50x50x50 cm. Räk-Kub

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 127bubbel
    • March 2007
    • 1133

    Okej då vet jag detta.

    MVH/Freddan

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Ursprungligen postat av MaxB
      Jag har också satt in en ny växt (vad den heter har jag inte en aning om) men jag tror att det är något cabombaliknande - där sitter mina också väldigt gärna och donar!
      Serut som Limnophila sessiflora.
      Så nu vet jag vad du ska göra om kvällarna, rensa ogräs!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        Ursprungligen postat av ansjo
        Serut som Limnophila sessiflora.
        Så nu vet jag vad du ska göra om kvällarna, rensa ogräs!
        Ja, om den växten trivs, och det gör den oftast, så växer den så det knakar, man kan nästan SE den växa från en minut till en annan.....
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av ansjo
          Serut som Limnophila sessiflora.
          Så nu vet jag vad du ska göra om kvällarna, rensa ogräs!
          Ursprungligen postat av tummen
          Ja, om den växten trivs, och det gör den oftast, så växer den så det knakar, man kan nästan SE den växa från en minut till en annan.....

          Halloj Boys!
          Ja, det är sant - det blir nästan en ny sån där "ring" eller "våning" om dan - men det får gärna köra på - det finns ju fler burkar att plantera ogräset i.

          En annan växt som tydligen också har potential är den Röda Lotusen, som står straxt framför - där verkar det finnas växtkraft så det förslår också!

          Kommentar

          • JEK
            • March 2007
            • 1467

            Hoppas det är ok att jag kommer med lite konstruktiv kritik, Mats

            Förgrunden: Här tycker jag du behöver växter... Cryptocoryne wendtii ''green'' skulle nog funka med det ljuset du har.

            Mittgrunden: Jag gillar inte riktigt den roten du har... Desutom är den placerat för centrerat. Jag skulle försöka hitta en lite i stil med denna och placera den i högra sidan. http://i189.photobucket.com/albums/z...te83/Roten.jpg
            Mossa och kanske Microsorum pteropus 'Narrow' skulle vara snyggt på roten. Sen skulle jag placera lite lavastenar med mossa och Anubias barteri var. nana vid basen av roten. Nymphean skulle du kunna använda som fokuspunkt placerat i det gyllene snittet, men jag tror du måste uppgradera ljuset för att få den at trivas.

            Bakgrunden: Jag är inte så bra på växtidentifiering, men jag tycker att växten du har längst bak till höger ser ut som Cryptocoryne crispatula var. balansae. Jag skulle ha nöjt med med den som bakgrundsväxt (placerat i högra sidan) och skippa dom andra du har. Flytväxterna hade jag också tagit bort.

            Som det ser ut nu är det inte så bra djup i karet. Det ser väldigt "stökigt" ut och du har inga bra fokuspunkter. Det blir liksom bara ingenting i förgrunden och sen en mur med växter i bakgrunden... Du behöver flera nivåer så det gradvist blir högre. Det gör du genom att bygga upp mittgrunden bättre.

            Det här är vad jag tycker du ska göra om du inte håller med är det bara att skita i mina råd
            Mvh.
            Johan - akvarielös!

            Kommentar

            • nfalkestav
              • July 2005
              • 58

              har tack vare den här tråden blivit riktigt inspirerad att skaffa ett "micro" kar med räkor, och om räkorna tål det regnbågsgobi eller ev någora andra små gobies och kanske, kanske en groda ( fortfarande väldigt på "kolla upp om det funkar"-stadiet)
              Så fråga nummer 1, funkar räkor med ovannämnda djur? Nummer två, har blivit väldigt förtjust i dina råkor, som jag om jag förstår rätt är red chrystal räkor ( de randiga som röda)...funderar dock på vilka vilka andra färger det finns...finns det till exempel gula randiga räkor? Vore vacker tänker jag...

              Nåja, vore jätteglad om du ville svara på mina småknasiga och allmänna frågor.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Kjaer
                Hoppas det är ok att jag kommer med lite konstruktiv kritik, Mats

                Förgrunden: Här tycker jag du behöver växter... Cryptocoryne wendtii ''green'' skulle nog funka med det ljuset du har.

                Mittgrunden: Jag gillar inte riktigt den roten du har... Desutom är den placerat för centrerat. Jag skulle försöka hitta en lite i stil med denna och placera den i högra sidan. http://i189.photobucket.com/albums/z...te83/Roten.jpg
                Mossa och kanske Microsorum pteropus 'Narrow' skulle vara snyggt på roten. Sen skulle jag placera lite lavastenar med mossa och Anubias barteri var. nana vid basen av roten. Nymphean skulle du kunna använda som fokuspunkt placerat i det gyllene snittet, men jag tror du måste uppgradera ljuset för att få den at trivas.

                Bakgrunden: Jag är inte så bra på växtidentifiering, men jag tycker att växten du har längst bak till höger ser ut som Cryptocoryne crispatula var. balansae. Jag skulle ha nöjt med med den som bakgrundsväxt (placerat i högra sidan) och skippa dom andra du har. Flytväxterna hade jag också tagit bort.

                Som det ser ut nu är det inte så bra djup i karet. Det ser väldigt "stökigt" ut och du har inga bra fokuspunkter. Det blir liksom bara ingenting i förgrunden och sen en mur med växter i bakgrunden... Du behöver flera nivåer så det gradvist blir högre. Det gör du genom att bygga upp mittgrunden bättre.

                Det här är vad jag tycker du ska göra om du inte håller med är det bara att skita i mina råd

                Halloj Kjaer! Det är alltid bra med konstruktiv kritik och det är många punkter som du har helt rätt i/på - däremot är du lite för snabb. Karet är under uppbyggnad och jag håller på att kolla runt i kuben hur man skall få mer harmoni och vilka växter som trivs och hur de utvecklar sig.
                Men dina tips är väldigt välkomna - och jag skall ta en rejäl titt på växtförslagen.
                Förgrundsväxter skall givetvis i, så att det blir en naturlig "övergång" - men som sagt, det tar lite tid och detta är inget färdigt kar, därav att jag lagt in det i "projekt"-tråden!

                Kommentar

                • JEK
                  • March 2007
                  • 1467

                  Nejdå, klart det inte är klart än.
                  Bara lite tips på hur jag skulle göra om det var mitt kar...
                  Mvh.
                  Johan - akvarielös!

                  Kommentar

                  • JEK
                    • March 2007
                    • 1467

                    Ojdå, mina länkar funkar visst inte...
                    Hoppas dom här funkar:
                    Cryptocoryne wendtii ''green''
                    Microsorum pteropus 'Narrow'
                    Anubias barteri var. nana
                    Cryptocoryne crispatula var. balansae
                    Mvh.
                    Johan - akvarielös!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Kjaer
                      Nejdå, klart det inte är klart än.
                      Bara lite tips på hur jag skulle göra om det var mitt kar...
                      Halloj igen Kjaer!
                      Visst jag fattar hur du menar! Som ett litet sidospår vill jag bara berätta att jag hade bråttom förut när jag svarade och kanke lät lite "kort"... Sorry!
                      Det var dock inte meningen, utan just sån här konstruktiv kritik är precis det man behöver - så du är Spot On!

                      Jag kan tänka mig att en del "dispyter" uppstår, ungefär såhär, bland ganska många här på forumet - att man svarar eller lägger in ett inlägg när man har bråttom och egentligen bör vänta till ett bättre tillfälle när man kan skriva lite "lugnare".

                      Nu är det lugnare här och jag skall ge ett svar på din konstruktiva kritik;
                      Faktum är att du förekom mig en aning. Jag har också tänkt på att roten står för mycket i centrum och har funderingar på att placera den en aning till vänster och vrida den lite mer in i karet. Valisneriorna i det bakre vänsterhörnet kommer att flyttas, samt att det krusiga "gräset" (jag och växtnamn alltså...) skall samlas ihop. Sedan har vi det där luddiga krafset som liksom bara flyter omkring - detta har jag enbart låtit vara för att kolla hur det växer och utvecklar sig, detta skall ansas och ordnas till. Sedan bidrar flytväxternas rottrådar lite till den almänna "rörigheten" - får se vad jag skall göra med dom...
                      Redan från början har jag varit mycket intresserad av olika mossor och "mindre" växter - vet bara inte vad de heter och hur jag skall få tag på dom - så där var dina tips mycket bra! Givetvis skall såna köpas in för att ha korta fram och längre växter bak, har bara inte hunnit med detta ännu, som sagt, det är ju ett projekt.
                      Sedan är det så att jag faktiskt tycker att roten är riktigt snygg - det handlar nog mest om placering för att den skall komma till sin rätt. Din rot på bilden är fantastiskt fin - ser nästan overkligt vacker ut! Jag gillar dock när rötterna sträcker sig från ytan och neråt och så får det bli i kuben!

                      Slutligen är ju en tråd som denna inte till för att jag vill "stila" utan att just få tips och råd - precis som dina - och att lära mig massor av nya grejer. Det här är ju mitt första räk- och växtkar - så jag är enbart tacksam!
                      Senast redigerad av Mats Bryzell; 26 June 2008, 13:45.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av nfalkestav
                        har tack vare den här tråden blivit riktigt inspirerad att skaffa ett "micro" kar med räkor, och om räkorna tål det regnbågsgobi eller ev någora andra små gobies och kanske, kanske en groda ( fortfarande väldigt på "kolla upp om det funkar"-stadiet)
                        Så fråga nummer 1, funkar räkor med ovannämnda djur? Nummer två, har blivit väldigt förtjust i dina råkor, som jag om jag förstår rätt är red chrystal räkor ( de randiga som röda)...funderar dock på vilka vilka andra färger det finns...finns det till exempel gula randiga räkor? Vore vacker tänker jag...

                        Nåja, vore jätteglad om du ville svara på mina småknasiga och allmänna frågor.

                        Halloj!
                        Här får jag nog bolla över dina frågor till någon mer räk- gobi- och grodkunnig.
                        Det är första gången jag testar räkor så jag är fullständigt novis inom detta område. Räkorna jag har i karet nu är: 10 stycken Crystal Red - röd- och vitrandiga, samt cirka 15-20 stycken Pearl White.
                        Jag tror att det finns gula räkor - men om dessa finns i någon randig variant låter jag vara osagt!
                        Hoppas du får till det i ditt kommande räk-kar!

                        Kommentar

                        • JEK
                          • March 2007
                          • 1467

                          Roten är inte min utan Manchus från Plantswap. Bara så du vet.

                          Om du vill köpa växter så testa att lägga ut en annons på plantswap. Annars går det att köpa via nätet. t ex www.aquaristik.net www.aquaessential.co.uk eller http://www.aqmagic.com/

                          Det här med växtnamn känner jag igen Tyckte också det var svårt i början, men man lär sig ganska snabbt. Fast identificera växter tycker jag fortfarande är svårt...
                          Mvh.
                          Johan - akvarielös!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Kjaer
                            Roten är inte min utan Manchus från Plantswap. Bara så du vet.

                            Om du vill köpa växter så testa att lägga ut en annons på plantswap. Annars går det att köpa via nätet. t ex www.aquaristik.net www.aquaessential.co.uk eller http://www.aqmagic.com/

                            Det här med växtnamn känner jag igen Tyckte också det var svårt i början, men man lär sig ganska snabbt. Fast identificera växter tycker jag fortfarande är svårt...
                            Ålrajt! Jag skall kolla upp länkarna! Och som du säger ang. växtnamn, så är det nog så att man lär sig såsmåningom - har man lärt sig en jädra massa latinska fisknamn skall man väl klara av några växter också!
                            Faktum är att du riktigt har hetsat upp mig på att röja i kuben nu, så det är inte omöjligt att jag tar ett nappatag med stuffet ikväll - skönt att få en spark i rôva!

                            Kommentar

                            • 127bubbel
                              • March 2007
                              • 1133

                              Ursprungligen postat av nfalkestav
                              har tack vare den här tråden blivit riktigt inspirerad att skaffa ett "micro" kar med räkor, och om räkorna tål det regnbågsgobi eller ev någora andra små gobies och kanske, kanske en groda ( fortfarande väldigt på "kolla upp om det funkar"-stadiet)
                              Så fråga nummer 1, funkar räkor med ovannämnda djur? Nummer två, har blivit väldigt förtjust i dina råkor, som jag om jag förstår rätt är red chrystal räkor ( de randiga som röda)...funderar dock på vilka vilka andra färger det finns...finns det till exempel gula randiga räkor? Vore vacker tänker jag...

                              Nåja, vore jätteglad om du ville svara på mina småknasiga och allmänna frågor.

                              Det finns mängder med olika färgvarianeter hos räkorna. Om det finns just någon gulrandig vet jag inte, men det finns en art som kallas gul räka och dom jag har sett är helt gula. En annan räka som jag gillar är dom Mats har White Pearl. I mitt 60 liters kar har jag 10 st Crystal Red, 3 Körsbärsräkor, 4 Pinocchio räkor samt 2 amano räkor.

                              Som sagt det finns mängde med snygga räkor

                              MVH/Freddan

                              Kommentar

                              • 127bubbel
                                • March 2007
                                • 1133

                                Hade varit kul att se någon rombärande på film mats.

                                MVH/Freddan

                                Kommentar

                                Arbetssätt...