200L lowtech korttidsprojekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solid
    • August 2007
    • 734

    200L lowtech korttidsprojekt

    Jag startade om mitt kar på 200L till lowtech i fredags och tänkte skapa en projekttråd så jag har någonstans att ladda upp bilder nu i början innan någon katastrof inträffat

    Framtid & Bakgrund
    På höstlovet kommer jag uppgradera mig i akvarieväg, sälja 200-litersburken och köpa ett 375-540L på blocket som jag planerar att köra lowtech i. Alltså om ungefär två månader.
    Det aktuella karet, 200L, var fram tills i fredags en enda cyanosoppa. Då det kommer bli DYRT att köpa in växter till det kommande karet (då man behöver rejäl växtmassa i uppstarten av lowtech för att undvika algboom vad jag läst), så tänkte jag att jag lika gärna kan försöka odla upp lite växtmassa på de två återstående månaderna, och samtidigt prova på lowtech i lite större skala.
    Att jag ens vågar prova detta är nog för att jag fått en liten akvariekick efter att mitt 10L räkkar gått som lowtech i drygt 3 veckor utan några problem...

    Karet och dess nuvarande innehåll
    Botten: Längst ner har jag ett tunt lager sjöstrandsand, 2-2,5 cm så- & kaktusjord ovanpå och överst ett 1 cm tjockt lager sand.
    Växter: Lite av varje som ska kunna funka i lowtech som jag fått tag på, Egeria Densa, Hygrophila Polysperma, Mayaca fluviatilis, Hydrocotyle leucocephala, Najas guadalupensis, Limnophila sessiliflora, Taiwan/peacock mossa (säljaren visste inte vilken, inte jag heller^^), Rotala rotundifolia, Cryptocyrone beckettii, Cryptocyrone undulata, Riccia, Cerathophyllum demersum, Pistia stratiotes, Limnobium, Några svärdplantor av okänd sort, samt ett par andra oidentifierade växter.
    Filtrering: Ett litet, gammalt eheim-innerfilter utan filtermaterial står för cirkulationen, ca 350 l/h.
    Belysning: Tre Sun-glo lysrör, 30w vardera = 0,45w/l - Inget snyggt ljus men helt ok för växterna.
    Invånare: Just nu bebos karet av Posthornssnäckor (blandade färger), en Malayisk sandsnäcka, ett tiotal Körsbärsräkor och två små Ancistrus.
    Bakgrund: Vit vägg, ska nog inom kort fixa svart bakgrund.

    Och så lite bilder...
    (Bild 4 & 5 är två växter jag inte kan namnet på, har ni någon gissning på vad de heter så vill jag gärna veta!)
    Bifogade filer
  • Solid
    • August 2007
    • 734

    #2
    Alla frågor, idéer, tips och all kritik är välkommen!

    Kan ju tillägga att jag inte la ned allt för lång tid på at få det snyggt just för att det är ett korttidsprojekt. Tänkte mest på att plantera så att alla växter skulle få hyfsat med ljus. Är orolig att det är för lite växter för att undvika algsoppa om någon/några veckor, det får bära eller brista...

    Kommentar

    • MattiasL
      • September 2006
      • 1479

      #3
      Jag tror att det är tillräckligt med växter. Jag startade också ett Lowtech, men det var lätt hänt att det blev näringsbrist. Man måste verkligen mata ordentligt eller köra PMDD för att växterna ska ta sig. Men då växter det på bra! Algerna dök upp när det blev näringsbrist.
      Qui audet adipiscitur!

      Kommentar

      • Solid
        • August 2007
        • 734

        #4
        Ursprungligen postat av MattiasL
        Jag tror att det är tillräckligt med växter. Jag startade också ett Lowtech, men det var lätt hänt att det blev näringsbrist. Man måste verkligen mata ordentligt eller köra PMDD för att växterna ska ta sig. Men då växter det på bra! Algerna dök upp när det blev näringsbrist.
        Okej!
        I räkkaret som jag startade för en kort tid sedan hade jag 40 ppm nitrat efter någon vecka, så där hade/har jag inga problem med näringsbrist.

        Jag ska ta och köra lite vattentester för att se hur det ligger till i det här karet...

        Kommentar

        • Solid
          • August 2007
          • 734

          #5
          Har testat nitrit och nitrat, inga nitritproblem och nitrat var det 30-40ppm av.

          Ikväll kanske jag hinner göra en svart bakgrund (behöver hitta bra kartong att använda) och då lär det komma lite bilder igen



          Edit: Svart bakgrund fixad, nya bilder kommer...
          Senast redigerad av Solid; 06 September 2008, 17:57.

          Kommentar

          • Solid
            • August 2007
            • 734

            #6
            Nu finns några Nyckelhålsciklider och ett palettciklidyngel i karet, och i samband med att dessa flyttat in har räkorna jag hade där försvunnit och snäckantalet reducerats kraftigt på ett par dagar

            Har dykt upp lite alger, bl a cyano som jag ikväll provat behandla med Easycarbo, om det inte tar kål på dom kommer jag köra med General tonic istället. Har lite andra alger också som jag inte vat vad de heter, jag hoppas att de tänker försvinna någon gång^^

            Växterna mår lite olika, en del verkar ha gått ner sig en del (om de växterna tänker ge upp helt eller komma igen senare vet jag ej) och en del växer på bra.

            Kollade lite vattenvärden för några dagar sen och hade ungefär samma som senast, testar med JBL dropptester och de ska vara pålitliga så jag litar på de


            Har för övrigt köpt det nya karet, 375L - men när man väl sitter framför det och tänker på allt man kan hitta på däri så får man ju beslutångest!
            Får se om det blir lowtech eller något helt annat...

            Har förresten tagit lite nya bilder, trodde jag. Det visade sig att minneskortet inte var i kameran när jag fotade Men det kommer...

            Kommentar

            • Mick13
              • May 2008
              • 1796

              #7
              Heh det är lätt och glömma de små detaljerna. Hoppas att cyanon nu mer är ett minne blott.
              In vino veritas, in aqua sanitas

              Kommentar

              • Solid
                • August 2007
                • 734

                #8
                Som jag nämnt har jag rejäl beslutsångest gällande det nya karet. Här nedan följer de varianter jag främst funderar på att köra. Jag vill gärna höra vad ni tycker!

                - Lowtech, jordbotten med mörkt grus över, några rötter och massa växter
                - Tanganyika, mycket sten, sand, inga eller endast vallisneria när det gäller växter
                - "Vanligt med hyfsad växtmassa", mörkt grus, några redmoor rötter, lite sten, ganska mycket växter (Här undrar jag även över hur mycket/ofta ni tror jag skulle behöva byta vatten?)

                Kommentar

                • flocki
                  • April 2008
                  • 273

                  #9
                  Jag tycker alternativ 3. Länkar till min projekttråd för lite inspiration. Lycka till!

                  Kommentar

                  • Solid
                    • August 2007
                    • 734

                    #10
                    Uppdatering

                    Har haft en kort period då jag inte orkat tänka på det här med akvarier alls, cyano suger bort lusten...

                    Men nu praktiserar jag i en liten zoobutik med kar som ser mycket värre ut än mina och nu är lusten tillbaka igen

                    Karet just nu: Gälörten, polysperman, hornsärven, mossan, flytväxterna, Rotalan, Mayacan + någon mer växer på bra, svärdplantorna, blyxan, spikblad, bacopan + någon mer är mera tveksamma, de växer men ser lite risiga ut, får se om dessa tänker bli gladare eller ge upp... Cryptosarna ser rätt ok ut, vattenpesten är helt och hållet borta. (De flera av växterna har jag inte läst om och köpte mest till mig på prov för att se vad som funkar och inte).

                    Ett tag hade jag gröngrumligt vatten. Ingen aning om det var svävaralger, infosourier (noll koll på stavning) eller nåt annat och orkade inte ta reda på det heller. Men jag provade stoppa i filtervadd i den lilla cirkulationspumpen och nu en vecka senare är vattnet klart igen.

                    Samtliga snäckor är utrotade, största nyckelhålet är skyldig

                    Cyano finns i en prydlig slemmatta på botten och ska, när jag får tid att köpa, få smaka på General tonic. Dock sprider det sig rätt långsamt och håller sig till botten i alla fall.

                    Ang. nya karet så har jag fortfarande beslutsångest, men som det ser ut nu är inredning och invånare hyfsat uttänkta, frågan är om det ska köras som lowtech eller "normalt" (med Pmdd)

                    Tror ni att det med god filtrering skulle räcka med 10-20% VB varannan vecka om man kör normalt?
                    Den stora övervägande fördelen med lowtech är ju att akvariet inte förfaller om jag får en svacka i akvarieintresset och inte orkar byta vatten. Likaså finns en stor negativ detalj och det är att växtinköp blir mycket dyrt vid uppstarten... (även om jag använder det jag har och köper en del via Plantswap)

                    Vet inte om någon orkade läsa igenom, men så ligger det till i alla fall

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      #11
                      Superspännande.. Men jag har lite svårt för tanken att om mitt intresse svackar så får inte fiskarna nytt vatten...
                      Det tar sjutton en kvart i veckan och man kan köpa grejer så man bara kopplar på en vattenslang till kranen och man behöver bara sitta bredvid och passa vattenmängden och stänga av kranen i tid...

                      Jag tycker att man kör normala vattenbyten fast man kör Lowtec men det är min åsikt och alla får ha olika men jag tycker att även om jag kan överleva i garderoben med unken luft så skulle jag vilja öppna fönstret och vädra... Men det är som sagt min åsikt och den är känslomässig och bygger på sunt förnuft, inte kemisk och biologisk kunskap...
                      Det var också lite utanför tråden...
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      • Solid
                        • August 2007
                        • 734

                        #12
                        Ursprungligen postat av Katharina
                        Superspännande.. Men jag har lite svårt för tanken att om mitt intresse svackar så får inte fiskarna nytt vatten...
                        Det tar sjutton en kvart i veckan och man kan köpa grejer så man bara kopplar på en vattenslang till kranen och man behöver bara sitta bredvid och passa vattenmängden och stänga av kranen i tid...

                        Jag tycker att man kör normala vattenbyten fast man kör Lowtec men det är min åsikt och alla får ha olika men jag tycker att även om jag kan överleva i garderoben med unken luft så skulle jag vilja öppna fönstret och vädra... Men det är som sagt min åsikt och den är känslomässig och bygger på sunt förnuft, inte kemisk och biologisk kunskap...
                        Det var också lite utanför tråden...
                        Jo, det är rätt tragiskt att det är så, men nu rä det de i mitt fall Dock brukar jag kunna bestämma mig för att byta vatten trots svacka, åtminstone 4-5 veckor - och det ska nog mycket till för en svacka längre än så För mig som alltid kört hinkmetoden så tar det inte bara en kvart, men pappa har pratat om hur man kan fixa det med slang, som du gör.

                        För mig har det hittills funkat bra utan vattenbyten i bägge lowtech-karen. Visserligen är 200-liters mycket litet belastat, vilket man inte kan säga om räkkaret. Sen kanske det skulle varit ännu bättre med vattenbyten, men eftersom jag inte provat så vet jag inte.

                        Kommentar

                        • Solid
                          • August 2007
                          • 734

                          #13
                          Just nu lutar det åt att köra "vanligt", det som främst tar emot med detta är att enda gången jag faktiskt haft bra balans i något kar - Är i min lilla räkburk där jag kör lowtech...

                          I vilket fall är några redmoor rötter planerade att inhandlas inom kort på Herkules zoo.

                          Kommentar

                          • Mick13
                            • May 2008
                            • 1796

                            #14
                            Så vad blev det?? Och hur blev det??
                            Köp en hävert och en 13-15L Hink så tar inte vatten bytet så lång tid heller fyller hinken med 10L vatten 2ggr och sedan fyller du bara på med trägårdsslangen från en lämplig kran i huset ca 15-20 min =)
                            In vino veritas, in aqua sanitas

                            Kommentar

                            • Solid
                              • August 2007
                              • 734

                              #15
                              Karet är fortfarande inte uppe utan står mitt på golvet i mitt rum i väntan på ommöblering.

                              Nu har jag i alla fall bestämt mig någorlunda för hur det blir!
                              Svart grus, ett par redmoor rötter och rätt bra med växter är tanken. Ett mindre gäng Diskus, ett stim Rödmunstetror, lite Corydoras, 3 Ancistrus av okänd art och 5 Indiska glasmalar är vad som hittills är bestämt ska finnas däri. (Kommer med största sannolikhet ändras...)

                              Fick med två fluval 4 pumpar att ha i varsitt hörn bakom filtermatta (tror dessa är på runt 1000L/h vardera) som jag tänkte sätta på strilrör samt köra med mitt gamla Tetratec 1200. Då behöver jag förhoppningsvis inte oroa mig för för svag filtrering

                              Sen ska jag och pappa fixa (bygga) en till ramp, antingen med diodlampor eller lysrör som komplement till rampen som medföljde karet. Jag vill helst komma upp i minst 0,35w/l för växternas skull.

                              När jag kommit lite längre kommer en ny tråd att startas

                              Kommentar

                              Arbetssätt...