160 liter möjligheter [Nystart av akvarium]

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Axelsson
    • August 2006
    • 136

    160 liter möjligheter [Nystart av akvarium]

    Hej!

    Jag har nyligen köpt ett begagnat 1,5år gammalt akvarium med tillhörande bänk och tillbehör för ett shysst pris och jag kan verkligen inte bestämma mig för hur jag vill att mitt akvarium skall inredas eller vilka fiskar jag skall köra med

    Fakta:
    • 160 liter kar med välvd framruta utan täckglas och kantramar, kantram finns dock i de två bakre hörnen (78cm lång, 47,5cm hög, 40-42,5cm bredd)
    • Tillhörande möbel i MDF-trä och någon grå färg som förhoppningsvis tål massvis utav vattenstänk!
    • Armatur med 2st 60cm lysrör (Aquarelle och Sylvana Gro-lux)
    • Externt ytterfilter (Fluval 305)
    • Doppvärmare 100w

    Jag gjorde nyligen ett PH test i direkt ifrån kranen och mätte PH värde på ca 7.5-8, detta var för mig lite oväntat då jag i tidigare bostäder hade PH 6.5-7, bör jag vidta åtgärder? isåfall vad?

    Jag fick med lite inredningstillbehör när jag köpte akvariumet:
    • Vit malawi/tanganyika sand ("kalkat" sa säljaren?)
    • 2st stora och identiska "back to nature" moduler
    • 1st mindre "back to nature" modul

    Frågor:
    1.) Vad tycker ni jag borde ha, grus eller sand?
    Mörkt grått eller svart grus/sand? + "back to nature" modulerna?
    Ljust enfärgat vitt grus/sand? + "back to nature" modulerna?


    2.) Jag fightas för tillfället med ett ojämnt betonggolv, tack och lov sviktar det inte iallafall tips på hjälp? Jag tänkte prova självhäftande "filttassar" som man i vanliga fall har under möbler.

    Bilder:
    Akvariumet
    Möbeln
    Armaturen
    "Back to nature" moduler (Den stora till vänster har jag skrubbat ren!)
    Övriga tillbehör

    Kom gärna med förslag på vad ni hade inrett ett sånt här vackert akvarium med Jag lovar att följa upp projektet med massa fina bilder om ni hjälper till med inspirationen!
    Senast redigerad av Axelsson; 24 October 2008, 00:55.

  • Axelsson
    • August 2006
    • 136

    #2
    Funderingar kring vilka fiskar man skall skaffa...

    Jag har tänkt lite på ungefär vilka typer av fisk jag vill ha, kan inte peka på en speciell art men jag har lite ideér och önskemål:

    - Tåliga fiskar men inte tråkiga...
    - Färglad (eller en väldigt intressant personlighet)
    - Stimfisk kan "stimma" bra! (75cm kar för kort?)
    - Lite större fisk som går bra ihop med stimfiskarna
    - Något som äter alger som tusan! (fisk/snigel)

    Enkla, tåliga men intressanta fiskar för att undvika misslyckanden vore bra, jag är ju trots allt nybörjare
    Senast redigerad av Axelsson; 24 October 2008, 01:17.

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #3
      Varför itne en asien biotop med lavasten, bamburör, och asiatiska växter? Sjukt snyggt och kul!

      Fiskar:
      - 12-13 Tigerbarber (Stimmar bra, riktiga tuffingar i akvariumet, häftiga!)
      - 1 Eldstjärt (Vacker och kung i akvariumet, lite större fisk)
      - 3 Siamesiska algätare (Äter asbra med alger, och har roliga beteenden!)
      - 5 Pakistan botior (Väldigt vackra och intressanta bottenfiskar, dock är dom inga malar, så dom käkar inte alger)
      - 4-5 Malaysiska sandsnäckor (Vänder på sanden om du har under 1 m.m storlek på sand)

      Denhä blandningen tror jag du skulle älska! Mer inredningstips kommer sen!
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Jag tycker definitivt du ska ha 0.4-0.8 m.m ljus sand. Inga back to nature moduler.
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • johag86
          • April 2006
          • 124

          #5
          Jo. Sätt i modulerna. I alla fall en om den inte tar för stor plats.

          Ett enkelt sätt att få en riktigt fin och intressant fisk är att köpa palettciklider. Leta efter några du gillar och kör på det. Om asien skall vara intressant på samma sätt som lekande ciklider så får man nästan ha några lekande guramis/makropoder i, annars blir det lite "same same every day", tycker jag.

          Ja, just det. Makropoder är intressanta, en hanne och 2-3 honor är perfekt...

          Rådasand är ju att rekommendera, om du inte kör nåt extremt där kritvit sand passar.

          J
          400 lit tanganyika
          160 pitbull

          Kommentar

          • Axelsson
            • August 2006
            • 136

            #6
            Akvariumet i mekanisk testfas!

            Tack för ovanstående kommentarer, som belöning får ni lite bilder

            Jag har rengjort akvariumet grundligt med citronsyra, skrubbat utsida och insida och alla tillbehör som var nerkalkade och skitiga! Nu är det iallafall rent och jag hoppas inte att citronsyran har förstört något?

            Jag plockade isär mitt Fluval 305 och sköljde rent allt med kranvatten och lite skrubbande med en svamp. Har köpt nya rektangulära filterkuddar som sitter i "släden" eftersom jag tyckte att de som satt i innan var bruna och tråkiga! Behöver jag byta ut påsarna som finns i de tre "lådorna"?

            Mätte PH värde i akvariumets vatten efter ca 1,5timmes körning av pump, värmare och lysrör och jag fick PH 6.5-7.0, resultatet är alltså mer åt neutralt än vad vattnet som kom direkt ur kranen när jag mätte PH igår? kan kanske vara den citronsyran som fanns kvar i akvariumet innan jag fyllde på med vatten...

            Bilder:
            Vattenfyllt akvarium
            Under akvariumet (skall dra elektroniken snyggare sen)
            Monterat utblås, insug, doppvärmare samt digital termometer (röda rektangeln bakom utblåset)

            Som ni ser så har jag även klistrat fast en svart bakgrund på baksidan av akvariumet... plastfilmen hade en struktur av trä men klistret satt på baksidan, så jag har den fastklistrad åt "fel håll" nu. Jag trodde det skulle vara så och jag hoppades på en solid svart bakgrund eftersom säljaren jag köpte plastfilmen hos förklarade precis hur jag skulle göra, spraya lite vatten med yes på akvariumglaset för att klistret inte skulle bita direkt och sedan försiktigt klistra dit plastfilmen och avsluta med att skrapa bort luftbubblor och överflödigt vatten. Mot utblåset ger bakgrunden en solid svart färg men resten av bakgrunden är mer åt det gråa hållet och en del luftbubblor finns.

            Jag skall tömma akvariumet på vatten imorn och tvätta det grus jag köpt, får hoppas att det blir snyggt

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #7
              Utblåset längre upp och riktat mot ytan så du får lite vågor, annars ser det ut precis som jag gjort i mitt 125L möbelakvarium ^^

              Kommentar

              • Axelsson
                • August 2006
                • 136

                #8
                Ursprungligen postat av Johanski
                Utblåset längre upp och riktat mot ytan så du får lite vågor, annars ser det ut precis som jag gjort i mitt 125L möbelakvarium ^^
                Måste man ha vågor eller hur menar du, får man alger annars? Utblåsets koppling till slangen måste väll vara under vattenytan för att det skall hålla tätt?

                Kommentar

                • Machnus
                  • July 2007
                  • 153

                  #9
                  Han menar att du ska dra upp utblåset närmre ytan så vattnet bryts så att det syresätts... Utblåset ska fortfarande vara under ytan men vinklat mot ytan. Är det ett Fluval akvarium?

                  Kommentar

                  • Axelsson
                    • August 2006
                    • 136

                    #10
                    Ursprungligen postat av Machnus
                    Han menar att du ska dra upp utblåset närmre ytan så vattnet bryts så att det syresätts... Utblåset ska fortfarande vara under ytan men vinklat mot ytan. Är det ett Fluval akvarium?
                    Aha! japp Fluval 305, utblåset går ju inte att böja eller?

                    Kommentar

                    • Machnus
                      • July 2007
                      • 153

                      #11
                      Nej, det går inte men dra det längre upp så att utblåset kommer närmre ytan!!

                      Kommentar

                      • Axelsson
                        • August 2006
                        • 136

                        #12
                        Ursprungligen postat av Machnus
                        Nej, det går inte men dra det längre upp så att utblåset kommer närmre ytan!!
                        Det är det jag är tveksam till eftersom de på instruktionsvideon som man fick med pumpen säger att den gråa kopplingen som sitter på slangen måste sitta under ytan för att det inte skall komma in luft i systemet, dunstar vattnet tillräckligt mycket och man har kopplingen nära ytan så blir det ju dumt eller? Bild på kopplingen jag talar om

                        Kommentar

                        • Johanski
                          • February 2007
                          • 3044

                          #13
                          Jag har en Fluval 205 och en 305, och du behöver ju bara ha själva kopplingen som sitter på utblåset under vattnet, men inte speciellt mycket. Det MÅSTE vara cirkulation på ytan annars får du ingen syresättning i vattnet. Upp med slangen så det krusar ytan, det har jag gjort på mina båda fluval och det rullar på ännu, över 4 månader sen jag startade.

                          Kommentar

                          • Axelsson
                            • August 2006
                            • 136

                            #14
                            Ursprungligen postat av Johanski
                            Jag har en Fluval 205 och en 305, och du behöver ju bara ha själva kopplingen som sitter på utblåset under vattnet, men inte speciellt mycket. Det MÅSTE vara cirkulation på ytan annars får du ingen syresättning i vattnet. Upp med slangen så det krusar ytan, det har jag gjort på mina båda fluval och det rullar på ännu, över 4 månader sen jag startade.
                            Okej skall bli

                            Kommentar

                            • zoolander
                              • August 2008
                              • 271

                              #15
                              Snyggt akvarium! Vad är det för modell på akvarium och möbel? Kan tänka mig att köpa ett sådant istället för en Juwel jag kikat på.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...