400L Dvärgciklider Växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • flocki
    • April 2008
    • 273

    400L Dvärgciklider Växter

    Hej Zoopetare!

    Här hade jag tänkt lägga upp mitt projekt med inriktning på dvärgciklider och växter. Ett välskött växtakvarium är ju vackert som få. Och just dvärgciklider tror jag passar in utmärkt.

    Akvarium
    Tilll akvarium har jag valt ett Juwel Rio 400.
    Snyggast med ett möbelakvarium tycker jag. Passar bäst in med övrigt möblemang.

    Inredning
    Jag har funderat fram och tillbaka angående bakgrund och kommit fram till att ett BTN Woodrock passar bäst. Detta innebär att jag måste ta ut det medföljande pumphuset/filterkammaren. Men det ska nog gå att lösa.

    Mycket grottor av kanske skiffer eller något annat material.

    När det gäller bottensubstratet så har valet fallit på mörk sand. Lyfter fram färger på ett bra sätt.

    Teknik
    Någon typ av CO2 anläggning då det gör susen för växterna och dels sänker pH:et vilket gör cikliderna nöjda.
    Pump vet jag inte än.

    Fiskar
    Ett stim av någon vacker tetra. Typ kardinaltetra.
    Några L-malar. Finns en del som tugger växter och bakgrunder så de får jag försöka undvika.
    Angående ciklider så finns det så många fina att välja mellan så det får funderas på ett tag till.
    Några pansarmalar, kanske pandamal.


    Detta är bara början så jag gläds över de som vill vara med på resan.
    Förslag, kritik och andra synpunkter mottages tacksamt

  • Simon--B
    • May 2008
    • 720

    #2
    Jag kommer följa denna tråd då jag gillar dvärgciklider och ditt projekt verkar intressant. Jag länktar till du har bestämmt vilken dvärgciklid du du ska ha ! Mvh Simon

    (Gärna bilder så småningom)
    Senast redigerad av Simon--B; 14 July 2008, 22:05.

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      #3
      Helt rätt

      Lite inspiration



      Fundera en gång till på det där med bakgrund! I ett SA kar med växter så ser man för det mesta inte baksidan och bakgrunden tar plats.

      Skrivet av en som inte vill ha plast i akvariet och som gör att ditt akvarium ser ut som alla andras med samma bakgrund
      Senast redigerad av c90368; 15 July 2008, 20:29.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • flocki
        • April 2008
        • 273

        #4
        Ursprungligen postat av c90368
        Helt rätt

        Lite inspiration



        Fundera en gång till på det där med bakgrund! I ett SA kar med växter så ser man för det mesta inte baksidan och bakgrunden tar plats.

        Skrivet av en som inte vill ha plast i akvariet och som gör att ditt akvarium ser ut som alla andras med samma bakgrund
        Tack för tipset!
        Du kanske har en poäng, bakgrunden kostar ju också en hel del.
        Men det jag tycker är att akvariet får ett helt annat djup med bakgrund sen är det ju också j****** snyggt.
        Fan nu blev jag ställd, jag som var så inne på BTN.

        Vackert akvarium förresten, nåt liknande hade jag tänkt.

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          #5
          Ursprungligen postat av flocki
          sen är det ju också j****** snyggt.
          Fan nu blev jag ställd, jag som var så inne på BTN.
          Personligen kan jag också tycka det är snyggt, men jag vill ha ett personligt inrett akvarium, inte köpta plastmoduler, som alla andra också har. Lägg pengarna på riktigt fina reedmore rötter istället!

          Det blir en helt annan sak i sjöakvarium där man inte har trärötter och växter, eller i SA akvarium utan växter.
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • flocki
            • April 2008
            • 273

            #6
            Fick akvariumet idag. Vet inte än hur jag ska göra med bakgrund och grus.
            Om jag bestämmer mig för bakgrund får jag vänta på det innan jag kan börja med uppstarten.
            Jaja, får sova på saken. Ingen idé att stressa fram något.
            Goda ideér tar tid.

            Kommentar

            • flocki
              • April 2008
              • 273

              #7
              Ursprungligen postat av c90368
              Personligen kan jag också tycka det är snyggt, men jag vill ha ett personligt inrett akvarium, inte köpta plastmoduler, som alla andra också har. Lägg pengarna på riktigt fina reedmore rötter istället!

              Det blir en helt annan sak i sjöakvarium där man inte har trärötter och växter, eller i SA akvarium utan växter.
              Vad har du på baksidan?
              Någon plansch eller helt svart?

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                #8
                Ursprungligen postat av flocki
                Vad har du på baksidan?
                Någon plansch eller helt svart?
                Helt svart, har köpt som "bakgrund" i zoo butiken. Ena sidan är svart den andra "havsblå", den fungerar fint eftersom den är slät och den lämnar inga reflexer.
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • flocki
                  • April 2008
                  • 273

                  #9
                  Ett slag för jämlikheten! Fjällan skruvar.
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • beerzon
                    • May 2008
                    • 877

                    #10
                    Vi fick se en bild!

                    Mera mera mera!

                    Kommentar

                    • flocki
                      • April 2008
                      • 273

                      #11
                      Ursprungligen postat av beerzon
                      Vi fick se en bild!

                      Mera mera mera!
                      Bara lugn, det kommer så småningom.

                      Tills dess kan jag väl bjuda på en gonattbild från mitt nuvarande akvarium.
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • flocki
                        • April 2008
                        • 273

                        #12
                        Var och köpte 2 Red Moor rötter idag. 600kr, kostar att ligga på topp.

                        Sen har jag bestämt mig angående bakgrund, det blir ingen BTN. Jag kanske kommer ångra mig men nångång måste man bestämma sig.

                        Angående grus så lutar det åt Biltemas blästersand eller kanske rådasand. Vi får se. Skippade den svarta blästersanden, läst en del negativt om den.

                        Bilder på rötterna:
                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • Passat
                          • February 2008
                          • 611

                          #13
                          Låter som bra idéer. Pandamalen är väldigt trevliga tycker jag Kul projekt att följa.

                          En liten fråga bara, vad är det för lampa du har till nattbelysningen?
                          Har du ställt den utanför och riktakt den mot karet?
                          240L SA
                          70L
                          54L

                          Kommentar

                          • flocki
                            • April 2008
                            • 273

                            #14
                            Ursprungligen postat av Passat
                            Låter som bra idéer. Pandamalen är väldigt trevliga tycker jag Kul projekt att följa.

                            En liten fråga bara, vad är det för lampa du har till nattbelysningen?
                            Har du ställt den utanför och riktakt den mot karet?
                            Jag använder 2 Aqua Color Spotlights. De har sugpropp så de sitter på insidan av akvariet. Fördelen med dem är att det bara är att koppla in sladden i uttaget, ingen trafo behövs. Sen är de helt vattentäta så man kan ha dem i vattnet.

                            Länk:

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              #15
                              Ursprungligen postat av flocki
                              Var och köpte 2 Red Moor rötter idag. 600kr, kostar att ligga på topp.

                              Sen har jag bestämt mig angående bakgrund, det blir ingen BTN. Jag kanske kommer ångra mig men nångång måste man bestämma sig.

                              Angående grus så lutar det åt Biltemas blästersand eller kanske rådasand. Vi får se. Skippade den svarta blästersanden, läst en del negativt om den.

                              Bilder på rötterna:
                              Jag tror inte du kommer att ångra dig Det är skillnad när man har ett akvarium med ett djup på 90 - 100 cm, men i "normala" akvarier tar bakgrunden för mycket plats om man ska få plats med rötter och växter oxå.

                              Sanden ska du nog fundera en gång till på. Jag har i mitt 400 liters en sand/grus med kornstorlek på ca 1-2 mm. Där har jag väldigt fin utveckling av växternas rötter och upplever hela botten som "levande", inga sur fickor utan syre med andra ord.

                              I mitt 180 liters har jag fin Rådasand, där trivs växterna inte alls lika bra och grumset som blir, ligger på sanden och virvlar upp vid minsta rörelse. För min del kommer den sanden att åka ut i trädgården nästa gång jag ska göra om det akvariet.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              Arbetssätt...