Scalarer i 600-liter.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Scalarer i 600-liter.

    Japp, det är lika bra att ta tag i det och dra igång ett projekt till!
    Det är 600-baljan som har stått på tomgång alltför länge - och jag är hyfsat säker på att det kommer lite fina Scalarer hem till burken inom någon vecka.

    Nu när man har läst om alla fina Scalarer här på forumet så blev jag riktigt sugen på att ha dessa vackra ciklider åter igen, och tänkte liksom kolla om det finns lite go' i dom fortfarande. Jag har ju haft Scalarer i mängder förr om åren - så det skall bli kul.

    För ett tag sedan rensade jag upp i det här karet - mest för att plocka ur fem riktigt bastanta Praktbotior. När jag hade "möblerat" om och var klar så upptäckte jag att jag hade glömt av att ta ur Botiorna... Hur korkad får man bli? Jaja, dom har fått gå där - till idag då jag bestämde mig för att röja ur hela skiten och ner med Botiorna till Z-shopen, där de fick gå med några Praktbotior till i ett ett rejält kar - dom verkade trivas direkt efter flytten.

    I karet finns nu; Kardinaler och Rosentetror tillsammans med ett gäng pansarmalar, Ancistrusar och Golden Nuggets - Levandefödarna får gå där också och yngla av sig.
    Jag har inrett med ganska mycket "lodräta" rötter för Scalarernas skull - så att de kan simma mellan grenarna och känna sig sköna.

    Karet är alltså alldeles nyinrett så det ser lite "kantigt" och smågrumligt ut just nu men det skall nog snart sätta till sig.

    Jag tycker det skall bli spännande att se Scalarerna växa upp och gruppera sig - och har vi lite flax så kan det bli en kul följetong med lekar och yngel allteftersom.
    Jag återkommer snart med nya bilder och filmer när Scalarerna har anlänt!

    Filmsnutt och bild från nu ikväll:

    Bifogade filer
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Ja, nu djävlar ska det hända saker Mats!
    Det ser riktigt bra ut med alla rötterna i det karet och bara lite växtlighet som vi var inne på.
    Nackdelen att spåna med dig är att det inte alltid blir som man tänkt sig, jag har beställt BTN Slimline till mitt Juwel 240 idag, och det karet tänkte jag ställa åt asidan ett tag men blir nu SA och skalarkar istället.
    Blir en del meck, tänkte ta ut det fasta innerfiltret för att ge plats åt ett ytterfilter och ett bottenfilter, samma lösning som jag kör med i mitt 900 liters kar.

    Djä**a Mats!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Ja, nu djävlar ska det hända saker Mats!
      Det ser riktigt bra ut med alla rötterna i det karet och bara lite växtlighet som vi var inne på.
      Nackdelen att spåna med dig är att det inte alltid blir som man tänkt sig, jag har beställt BTN Slimline till mitt Juwel 240 idag, och det karet tänkte jag ställa åt asidan ett tag men blir nu SA och skalarkar istället.
      Blir en del meck, tänkte ta ut det fasta innerfiltret för att ge plats åt ett ytterfilter och ett bottenfilter, samma lösning som jag kör med i mitt 900 liters kar.

      Djä**a Mats!
      Du har helt rätt, jag glömde nämna att det skall till mer växter. Jag orkade helt enkelt inte att ens tänka på växter när jag hade levererat Botiorna - fan, det tog nästan en timme att få ur dom trots att karet var helt röjt, har aldrig sett så snabba jävlar någon gång - och smarta...
      Ja, vi går ju hand i hand genom akvarievärlden du och jag, så snart måste jag kontra upp med Discus också...
      Djä**la Ansjo

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #4
        Ursprungligen postat av MaxB
        Japp, det är lika bra att ta tag i det och dra igång ett projekt till!
        Det är 600-baljan som har stått på tomgång alltför länge - och jag är hyfsat säker på att det kommer lite fina Scalarer hem till burken inom någon vecka.
        I karet finns nu; Kardinaler och Rosentetror tillsammans med ett gäng pansarmalar, Ancistrusar och Golden Nuggets - Levandefödarna får gå där också och yngla av sig.
        Jag har inrett med ganska mycket "lodräta" rötter för Scalarernas skull - så att de kan simma mellan grenarna och känna sig sköna.
        Karet är alltså alldeles nyinrett så det ser lite "kantigt" och smågrumligt ut just nu men det skall nog snart sätta till sig.
        Jag tycker det skall bli spännande att se Scalarerna växa upp och gruppera sig - och har vi lite flax så kan det bli en kul följetong med lekar och yngel allteftersom.
        Jag återkommer snart med nya bilder och filmer när Scalarerna har anlänt!
        Filmsnutt och bild från nu ikväll:
        http://www.youtube.com/watch?v=dgYSRsZL98Y
        Supersnyggt... Jag vill också ha!!!
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          Ursprungligen postat av Katharina
          Supersnyggt... Jag vill också ha!!!

          Tack skall du ha Katharina!
          Ja, det skall åtminstone bli snyggt - hoppas jag - när det har satt sig lite och dragit ihop sig en aning. Det skall i lite mer växter, speciellt på sandplättarna mellan rötterna i fronten - så att rötterna inte ser så "ditlagda" ut - men det är sådant som får ta lite tid.

          Kommentar

          • Faltaren
            • July 2005
            • 1453

            #6
            Sagt det för och säger det igen . Grymt snygg inredning, men snälla byt bakgrund. Ska det vara perfekt så ska det
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #7
              Ursprungligen postat av TastY
              Sagt det för och säger det igen . Grymt snygg inredning, men snälla byt bakgrund. Ska det vara perfekt så ska det
              Lovar du att det blir perfekt om jag byter?

              Det blir svart bakgrund - har bara koncentrerat mig på stuffet i själva baljan idag!

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Och jag är inte så säker på att du ska ha mer växter, däremot kanske lite eklöv på botten som Corydoras kan gå och böka i skulle sitta som en smäck!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Och jag är inte så säker på att du ska ha mer växter, däremot kanske lite eklöv på botten som Corydoras kan gå och böka i skulle sitta som en smäck!

                  Det är för jädra lustigt... men jag har funderat på detta faktiskt - blir nog så!

                  Kommentar

                  • Trollsvans
                    • November 2007
                    • 1118

                    #10
                    Läckert värre!

                    Tror inte du behöver stoppa i så mycket mer grönt... kanske nåt litet moss-artat på botten, men på det hela taget ser det ut som om det bara är att hälla i lite mer fisk.
                    //Troll

                    Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

                    Kommentar

                    • NIC
                      • January 2008
                      • 5121

                      #11
                      Snyggt kar, utomordentligt fina rötter!!
                      Har du smetat ihop stenarna själv en å en till bakgrunden..? Hehe..

                      http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        #12
                        Ursprungligen postat av MaxB
                        Ja, det skall åtminstone bli snyggt - hoppas jag - när det har satt sig lite och dragit ihop sig en aning. Det skall i lite mer växter, speciellt på sandplättarna mellan rötterna i fronten - så att rötterna inte ser så "ditlagda" ut - men det är sådant som får ta lite tid.
                        Säg inte sådär.. Du tar knäcken på oss andra amatörer.. Om jag kom i närheten av sådär snyggt skulle jag vara supernöjd.. Spännande fortsättning..
                        Orkar du berätta mer om vilka växter du har, tänker ha och vilken gödning du kör med???
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #13
                          Hej Alla!
                          Tack för inputen - det värmer alltid.

                          Trollsvans! Det blir nog faktiskt inte så många fler växter - idén med ek-blad har legat och lurat i bakhuvudet, och dessa kan ju få de rötter som ligger mot sanden att inte se så "ditlagda" ut.

                          NIC! Ja, den där jädra bakgrunden... Tasty gillar ju inte den - och han skall få som han vill! Jag ser ju själv på bilderna att den inte ser så rolig ut - men faktum är att den är mycket mörkare i verkligheten och man ser den knappt. Samtidigt blir man hemmablind och tänker inte på att den består av en lodrät vägg med småsten... Nåväl, den skall bytas ut mot en homogent svart - mycket snart. Idén med det här karet, för några år sedan, var att täcka hela bakrutan med växter, och när jag såg den här fototryckta vaxduken på ICA-Maxi så köpte jag en bit och satte som bakgrund - i min värld såg jag framför mig att bakgrunden knappt skulle synas - men så blev det inte riktigt - akvarievärlden är ju föränderlig, som vi alla vet!

                          Katharina!
                          Är det någon som är amatör, så är det jag - i och för sig har jag hållt på länge med akvarium - men jag lär mig nya saker varje dag här på forumet - där man får ständig input och nya idéer.
                          Växterna i den här baljan är Valisneria (Jättevalisneria?) - fyra lökar som jag planterat en decimeter framför bakrutan. De andra småduttarna som man ser lite här och var på rötterna är Anubias - de kommer att växa fast där och sprida sig snyggt. Sedan har jag några små skott av Javaormbunke på ett par rötter också, men de är så små att de kanappast syns på bilden - dessa växer också fast och kan bli riktigt mäktiga efter ett tag. That's it!
                          Jag hade lite funderingar på att addera lite mer växter framtill, men kör nog i lite Ek-löv som bottentäckare istället.
                          Jag använder ingen gödning eller några andra medel överhuvudtaget i karet - låter det bara vara ifred, rensar lite skit och byter 25-30% vatten i veckan.

                          Edit; Jädrar jag glömde bort att det står några stänglar Hornsärv, tror jag, lite åt vänster mot bakrutan...
                          Senast redigerad av Mats Bryzell; 21 August 2008, 10:19.

                          Kommentar

                          • Faltaren
                            • July 2005
                            • 1453

                            #14
                            Haha va bra du lyssnar . Kommer snart starta ett projekt jag med, ska bara komma fram till vad jag ska beställa. Sen så kan du komm med input till mig
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              #15
                              Ursprungligen postat av TastY
                              Haha va bra du lyssnar . Kommer snart starta ett projekt jag med, ska bara komma fram till vad jag ska beställa. Sen så kan du komm med input till mig

                              Haha Jag skall vara på dig som en enveten äggvaktande Julle!
                              Nejdå, skojar bara!!! Det skall bli kul att kolla ditt projekt - speciellt bakgrunden
                              Jag kommer ihåg när Zoopet-Väst var här och tittade på burkarna så var det några stycken som faktiskt blev överraskade hur mörk- och hur lite man faktiskt såg av den däringa "stenbakgrunden". Du är inte ensam om att ha reagerat över bakgrunden heller, i ett tidigt skede när jag var rookie här på forumet så sade SmurfMats att han hade dubier om densamma...
                              Hursomhelst - klart som det klaraste SA-vatten, dock rejält te-färgat, så skall bakgrunden bytas - och det blir svart... som synden...

                              Upp med projektet nu TastY - det skall bli spännande att få kolla in och följa!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...