Nybörjare med 102L sällskapsakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ToveTott
    • July 2007
    • 558

    Så...nu har jag lagt upp en tråd under sjukdommar.


    Hoppas att någon kan hjälpa mig med vad jag ska göra!
    Biolog men inte allvetande

    102L
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

    Kommentar

    • ToveTott
      • July 2007
      • 558

      Väldigt segt på zoopet i det fina vädret.
      Jag blir väl tvungen att tänka själv
      Biolog men inte allvetande

      102L
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

      Kommentar

      • ToveTott
        • July 2007
        • 558

        Upptäckte ett till dåligt yngel i akvariet, låg uppochner
        Så inte bara blev jag tvungen att tänka själv, fick tänka snabbt också.

        Ungefär såhär gick mina tankebanor: Vad är enklast, medicinera i akvariet eller i karantänsbaljan? Om jag medicinerar i akvariet sabbar jag filtret och måste starta om från noll igen plus att jag måste leta reda på och fånga in räkorna som jag inte vet hur många dom är = riva ur all inredning = väldigt stressande för både fiskarna, räkorna och mig. Så det bästa alternativet i nuläget känns det som är att flytta alla fiskarna till baljan och medicinera. Minst stressande för alla fiskarna utom möjligen svärdbärarhanen som varit med förut och var väldigt svår att fånga.

        Så nu går alla fiskar i baljan och jag haft i halva dosen JBL Ektolfluid än så länge. Flyttade även över kokosnöten med javaormbunken till baljan för att ge lite mer skydd. Frågan är ju om bakterierna (om det nu är bakterier som är det verkliga problemet?) kommer vara kvar ock ligga på lur när fiskarna kommer tillbaka igen? Fast svärdbärarna får nog inte komma tillbaka. Har tänkt att ändra fiskbeståndet i akvariet så dom får nog gå kvar i baljan tills jag hittat ett nytt hem åt dom.
        Biolog men inte allvetande

        102L
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

        Kommentar

        • Ancristus <3
          • July 2009
          • 277

          Okej, men det är ganska stor chans att javaväxten dör!
          I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

          Kommentar

          • Johanski
            • February 2007
            • 3044

            Har läst igenom tråden och följt med ett tag. Istället för att lägga massa pengar på medicin så vore det kanske klokare att investera i ett lite större ytterfilter? För som jag förstår har du ett litet innerfilter nu? Skulle själv satsa på ett fluval 205. Otroligt tyst och bara går å går. Nu vet jag inte om det är aktuellt, men stor filtervolym med bra genomströmning är viktigt. Likaså regelbundna vattenbyten, men det har du nog lärt dig

            nu kan det vara något helt annat som orsakar allt elände, men ettbra filter är en bra garanti.

            Kommentar

            • ToveTott
              • July 2007
              • 558

              Ursprungligen postat av Ancristus <3
              Okej, men det är ganska stor chans att javaväxten dör!
              Just den här medicinen verkar dom klara. Men Nematol verkar däremot växterna inte gilla alls. Fast dom överlevde

              Fiskarnas välbefinnande är annars viktigare för mig än växten. Om den skulle dö får jag ersätta den med en bit eller skott från en annan.
              Biolog men inte allvetande

              102L
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

              Kommentar

              • ToveTott
                • July 2007
                • 558

                Ursprungligen postat av Johanski
                Har läst igenom tråden och följt med ett tag. Istället för att lägga massa pengar på medicin så vore det kanske klokare att investera i ett lite större ytterfilter? För som jag förstår har du ett litet innerfilter nu? Skulle själv satsa på ett fluval 205. Otroligt tyst och bara går å går. Nu vet jag inte om det är aktuellt, men stor filtervolym med bra genomströmning är viktigt. Likaså regelbundna vattenbyten, men det har du nog lärt dig

                nu kan det vara något helt annat som orsakar allt elände, men ettbra filter är en bra garanti.
                Jo jag har fortfarande kvar mitt Aquael 2 plus som kom med paketet. Har faktiskt tänkt i banor av ett större filter ett tag men är ju så svårt att veta vad man ska ha. Ditt tips uppskattas enormt!

                Läxan om vattenbyten har jag lärt mig. Visserligen blev det en veckas upphåll under semestern eftersom jag inte ville krångla till det för min lägenhetsvakt. Men då fick dom å andra sidan bara mat varannan dag.

                Medicinering blev det nu för att jag hade den hemma. I fortsättningen kommer nya fiskar att få gå i karantän innan de kommer i akvariet. Blir ju så mycket krångligare med medicinering när man har räkor också.

                Trevligt att du följer min tråd!
                Biolog men inte allvetande

                102L
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                Kommentar

                • ToveTott
                  • July 2007
                  • 558

                  Ser väldigt tomt ut i akvariet nu. Hajjar till varje gång jag ser det innan jag kommer på att fiskarna är i baljan

                  Har hittills bara sett två räkor. Det kanske är alla som finns kvar?
                  Funderar på om dom kan ha varit gamla, dom var ju ganska stora allihop utom en eller kanske två. En av dom som är kvar är liten. Eller är det kanske efterverkningar av Nematolen?

                  Längtar efter nya fiskar och räkor men det får kanske vänta ett tag. Möjligen blir det någon räka till så de får lite sällskap. Ska nog följa rådet att skaffa ytterfilter. Blev ju så mycket enklare när jag slipper läsa på så mycket själv

                  Ska ta och kolla priserna på några affärer i stan nån dag under veckan
                  Känns skönt att ha något på gång istället för att bara vänta.
                  Biolog men inte allvetande

                  102L
                  http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                  Kommentar

                  • ToveTott
                    • July 2007
                    • 558

                    Kan ytterfilter stå i samma nivå som akvariet förresten? Annars måste jag flytta bordet för att få upp slangarna och det är tungt.
                    Senast redigerad av ToveTott; 12 August 2009, 13:17. Anledning: stavfel
                    Biolog men inte allvetande

                    102L
                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                    Kommentar

                    • Johanski
                      • February 2007
                      • 3044

                      Det ska stå under vattennivån. Dock har jag aldrig provat.

                      Rekommendation: om du köper fluvalen så fyll samtliga korgar med tillklippta kuber (som sockerbitar ungefär) av 10ppi blå filtermatta, då har du ett väl fungerande filter

                      MVH johan.

                      Kommentar

                      • ToveTott
                        • July 2007
                        • 558

                        Ursprungligen postat av Johanski
                        Det ska stå under vattennivån. Dock har jag aldrig provat.

                        Rekommendation: om du köper fluvalen så fyll samtliga korgar med tillklippta kuber (som sockerbitar ungefär) av 10ppi blå filtermatta, då har du ett väl fungerande filter

                        MVH johan.

                        Hmm...Okej då får jag trixa till det på något sätt. Om jag tömmer ur ganska mycket vatten ur akvariet borde det ju gå att flytta bordet. Sen får kanske sambon rycka in och bygga någon lite hylla till filtret. Tror att det blir för långt ner om det står på golvet. Åtminstone kommer nog inte slangarna räcka då.

                        Tack för tipset med filtermattan! Har funderat på vad jag skulle ha i filtret. Har du någon aning om hur mycket filtermatta man kan tänkas behöva?
                        Om det slutar regna kan det nog bli så att jag cyklar iväg och köper filter idag

                        Ska kuberna ha samma storlek som sockerbitar förresten? Blir ju ett himla klippande
                        Biolog men inte allvetande

                        102L
                        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                        Kommentar

                        • ToveTott
                          • July 2007
                          • 558

                          Filtret är köpt
                          Men inte filtermatta. Butiken där jag köpte filtret säljer bara filtermatta från Juwel små bitar för 89 kr! Vill man ha annan storlek får man åka till deras andra butik...inget problem förutom att det är långt att cykla. Får kolla i närmaste affären. Hade varit praktiskt att köpa pumpen där men där var den över 300 kr dyrare.

                          Visar sig att jag måste borra hål för slangarna i bordet. Eller jag och jag...det ska sambon göra, jag behöver bara markera var jag vill ha hålen
                          Biolog men inte allvetande

                          102L
                          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                          Kommentar

                          • Plarsen
                            • September 2007
                            • 88

                            Jätte intressant att läsa din tråd, och jag hoppas verkligen att turen vänder för dig. Vet inte om jag själv hade orkat med att fortsätta med akvarium om jag fått så många sjukdommar m.m :o Så cred till dig
                            Med Vänliga Hälsningar
                            Erica

                            ~120 l - Guppy, Platy & Pansarmal ~ ~ 51 l - Dvärgkulfisk ~

                            Kommentar

                            • ToveTott
                              • July 2007
                              • 558

                              Tack!
                              Jag hoppas också att det vänder snart. Det senast insjuknade ynglet är det förresten full fart på nu
                              Biolog men inte allvetande

                              102L
                              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                              Kommentar

                              • Sophia_
                                • January 2009
                                • 454

                                Åh vad kul att det verkar hända saker åt det positiva hållet nu. Hejja ynglet!!
                                www.devons.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...