Nybörjare med 102L sällskapsakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ToveTott
    • July 2007
    • 558

    #76
    Ursprungligen postat av Vimsa
    Jag tycker om det, flytväxternas rötter skymmer dock sikten lite Jag tycker du ska skaffa palettciklider ist. för svärdbärare Köp en kokosnöt, karva ur den och borra ett hål, sätt ner i sanden och paletterna blir övetlyckliga. Paletter har ju lite intressantare yngelvård är svärdbärarna
    På bilden är det helt nyrensat. Du ska se hur det ser ut efter en vecka
    Tack för tipset om palettcikliderna. Den här gången hade jag ju förälskat mig i dom gula svärdbärarna men det är alltid bra att få idéer för framtiden.
    Jag har köpt en kokosnöt i alla fall Jag har en kruka i akvariet nu som jag inte är nöjd med så den ska bytas ut mot kokosnöten. Ovanpå ska en javaorbunke få växa fast.
    Biolog men inte allvetande

    102L
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

    Kommentar

    • ToveTott
      • July 2007
      • 558

      #77
      Det blev 5 svärdbärare för ett par veckor sedan fyra gula och en orange "koi". Dom gula trodde jag var honor alllihop, det var därför det blev en orange också. Nu har det visat sig att en av gulingarna är en hane. Varken han i affärn tittade så noga tydligen. Den orangea hanen är ännu liten och ej könsmogen och än så länge verkar allt gå bra. Men det blir väl att ta tillbaka honom till affären om dom börjar slåss, fast han är ju så söt
      Biolog men inte allvetande

      102L
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

      Kommentar

      • ToveTott
        • July 2007
        • 558

        #78
        Förra veckan inhandlades 4 st amanoräkor så nu är det totalt 11 som springer runt En mossboll blev det också.

        Har som skrivits köpt en liten kokosnöt som sambon hjälpt mig såga upp och borra ett hål i. Det var inte helt utan komplikationer, jag glömde nämligen nöten i kassan på första gången. Kändes lite fånigt att gå dit dagen efter och säga:
        "Ursäkta, men jag tror att jag glömde en kokosnöt i kassan igår"

        Killen i kasssan såg lite förvånad ut men han tittade i en pärm och sa:
        "Ja, det står här, en kokosnöt". Sen fick jag gå och hämta en "ny", fast det blev samma som jag tog dagen innan.

        Sågandet och borrandet gick väldigt lätt eftersom jag inte behövde göra något Att pilla ur fruktköttet var lite pilligt men det gick bra. I kväll ska den kanske ner i akvariet.
        Biolog men inte allvetande

        102L
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

        Kommentar

        • Vimsa
          • November 2008
          • 768

          #79
          Börjar det inte bli ganska fullt nu? Med rot, växter, flytväxter, kruka, mossboll m.m? Kan du slänga upp nån bild på svärdbärarna?

          Kommentar

          • ToveTott
            • July 2007
            • 558

            #80
            Ursprungligen postat av Vimsa
            Börjar det inte bli ganska fullt nu? Med rot, växter, flytväxter, kruka, mossboll m.m? Kan du slänga upp nån bild på svärdbärarna?
            Nejdå, det finns fortfarande lite fri yta kvar att simma på. Men flytväxterna måste gallras ofta. Ska försöka få något hyfsat kort på svärdbärarna och hela karet i kväll. Önskar att det gick att säga åt dom att stå stilla
            Biolog men inte allvetande

            102L
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

            Kommentar

            • ToveTott
              • July 2007
              • 558

              #81
              Bilder!

              Okej, här kommer några bilder. Dom är tagna med sambons kamera som jag inte riktigt kan hantera så bilderna kunde nog ha blivit bättre om jag hade haft andra inställningar.

              Tre av de gula
              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0001.jpg
Visningar: 1
Storlek: 128,6 KB
ID: 2105258

              Alla fyra på samma bild
              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0001_1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 111,4 KB
ID: 2105259

              Lillkillen med räkor
              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0001_2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 183,0 KB
ID: 2105260

              Gul hona smyger bland flytväxterna
              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0001_3.JPG
Visningar: 1
Storlek: 147,7 KB
ID: 2105261

              Hela akvariet
              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0001_4.jpg
Visningar: 1
Storlek: 165,1 KB
ID: 2105262

              Dags att rensa flytväxter igen(!) Rensade ut lite senast i lördags. Längtar till våren/sommaren när Pistia stratiotes ska flytta ut.
              Biolog men inte allvetande

              102L
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

              Kommentar

              • ToveTott
                • July 2007
                • 558

                #82
                Hmm... ska nog ta bort eller åtminstone flytta växten framför stenen. Den lossnar och åker upp hela tiden. Verkar inte trivas där den sitter nu, kanske blir rötterna för inklämda bland stenarna.
                Biolog men inte allvetande

                102L
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                Kommentar

                • JojjeN
                  • June 2008
                  • 3567

                  #83
                  Fy s*tan vad snyggt du har fått det sen jag tittade in senast! WOW!!!
                  Tillbaks efter paus.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #84
                    Ursprungligen postat av ToveTott
                    Hmm... ska nog ta bort eller åtminstone flytta växten framför stenen. Den lossnar och åker upp hela tiden. Verkar inte trivas där den sitter nu, kanske blir rötterna för inklämda bland stenarna.
                    Alternativt att du låter den sitta kvar, så rötterna får en chans att etablera ett grepp så den sätter sig (det är en Anubias du har där, va?). Det kan ta ganska lång tid - och jag tror att Anubiasen "tröttnar" om du flyttar den för ofta. Jag skulle låtit den sitta där den sitter, kanske trycka till den lite så att den verkligen fastnar - sedan låta den vara.

                    Kommentar

                    • ToveTott
                      • July 2007
                      • 558

                      #85
                      Ursprungligen postat av JojjeN
                      Fy s*tan vad snyggt du har fått det sen jag tittade in senast! WOW!!!
                      Tack, vad kul att du gillar det
                      Biolog men inte allvetande

                      102L
                      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                      Kommentar

                      • ToveTott
                        • July 2007
                        • 558

                        #86
                        Ursprungligen postat av MaxB
                        Alternativt att du låter den sitta kvar, så rötterna får en chans att etablera ett grepp så den sätter sig (det är en Anubias du har där, va?). Det kan ta ganska lång tid - och jag tror att Anubiasen "tröttnar" om du flyttar den för ofta. Jag skulle låtit den sitta där den sitter, kanske trycka till den lite så att den verkligen fastnar - sedan låta den vara.
                        Det är det jag försökt göra, tror att rötterna blir för inklämda bland stenarna för dom bara ruttnar bort. Just nu lossnar den så fort jag tex byter vatten. Hade nästan gett upp den ett tag men nu har den fått ett nytt blad och en ny rot. Får ta mig en funderare på hur jag vill ha den.
                        Den är i alla fall köpt som en anubias men den har väldigt ljusgröna blad i jämförelse med mina andra.
                        Biolog men inte allvetande

                        102L
                        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                        Kommentar

                        • ToveTott
                          • July 2007
                          • 558

                          #87
                          Kokosnöt, konstiga svärdbärare och klåda

                          Nu är äntligen kokosnöten i karet

                          Eftersom jag inte har varken grottlekande fiskar eller några som vill gömma sig i grottor är den mest till för mig och för att räkorna ska ha ett till ställe att krypa undan på. Dom verkar gilla den mycket bättre än krukan som var där förut.

                          Anubiasen framför stenen tryckte jag ner på plats igen, kanke den sitter kvar den här gången

                          Mina gula svärdbärare har ett lite konstigt beteende när dom ibland står vid ytan och "snappar" luft och gör luftbubblor. Ibland blåser dom ut luften genom gälarna. Syrebrist???

                          På något sätt har jag svårt att tro det eftersom lillkillen inte har samma beteende och tetrorna verkar helt oberörda. Dessutom höll dom på massor alldeles nyss efter att jag gjort ett vattenbyte med ganska svalt vatten vilket ju borde göra akvarievattnet mer syrerikt?

                          Suck, får klåda och utslag på armarna av akvarievattnet . Fiskarna har som tur e inte detta problem . Kanske är det bra för balansen i akvariet eftersom jag har armarna i vattnet så lite jag kan
                          Biolog men inte allvetande

                          102L
                          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                          Kommentar

                          • ToveTott
                            • July 2007
                            • 558

                            #88
                            Köpte en plastback på IKEA i helgen att ha som behandlings/karantänsakvarium. Jag vill skaffa några till fantomtetror men vågar inte riskera att dom tar med sig några sjukdommar. Nu behöver jag fundera över pump och doppvärmare. En liten pump är ju inte så dyr men jag funderar på att byta pump i akvariet och kanske använda den för karantän. Pumpen jag har är på 450l/min och jag funderar om den har lite klent filter för mina 102L. Bäst är väl egentligen att skaffa ett ytterfilter men det kostar ju lite extra.
                            Biolog men inte allvetande

                            102L
                            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                            Kommentar

                            • ToveTott
                              • July 2007
                              • 558

                              #89
                              Djungel!

                              Har haft lite dåligt med tid för akvariet på sistone med resultatet att flytväxterna har tagit över helt. Inte mycket fri simyta kvar
                              Måste ta mig tid att ränsa ordentligt, ska försöka lägga upp en bild i kväll.
                              Här kommer en annan bild så länge:

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0098 Liten.JPG
Visningar: 1
Storlek: 39,2 KB
ID: 2105741

                              Några gissningar?
                              Biolog men inte allvetande

                              102L
                              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                              Kommentar

                              • Vimsa
                                • November 2008
                                • 768

                                #90
                                Klipp av rötterna på jäklarna! Nä då Du kanske ska byta flytväxter till något ... med mindre rötter?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...