Uppgradering av nuvarande Räkvas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    Ursprungligen postat av myslas
    Dags att lyfta upp den här tråden igen tycker jag. Har läst igenom hela tråden nu eftersom jag tänkt köpa mig en vas i helgen och det jag funderar kring är hur jag ska lösa filtreringen. Fick du någon ordning på hur du skulle rensa bottenfiltret Patrik?

    Funderar även på Kjells modell med slimline men jag måste vara trög för jag förstår inte riktigt. Har han inget insugshål alls utan bara lite filtermatta som går ut framför bakgrunden på botten som då ska ta upp skiten? Jag har aldrig använt filterbakgrund så det är lite spännande tycker jag.

    En annan sak som jag undrar är om det är väldigt nödvändigt med täckglas? Hade väl tänkt mig lite CR och någon liten rasbora som invånare. Om man vill ha äppelsnäckor antar jag det är ett måste.
    Nja riktigt iordning vill jag inte säga att jag har fått med bottenfiltret faktiskt eller rent ut sagt med nåt av filtren faktiskt dem har börjat eller har blivet skitiga med tiden som dem ska bli givetvis...Men sen kommer kruxet att dra upp dem och det går inte på grund av all växtlighet som råder i vaserna men det går att slamsuga nåt så när,när jag kör vattenbyte som jag gör var vecka men bottenfilteret är inget som jag rekomenderar nu när jag vet vilket helsicke det är,det går inte att slamsuga på grund av den lilla volymen/arean som råder sen om man har en massa rötter/växter så är det stört omöjligt.Men genom klydd var gång av att man suger upp stenen rent ut sagt och ner med det igen så lyckas man lite med rengöring.
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      Lite bilder hur det ser ut idag
      Bifogade filer
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • Hisingislandman
        • December 2006
        • 176

        Skit fint! Inspirerande!! Jag vill jag med...Skall bara renovera klart hemma först så tjejen blir nöjd

        Kommentar

        • myslas
          • February 2008
          • 672

          Nu är vasen införskaffad iaf, ska köpa bakgrunden nästa vecka. Modell 50 C på en slimline bör räcka va (Kjell kanske kan svara på det, har 45cm-vasen från IKEA)? Däremot vet jag inte riktigt hur jag ska lösa belysningen. Tänkte att det borde finnas sådan belysning som finns till Cocoon-karen löst, men det verkar det itne göra. Hittar bara nya lampor till dem, inte själva armaturen.

          Såg Galaxyrasbora i en butik idag, sådana borde funka att ha i vasen väl?

          Kommentar

          • wallström
            • March 2009
            • 1092

            Ursprungligen postat av myslas
            Nu är vasen införskaffad iaf, ska köpa bakgrunden nästa vecka. Modell 50 C på en slimline bör räcka va (Kjell kanske kan svara på det, har 45cm-vasen från IKEA)? Däremot vet jag inte riktigt hur jag ska lösa belysningen. Tänkte att det borde finnas sådan belysning som finns till Cocoon-karen löst, men det verkar det itne göra. Hittar bara nya lampor till dem, inte själva armaturen.

            Såg Galaxyrasbora i en butik idag, sådana borde funka att ha i vasen väl?
            Jag har sett coocon armaturen löst i butik iallafall
            Emil

            Kommentar

            • myslas
              • February 2008
              • 672

              Ursprungligen postat av wallström
              Jag har sett coocon armaturen löst i butik iallafall
              Hoppsan, där ser man. Kanske skulle fråga hos min lokala handlare om det är något han kan ta hem. Jag hittar ju inget hos varken PWSS eller Guldfisken.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                Ursprungligen postat av myslas
                Nu är vasen införskaffad iaf, ska köpa bakgrunden nästa vecka. Modell 50 C på en slimline bör räcka va (Kjell kanske kan svara på det, har 45cm-vasen från IKEA)? Däremot vet jag inte riktigt hur jag ska lösa belysningen. Tänkte att det borde finnas sådan belysning som finns till Cocoon-karen löst, men det verkar det itne göra. Hittar bara nya lampor till dem, inte själva armaturen.

                Såg Galaxyrasbora i en butik idag, sådana borde funka att ha i vasen väl?
                Min Slimlinebit i min 45 cm vas är fakstiskt 21 cm bred så det är nog knappt att en 20 cm bit räcker. Om den är för kort så kommer bakgrunden för nära baksidan och då blir utrymmet för litet för att få ner en pump.

                Vilka armaturer som finns att köpa separat vet jag inte riktigt men tänk på att det är få armaturer som har ett fäste som passar till en vas (där glaset blir ovalt, mot normalt rakt).

                Galaxy har jag i min vas.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • wallström
                  • March 2009
                  • 1092

                  Ursprungligen postat av myslas
                  Hoppsan, där ser man. Kanske skulle fråga hos min lokala handlare om det är något han kan ta hem. Jag hittar ju inget hos varken PWSS eller Guldfisken.
                  Såg senast på grizzly i örebro
                  Emil

                  Kommentar

                  • wallström
                    • March 2009
                    • 1092

                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Min Slimlinebit i min 45 cm vas är fakstiskt 21 cm bred så det är nog knappt att en 20 cm bit räcker. Om den är för kort så kommer bakgrunden för nära baksidan och då blir utrymmet för litet för att få ner en pump.

                    Vilka armaturer som finns att köpa separat vet jag inte riktigt men tänk på att det är få armaturer som har ett fäste som passar till en vas (där glaset blir ovalt, mot normalt rakt).

                    Galaxy har jag i min vas.
                    man skulle kunna fästa armaturen i slimlinen
                    Emil

                    Kommentar

                    • myslas
                      • February 2008
                      • 672

                      Ursprungligen postat av wallström
                      man skulle kunna fästa armaturen i slimlinen
                      Ja, det var lite så jag hade tänkt. Men jag får kolla lite på andra lösningar också.

                      Tack för svaren Kjell, kanske får kosta på mig en större bit då.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        Ursprungligen postat av myslas
                        Ja, det var lite så jag hade tänkt. Men jag får kolla lite på andra lösningar också..
                        Ja men dels är Slimlinen tjockare än vad uttagen för fästena är - men det går kanske att skära ut i Slimlinen.
                        Dock så är det ju rätt kort från Slimlinen till vasens framsida så det kan vara svårt att vinkla in belysningen så mycket att den hamnar i mitten
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • myslas
                          • February 2008
                          • 672

                          Sådär, nu är min vas redo för start. Det var ett väldigt kladdande med silikon för att få dit bakgrunden och det blev inte jämnt och snyggt direkt men jag får väl försöka dölja med någon växt.

                          Ett gäng Crystal Red är beställda så i nästa vecka någon gång kör jag igång allt. Jobbar hela helgen så kan inte köpa växter och annat förrän dess.

                          Vad gäller belysningen blir nog den där spoten temporär. Har beställt en lågenergilampa som passar i den men får se hur det blir. Får väl köpa en bordslampa eller hängspot annars.

                          Förresten, är det ok att använda Nitrivec med räkor?
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • myslas
                            • February 2008
                            • 672

                            Fyllde den med vatten ikväll och slängde ner en rot + en liten Echinodorus Bleheri som jag hade i stora karet. Roten ville inte stanna kvar så jag fick lägga ett par stenar på dem. Allting funkar och nu ser jag fram emot måndag då det ska ner mer växter och några djur i den.
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • Patrik Steen
                              • May 2006
                              • 8464

                              Ursprungligen postat av myslas
                              Fyllde den med vatten ikväll och slängde ner en rot + en liten Echinodorus Bleheri som jag hade i stora karet. Roten ville inte stanna kvar så jag fick lägga ett par stenar på dem. Allting funkar och nu ser jag fram emot måndag då det ska ner mer växter och några djur i den.
                              Ser riktigt snyggt ut,jag tror det räcker med den lampan verkar hur praktiskt ut som helt som du har löst det
                              Mvh.Patrik

                              Kommentar

                              • myslas
                                • February 2008
                                • 672

                                Ok, nu har jag haft igång det en vecka med djur i och allting funkar bra än så länge. Det finns ett gäng CR och två stycken äppelsnäckor i den än så länge. Jag väntar lite till med fisk. Jag hittade en annan "klämlampa" i en lampaffär och köpte den och använder en 12W lågenergilampa med dagsljus i den. Funkar väldigt bra. Jag bifogar några bilder av mindre bra kvalitet men ni ser vad det är iaf.
                                Bifogade filer

                                Kommentar

                                Arbetssätt...