Uppgradering av nuvarande Räkvas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Galne-Gurra
    • April 2008
    • 1080

    En av mina söner följer den här tråden med spänning,han kommer att starta sin räkvas nästa vecka.
    Han köpte minsta modellen hos Billiga Nisse,dom hade tre modeller stor, större och ohygglig.
    Frun vart lite intresserad så det kanske blir en vas här också...
    http://web.telia.com/~u22310064/index.html

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      Ursprungligen postat av Galne-Gurra
      En av mina söner följer den här tråden med spänning,han kommer att starta sin räkvas nästa vecka.
      Han köpte minsta modellen hos Billiga Nisse,dom hade tre modeller stor, större och ohygglig.
      Frun vart lite intresserad så det kanske blir en vas här också...
      Hållerna tummarna
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • Jimmie_
        • May 2003
        • 81

        Får ställa in mig i ledet o visa min nystartade vas. Innehållet består av, javamossa, vattenspikblad, Siamesisk Hygrophila o Tjockblad. O några snäckor.
        Bifogade filer

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          Ursprungligen postat av Jimmie_
          Får ställa in mig i ledet o visa min nystartade vas. Innehållet består av, javamossa, vattenspikblad, Siamesisk Hygrophila o Tjockblad. O några snäckor.
          Skit snyggt!! smart gjort med Javamossan det kommer ta sig ännu mer växterna med tiden så det fyller uppvad för invånare ska det bo där så småningom?och var är vasen köpt alltid roligt att veta
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • Jimmie_
            • May 2003
            • 81

            Jo javamossan brukar ju växa som ogräs så den kommer nog bli fin. Har ju satt fast en ormhassel gren, eller vad nu den hasslen heter..

            Vasen är köpt på ica maxi. Har gått o trånat efter nån vas länge o nu så hittade jag en billig här på ica så då bidde det till att köpa.

            Det kommer nog inte kunna bli så mycket levande i den vasen mer än lite snäckor o kanske får någon räkunge besöka den nångång.. man får se.. eller man får se vad man får för hon som bestämmer..

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              Lite Nytt ....Räkorna förökar sig som bara den!! vet snart inte var jag ska göra mig av med dem tur man har vissa som tar imot dem här på Zoopet.Den snyggaste är vasen i mitten den har tagit sig perfekt(Växterna)så satans snygg enligt mig lite fler räkor i den hade gjort susen en udda art kanske.Har även kopplat in min Luftpump som jag använder till dammen så jag har seriekopplat alla slangar.Saten vilket klös det blev bara skönt nu slapp man 3 st pumpar som brumande hela tiden.
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

                Nu går man och väntar att Äppelsniglarna ska föröka sig så det blir väl nästa Projekt sniglar i Paj-Formar...:=)
                Mvh.Patrik

                Kommentar

                • Patrik Steen
                  • May 2006
                  • 8464

                  I den minsta vasen där det är ett litet bottenfilter börjar sen en tid tillbaka att sättas igen är det någon som har ett tips på hur jag ska kunna rengöra sanden??det är inte det lättaste att slamsuga en sån liten yta..:-)
                  Mvh.Patrik

                  Kommentar

                  • hakke112
                    • August 2006
                    • 43

                    Luftpumpslang

                    Ursprungligen postat av Patrik Steen
                    I den minsta vasen där det är ett litet bottenfilter börjar sen en tid tillbaka att sättas igen är det någon som har ett tips på hur jag ska kunna rengöra sanden??det är inte det lättaste att slamsuga en sån liten yta..:-)
                    Tjena! Om jag har fattat det rätt så vill du slamsuga botten. En metod som jag har använt mig av är att använda en liten slang (sådan man har till luftpumpar), det är bara att använda den som en hävert. Då får man ett hanterbart flöde, och kommer åt bra. Hoppas det kan vara till hjälp. Lycka till!
                    Håkan Hedberg, Bollnäs

                    Kommentar

                    • Patrik Steen
                      • May 2006
                      • 8464

                      Ursprungligen postat av hakke112
                      Tjena! Om jag har fattat det rätt så vill du slamsuga botten. En metod som jag har använt mig av är att använda en liten slang (sådan man har till luftpumpar), det är bara att använda den som en hävert. Då får man ett hanterbart flöde, och kommer åt bra. Hoppas det kan vara till hjälp. Lycka till!
                      Tack men har testat det det funkade inte riktigt har även testat att stoppa in den smala slangen i själva filtret men det tog inte nån större skit tyckte jag
                      Mvh.Patrik

                      Kommentar

                      • MagicFingers
                        • November 2003
                        • 3136

                        om du kopplar på nån slang på bottenfilltret och blåser ner i denna så flyttas ju skiten upp ur sanden, och då kan du bara byta vatten ett par gånger..., sen att skiten sätter sig på inneåhållet i vasen é la lite minus kanske,, men vad göra...
                        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                        Nunc Est Bibendum

                        Kommentar

                        • Patrik Steen
                          • May 2006
                          • 8464

                          Ursprungligen postat av MagicFingers
                          om du kopplar på nån slang på bottenfilltret och blåser ner i denna så flyttas ju skiten upp ur sanden, och då kan du bara byta vatten ett par gånger..., sen att skiten sätter sig på inneåhållet i vasen é la lite minus kanske,, men vad göra...
                          Det du nämner brukar jag göra problemet är som du nämner att skiten blir kvar det är ju den som ska bort
                          Mvh.Patrik

                          Kommentar

                          • myslas
                            • February 2008
                            • 672

                            Dags att lyfta upp den här tråden igen tycker jag. Har läst igenom hela tråden nu eftersom jag tänkt köpa mig en vas i helgen och det jag funderar kring är hur jag ska lösa filtreringen. Fick du någon ordning på hur du skulle rensa bottenfiltret Patrik?

                            Funderar även på Kjells modell med slimline men jag måste vara trög för jag förstår inte riktigt. Har han inget insugshål alls utan bara lite filtermatta som går ut framför bakgrunden på botten som då ska ta upp skiten? Jag har aldrig använt filterbakgrund så det är lite spännande tycker jag.

                            En annan sak som jag undrar är om det är väldigt nödvändigt med täckglas? Hade väl tänkt mig lite CR och någon liten rasbora som invånare. Om man vill ha äppelsnäckor antar jag det är ett måste.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              Ursprungligen postat av myslas
                              Funderar även på Kjells modell med slimline men jag måste vara trög för jag förstår inte riktigt. Har han inget insugshål alls utan bara lite filtermatta som går ut framför bakgrunden på botten som då ska ta upp skiten? Jag har aldrig använt filterbakgrund så det är lite spännande tycker jag.

                              En annan sak som jag undrar är om det är väldigt nödvändigt med täckglas? Hade väl tänkt mig lite CR och någon liten rasbora som invånare. Om man vill ha äppelsnäckor antar jag det är ett måste.
                              Lägger in ett foto på vasen bakifrån så blir det kanske lite tydligare även om de nedersta centimetrarna är avklippta.

                              Mattan sticker även ut några cm framför bakgrunden men är ändå (som du kan se) på framsidan helt täckt av grus.
                              Filtermattebiten är så stor att den kommer att fungera som ett stort biologiskt filter och kommer aldrig att behöva rengöras.

                              Jag har som synes inte täckglas på vasen och har blå äppelsnäckor i den och det verkar fungera. vattnet slutar ca. 4 cm från vasens kant.
                              Bifogade filer
                              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 25 June 2009, 14:02.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • myslas
                                • February 2008
                                • 672

                                Ok, tack Kjell, då var det som jag tänkte då. Det lutar åt att det blir den lösningen jag också kör på.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...