                        Kommentar

                        • GRIZZLY
                          • December 2006
                          • 867

                          Okej slänger in en bild ja också då



                          Kör utan filter å sånt. Men ja tycker de vore mer humant fför alla räkor att ha ett filter i också. Hittade ett sånt där sera filter på pwss.se men de hade utgått så nu vet ja inte va ja ska köra Dock Har ja fått nya räkor där i så ja antar dom trivs men men
                          Senast redigerad av GRIZZLY; 02 September 2009, 21:45. Anledning: Skickar med en länk också

                          Kommentar

                          • Sultanen
                            • January 2008
                            • 2457

                            Jag funderar på att avveckla ett par kar här hemma, och dra igång en räkvas istället, men vill försöka få minimalt underhåll och en del räklingar i det, hur bör man gå till väga, erfarenheter?
                            300L Räkkar
                            400L Växtakvarium
                            220L Saltvatten - Under uppstart
                            Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                            Kommentar

                            • GRIZZLY
                              • December 2006
                              • 867

                              När jag började gick jag på Ikea å köpte mig en vas. Tog grus å vatten från mina andra kar sen hade jag i lite växter å lite räkor. Jag har ALDRIG städat den där vasen, den e kanske 3-4 månader gammal. Räklingar har dom fått också. Provade med att stoppa i lite ancitrusbebisar (provisorisst) men dom dog efter 1 dag

                              Kommentar

                              • Enola
                                • November 2007
                                • 660

                                Vilka härliga vaser. Små men roliga project
                                Nytt 375 liters mix
                                Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

                                Kommentar

                                Arbetssätt...