160 liter möjligheter [Nystart av akvarium]

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Axelsson
    • August 2006
    • 136

    #76
    Ursprungligen postat av Stoffe.B
    Tapeten ser bra ut, bättre än den förra Så du matar bara varannan dag ? Kanske vore något att göra så, fiskarna lär ju inte dö, om det inte blir något med vattnet eller så.

    Men annars ser ju schemat bra ut
    Tackar Faktum är att jag för tillfället matar dem var tredje dag nu under uppstarten av karet, jag häller i 16ml Nitrivec varje dag i tio dagar, sen skall jag börja mata varannan dag

    Kommentar

    • Axelsson
      • August 2006
      • 136

      #77
      En mobbad tigerbarb

      Jag har upptäckt att en av mina fem barber fortfarande är mobbad Den är mindre än dom andra och är inte lika färgglad som de övriga tigrarna, den gömmer sig hela tiden under den nya träroten, vid insuget eller i en av de två grottorna som jag har i karet och simmar inte med dom andra... Jag börjar bli orolig eftersom den inte har ätit något på länge nu!

      Skall jag försöka fånga in fisken och ha den i en nätbur i mitt akvarium så jag kan kontrollera att den får mat? Jag antar att lösningen till problemet är att skaffa ytterligare 10st tigerbarber till så det totalt blir 15st i mitt kar, men tror inte detta är en bra idé eftersom jag nyligen startat akvariumet!
      Senast redigerad av Axelsson; 31 October 2008, 17:09.

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #78
        Älskar ditt akvarium! Sååå snyggt! Domdär stenarna i mitten, är det en fejk klippa i plast, eller är det riktig sten?

        Och isåfall, har du plockat den själv?
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • Axelsson
          • August 2006
          • 136

          #79
          Ursprungligen postat av JojjeN
          Älskar ditt akvarium! Sååå snyggt! Domdär stenarna i mitten, är det en fejk klippa i plast, eller är det riktig sten?

          Och isåfall, har du plockat den själv?
          Tack! Båda två är back to nature moduler som är ihåliga och har två ingångar (lilla) respektive tre (stora), fiskarna älskar den Har en extra modul som är precis likadan som den stora, jag säljer den om jag får rätt pris
          Senast redigerad av Axelsson; 30 October 2008, 22:21.

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #80
            Ursprungligen postat av Axelsson
            Tack! Båda två är back to nature moduler som är ihåliga och har två ingångar (lilla) respektive tre (stora), fiskarna älskar den Har en extra modul som är precis likadan som den stora, jag säljer den om jag får rätt pris
            Vi får väl se sen, men tack för tipset.
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • Axelsson
              • August 2006
              • 136

              #81
              Nu har akvariumet varit igång i cirka en månad!

              Dags för en uppdatering om hur det går för mitt akvariums uppstart nu har karet varit igång cirka en månad och det går ganska bra.

              Jag har dock uppmärksammat något som jag tror kan bli problem framöver om jag inte gör något åt det snarast! Jag har upptäckt att det börjar bildas någon form av brunt lager på mina svärdsplantor som ser ut att vara någon typ av alg? Den vita sanden som finns i karet har också börjat få en lite brunaktig ton.

              En annan grej jag uppmärksammat är skumbildning och tendenser till "fettfläckar" på vattenytan.

              Sist men inte minst har det börjat bildas vitt "klegg" på insugets och utblåsets mjuka gummidelar?

              Hoppas jag kan få lite hjälp och tips ifrån er för att lösa dessa problem

              Bilder:
              Akvariumet efter en månad

              Kommentar

              • Flaxss
                • November 2008
                • 1718

                #82
                Ursprungligen postat av Axelsson
                konstruktiv kritik om ni tycker något ser för jävligt ut
                då kommer här lite !

                jag tycker det blir lite rörigt med olika färger på stenarna och sanden. tycker det ser bättre ut med en röd tråd igen hela typ brunt grus/sand och så bruna nyanser på stenarna.

                sedan gillar jag inte saker som är ''fake'' jag vill ha så långt det går naturligt. men det är ju en smaksak.

                om du funderar på en Biotop så hade ju Amazonas-floden blivit snyggt. där är det ju ljussand. då hade jag gjort så att jag hade tat veck modulerna och planterat vallisneria i grupper längst bak och så några Svärdplantor här och där. sedan någon snygg rot (eller tar du gammla bokgrenar och sätter uppochner,så ser det ut sokm rötter). och så täcker du botten med lite bok och eklöv.

                däri hade jag haft
                ett gäng Endlers eller vanliga Guppy
                Pansarmalar på botten ( finns olika soter/arter)
                Otocinclus-mal
                ett stim av någon tetra
                och så någon ciklid från sydamerika

                finns ju många vackra fiskar däreifrån
                kolla länk
                http://www.zoopet.com/fiskar/fisk_resultat_bilder.php?URVAL=%20%20%20AND%20(URS PRUNG%20like%20%27Sydamerika%27%20OR%20URSPRUNG2%2 0like%20%27Sydamerika%27%20OR%20URSPRUNG3%20like%2 0%27Sydamerika%27)&pageno=1

                Kommentar

                • Flaxss
                  • November 2008
                  • 1718

                  #83
                  Ursprungligen postat av Axelsson

                  Praktbotian är ju tydligen bästa kompisar med tigerbarber, vem vet kanske är det för att dom delar ungefär samma färger men jag har läst att de till och med stimmar ihop! Tyvärr kräver de stora akvarium
                  det finns ju andra Botior du kan ha som är mindre.

                  som
                  Pakistanbotia
                  Skunkbotia
                  Dvärgbotia

                  Kommentar

                  • Axelsson
                    • August 2006
                    • 136

                    #84
                    Ändring i planerna!

                    Jag har nu bestämt mig för att satsa på en sydamerikansk biotop! Mina svärdplantor, ljusa sand och rötter kommer passa utmärkt som SA akvarium Hoppas mina tigerbarber får det bra hos sina nya ägare.

                    Idag köpte jag mig en 4cm lång Ancistrus av okänd art, skall se om jag kan slänga upp en bild på den lille rackaren så ni kan hjälpa mig att identifiera den! Jag tänkte att jag kanske borde köpa ännu en Ancistrus imorgon, hur många tror ni får plats i mitt 160liters kar?

                    Jag köpte även en större rot och en liten mindre, totalt har jag tre stycken i karet nu och förhoppningsvis sänker det mitt kranvattens höga PH från 6.5-7.5 till någonstans 6-6.5

                    Jag har nyligen kommit på att jag ÄLSKAR ciklider!

                    Kommentar

                    • JojjeN
                      • June 2008
                      • 3567

                      #85
                      Ancistrus av okänd art? Ancistrus är ju en art.
                      Tillbaks efter paus.

                      Kommentar

                      • Axelsson
                        • August 2006
                        • 136

                        #86
                        Ursprungligen postat av JojjeN
                        Ancistrus av okänd art? Ancistrus är ju en art.
                        Jasså är det så? jag trodde det var ett samlingsnamn för den typen av Loricariidae

                        Kommentar

                        • JojjeN
                          • June 2008
                          • 3567

                          #87
                          Det beror på om man talar om den arten som utsetts till "Vanlig ancistrus" som man brukar kalla ancistrus, eller om man menar släktet ancistrus.
                          Tillbaks efter paus.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...