Nybörjare med 102L sällskapsakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ToveTott
    • July 2007
    • 558

    #16
    Har satt dit bakgrunden provisoriskt och det ser rätt bra ut. Den har ganska neutrala färger. Ska pröva svart också. Bilder kommer senare...
    Biolog men inte allvetande

    102L
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #17
      ser bra ut.....
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • ubjs
        • April 2007
        • 192

        #18
        Hej

        Du har en bra grund med inredningen men behöver fylla på omgående med fler växter. Man ska mycket växter redan från början, främst snabbväxande annars är risken stor att du får mycket alger. Ser att du bor i Uppsala så då borde du kunna få en massa växter av någon annan akvarist i Uppsala. Jag rensar mitt akvarium var 14:e dag och får kasta en massa växter, borde vara likadant för många tycker jag.

        Mvh UB

        Kommentar

        • ToveTott
          • July 2007
          • 558

          #19
          Ursprungligen postat av ubjs
          Hej

          Du har en bra grund med inredningen men behöver fylla på omgående med fler växter. Man ska mycket växter redan från början, främst snabbväxande annars är risken stor att du får mycket alger. Ser att du bor i Uppsala så då borde du kunna få en massa växter av någon annan akvarist i Uppsala. Jag rensar mitt akvarium var 14:e dag och får kasta en massa växter, borde vara likadant för många tycker jag.
          Hmm...du har kanske rätt. Javaormbunken har fått lite alger på några av bladen. Men dom flesta växter jag har är ganska snabbväxande och har växt flera centimeter sen bilden togs i onsdags. Får ta mig en funderare...
          Biolog men inte allvetande

          102L
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

          Kommentar

          • ToveTott
            • July 2007
            • 558

            #20
            Bakgrundsfunderingar...

            Har nu provat tre olika bakgrunder...

            Motivbakgrund med rötter:
            Klicka på bilden för större version

Namn: 23831479.jpg
Visningar: 1
Storlek: 77,7 KB
ID: 2105400

            Motivbakrund med växter:
            Klicka på bilden för större version

Namn: 23831480.jpg
Visningar: 1
Storlek: 80,4 KB
ID: 2105401

            Inte allvarligt menad men den var på baksidan av föregående så jag kunde inte låta bli att testa

            Neutral mörk bakgrund (här med liggunderlag eftersom det fanns hemma):
            Klicka på bilden för större version

Namn: 23831481.jpg
Visningar: 1
Storlek: 79,6 KB
ID: 2105402

            Lite svårt att få till bra bilder eftersom bakgrunderna bara är ditställda och köket ville spegla sig i glaset.Vet inte riktigt vad jag ska välja förutom att det inte blir den med växter.

            Idag ska dom första fiskarna få flytta in...kanske blir det någon mer växt också
            Senast redigerad av ToveTott; 23 February 2009, 14:40. Anledning: Bilder
            Biolog men inte allvetande

            102L
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

            Kommentar

            • ToveTott
              • July 2007
              • 558

              #21
              Det blir sällan som man tänkt sig...

              Idag skulle vara stora fiskköpar-dagen med platy som högsta prioritet. Men efter att ha varit på Akvarielagret i lördags (tyvärr ej med möjlighet att få med fiskar hem) och blivit totalförälskad i deras knallröda korallplatys så kändes inte dom något blaskiga sunset som Akvariehobby hade hemma så roliga.

              Det blev i stället ett par fantomtetror som just nu koppas in i akvariet. Som sällskap har dom två amanoräkor och tre små malaysiska sandsnäckor. Det blev också mer växter av dom sorter jag redan skaffat.

              Höll nästan på att glömma att köpa mat till firrarna och glömde helt att köpa nitrittest. Får klara mig med stickor tills jag får tid att ta en ny runda till affären.

              I bakgrundsfrågan lutar det åt den med rötterna. Det är ju den jag har hemma och den är även sambons favorit.

              Näe nu är det dags att ha i mer vatten i påsen
              Biolog men inte allvetande

              102L
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

              Kommentar

              • ToveTott
                • July 2007
                • 558

                #22
                I morse när jag tände lampan gömde sig tetrorna i det mörka hörnet bakom pumpen och räkorna i det andra hörnet fullt med Limnophila. Efter ca en timme vågade dom sig fram och efter två hade dom tagit sig över till andra änden av akvariet. En av räkorna har ömsat skal under natten.

                Tyvärr verkar det ha varit ett dödsfall bland snäckorna. En ligger uppochner i ett hörn och har inte rört sig. Den största snäckan satt på värmaren i morse.

                När jag kom hem från skolan var det full fart på fiskarna. Jag köpte lite flytväxter på vägen och dom jagade bitarna som rörde sig i strömmen. Gav dom lite mat som do snabbt åt upp.

                Räkorna ser jag inte så mycket av just nu...dom har hittat algerna på baksidan av roten och sitter där och mumsar.

                Här är en bild på hur det ser ut just nu. Bakgrunden är fortfarande bara provisoriskt ditsatt.
                Klicka på bilden för större version

Namn: 23863216.jpg
Visningar: 1
Storlek: 92,8 KB
ID: 2105396
                Senast redigerad av ToveTott; 23 February 2009, 14:32. Anledning: Infogade bilder
                Biolog men inte allvetande

                102L
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                Kommentar

                • ToveTott
                  • July 2007
                  • 558

                  #23
                  Verkar som om jag kanske var lite för försiktig med fiskmängden i början så idag ska fantomerna och räkorna få lite mer sällskap . Enda problemet är att jag är osäker på vilket kön mina fantomer har. Ska vara en av varje men jag är lite osäker, svårt att se någon större skillnad. Ibland tror jag att det kan vara två honor eller två hanar

                  Här kommer bild på en av dom:
                  Klicka på bilden för större version

Namn: 23937536.jpg
Visningar: 1
Storlek: 47,6 KB
ID: 2105394

                  Han/hon står oftast utanför "tunneln" i roten. Har simmat fram till öppningen och vänt i flera dagar nu men ännu inte vågat sig igenom
                  Tunneln är för övrigt räkornas favoritställe. Dom duktiga rackarna har ränsat bort alla alger från javaormbunken. Önskar att dom tog tag i att ränsa anubiasen nu.

                  En räkbild:
                  Klicka på bilden för större version

Namn: 23937537.jpg
Visningar: 1
Storlek: 54,7 KB
ID: 2105395
                  Senast redigerad av ToveTott; 23 February 2009, 14:31. Anledning: Infogande av bilder
                  Biolog men inte allvetande

                  102L
                  http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                  Kommentar

                  • mikey13
                    • October 2007
                    • 465

                    #24
                    Snyggt akvarium
                    Vad är det för växter du har till vänster om doppvärmaren?
                    __________________________________________
                    Mitt 720L projekt
                    375L Inbyggt i väggen-projekt

                    Kommentar

                    • ToveTott
                      • July 2007
                      • 558

                      #25
                      Ursprungligen postat av mikey13
                      Snyggt akvarium
                      Vad är det för växter du har till vänster om doppvärmaren?
                      Tack!
                      Växten heter Hygrophila stricta tai.
                      Biolog men inte allvetande

                      102L
                      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                      Kommentar

                      • ToveTott
                        • July 2007
                        • 558

                        #26
                        Igår flyttade två nya fantomtetror in. Förhoppningsvis är det verkligen honor den här gången. Den första "honan" visade sig vara en hane när han började slåss så att fenorna rök med den större hanen. Tur att dom läker så fort för han fick rejält med stryk.

                        Hoppas att fantomerna ska komma bättre överens nu när dom är 4. När jag tände ljuset i morse stod dom tillsammans men for snart åt olika håll.
                        Anubiasen som växer på en stenhög verkar utgöra en revirgräns men den vaktas bara i bland. Konstiga fiskar

                        Två nya räkor blev det också och dom började direkt att jobba. Räkorna verkar trivas med att vara flera och sitter gärna tillsammans. Roten är nu helt ren på synliga alger
                        Biolog men inte allvetande

                        102L
                        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                        Kommentar

                        • ToveTott
                          • July 2007
                          • 558

                          #27
                          Förrvirring!

                          Eller är alla fantomerna honor???
                          Har en tråd om könsskillnader hos fantomtetror där jag la upp bilden på min lilla "hane". Fick svar att det var en hona (dom sa att det var det i affären också). Men han/hon har ju revirstrider med en andra "hanen"???

                          Förvirringen är total. Får kanske skaffa en hane som verkligen ser ut som en hane och se hur han beter sig mot dom andra...(suck)
                          Biolog men inte allvetande

                          102L
                          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                          Kommentar

                          • ToveTott
                            • July 2007
                            • 558

                            #28
                            Efter mycket stirrande i akvariet kom jag fram till att det förmodligen är 4 honor. Idag cyklade jag iväg och skaffade två stiliga hanar till dom med långa svarta fenor. Ingen tvekan den här gången

                            Totala djurbesättningen är nu alltså 6 svarta fantomtetror, 4 amanoräkor och okänt antal snäckor. Hoppas att det inte blir för mycket på en gång. Nu ska i alla fall inga nya invånare i på minst två veckor. Har köpt nitrit-test så att jag kan hålla ordentlig koll. Ingen nitrit än så länge

                            Kollade pH också men blev inte klokare än med stickor. pH värdet är mellan 7.5 och 8. Jobbade som labbassistent i våras och blev bortskämd med pH-meter som visade värdet med två decimaler

                            Innan dom nya tetrorna kom i satte jag också dit bakgrunden ordentligt. Jisses vilket pillande det blev men nu är det bakgrund på baksidan och ena kortsidan.

                            Nu är det full rulle i akvariet när rangordningen ska bestämmas. Alla simmar runt och spänner fenorna. Det är väldigt lätt att bli sittande och titta...
                            Senast redigerad av ToveTott; 09 October 2008, 17:21.
                            Biolog men inte allvetande

                            102L
                            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                            Kommentar

                            • ToveTott
                              • July 2007
                              • 558

                              #29
                              Ruttna växter

                              Har fått ta bort två av mina hygrophila dwarf. Såg att dom hade massa "trådar" på sig och när jag tog i dom var dom helt slemmiga och liksom upplösta. Undrar om det beror på att dom har suttit för tätt och blivit skuggade av dom större hygrophilorna.

                              Växterna fick i samband med att fantomhannarna kom i lite näring i form av tabletter i sanden men det kan väl knappast ha med saken att göra?

                              I övrigt verkar allt vara i sin ordning. Nytt nitrittest i går visade fortfarane på värden under 0,3 En av hanarna är fortfarande väldigt skygg och håller sig helst i hörnet vid pumpen. Hoppas att han börjar komma fram lite mer snart så att han får i sig lite mat. Försökte med att stänga av pumpen och mata precis ovanför honom men honorna tog det mesta innan det kom ner til honom så jag vet inte om han fick i sig något. Har lagt i ett löv till räkorna men dom är ännu ganska ointresserade.

                              Hoppas att jag slipper fler ruttna växter nu. Längtar tills det är dags för nya fiskar. Undrar vad det ska bli då...
                              Biolog men inte allvetande

                              102L
                              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                              Kommentar

                              • Johanski
                                • February 2007
                                • 3044

                                #30
                                Nitriten börjar visa sig, alltså börjar din nitrifiering starta. Mata ytterst sparsamt nu, och jag menar varannan / var tredje dag och då ytterst lite. Nitrit är aldrig bra.

                                Tycker förövrigt ditt kar ser härligt naturligt ut, riktigt snyggt!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...