160 liter möjligheter [Nystart av akvarium]

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Axelsson
    • August 2006
    • 136

    #31
    Jag tror jag måste syresätta mitt vatten mer i karet eftersom mina snäckor hela tiden kryper upp på sidorna av karet och gaspar efter syre

    Är djupet på mitt utblås lagom ifrån ytan?

    Hjälper "syrestenar" och hur kopplas dom till en Fluval 305?

    Kommentar

    • ToveTott
      • July 2007
      • 558

      #32
      Tror att du måste försöka få till mer vågor på ytan. Vad jag har förstått så ger syrestenar egentligen bara mer syre i vattnet genom att bubblorna rör om ytvattnet. Har ingen aning om koppling till ytterfilter.
      Biolog men inte allvetande

      102L
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

      Kommentar

      • Axelsson
        • August 2006
        • 136

        #33
        Ursprungligen postat av ToveTott
        Tror att du måste försöka få till mer vågor på ytan. Vad jag har förstått så ger syrestenar egentligen bara mer syre i vattnet genom att bubblorna rör om ytvattnet. Har ingen aning om koppling till ytterfilter.
        Men borde jag verkligen dra upp utblåset ytterligare? jag är orolig för att min pump skall ta skada eller något om man drar upp utblåset mer

        Kommentar

        • ToveTott
          • July 2007
          • 558

          #34
          Kan som sagt inget om ytterfilter men det finns säkert någon som kan hjälpa dig...
          Biolog men inte allvetande

          102L
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

          Kommentar

          • buffe78
            • October 2007
            • 363

            #35
            Ursprungligen postat av Axelsson
            Jag tror jag måste syresätta mitt vatten mer i karet eftersom mina snäckor hela tiden kryper upp på sidorna av karet och gaspar efter syre

            Är djupet på mitt utblås lagom ifrån ytan?

            Hjälper "syrestenar" och hur kopplas dom till en Fluval 305?
            kolla så att vattnet krusar sig bara, det är då vattnet syressätts
            Saknar min John...........Hoppas du har det bra nu.......

            Kommentar

            • Axelsson
              • August 2006
              • 136

              #36
              Ursprungligen postat av buffe78
              kolla så att vattnet krusar sig bara, det är då vattnet syressätts
              Ah det gör det ju faktiskt en hel del, men mina snäckor sitter fortfarande vid ytan och chippar efter luft Antar att det har med de dåliga vattenvärdena att göra då, en dag efter AquaSafe är nog lite för kort inpå för att vattnet i akvariumet skall vara okej för snäckorna. Hur länge klarar dom sig utan foder? eftersom jag inte har några fiskar i akvariumet så häller jag ju inte i något foder, har visserligen några algtabletter för malar liggandes som jag slänga i till mina snäckor

              Nu någon gång i veckan så kommer PMDD till mina växter, hoppas inte ammoniumet(?) som finns i kranvattnet hinner ta slut innan så mina växter blir hängiga.

              När det gäller fiskar så funderar jag på om det är värt att köpa fiskar nu i veckan eller om man skall vänta ytterligare en vecka och få ordning på alla växter och dess näring innan firrarna släpps i karet.

              Kommentar

              • JojjeN
                • June 2008
                • 3567

                #37
                Ursprungligen postat av Axelsson
                Ah det gör det ju faktiskt en hel del, men mina snäckor sitter fortfarande vid ytan och chippar efter luft Antar att det har med de dåliga vattenvärdena att göra då, en dag efter AquaSafe är nog lite för kort inpå för att vattnet i akvariumet skall vara okej för snäckorna. Hur länge klarar dom sig utan foder? eftersom jag inte har några fiskar i akvariumet så häller jag ju inte i något foder, har visserligen några algtabletter för malar liggandes som jag slänga i till mina snäckor

                Nu någon gång i veckan så kommer PMDD till mina växter, hoppas inte ammoniumet(?) som finns i kranvattnet hinner ta slut innan så mina växter blir hängiga.

                När det gäller fiskar så funderar jag på om det är värt att köpa fiskar nu i veckan eller om man skall vänta ytterligare en vecka och få ordning på alla växter och dess näring innan firrarna släpps i karet.
                Jag tycker inte att du ska hålla på och mixtra mer med akvariumet på några dagar nu, då försämrar du snarare sniglarnas välmående.


                Det löser sig snart av sig själv.
                Tillbaks efter paus.

                Kommentar

                • Axelsson
                  • August 2006
                  • 136

                  #38
                  Ursprungligen postat av JojjeN
                  Jag tycker inte att du ska hålla på och mixtra mer med akvariumet på några dagar nu, då försämrar du snarare sniglarnas välmående.

                  Det löser sig snart av sig själv.
                  PMDD försämrar troligtvis inte snäckornas välmående, de förbättrar nog snarare miljön i akvariumet eftersom växterna kommer att få rikligt med näring!

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #39
                    Ursprungligen postat av Axelsson
                    PMDD försämrar troligtvis inte snäckornas välmående, de förbättrar nog snarare miljön i akvariumet eftersom växterna kommer att få rikligt med näring!
                    Fast jag syftade inte på växtnäringen.

                    Däremot syftade jag på alla ideer folk får om hur dom ska få fisken att må bra på snabbare tid, och så slutar det med att alla dör-
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    • ToveTott
                      • July 2007
                      • 558

                      #40
                      Eftersom det inte kan finnas mycket för snäckorna att äta skulle du kunna ge dom en liten bit av en algtablett.
                      Biolog men inte allvetande

                      102L
                      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                      Kommentar

                      • Axelsson
                        • August 2006
                        • 136

                        #41
                        Ursprungligen postat av ToveTott
                        Eftersom det inte kan finnas mycket för snäckorna att äta skulle du kunna ge dom en liten bit av en algtablett.
                        Jaa men dum som jag är så lyckades jag slänga burken av misstag idag Jag funderar på att köpa fiskar imorn, räcker det med den AquaSafe som finns i karet nu eller bör jag preparera vattnet ytterligare med något annat medel innan jag kan slänga i lite fiskar? Jag funderar på någon stimfisk typ tigerbarb, men är mitt kar tillräckligt långt och stort tror ni?

                        Kommentar

                        • ToveTott
                          • July 2007
                          • 558

                          #42
                          Jag skulle inte våga köpa några fiskar så länge snäckorna står och flämtar vid ytan. En bakteriekur skadar aldrig att ha i.
                          Biolog men inte allvetande

                          102L
                          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                          Kommentar

                          • Axelsson
                            • August 2006
                            • 136

                            #43
                            Ursprungligen postat av ToveTott
                            Jag skulle inte våga köpa några fiskar så länge snäckorna står och flämtar vid ytan.
                            Nää det är sant! men nu gör dom inte det längre vet inte vad som hänt men bra är det nog iallafall

                            Kommentar

                            • ToveTott
                              • July 2007
                              • 558

                              #44
                              Det låter bra
                              Biolog men inte allvetande

                              102L
                              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                              Kommentar

                              • Johanski
                                • February 2007
                                • 3044

                                #45
                                Dina sandsnäckor är inte och kippar efter luft. Skulle gissa på att de kryper upp för att allt vatten är väldigt "Färskt", inga bakterier eller dylikt i karet ännu heller. Du behöver ingen syresten med fluval 305 som pump, bara vattenytan krusar sig så är vattnet syresatt, som redan påpekats.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...