50x50x50 cm. Räk-Kub

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Här är filmsnutten - om nu någon missade...

    Kommentar

    • JEK
      • March 2007
      • 1467

      Röd växt= Nymphea lotus = Näckros. Lite info om den här: http://www.tropica.com/default.asp
      Och visst är räkor roliga.
      Mvh.
      Johan - akvarielös!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Kjaer
        Röd växt= Nymphea lotus = Näckros. Lite info om den här: http://www.tropica.com/default.asp
        Och visst är räkor roliga.
        Tack Kjaer!!! Bra att få reda på namnet!
        Nu skall jag bara låta det lugna sig i karet lite, så skall snart växterna "ordnas till" så att de inte står huller om buller.

        Och visst, räkor är ju helt otroligt roliga att sitta och titta på - jag var helt bortkopplad igårkväll när jag satt framför kuben. Räkor kommer absolut bli ett stort intresse för min del - även växter, om vilka jag är fullständigt novis.

        Undrar om man skulle tömma 960-baljan och göra om det till räk....

        Kommentar

        • hambli
          • December 2004
          • 508

          Ursprungligen postat av MaxB
          Tack Kjaer!!! Bra att få reda på namnet!
          Nu skall jag bara låta det lugna sig i karet lite, så skall snart växterna "ordnas till" så att de inte står huller om buller.

          Och visst, räkor är ju helt otroligt roliga att sitta och titta på - jag var helt bortkopplad igårkväll när jag satt framför kuben. Räkor kommer absolut bli ett stort intresse för min del - även växter, om vilka jag är fullständigt novis.

          Undrar om man skulle tömma 960-baljan och göra om det till räk....
          hehe, 960l räkkar de vore nått det.
          tycker du fått till kuben riktigt bra =)

          Kommentar

          • MagArne
            • December 2006
            • 424

            Ohh vad snyggt. Skulle vilja ha 2st 50x50x50 kuber bredvid mitt stora 720 som är av samma storlek på gavlarna. Hade varit trevligt.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ooh, Tack skall ni ha!
              Ja, dels är ju detta räk-premiär för min del och så skall jag ju försöka få till växter på ett snyggt sätt. Jag har ju föralldel haft växter i mina kar förut, men oftast ganska "lätta" saker som Svärdsplantor, Valisneria, Javaormbunke och Anubias m.fl.
              Jag sitter och hårdstuderar diverse växtkar och kollar in hur man kan göra med olika placeringar, rötter, mossor o.dyl.
              Kul att ni gillar det, so far!

              50x50x50 cm kub tycker jag verkar idealiskt för den här typen av kar - det är både litet och stort på samma gång. Speciellt nöjd är jag med Slimlinebakgrunderna som jag, lite "boldly" täckte tre rutor med, efter idogt figursågande i kanterna. Vad man inte ser i filmen och på bilderna är det sugande djup som ett sånt här kar ger - man åker verkligen "in" i det när man sitter och tittar. Räkorna är ju så små och söta och man upplever att de har mycket utrymme att röra sig på. Det skall bli enormt spännande att få i Boraras Brigittae-fiskarna också, när de kommer.
              AquaClay-substratet tycks också vara toppen tillsammans med ett bottenfilter.

              Kommentar

              • MagArne
                • December 2006
                • 424

                Vad ska du ha för belysning till din kub?
                Kan tänka mig att det blir lite halvknepigt att få bra ljus med korta lysrör som krävs till denna kub.
                Själv har jag kompleterat mitt 720 liter med kallvita 6.500k lågenergilampor från http://www.lampgrossen.se/ Dessa har jag satt i trattreflektorer i kanterna av akvariet då min ljusramp är lite för kort. Kanske kan ge lite tipps framöver.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av MagArne
                  Vad ska du ha för belysning till din kub?
                  Kan tänka mig att det blir lite halvknepigt att få bra ljus med korta lysrör som krävs till denna kub.
                  Själv har jag kompleterat mitt 720 liter med kallvita 6.500k lågenergilampor från http://www.lampgrossen.se/ Dessa har jag satt i trattreflektorer i kanterna av akvariet då min ljusramp är lite för kort. Kanske kan ge lite tipps framöver.
                  Jag har två ramper uppe på kuben och jag tror det sitter aquarelle och aquaglo (eller flower-glo - något sådant är det...) i dom. De är båda på "50 cm" och passar akvariet - men det är som du säger inte speciellt mycket "kräm" i dessa korta rör.
                  Alla tips tages tacksamt emot!

                  Kommentar

                  • JEK
                    • March 2007
                    • 1467

                    En sån här kanske? http://www.aquaristic.net/bresslein-...chte-2020.html
                    Mvh.
                    Johan - akvarielös!

                    Kommentar

                    • 127bubbel
                      • March 2007
                      • 1133

                      Jag har eller man kanske skall säga hade räkor. Nu är dom puts väck och har varit så i ca 1 mån och jag antar att alla har dött utav någon anledningen. Inget fel på vattnet då fiskarna som också går i karet mår fint och är pigga. Dom var roliga att titta på så länge man hade dom, men detta var nog mitt första och sista räkprojekt.

                      Tror jag.

                      MVH/Freddan

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        Ursprungligen postat av Kjaer
                        Fast kvicksilver tycker inte jag ger ett så trevligt ljus.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • JEK
                          • March 2007
                          • 1467

                          Blir det gulaktigt ljus med dem eller? HQI lampor ger iallafall snyggt ljus.

                          127bubbel: Räkor kan dö av saker som inte påverkar fiskar alls/särkilt mycket. Dom är väldigt känsliga mot metaller, kemikalier mm.
                          Mvh.
                          Johan - akvarielös!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Holy Moly - så här jädra överlaxad har jag inte varit sedan mina första Palettciklider fick yngel - för sisådär 100 år sedan... Räkorna tycks trivas riktigt bra och ikväll fick dom en halv lillfingernagel-stor flinga med räkmix. Det tog sekunder så började festen. Jag tog en bild och en snutt.

                            Kära zoopeträkvänner - jag vet ju att ni har sett detta tusen sinom tusen gånger - men tänk på en gammal räk-gubb-amatör som får uppleva nyhetens behag återigen. Det är så fränt att studera dessa små rackare!!!


                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              ...och det är ju liksom inte bara fantastiskt att sitta och kolla på räkorna - det är action också. Jag ser att en Crystal Red sitter bland bladen på en växt, stilla och liksom "korvar" sig... Aha, tänkte jag - nu är det nåt "sjukt" på gång - dom trivs inte - dom kommer inte att klara sig... Jag blev sketanervös... men jag tog fram kameran och försökte filma det hela. Det gick inget vidare - filmen blev otydlig och suddig - så det var bara att kassera.
                              Men efter en stund fick jag ett par bilder (lite suddiga i vanlig ordning...) - det var en skalömsning, och här är resultatet. Jag var för upp-puffad för att hålla koll på den "nya" räkan, men skalet är ganska tjusigt ändå...

                              Jaja, inget nytt under stolen, jag vet - men för mig är detta helt makalöst...
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Du har fått ett nytt namn på nätet Mats, gubbräkan!
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...