160 liter möjligheter [Nystart av akvarium]

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Axelsson
    • August 2006
    • 136

    #46
    Ursprungligen postat av Johanski
    Dina sandsnäckor är inte och kippar efter luft. Skulle gissa på att de kryper upp för att allt vatten är väldigt "Färskt", inga bakterier eller dylikt i karet ännu heller. Du behöver ingen syresten med fluval 305 som pump, bara vattenytan krusar sig så är vattnet syresatt, som redan påpekats.
    Ah det är sant, med tiden blir vattnet bättre! Men räcker det med enbart AquaSafe för att få en bra bakterie kultur i akvariumet?

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #47
      När jag startade mitt första akvarium så använde jag ingen bakteriekultur, och det funkade för mig. Men det hjälper ju på traven. Är du extremt försiktig och lyckas hålla fingrarna från matburken så ska det funka utan nitrivec och dylika medel.

      Förövrigt:

      Du kan köra igång med fiskar redan imorgon, ska inte vara några problem alls. 2-3 st till en början, mata varannan / var tredje dag och då extremt lite första veckorna.

      Kommentar

      • ToveTott
        • July 2007
        • 558

        #48
        Att tillsätta lite bakterikultur typ Nitrivec är aldrig fel. Har du läst den här tråden ? http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287 Om inte kan jag verkligen rekommendera den
        Biolog men inte allvetande

        102L
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

        Kommentar

        • Axelsson
          • August 2006
          • 136

          #49
          Ursprungligen postat av Johanski
          Du kan köra igång med fiskar redan imorgon, ska inte vara några problem alls. 2-3 st till en början, mata varannan / var tredje dag och då extremt lite första veckorna.
          Jag är lite sugen på Tigerbarber, dels för att de har vackra färger men också för att det verkar vara lite fart i dem.

          Hur många fiskar kan man totalt ha i ett kar som jag har? Video på ett stort vackert stim med tigerbarber
          Har dock hört att de kan börja bita i andra fiskars fenor om de är för få till antalet och ifall de hålls ihop med fiskar med stora fenor, att ha scalarer ihop med tigerbarber som ni kunde se i videon fungerar enbart om tigerbarberna är i ett stort stimm.

          Jag har inte alls planerat vad jag skall ha för fisk i akvariumet, vet inte ens om jag börjat rätt om jag nu skall ha tigerbarber, men jag vill nog hålla mig någorlunda rätt till deras biotop, skall söka efter information om deras naturliga miljö. När jag var i en butik såg jag tigerbarber i ett akvarium med vit finkornig sand tillsammans med gröna växter och det såg mycket bra ut

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #50
            Ursprungligen postat av Axelsson
            Jag är lite sugen på Tigerbarber, dels för att de har vackra färger men också för att det verkar vara lite fart i dem.

            Hur många fiskar kan man totalt ha i ett kar som jag har? Video på ett stort vackert stim med tigerbarber
            Har dock hört att de kan börja bita i andra fiskars fenor om de är för få till antalet och ifall de hålls ihop med fiskar med stora fenor, att ha scalarer ihop med tigerbarber som ni kunde se i videon fungerar enbart om tigerbarberna är i ett stort stimm.

            Jag har inte alls planerat vad jag skall ha för fisk i akvariumet, vet inte ens om jag börjat rätt om jag nu skall ha tigerbarber, men jag vill nog hålla mig någorlunda rätt till deras biotop, skall söka efter information om deras naturliga miljö. När jag var i en butik såg jag tigerbarber i ett akvarium med vit finkornig sand tillsammans med gröna växter och det såg mycket bra ut
            Fast som detdär stimmet ser dom bara ut när dom är rädda för att bli uppätna av en asstor fisk som simmar ovanför dom. Inte särskilt schysst

            Men visst är dom coola annars också.
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #51
              Vet du varför de stimmar så fint i den videon? De är livrädda. Jag såg en stor alligatorgädda där (tror jag det var), en arrowana och en fengädda. Alla stora rovfiskar med stora käftar. Man såg också att tigerbarberna var väldigt bleka, vilket nog tyder på att de inte varit i karet så länge och inhandlades nog som mat åt de större fiskarna. Jag skulle inte våga chansa att ha fiskar med lång fena även fast tigerbarberna är många, även fast det kan funka.

              Tigerbarber är charmiga och riktigt fina fiskar, och jag tycker inte du är helt fel ute med att skaffa ett gäng sådana. Dock skulle väl kanske någon annan inkörningsfisk vara optimalt, annars kanske någon av de få tigerbarberna du skaffar blir en sk. "hackkyckling" och blir ihjälmobbad.

              Jag startade upp ett kar med tigerbarber, dock började jag med 10 st och karet var på 350L, det funkade fint för mig och det uppstod ingen speciell gruppmobbning, utan den dominanta var och jagade alla då och då.

              EDIT:

              Jojjen hann före mig ;D

              Kommentar

              • Axelsson
                • August 2006
                • 136

                #52
                Vad föreslår ni för "igångkörningsfisk" då? om de nu skall kunna leva ihop med tigerbarber i framtiden

                Jag tror min biotop får bli Indonesien eftersom tigerbarber ursprungligen kommer därifrån och de trivs tydligen med finkornig sand så det är ju bra! Frågan är vilka fiskar som mer håller till i Indonesien

                Kommentar

                • JojjeN
                  • June 2008
                  • 3567

                  #53
                  Blir nog svårt att bara välja ett land. Dock om du bestämmer dig för att bara ta asien så kanske någon av följande:

                  Kulfisk
                  Badis badis
                  Tillbaks efter paus.

                  Kommentar

                  • Axelsson
                    • August 2006
                    • 136

                    #54
                    Usch jag kan verkligen inte bestämma mig vad jag vill göra med mitt akvarium, nu känner jag helt plötsligt att det vore trevligare med några få stora fiskar som långsamt sveper omkring i karet Jag skall ta en sväng förbi några zoo affärer imorn och kolla in lite ciklider och andra fiskar. Tigerbarber kanske är för energiska och snabbsimmande för mitt kar

                    Kommentar

                    • JojjeN
                      • June 2008
                      • 3567

                      #55
                      Ursprungligen postat av Axelsson
                      Usch jag kan verkligen inte bestämma mig vad jag vill göra med mitt akvarium, nu känner jag helt plötsligt att det vore trevligare med några få stora fiskar som långsamt sveper omkring i karet Jag skall ta en sväng förbi några zoo affärer imorn och kolla in lite ciklider och andra fiskar. Tigerbarber kanske är för energiska och snabbsimmande för mitt kar
                      Haha då har du samma problem som mig. Men nu har jag bestämt mig för att det får bli lite av båda.
                      Tillbaks efter paus.

                      Kommentar

                      • smurfmats
                        • February 2003
                        • 3538

                        #56
                        jag gillar när det är små fiskar. det ser mer naturligt ut på nåt sätt och de får chansen att riktigt simma omkring i karet. stora fiskar känns bara konstigt (tycker jag! )
                        tråden om fjärilars lek!

                        Kommentar

                        • Axelsson
                          • August 2006
                          • 136

                          #57
                          Sådär idag var jag och köpte lite saker och jag gick glatt ifrån butiken med två påsar i handen innehållandes:

                          - 5st Tigerbarber (Gröna tigerbarber?)
                          - 3st "Amazon" växter
                          - 3st Gräs växter
                          - 1st Liten trärot (skall fästa Javaormbunken på den)
                          - 1st Sera Nitrivec
                          - 1st Flingfoderburk (skall mata fiskarna var tredje dag nu ett tag framöver)

                          Jag har totalt missat att AquaSafe enbart binder klor och andra skadliga ämnen som finns i kranvatten och att det krävs Nitrivec för att bakteriekulturen skall sätta igång i karet. Jag hällde iallafall i 30ml idag och skall fortsätta med samma dos 10 dagar framöver! Hoppas inte fiskarna mår pyton pga detta misstag

                          Köpte som sagt en Trärot som jag skall binda fast min Javaormbunke på, när jag skaffat fisklina har kokat den två gånger och blötlagt den i mitt badrum nu för att undvika tefärgat vatten i mitt akvarium.

                          Överlag så verkar mina tigrar trivas rätt bra i mitt kar De verkade vara lite rädda första timmarna i karet, man såg de på hur de stimmade väldigt tätt intill varandra och vågade då inte riktigt utforska akvariumet. Nu är de lite mer avslappnade och simmar omkring i hela karet. Dessvärre så verkar det vara gruppuppdelningar bland mina fem firrar, tre tigrar håller ihop hela tiden och är bästa polare, en tiger är lite mer nyfiken och är på upptäcksfärd då och då helt själv, medans den sista och minsta tigern verkar vara lite ensam och mobbad av de andra hoppas han växer till sig! som tur är så biter ingen på varandra iallfall

                          Bilder:

                          Akvariumet med fler växter #1
                          Akvariumet med fler växter #2
                          Tigerbarber
                          Tigerbarber som inspekterar lite gräs
                          Bild på tigerbarb där man ser lite grön färg
                          Gräs
                          Akvariumet ifrån sidan

                          Kommentar

                          • ToveTott
                            • July 2007
                            • 558

                            #58
                            Så det blev tigerbarber i alla fall
                            Ser riktigt härligt ut!
                            Biolog men inte allvetande

                            102L
                            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                            Kommentar

                            • Axelsson
                              • August 2006
                              • 136

                              #59
                              Har ni tips på fiskar som passar bra ihop med dessa små rackare?

                              Kommentar

                              • Johanski
                                • February 2007
                                • 3044

                                #60
                                Fiskar utan långa fenor Finns många firrar du kan ha, men man måste ju få veta vad du är intresserad av? Möjligtvis en Ancistrus kanske? Fast den lär mumsa i sig dina svärdsplantor med god aptit.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...