Tanganyika - 240l. med hemmagjord bakgrund..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hlafk
    • August 2007
    • 202

    Tanganyika - 240l. med hemmagjord bakgrund..

    Tanganyika - Rio 240l. med BTN-moduler

    Härmed slår jag på gong-gongen för nu startar mitt projekt, jag har iofs redan börjat karva på bakgrunden lite men ändå!

    Nu i veckan skall jag åka och köpa ett Juwel Rio240-kar på lämpligt ställe i gbg. Detta skall bli ett tanganyikakar, det skall inredas med en hemmagjord frigolitbakgrund med enbart cement på.
    Runda stenar har jag bestämt att det får bli och har plockat ihop runt 40 kilo. Blästersand från biltema den större varianten, tror jag. Jag skulle egentligen vilja ha en liten blandning en lite grusigare variant jag sett en del med, väldigt vit finkornig sand och med lite svart/gråa grus bitar i liksom, det ser lite mer naturtroget ut.

    Fiskar är väll lite öppet fortfarande. Jag vill egentligen fylla ut hela akvariet men inte hittat någon "ytlevande" t-ciklid som funkar för min storlek på akvarie, Tips???
    Fiskarna får gärna bråka men även kunna harmonisera och ha lite yngel som överlever...utöver dom själva.
    Jag vill ha ett blandat kar iaf...med några som är här och några där nån bor i en snäcka och nån bor på en sten osv...

    Spikade...typ.
    10 st. Snäcklekare, Multis? Occelatus?
    2 par Prinsessor, av Burundi?, Daffodil?, Gracilis?
    Funderare...typ
    1 par Pärl-calvus (Lite för glupska kanske?)
    Några Jullar, Marlier's? (ja vad säger jag om jullar?)
    Svartprikcig Callochromis (lite känslig kanske?)
    1 par Tanganyika zebror (går inte ihop med små ciklider?)

    Bilder har vi på sidan/orna:
    nr.2 inl.36
    nr.2 inl.38
    nr.3 inl.45
    nr.3 inl.50
    nr.3 inl.60 Senaste!
    Senast redigerad av hlafk; 10 September 2008, 02:40.
    Vad vet jag...

    Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon
  • matte159
    • March 2007
    • 1147

    #2
    Härligt med någon i samma storlek och sjö som mig

    -Av Prinsess-varianterna så är Daffodil den snyggaste, men Gracilis den som är ståtligast Tycker jag iaf. Själv kör jag med Daffodil.
    -De snyggaste snäcklekarna är Lamprologus Stappersi (finns på herkules zoo, Gbg), men även Gula Occelatus är snygga.
    -Jag har en Julidochromis Marlieri som är väldigt snygg, men Regani skulle jag också vilja testa (Pappa säger att de är snyggast, men jag har själv ingen aning)

    Resten har jag ingen erfarenhet av... Jag håller på att skaffa lite erfarenhet av Troffar som varit i karet en timme nu, vi får se hur det går där.

    Lycka till och upp med bilder!
    Mvh
    Mathias
    Fotoalbum

    Kommentar

    • hlafk
      • August 2007
      • 202

      #3
      Köpte mitt kar idag och håller på o filar o pysslar med bakgrunden skall åka och köpa lite husfix eller cement eller nått imorn
      Några tips på vad för nått jag ska leta efter och kanske vart i gbg jag kan åka?
      Finns det mindre paket än dom där 25-kilos-jävla-säckarna som jag bara behöver ½ kilo av?
      Vart finns pigment? Eller ska jag skippa det?
      (Jag skall inte lacka)

      Man kan väll säga att din tråd har innehållt en del intressant läsning inför detta projekt
      Daffodil tycker nog jag är snyggast vid en första titt fast sen är ju dom vanliga väldigt fina när dom liksom saknar färg och bara..ÄR.
      Samma gäller nästan med multisarna men jag vet inte mycket mer om dom än just utseendet.

      Troffar tror jag inte att jag kommer att ge mig på...Lite för litet kar för dom och dom är väll rätt dyra och känsliga...vad är det som är så häftigt med dom...egentligen?
      Vad vet jag...

      Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

      Kommentar

      • hlafk
        • August 2007
        • 202

        #4
        Behöver jag något (liggunderlag/frigolit) mellan bänken och akvariet på ett Juwel Rio 240?
        Det har ju ram...
        Vad vet jag...

        Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

        Kommentar

        • hlafk
          • August 2007
          • 202

          #5
          Jag väntar på mitt goldmedlemskap för att sätta in bilder men kan inte hålla mig/er

          Här har jag börjat karva lite på frigoliten... 10 cm tjock skiva får räcka.
          Länk

          Här har vi bakgrunden exter typ sista filningen och i karet.
          Länk

          Paintbild från min skiss på karet (ovanifrån)
          Länk
          Vad vet jag...

          Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

          Kommentar

          • matte159
            • March 2007
            • 1147

            #6
            Ursprungligen postat av hlafk
            Behöver jag något (liggunderlag/frigolit) mellan bänken och akvariet på ett Juwel Rio 240?
            Det har ju ram...

            Är det ett ramakvarium eller står det med plan botten på en bänk? Ett alu-ramakvarium är konstruerat så att det kan måtstå ganska mkt tyngd utan problem, men ligger det plant på en bänk så är frigolit att föredra. (Detta är iaf vad jag fick lära mig när jag höll på med mitt projekt...)
            Mvh
            Mathias
            Fotoalbum

            Kommentar

            • beerzon
              • May 2008
              • 877

              #7
              Ursprungligen postat av hlafk
              Paintbild från min skiss på karet (ovanifrån)
              Länk
              Ska du ha kanelbullar i akvariet?

              Kommentar

              • matte159
                • March 2007
                • 1147

                #8
                Ursprungligen postat av hlafk
                Köpte mitt kar idag och håller på o filar o pysslar med bakgrunden skall åka och köpa lite husfix eller cement eller nått imorn
                Några tips på vad för nått jag ska leta efter och kanske vart i gbg jag kan åka?
                Finns det mindre paket än dom där 25-kilos-jävla-säckarna som jag bara behöver ½ kilo av?
                Vart finns pigment? Eller ska jag skippa det?
                (Jag skall inte lacka)

                Man kan väll säga att din tråd har innehållt en del intressant läsning inför detta projekt
                Daffodil tycker nog jag är snyggast vid en första titt fast sen är ju dom vanliga väldigt fina när dom liksom saknar färg och bara..ÄR.
                Samma gäller nästan med multisarna men jag vet inte mycket mer om dom än just utseendet.

                Troffar tror jag inte att jag kommer att ge mig på...Lite för litet kar för dom och dom är väll rätt dyra och känsliga...vad är det som är så häftigt med dom...egentligen?

                En tråd med mkt bra läsning är MaxB's tråd "960 Tanganyika"...

                Jag var också tveksam till troffar, men efter att pratat med Freddan så blev jag övertygad om att det funkar. Det jag ser hos Troffar är att de har så snygga färger och, ja... De är helt enkelt snygga. De är väl som Discus i ett SA... Vackra och härligt beteende.
                Din fisklista kommer att bli alldeles perfekt utan troffar, det är jag säker på. Sessor är några roliga firrar

                Gör så att du åker runt lite, du som har möjligheten, i Gbg och titta in i några affärer (Herkules Zoo, Zoomässan i Kungsbacka, Nol Ciklidhobby etc...) och kolla på fiskarna live. Bilderna på nätet säger inte alltid hus snygg/ful en fisk är.
                Mvh
                Mathias
                Fotoalbum

                Kommentar

                • NIC
                  • January 2008
                  • 5121

                  #9
                  Ursprungligen postat av hlafk
                  Köpte mitt kar idag och håller på o filar o pysslar med bakgrunden skall åka och köpa lite husfix eller cement eller nått imorn
                  Några tips på vad för nått jag ska leta efter och kanske vart i gbg jag kan åka?
                  Finns det mindre paket än dom där 25-kilos-jävla-säckarna som jag bara behöver ½ kilo av?
                  Vart finns pigment? Eller ska jag skippa det?
                  (Jag skall inte lacka)

                  Man kan väll säga att din tråd har innehållt en del intressant läsning inför detta projekt
                  Daffodil tycker nog jag är snyggast vid en första titt fast sen är ju dom vanliga väldigt fina när dom liksom saknar färg och bara..ÄR.
                  Samma gäller nästan med multisarna men jag vet inte mycket mer om dom än just utseendet.

                  Troffar tror jag inte att jag kommer att ge mig på...Lite för litet kar för dom och dom är väll rätt dyra och känsliga...vad är det som är så häftigt med dom...egentligen?
                  Färgpulver/pigment ska du nog skippa om du inte ska lacka, se dessutom till så cementen/fixet får härda ordentligt. Är inte säker på att det funkar utan lack ändå, lakas ju ur skit å mög från cementen som skulle kunna skada fiskarna.. *(här kan någon annan ta vid och utveckla..)

                  http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                  Kommentar

                  • hlafk
                    • August 2007
                    • 202

                    #10
                    matte159:
                    Det är ju ett vanligt juwel plastramakvarie. Stod dessutom i bruksanvisningen ungeäfr: Placera akvariet på bänken utan något emellan.

                    Det känns som jag läst de flesta trådar på detta forum nu, det senaste speciellt dom som handlar om tanganyika akvarium och även de med hemmagjord bakgrund.
                    Fastnade mycket för 4-metersakvarie-tråden på ciklid.org...

                    När jag är redo med karet åker jag nog till Nol eller herkules och köper en handfull snäcklekare som första fisk iaf... Och snäckskal, vad kostar sådana ca?

                    Beerzon:
                    Kanelsnäckor om jag får be...

                    NIC:
                    Jag har läst många olika åsikter om det där. Cement eller betong eller vad mna nu har i bottenplattor till hus ska väll kunna stå emot väta till 100% egentligen. Så jag tror inte det ramlar ut så himla mycke prylar från det. Får kolla lite bara så att det inte är något extragift i blandningen...
                    Jag tror jag litar på den HÄR artikeln den verkar ändå vara gjord nångång runt 2002 om man kollar datumet på spackelpåsen
                    Vad vet jag...

                    Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

                    Kommentar

                    • matte159
                      • March 2007
                      • 1147

                      #11
                      Ursprungligen postat av hlafk
                      matte159:
                      Det är ju ett vanligt juwel plastramakvarie. Stod dessutom i bruksanvisningen ungeäfr: Placera akvariet på bänken utan något emellan.

                      Det känns som jag läst de flesta trådar på detta forum nu, det senaste speciellt dom som handlar om tanganyika akvarium och även de med hemmagjord bakgrund.
                      Fastnade mycket för 4-metersakvarie-tråden på ciklid.org...

                      När jag är redo med karet åker jag nog till Nol eller herkules och köper en handfull snäcklekare som första fisk iaf... Och snäckskal, vad kostar sådana ca?

                      Beerzon:
                      Kanelsnäckor om jag får be...

                      NIC:
                      Jag har läst många olika åsikter om det där. Cement eller betong eller vad mna nu har i bottenplattor till hus ska väll kunna stå emot väta till 100% egentligen. Så jag tror inte det ramlar ut så himla mycke prylar från det. Får kolla lite bara så att det inte är något extragift i blandningen...
                      Jag tror jag litar på den HÄR artikeln den verkar ändå vara gjord nångång runt 2002 om man kollar datumet på spackelpåsen

                      Gör som de säger i bruksanvisningen och stämmer inte det så borde du väl kunna ta det på garantin.

                      Ang. snäckor så kan du köpa "riktiga" tanganyika-snäckor i zooaffären för kanske 10:- /st eller något åt det hållet. Annars kan du bara köpa ett gäng vinbergssniglar i frysdisken, äta/slänga bort snigeln, sedan koka skalen och ner i akvariet.
                      Mvh
                      Mathias
                      Fotoalbum

                      Kommentar

                      • hlafk
                        • August 2007
                        • 202

                        #12
                        matte159:
                        det känns mer rätt att ha tanganyika snäckor... och verkar nästan som dom kan vara billigast.... Jag kollade i affären där jag köpte karet och dom hade en liten korg där det stod små 29,50kr och stora 49,50kr. Och dom stora var i normalstorlek för snäcklekare... BÄH!!!
                        men har för mig att jag sett på herkules för 10 eller 15 spänn... behöver ju en 20 stycken så det blir en slant.
                        Vad vet jag...

                        Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

                        Kommentar

                        • hlafk
                          • August 2007
                          • 202

                          #13
                          Nu har jag köpt husfix, silikon, 10 mm frigoskiva att ha under sanden, varmluftspistol till bakgrunden och en påse St Eriks Dekorfogsand Grå 0-2mm...

                          Behöver man silikonera fast en 10 mm tjock frigolitskiva som ska vara under bottenmaterialet? Det är väll lika bra?
                          Vad vet jag...

                          Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

                          Kommentar

                          • hlafk
                            • August 2007
                            • 202

                            #14
                            Något som slog mig var att jag skulle kunna karva ur lite frigolit i vänstra delen av akvariet och på så sätt få plats med min lilla extrapump som jag haft i mitt mindre akvarie.. En sån HÄR.
                            Tänkt mig i vänstra delen nere vid botten och längst in så att säga för att vispa runt lite på botten och för att blåsa tillbaka till den stora pumpen igen.

                            Behövs detta egentligen till min juwelpump som ska blåsa på 1000l/h ?
                            Jag har i skrivande stund en möjlighet att göra det snyggare än om jag hade ångrat mig sen?
                            Eller ska jag önska mig att jag köper ett lite större ytterfilter till mig själv i julklapp och har i den delen? som knappt syns alls?

                            NÅGON...BESTÄM MIG!!!
                            Vad vet jag...

                            Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

                            Kommentar

                            • matte159
                              • March 2007
                              • 1147

                              #15
                              Ursprungligen postat av hlafk
                              matte159:
                              det känns mer rätt att ha tanganyika snäckor... och verkar nästan som dom kan vara billigast.... Jag kollade i affären där jag köpte karet och dom hade en liten korg där det stod små 29,50kr och stora 49,50kr. Och dom stora var i normalstorlek för snäcklekare... BÄH!!!
                              men har för mig att jag sett på herkules för 10 eller 15 spänn... behöver ju en 20 stycken så det blir en slant.
                              Jag har aldrig behövt köpa egna utan de har följt med då jag köpt fisk från privatpersoner, men jag har hört att priset skulle vara runt 10:-, kanske hade fel då
                              Mvh
                              Mathias
                              Fotoalbum

                              Kommentar

                              Arbetssätt...