Nybörjare med 102L sällskapsakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ToveTott
    • July 2007
    • 558

    Nybörjare med 102L sällskapsakvarium

    Tanken med den här tråden är att berätta om mitt lilla akvarieäventyr. Jag har försökt lära mig en del innan jag sätter igång men tar gärna emot tips på vad jag kan göra bättre. Förhoppningsvis gör jag inga katastrofala fel .

    Jag är en glad nybörjare (nåja hade akvarium som liten men då var det ju inte jag som skötte det) som började mina akvarieplaner för ungefär ett år sedan. Då stupade allt på att det enda lämpliga platsen i lägenheten occuperades av en kökssoffa.

    Nu ett år senare blev det ett akvarium liksom av en slump eftersom det var rea i affären och kökssoffan kunde flytta hem till sambons föräldrar. Så då var det bara att börja läsa på och planera igen.




    Saker jag köpt hittills:
    • Akvariumpaket AquaEl 102 L med välvd framruta, pump, ljusramp och värmare
    • Blästersand från Jula
    • Lite grövre sand och engelsk sjösten
    • En rot
    • Liggunderlag
    • Håv
    • Bakgrund
    • 2 hinkar 10L
    Det här har gjorts:
    Sambon har med lite hjälp av mig byggt ett bord 120x60 cm, lite stort kan tyckas men jag vill ha möjligheten att ställa ett större akvarium på det i framtiden (studerar just nu så budgeten är något begränsad). Roten ligger i blöt i en av hinkarna. En stor och några mindre stenar har plockats i naturen. Kommer att komplettera med stenar jag har sedan tidigare, är ju lite av en samlare
    Jag har klippt till liggunderlaget så att det passar under och i akvariet.

    Just nu väntar jag på att lacken på bordet ska bli hård nog. Imorgon är det nog dax att börja inreda
    Senast redigerad av ToveTott; 27 October 2008, 14:13.
    Biolog men inte allvetande

    102L
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Kul att du återkommer till hobbyn!

    Om du inte har gjort det redan, läs gärna på om akvarieuppstart innan du drar igång. Det sparar både pengar och fiskliv!

    Bra tråd: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
    Senast redigerad av Jens A.; 22 September 2008, 16:11.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • ToveTott
      • July 2007
      • 558

      #3
      Jo, den har jag läst och läst igen Väldigt bra guide!
      Har även läst nybörjar guider på ett par andra ställen och i en bok.

      Kramfors Koiklubb har en väldigt omfattande guide för den som orkar där dom även tipsar om att man ska kolla på Zoopet



      Hoppas kunna undvika dom vanligaste nybörjarfelen.

      Igår kokades stenar och grus och grov sand sköljdes. Har efter att läst både för och emot på forumet bestämt att inte skölja blästersanden. Det är helt enkelt för jobbigt

      Nu står akvariet på plats och är redo att inredas
      Biolog men inte allvetande

      102L
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

      Kommentar

      • ToveTott
        • July 2007
        • 558

        #4
        Inredning

        Igår kväll var det dags för inredning.

        Först lyftes akvariet på plats, torkades rent med en trasa och kontrollerades med vattenpass så att det var rakt. (Det var det)
        Sen la jag ner en bit liggunderlag i botten och prövade ut var jag skulle ha roten och min största sten. Är så nöjd med min rot som har en naturlig tunnel

        Placeringen blev tvärtom mot vad jag tänkt i början. Sen var det bara att fylla på sanden. Jag har valt att ha lite grövre sand i hörnen där jag vet att jag kommer ha växter som ska planteras i sanden. Vet att det kommer blanda ut sig så småningom men då kanske växterna redan fått en bra start.

        När all sanden var på plats satte jag dit pumpen och värmaren. Efter det var det dags för lite engelsk sjösten och övriga stenar som jag plockat själv. Såhär blev resultatet:

        Klicka på bilden för större version

Namn: 23733560.jpg
Visningar: 1
Storlek: 49,9 KB
ID: 2105398

        Är lite osäker på placering av värmaren. Instruktionen sa bara att den skulle sitta där det var bra cirkulation. Tips någon?

        Fyllde akvariet till hälften. Hällde vattnet på en tallrik för att inte göra kratrar i sanden. Det grumlades inte ett dugg

        För att se allt i bilder gå till:






        Idag är det dags för en ny inköpsrunda. På listan står:
        • Växter
        • Näring
        • Vattentester
        • Vattenberedning
        • Nitrivec
        • Termometer
        • Hävert
        Senast redigerad av ToveTott; 23 February 2009, 15:35.
        Biolog men inte allvetande

        102L
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Jag brukar sätta värmaren bredvid pumpen. Även om den inte hamnar i "blåset", så passerar ju sannolikt mest vatten förbi just där. på in- eller utväg.
          Tycker också det är bra att samla all teknik på ett ställe, så kan man gömma den senare bakom en växt eller något.

          AquaEl's-Fanpumpar är ganska bra, men de behöver rengöras ganska ofta. Det går att "trimma" dem genom att köpa en bit filtersvamp med lite grövre hål. De där magnetfästena de har är dessutom rena drömmen..aldrig mera trassel med att pumparna lossnar. Kan varmt rekommendera det tillbehöret.
          Senast redigerad av Jens A.; 24 September 2008, 10:30.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            måste ju fråga...vilka invånare är planerade.....??
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • ToveTott
              • July 2007
              • 558

              #7
              Växter

              Jens A.: Tack för tipsen, värmaren är nu flyttad. Glömde titta efter magnetfäste idag. Får bli nästa gång

              Kensa: Just nu är inget helt spikat förutom att jag ska ha ett par platy från början. Men har sett amanoräkor och blev väldigt förtjust, så det blir kanske såna som algätare fast otocinklus verkar ju också väldigt trevliga
              Sen blir det kanske några tetror och ev snäckor.






              Idag har jag köpt och planterat växter:
              • Anubias
              • Javaormbunke (var väldigt pillrig att knyta fast på roten)
              • Hygrophila stricta tai
              • Hygrophila dwarf
              • Limnophila sessiliflora
              Så här blev det i alla fall:
              Klicka på bilden för större version

Namn: 23742712.jpg
Visningar: 1
Storlek: 75,5 KB
ID: 2105399

              Måste säga att jag är rätt nöjd

              Har återupptäckt ett fenomen som jag kommer ihåg från när jag var liten: Den vandrande termometern
              Senast redigerad av ToveTott; 23 February 2009, 15:37. Anledning: Växtnamn, bilder
              Biolog men inte allvetande

              102L
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

              Kommentar

              • beerzon
                • May 2008
                • 877

                #8
                Ser fint ut!

                Kommentar

                • Passat
                  • February 2008
                  • 611

                  #9
                  Snyggt kar!
                  240L SA
                  70L
                  54L

                  Kommentar

                  • ToveTott
                    • July 2007
                    • 558

                    #10
                    TACK!

                    Har någon något tips på hur man får termometern att sluta vandra runt?
                    Den står helst vid filtret och där är den ju lite svår att läsa av...
                    Biolog men inte allvetande

                    102L
                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                    Kommentar

                    • Gaffel
                      • December 2007
                      • 6200

                      #11
                      Det finns sugkoppar att köpa till termometrar, alt använder du en standard eheim sugkopp och sätter dit en liten bygel som passar termometerns omkrets.
                      Life's a bitch and then you die..
                      "I might be right handed but im always left-winged"
                      Skriv på!

                      Kommentar

                      • ToveTott
                        • July 2007
                        • 558

                        #12
                        Ursprungligen postat av Gaffel
                        Det finns sugkoppar att köpa till termometrar, alt använder du en standard eheim sugkopp och sätter dit en liten bygel som passar termometerns omkrets.
                        Den har en sugkopp men den sitter inte så länge. Har bytt plats på termometern i akvariet och där verkar den inte röra på sig
                        Senast redigerad av ToveTott; 26 September 2008, 16:43.
                        Biolog men inte allvetande

                        102L
                        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #13
                          Jag tycker du har fått till en väldigt fin och naturlig komposition i karet! Roten, växterna och framför allt den fina och, återigen, naturtrogna blandningen av mindre och större sandkorn samt adderingen av stenar gör att ditt kar ser otroligt snyggt och välplanerat ut!

                          Har du funderat på någon bakgrund? en mörk, kanske helsvart bakgrund gör att man ser allt du har i karet tydligare och med bättre kontrast - och helhetsuntrycket får en mer harmonisk prägel.

                          Som sagt, mycket snyggt kar - lycka till med dina fiskar!

                          Kommentar

                          • ToveTott
                            • July 2007
                            • 558

                            #14
                            MaxB:Tack så mycket! Målet var just att få det att se naturligt ut. Det tog sin lilla tid att få till det. Bakgrund är på gång, har bara inte haft tid. Det blir en ganska mörk bakgrund med rötter och stenar. Jag hoppas att det kommer att se bra ut.
                            Biolog men inte allvetande

                            102L
                            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              #15
                              Ursprungligen postat av ToveTott
                              MaxB:Tack så mycket! Målet var just att få det att se naturligt ut. Det tog sin lilla tid att få till det. Bakgrund är på gång, har bara inte haft tid. Det blir en ganska mörk bakgrund med rötter och stenar. Jag hoppas att det kommer att se bra ut.

                              En motivbakgrund med andra ord... ja, det kan i vissa fall faktiskt vara helt OK. Jag hade själv en riktigt "utskälld", här på zoopet, bakgrund i ett av mina kar, bestående av en vaxduk med ett fotomotiv av stenar... ja, jösses - jag som i 36 år alltid har haft svarta bakgrunder i mina kar... Jag såg ju själv hur tokigt det blev och bytte sedermera ut den mot en homogent svart bakgrund.

                              Men jag tycker dock du kan pröva en motivbakgrund - om du känner att du tycker att det kan bli snyggt - det är du som bestämmer!
                              Men, prova alternativt med en helt svart också - så märker du vilken som känns rätt för dig.
                              Med en homogen bakgrund lyfts det man har i karet fram och accentueras - ögat går till innehållet i karet och inte till själva bakgrunden.
                              Trots detta kan det faktiskt finnas tillfällen då en motivbakgrund lyfter helhetsbilden i ett kar - men då är karen ofta mediokert inredda, och det är verkligen inte ditt!!!
                              Men, som sagt, testa gärna båda varianterna - min högst personliga åsikt är dock att jag tror att en svart, eller mörk, homogen bakgrund skulle passa perfekt till ditt fint inredda kar!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...